Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 818
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 816

Følg bodybuilding.dk på

Dalende motivation

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej BB.dk!

Jeg er ny her, og dette er mit første indlæg på forummet. Så tilgiv mig, hvis dette har været oppe og vende hundrede gange, og I er enormt trætte af at høre om det. :)

Mit mål med dette indlæg er, forhåbentligt, at få et ekstra skud motivation, og måske nogle gode råd med på vejen.

Jeg har i denne omgang kun været i gang med at træne i ca. halvanden måned. Jeg har førhen trænet, men aldrig længere end et par måneder af gangen, og jeg vil sige, at mine erfaringer indenfor styrketræning er relativt begrænsede.

Mit problem er, at jeg hver gang mister motivationen til at blive ved med at træne - og det er denne dalende motivation jeg oplever lige nu. Jeg er dog meget opsat på at fortsætte træningen, hvis jeg får styr på de ting, som ødelægger motivationen for mig - ønsket om en flot og trænet krop er meget stort hos mig, da jeg altid har været spinkel, og nu er meget, meget træt af stadig at have en krop som en 15-årig, i en alder af 22.. Det er måske lige i overkanten, så galt er det heller ikke, men overdrivelser fremmer forståelsen... :hihi:

Én ting, som går mig på, er manglende resultater - her snakker jeg både vægten på øvelserne, samt transformationen på kroppen. Jeg har aldrig kunnet se forskel på min krop, fra før- og efter jeg begyndte at træne. Jeg er dog klar over, at det tager tid, hvilket også betyder, at jeg ikke er SÅ bekymret over dette - endnu - jeg vil dog gerne snart kunne se bare en smule udbytte. Mht. vægten er jeg steget en lille smule på de fleste øvelser, i løbet af de halvanden måned, men det er sgu ikke imponerende.

Når dette er sagt, så er hovedårsagen til, at motivationen, i denne omgang, er støt faldende:
Jeg er bange for, at jeg ikke er på den rigtige "vej" mod mit mål - jeg er bange for, at jeg i den grad befinder mig på et sidespor, og at målet derfor ikke kan nås, på trods af hårdt arbejde, og en masse brugt tid.
Grunden til at jeg føler sådan er, at jeg konstant læser om alle disse ting, som kræves før man kan få succes. Det er jo nærmest en videnskab at "bodybuilde", og jeg har meget svært ved at se mig selv lykkes i denne videnskab. Her tænker jeg både på selve træningen og på kosten. Jeg synes, at man får mange forskellige ting at vide, og de ting, som stemmer overens, er ofte noget, som jeg ser som meget svært at overholde. Eksempelvis at sørge for at man får det helt rigtige indtag af kalorier, proteiner, osv.. Det skal dog lige siges, at jeg forsøger at spise sundt og rigeligt (og følge helt basale principper, som at spise lige efter træning) - men jeg er helt sikker på, at det ikke er godt nok. Eller hvilke slags øvelser, og hvordan de skal udføres (jeg er selvfølgelig klar over, at der er forskel, men ikke at den var så stor).

Jeg træner lige nu efter et program, som en træner i mit center lagde for mig - jeg styrketræner ca. halvanden time tre gange om ugen (har ikke noget imod at træne oftere). Det er et full-body program, og de fleste øvelser foregår på maskiner (som jeg selvfølgelig har læst er dårligt #-o ). Derudover er der ikke mange af "basis-øvelserne" (eller hvad man kalder dem) med i programmet (som dødløft, squat mm..). Det er vel nærmest kun bænkpres, som ovenikøbet foregår i sådan et tårn, hvor stangen bliver holdt fast. Pointen er bare, at det føles helt meningsløst at lave al denne træning, hvis det er nogle dårlige øvelser, og jeg i øvrigt ikke spiser rigtigt. Synes virkelig det er uoverskueligt.

Før jeg gik i gang med at træne, der havde jeg den her forestilling om, at nu skulle jeg bare give den gas med styrketræning tre gange om ugen, og så lave cardio to-tre gange om ugen, for samtidig at smide lidt topmave fedt, og holde mig rippet (hvilket jeg helt har droppet, da jeg har læst at cardio kan stoppe muskelopbygningen). Og så selvfølgelig spise sundt og godt (ud fra min idé om at spise sådan). Og så tænkte jeg ellers, at det ikke betød det store, hvis det ikke lige var de helt rigtige øvelser, og den helt rigtige kost - hvis bare jeg gav den gas, så skulle der nok ske noget. Men det er ikke sådan jeg tænker nu.. nu tænker jeg mere bare fuck it, det kommer aldrig til at lykkes, når man skal have så meget styr på det hele.

Er der mange af jer, som har løbet ind i disse problemer/tanker tidligere i jeres træning?

Det var en lang omgang - på forhånd tak til dem, som gider at læse det :lol:

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er da en KÆMPE motivation at vide, at hver eneste workout kommer til at gøre en stærkere og større eller mere cut. Du er nybegynder - dvs. du vil få markante resultater det første år. Kun yderligere motivation. Elsk at træne og tænk ikke SÅ meget på langtidsmålet, så længe du bliver ved med at forbedre dig fra workout til workout. Om det er så er vægte på stangen eller bedre teknik. Det lyder også som om, at du er usikker på, om din træning er korrekt. Jeg vil anbefale dig, at du læser de basale artikler på denne side om kost og træning. Vægttræning er ikke vildt kompleks, og der er absolut ingen grund til, at man skal vide alle mulige detaljer før man kommer i gang med at træne. Løft tungt og hyppigt med god teknik samtidig med, at du er i kalorieoverskud.
Brugeravatar

Reputation point: 65

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 267.50

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

få fat i et ordentligt program og læs nogle artikler her på sitet. artikler/
bare gå i krig.

edit:forcedreps kom først

1. Drop det program du har fået udleveret i centeret til fordel for et program herinde på siden med masser af basisøvelser. F.eks. "Back to basic".

2. Cardio stopper ikke muskelopbygning. Suppler gerne med cardio, hvilket det er en lang række sundhedsfordele ved. Så længe du stadig formår at holde dig i kalorieoverskud og få dit proteinbehov dækket, har det slet ikke noget at sige mht. til muskelopbygning.

3. Du går for meget i detaljer, sæt dig evt. nogle kortfristede mål og træn hårdt, sov længe og spis meget, sundt og proteinrigt.

Det første år eller noget, bør du slet ikke gøre det så kompliceret. Du får en masse fremgang i starten alligevel (beginnergains).

Reputation point: 35

Geografisk sted: Svendborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Train. Eat. Sleep. REPEAT!
"It ain’t about how hard you hit; it’s about how hard you can get hit, and keep moving forward. How much you can take, and keep moving forward. That’s how winning is done!"
Brugeravatar

Styrkeliste
- Squat: 118.00
- Dødløft: 141.00

Hej Pursuit, og velkommen til.

Jeg ved præcist hvordan du har det.
For godt 2 uger siden havde jeg givet op med min træning. Jeg havde forinden det, trænet 2 en halv måned hvor jeg stort set kun gjorde brug af maskiner.

Det du "lider af" er en omgang Analysis Paralysis (http://en.wikipedia.org/wiki/Analysis_paralysis for mere info)
Du opsøger hele tiden ny information og tvivler, om det du gør er det rigtige.

Det jeg gjorde at begynde på at lave de basisøvelser, og være ligeglad med hvad andre tænkte.
I squat og bænk brugte jeg kun stangen, og selvom jeg kunne se at de "store drenge" kiggede underligt på mig, var jeg ligeglad.
Alle skal starte et sted - Og lige nu er der voldsom fremgang på alle øvelserne(ganske vidst ikke vildt mange kilo på stangen, sammenlignet med de mutanter der er at finde herinde :D )

Mit råd er du starter fra bunden, og lærer basisøvelserne. Du skal have disciplinen til at tage dig selv i nakken, og sørge for at næste gang du skal ned at træne, ikke rører en eneste maskine (dette var svært for mig)
Derudover syntes jeg du skal tage nogle billeder af dig selv, som du gemmer af vejen. Disse billeder kan du tage frem om 2-3 måneder for at se om træningen har båret frugt(hvilket det selvfølgelig gør!)
Udover det kan du veje dig hver uge(samme dag og tidspunkt, f.eks. mandag morgen.) og samtidig måle hhv. venstre og højre overarm.

Disse ting har jeg selv gjort, og selvom jeg ikke er særlig stor (endnu ;D) så giver det en kæmpe motivation at se ens vægt og størrelsen på overarmen vokse.

Jeg håber det giver lidt hjælp

splintie skrev:Mit råd er du starter fra bunden, og lærer basisøvelserne. Du skal have disciplinen til at tage dig selv i nakken, og sørge for at næste gang du skal ned at træne, ikke rører en eneste maskine (dette var svært for mig)
Derudover syntes jeg du skal tage nogle billeder af dig selv, som du gemmer af vejen. Disse billeder kan du tage frem om 2-3 måneder for at se om træningen har båret frugt(hvilket det selvfølgelig gør!)
Udover det kan du veje dig hver uge(samme dag og tidspunkt, f.eks. mandag morgen.) og samtidig måle hhv. venstre og højre overarm.

Mange gode råd! Og spis i overensstemmelse med om, du vil vokse eller blive mindre.
Men at nyde selve træningen og at se frem til den, er en vigtig faktor i sig selv!
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Der er iøvrigt en fremragende og relativ kort apropos der kunne være relevant :)

http://www.bodybuilding.dk/apropos.php?page=25

Min motivation samt mål, lige pt :)

Billede

Billede

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 10.00
- Dødløft: 500.00

Mange tak for nogle rigtig gode svar, med stof til eftertanke :) Det sætter jeg pris på. (og @splintie, du er spot on med Analysis Paralysis - det er vist noget jeg "lider af" i mange henseende :lol: )
Jeg vil prøve at følge "back to basics"-programmet, og så ellers bare klø på!

I stedet for at oprette en ny tråd, vil jeg lige benytte min egen her til at stille et spørgsmål mere:

Jeg er generelt ret tynd, men den fedt jeg nu engang har, sætter sig under hagen, og på maven lige under navlen. Og lige nu har jeg mere af det, end jeg nogensinde har haft. Jeg vil rigtig gerne af med dette fedt, da det ser helt tosset ud, på en ellers tynd fyr. Nu er det jo bare sådan, at jeg samtidig prøver at bygge en masse muskel, og derfor prøver at være i kalorieoverskud. Vil fedtet nogensinde forsvinde, så længe man er i kalorieoverskud? Vil det ikke nærmere øges? Så måske man skal smide fedtet først, og så derefter begynde at bygge muskel på.. Eller hvad?

(Måske en omgang Analysis Paralysis igen? :D )

Pursuit skrev:Mange tak for nogle rigtig gode svar, med stof til eftertanke :) Det sætter jeg pris på. (og @splintie, du er spot on med Analysis Paralysis - det er vist noget jeg "lider af" i mange henseende :lol: )
Jeg vil prøve at følge "back to basics"-programmet, og så ellers bare klø på!

I stedet for at oprette en ny tråd, vil jeg lige benytte min egen her til at stille et spørgsmål mere:

Jeg er generelt ret tynd, men den fedt jeg nu engang har, sætter sig under hagen, og på maven lige under navlen. Og lige nu har jeg mere af det, end jeg nogensinde har haft. Jeg vil rigtig gerne af med dette fedt, da det ser helt tosset ud, på en ellers tynd fyr. Nu er det jo bare sådan, at jeg samtidig prøver at bygge en masse muskel, og derfor prøver at være i kalorieoverskud. Vil fedtet nogensinde forsvinde, så længe man er i kalorieoverskud? Vil det ikke nærmere øges? Så måske man skal smide fedtet først, og så derefter begynde at bygge muskel på.. Eller hvad?

(Måske en omgang Analysis Paralysis igen? :D )

Jeg vil ikke bevæge mig ud på dybt vand hvad angår de to processer, men for at tage på i muskler skal du ligge i kalorie-overskud - og det medfører at du måske tager på i fedt.

Jeg har selv lidt fedt på maven, og nogle erotiske elskovshåndtag(sådan ser jeg dog ikke selv på dem) og en lidt fedt rundt om patterne ved armhulen. Som en anbefaling vil jeg vælge hvad din første prioritet er - fjerne dunken først, eller få større muskler først. Det endelige mål er selvfølgelig begge dele.

Har selv valgt at prioritere muskelmasse først, da det på mig er næsten ikke eksisterende. Hvornår jeg skal til at fjerne dunken har jeg ikke besluttet mig for, men lige nu er jeg ikke overud træt af den :)

Der er mange der delere deres cut/bulk op i sommer vs. vintersæson, således de tager på i muskel(og derved også lidt fedt) så snart man begynder at gå i lidt varmere tøj. Derefter begynder de at tabe fedt(og beholde så meget muskelmasse som muligt) inden sommeren for alvor rammer.

Hvordan du gør skal du selvfølgelig selv bestemme, men jeg syntes ikke du skal prøve at gøre begge dele "samtidig" da det er meget mere kompliceret :)

Der er nogle rigtig gode indlæg :)!

Mit take på det hele er, at som nævnt over analysere du og gør det svære end det er. Det er selvfølgelig rigtig godt at tilegne sig viden, men man kan ikke vide det hele med det samme, og der går et godt stykke tid, før man kan skille guldkornene fra alt det lort de ligger i. Bodybuilding er ikke så kompliceret og slet ikke i starten, det handler om at løfte, træne og spise, i grove træk.

Det er fint og en god ide med langsigtede mål, ala. få en krop som X, eller veje dit og dat, med den hersens fedtprocent.
Det er dog de kort sigtede mål jeg tror du mangler, og derfor du måske brækker lidt nakken på det her med træning, da det ender med at vokse dig over hovedet grundet manglende resultater og en stræben efter perfektion, der har det med at ødelægge det hele?

Kortsigtede mål, som jeg ville foreslå dig:
Det handler om at få de mest basale ting på plads:
- Du skal finde et godt begynder program som du føler du gider træne. Back to basics er et godt bud som nævnt. Det andet du har lyder ærlig talt ikke for godt
- Derefter lad være med at fokusere på kg. på stangen som det første! Fokuser på at lære god teknik, og udvikle de færdigheder det kræver. Find et par enkelte gode artikler der beskriver løftene(evt. tjek herinde om de er gode), samt/eller find en GOD personlig træner der kan lære dig dem.
- Find evt. en seriøs træningsmakker, og/eller meld dig ind i et seriøst træningscenter, det kan tit give lidt ekstra motivation, samt at folk generelt har et lidt højere niveau(nogen steder undtaget:D)
- Lad være med at tænk på overskud/underskud for meget lige nu, det skal nok komme! Igen find MAKS 1-2 gode artikler der forklare det overordnede f.eks kosten a-z herinde fra.
- Lad være med at søge for meget information på nettet hvis du ikke kan styre det, du vil være på den rette vej med ovenstående, og når du føler at det hele begynder at stagnere om 6-12 måneder så har du et fornuftigt fundamant at arbejde videre fra.

Derudover, som du selv nævner, ting tager tid og det er en proces! I sidste ende er det dig selv der styrer om du kommer afsted.
Håber det er noget du kan bruge?

Reputation point: 40

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster