Bruger login







Tilbudsguide, uge 39, 2019
Æg og mandler!

Ugen der gik, uge 37, 2019
Afslutning på Mr. Olympia 2019

Tilbudsguide, uge 38, 2019
Vindruer og kylling!

Tilbudsguide, uge 37, 2019
Bacon og Juice!


Statistik

Vi har 55978 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Gajolos

Vores medlemmer har i alt skrevet 2029815 indlæg i 86925 emner

11 nye indlæg i dag


Online
I alt: 277
Medlemmer: 8
Skjulte: 1
Gæster: 268

Følg bodybuilding.dk på

APROPOS

JFT-protokollen
JFT-protokollen
Ulrik Scheibye | Dato: 20. feb 2012, 11:13

Var det noget med en Sheiko Beginners? Måske en Smolov? Har du prøvet at køre Hatfields ABC, Chad Waterburys 10 x 3, Jagdens singlecyklus? Hvad med HST, DFHT, German Volume Training, noget med Jim Wendler eller Charles Poliquin? Har du set den nyeste bicepsprotokol fra T-Nation, har du været forbi en ”Add 30 lbs. To your bench in just 6 weeks”? Og når der kommer til stykket, er det egentlig så bedst at køre 3 x 10 fire gange om ugen for skuldre med to øvelser hver gang, og skal progressionen være lineær? Hvor tit må jeg træne den samme muskelgruppe og hvor tungt? Er det rigtigt at man ikke må køre forced og hvad med negative reps? Skal man køre til box på squatten eller front måske? Skal jeg træne BB, crossjizz, SL, VL eller stærkmand? Må maven egentlig godt trænes hver dag ligesom min ven Derp Broscience påstår?

Frank Mcgrath


Akkeja, det er ikke nemt at vide, hvad der egentlig er op og ned. Jeg har selv været der. Jeg er ekspert i at overtænke mine træningsprogrammer og har igennem min træningskarriere været igennem et væld af protokoller. Gerne med mange twists og ændringer så de passede lige præcis til min unikke genetiske opsætning. Og der er ingen tvivl om, at der er meget at hente i nogle bestemte træningstilgange. Nogle programmer giver lede gains på styrke og massefronten, og det er immervæk idiotisk at træne forkert. No Brain – No Gain, som min ven Beerman siger. Ikke desto mindre vrimler det med idioter ude i centrene. Hold nu kæft, hvor er der mange af dem. Måske er du en af dem! Jeg har ikke tal på, hvor mange douche bags jeg har set træne fuldstændig med hovedet under armen, køre alt for mange forced, træne ben alt for sjældent, køre selvmordsbænk og skuldernedbrydning. Alligevel er nogle af idioterne i fin form. De kører nemlig efter en ofte overset træningsprotokol, når man færdes på nettet nu om dage: JFT Protokollen – Just Fucking Train!

Nogle gange skal der bare trænes. Den bedste træning er den, der bliver til noget, og nogle gange er det utroligt motiverende ikke at ligge under for et Excel-diktatur. I stedet for at overveje i ugevis om du skal køre 10 x 5 på minuttet for patmandsværket, så tag til træning og brag igennem, hvis dagsformen er til det. Er den ikke det, så kør det en anden gang.

Kør JFT en enkelt dag engang imellem, hvis dit program keder dig eller kør det hver dag, hvis det er det, der skal til for at få dig ud af døren i en periode. På et tidspunkt bliver du sikkert træt af det, og så kan du jo springe på ”BigShooters 30 x 20 reps 7 dage om ugen regime”. Det vigtigste er, at du får trænet, og at du er motiveret til at træne. Vi kender alle, at vi en dag, hvor vi egentlig skal køre en tung omgang et-eller-andet, overhovedet ikke kan få det til at køre. Så lad være! Kør en anden øvelse for samme muskelgruppe. Kører den øvelser heller ikke, så – hold nu fast – lad være med at køre noget for den muskelgruppe den dag og kør noget andet i stedet. Bare få trænet.

JFT-protokollen har endda en fordel frem for ALLE andre træningsprogrammer: Den har langt mindre sandsynlighed for at overbelaste dig. Mange har en tendens til at følge en progressionscyklus uden tanke på helbredet, fordi en russer engang har nedskrevet nogle procenter på et stykke papir, der fik hans gennemkrudtede atleter til at squatte 350 kg på otte uger, men det betyder ikke, at dine normalt kun sidde-ved-skrivebordet belastede knæ er enige med Boris (ja, jeg taler om mig selv). JFT giver en unik mulighed for at lytte til kroppen. Kører squatten ikke, så kør lunges - uden at få dårlig samvittighed overfor dit A4-papir. Den vigtigste faktor overhovedet i din styrke- og masseudvikling er, at du kan holde dig skadesfri, og at du bliver ved med at træne.

For at det ikke skal blive fuldstændigt uden mål og mening kan det tilføjes, at JFT også kan stå for:
Jævnlig, Forebyggende, Toughere:
- Træn jævnligt – ellers kan det være lige meget, og træn de forskellige muskelgrupper jævnligt.
- Træn forebyggende – det vil sige hold dig skadesfri og kør din prehab.
- Træn toughere – JFT er ikke en undskyldning for at fede den. Øg din volumen eller din frekvens eller din intensitet eller din ROM eller din TUT. Gør det sværere for dig selv hver gang – medmindre du har en skade, der holder dig tilbage.

Og spred så budskabet næste gang Troll McSlacker kommer forbi, for at diskutere om han hellere skal følge Christian Bitz’ nyeste ”The Epic Hipster Physique That Will Get You That DJ Gig”-program fordi han ikke helt synes, at hans arme er vokset efter to uger med WSB. ”Og skal man egentlig køre 8 eller 12 reps for at komme til at ligne Brad Pitt i Fight Club?” Kig ham dybt i øjnene, spørg ham om han kender JFT protokollen. ”JFT, hvad er det?” JUST FUCKING TRAIN!

Enig, uenig, i tvivl, forurettet, motiveret? Smid gerne en kommentar!


Synspunkterne der præsenteres i dette indlæg tilhører forfatteren og afspejler ikke nødvendigvis synspunkter tilhørende bodybuilding.dk

Kommentarer


Har du et regneark med programmet?
Jeg overvejer også at lægge en ekstra bryst og biceps øvelse ind. Hvad sysnes du om det?
Brugeravatar
 
Indlæg: 2648
Tilmeldt: 30. dec 2007, 01:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Rigtig god Apropos Ulrik. Det er nøjagtig min holdning til det. JUST FUCKING TRAIN :)
Redaktør
 
Indlæg: 5555
Tilmeldt: 18. jun 2006, 09:39
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



De bedste løftere tilpasser ud fra egen erfaring og kritisk analyse af deres træning .Dårlige løftere program hopper og lytter ikke til deres egen krop.
Brugeravatar
 
Indlæg: 2648
Tilmeldt: 30. dec 2007, 01:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Rigtigt velskrevet :)
Brugeravatar
Moderator
 
Indlæg: 16575
Tilmeldt: 15. jun 2006, 18:10
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Atletklubben Jyden
SPH GYM
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan



Jagden og Friche>> Tak

Poul van der Troll>> Jeg synes, du skal køre noget 90 graders benbøj alle ugens dage.
Brugeravatar
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 26. mar 2008, 14:16
Geografisk sted: København
 
Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
Lillerød Vægtløfter Klub
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Særdeles god pointe og en jeg advokerer for jævnligt :)
Brugeravatar
Admin
 
Indlæg: 10580
Tilmeldt: 3. maj 2007, 01:14
Geografisk sted: Copenhagen
 
Træner her: The Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Stur stur 5-tal!
Brugeravatar
 
Indlæg: 20084
Tilmeldt: 23. maj 2008, 09:46
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Echt! Fed artikel!
Brugeravatar
 
Indlæg: 1450
Tilmeldt: 1. sep 2011, 12:56
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg kunne ikke være enig. Det bedste program er det der får dig ud af døren.
Brugeravatar
Moderator
 
Indlæg: 21950
Tilmeldt: 9. jan 2005, 13:00
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Unifitness
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Enig! :)
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Den her artikel er ret griner når man lige har læst Sheiko del 2 fra ende til anden :D haha
 
Indlæg: 917
Tilmeldt: 27. sep 2007, 22:12
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Rigtig lækkert skrevet! :) fedt fedt fedt! :)
Brugeravatar
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 7. apr 2010, 15:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Udemærket artikel! Dog er det som om der eksisterer 2 paradigmer på bb.dk.
Det ene, som beskrevet her: Bare træn som du har lyst til, lyt til kroppen.
Det andet: Skemalæg din træning, planlæg langsigtet.

Kan godt forstå at folk bliver forvirrede når de følger med på boardet :)
 
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 15. apr 2005, 14:08
Geografisk sted: All around....
 
Træner her: Fitness World Husum
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



@Niklas! : der er gode argumenter for begge tilgange :-)

Jeg er dog selv stor fortaler for JFT.
Brugeravatar
Moderator
 
Indlæg: 8523
Tilmeldt: 4. jul 2009, 13:42
Geografisk sted: Danmark
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Niklas>> Jeg følger selv begge paradigmer, alt efter, hvad der motiverer mig mest i den periode. Og det er hele pointen: Lysten til at træne og at du får trænet er langt vigtigere for dine fremskridt, end om du kører Sheiko, HST, 3x10 eller 5x5.
Brugeravatar
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 26. mar 2008, 14:16
Geografisk sted: København
 
Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
Lillerød Vægtløfter Klub
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan




Tilbage til oversigten