Jeg skal skrive en dansk stil til 1.g på gymnasiet. det skal være en artikel hvor der indgår et interview. (mit interview er af en fiktiv person)
Jeg har så valgt at skrive om fitnesscentre ( har fået meget inspiration fra en af Sandy frinks artikler ;) )
Jeg kommer med mange konstateringer, nogle er måske forkerte..
tænkte om i lige ville kigge den igennem om det er helt i hen i vejret eller om jeg har fat i noget
Det er lidt af en smøre og det er stillet meget finere op i mit word end det kommer til at stå her.
Men ja det jeg søger er lidt konstruktiv kritik:
Fitnesscentrenes forvandling
Fitnesscentre har i dag stor mangel på godt udstyr og stemningen er sørgelig.
- Skrevet af: Anonym
Fitness Worlds ”fine” udstyr
Når man træder ind i Fitness World, er der rent og pænt og alt står lige og symmetrisk. I receptionen er der sjældent meget glæde at hente, de sidder men hoved i en bog eller i computerskærmen og mumler ”hej”, selvfølgelig afhængig af hvilken person der lige sidder der, og sikkert også hvor lang tid han har siddet der, men generelt ser de ikke ud til at nyde det.
Det hele kan se nok så pænt ud, men det gør ikke udstyret bedre.
Det at ”dyrke fitness” betyder at pleje sin krop, om så det er at tabe sig, at få bedre kondition, at øge muskelmasse, bare være sundere eller pleje sin samvittighed. I størstedelen af tilfældene ville styrketræning være meget hensigtsmæssigt, men for at udøve styrketræning kræver det, det rette udstyr som de store fitnesskæder (f.eks: Fitness World, FitnessDK osv.) sjældent er i besiddelse af. For eksempel Fitness World i Hillerød, har de 6-7 store rum tilgængeligt, men kun et lille hjørne er med frie vægte, hvor de højeste håndvægte går til 42kg, som for i øvrigt er højere end i de fleste andre store fitnesskæder, hvilket ikke er tilstrækkeligt for en der er styrketrænet i længere tid.
For at lave den allermest basale og grundlægende øvelse som hedder squat, skal man bruge et stativ som gør det muligt, dette stativ er for i øvrigt brugbart til mange andre ting. Fitness World har ét enkelt stativ, og dette stativ er ikke engang særligt godt da man er nød til at gå 1meter baglæns med vægten på nakken for at kunne lave øvelsen.
Der bliver til gengæld brugt alt for meget plads til alverdens forskellige maskine til at træne ”dit og dat”, men man skal jo ikke søge længe for at finde ud af at frivægts-øvelser er mere hensigtsmæssige, men dog også mere krævende til ens teknik, hvilket gør det lettere at gå til maskinerne. Maskinerne er meget rene og fine og ligner noget fra rummet, men det gør dem ikke bedre.
Et center for den almene dansker
”Problemet er at den almene dansker ikke finder styrketræning særligt attraktivt da man forbinder det med ”pumperen” ovre i hjørnet” siger Erik Hansen som har trænet i fitness World i 9år. Erik er ca. 1.80m og er meget veltrænet. Han har studeret inde for træning de sidste 5år og har en masse erfaring bag sig. Man kan næsten bare ved at kigge på hans fysik vide at han må have styr på det han laver. Erik træner i Fitness World pga. at det er det eneste nærliggende center.
”Et fitnesscenter som dette vil slet ikke få kunder nok hvis de næsten kun fokuserede på styrketræning. Der skal også være plads til Fru Jensen, som er blevet træt af at cykle og nu giver sig ud i noget Zumba i håb om bedre resultater”. Udtaler Erik.
Der skal selvfølgelig være plads til alle, dog bør der også fokuseres på at vejlede folk til at opnå hvad de vil. I stedet laver de tons vis af hold som Zumba, crossfit og bodyfit osv. Som hver især bliver præsenteret som det nye ”vidundermiddel”.
Vælg din kilde til ønskede viden med omhu
Hvis man intet ved om træning søger man en fitnessinstruktør i sit center som vil kunne vejlede en mod betaling selvfølgelig. Jeg selv gjorde dette da jeg startede men blev desværre stukket et program i hånden udelukkende af øvelser udført ved brug af maskiner. Manden jeg fik hjælp af er jeg ikke i tvivl om vidste at dette ikke var det mest optimale, men af ren dovenskab gav han mig dette enkle program. Det er jo synd for dem der rent faktisk gider og sætte sig ind i tingene og gør det fordi de har lyst. De ved jo ikke bedre og regner derfor med at man i det mindste kunne få valget mellem et ”let og mindre effektivt træningsprogram” eller et ”hårdt og effektivt træningsprogram”
Dette er jo ikke kun for folk der vil være store bodybuildere, men også overvægtige som gerne vil tabe sig. Deres mål er jo at få en krop de er tilfredse med. I alle tilfælde vil en sjat muskelmasse gøre en kæmpe forskel.
Stemning er afgørende
”Da jeg startede i centeret var her meget mere fokus på styrketræning, men til gengæld var her færre mennesker. Stemning var meget federe dengang. Folk bakkede hinanden op om deres mål og alle snakkede sammen”
I dag i de store fitnesskæder er man hver om sit, man går ikke lige over til en fremmed og giver ham lidt moralsk opbakning for at give sig det ekstra. For eksemplet var jeg engang nede i et lille træningscenter i Ålholm, hvor der flere gange kom nogle hen og sagde ”kom så du kan godt” eller ”En mere!” hvilket jeg var positivt overrasket over. Folk diskuterede der træningsmåder og på den måde delte viden. Den gnisk er der ingen af de store fitnesskæder der har.
Styrketræning er ikke alt
Selvom det kunne lyde sådan er det selvfølgelig ikke tilfældet, da det handler om ens formål med form for træning man nu vælger. Er ens eneste formål kondition for du ikke meget ud af styrketræning, måske kunne man træne sin lårmuskel er derved løbe lidt længere men det ville kun være som supplement til en løbe træning.