Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

110811 skrev:er endt op i en diskussion med en stor gut der siger at man bør skifte sin øvelser ofte, og aldrig træne efter et fast træningsprogram, da musklerne ellers vil vænne sig til øvelsen og stoppe med at vokse! Han siger man skal OVERRASKE musklen?
Jeg er ikke enig. Kan man overraske en muskel? Det er jo ikke bevidst væv. Vil den ikke kontrahere sig imod en belastning, og vokse som respons herpå?
Hvad er argumenterne for at skifte øvelser tit - er der nogen? Hvilke mål vil man så typisk stræbe efter? og hvad er argumenterne for ikke at gøre det?
Måske er der nogle der kan give mig en lidt mere faglig forklaring på fordele/ulemper end "musklen bliver vant til øvelsen".

Getbiggernow skrev:110811 skrev:er endt op i en diskussion med en stor gut der siger at man bør skifte sin øvelser ofte, og aldrig træne efter et fast træningsprogram, da musklerne ellers vil vænne sig til øvelsen og stoppe med at vokse! Han siger man skal OVERRASKE musklen?
Jeg er ikke enig. Kan man overraske en muskel? Det er jo ikke bevidst væv. Vil den ikke kontrahere sig imod en belastning, og vokse som respons herpå?
Hvad er argumenterne for at skifte øvelser tit - er der nogen? Hvilke mål vil man så typisk stræbe efter? og hvad er argumenterne for ikke at gøre det?
Måske er der nogle der kan give mig en lidt mere faglig forklaring på fordele/ulemper end "musklen bliver vant til øvelsen".
Man kan jo godt sige at du kan "overraske" din krop, hvis du lige er begyndt med at træne, fordi din krop ikke er vandt til dette. Udover det så både ja og nej. Måske mest nej. Det er tit på den måde at du skal tilvænne din krop hvis du starter på et nyt program, og desuden har snakken om variation gået gennem årtier efterhånden. Ville dog sige at det ville være tæt på idioti ikke at have noget træningsprogram, eller i det mindste styr på hvad man laver og træner.
Umiddelbart virker han som en douche.

Musklerne bliver jo ''ødelagt'', når man træner, f.eks. bænkpres, og når du så drikker din proteinshake, så vil proteinerne gå ind og reparere det ramte område, så området står stærkere til næste gang.. Det giver ingen mening, det han siger. Det er jo ikke sådan, at dine muskler pludselig bliver ''immune'' overfor den øvelse, og ikke vil vokse ved den givende øvelse..110811 skrev:Getbiggernow skrev:110811 skrev:er endt op i en diskussion med en stor gut der siger at man bør skifte sin øvelser ofte, og aldrig træne efter et fast træningsprogram, da musklerne ellers vil vænne sig til øvelsen og stoppe med at vokse! Han siger man skal OVERRASKE musklen?
Man kan jo godt sige at du kan "overraske" din krop, hvis du lige er begyndt med at træne, fordi din krop ikke er vandt til dette. Udover det så både ja og nej. Måske mest nej. Det er tit på den måde at du skal tilvænne din krop hvis du starter på et nyt program, og desuden har snakken om variation gået gennem årtier efterhånden. Ville dog sige at det ville være tæt på idioti ikke at have noget træningsprogram, eller i det mindste styr på hvad man laver og træner.
Umiddelbart virker han som en douche.
Jeg kender ikke til hans træning, og ved ikke om han har styr på det - men.. Han sagde feks.. "hvis jeg bænker hver anden dag, så vil min krop vænne sig til øvelsen, og stoppe med at vokse. Derfor skal man skifte imellem mange forskellige brystøvelser fra gang til gang, for at blive ved med at blive større!"
Jeg håbede nogen kunne fortælle hvad der sker i kroppen/ikke sker i kroppen hvis det er korrekt/ikke korrekt.

Bomberton skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_memory#Strength_training_and_adaptations
Ellers er hele emnet faktisk ret interessant

Asomugha skrev:Man kan ikke "overraske" musklerne, det er det rene nonsens. Når det er sagt, så er det vigtigt med en form for progression, ikke nødvendigvis variation, men bare at man laver en fremgang / ændring i ens rep range / kilo osv.

Pind skrev:Det er korrekt, at kroppen vender sig til en vis belastning. Relativt hurtigt endda. Det er dog ikke rigtigt at man skal skifte øvelser som man skifter underbukser for at den ikke vender sig til det stress den bliver udsat for.
Der er mange parmetre man kan skrue på i en øvelse så belastningen/stresset øges. Eks. vis. antal sæt, repetitioner, og intensitet.
Jeg ser det som en decideret ulempe at skifte øvelser ofte. Grunden her til er at når man laver en øvelse ofte sker der neurale tilpasninger, som resultere i øget styrke, hvilket giver et større hypertrofipotentiale i sidste ende.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster