Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1221
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1218

Følg bodybuilding.dk på

Dekonditionering - hvor ofte?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hvor ofte vil I mene man skal dekonditionere, og hvor længe skal en sådan periode minimum vare?

Jeg har pt været igang med et 2-split program siden slutningen af januar. Før da kørte jeg fullbody i forbindelse med cut. Holdte en 4-5 dages pause mellem disse to programmer, hvilket var nok til at jeg igen fik DOMS ved påbegyndelsen af 2-split programmet. Har det fysisk fint nok - udover jeg selvfølgelig er træt efter træning. Men er det alligevel på tide med en dekonditionering?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Prøv og lav dig et program, med indlagt progression på fx 8. Så vil det blive nemmere for dig at se, da du så bare laver en dekon, efter de 8 uger.

Logbog: Ingen logbog

At dekondikere hver 8. uge er ekstrem unødvendigt og alt for tit. Du behøver ikke gøre det mere end 1-2 gange om året.
Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Bone-14 skrev:At dekondikere hver 8. uge er ekstrem unødvendigt og alt for tit. Du behøver ikke gøre det mere end 1-2 gange om året.

Hvorfor synes du det? Ikke at jeg er uenig

Geografisk sted: Aalborg

Kostplan: Ingen kostplan

Bone-14 skrev:At dekondikere hver 8. uge er ekstrem unødvendigt og alt for tit. Du behøver ikke gøre det mere end 1-2 gange om året.

skrev "fx 8" ikke at han skulle gøre det. Jeg plejer at planlægge mine programmer så de varer mellem 8 og 12 uger, og og kan i slutningen af cyklusen ikke lave ydeligere progression, så i det tilfælde kan jeg da ikke se at det skule være unødvendigt? Ville kroppen ikke være for konditioneret til at starte en ny cyklus, så musklerne ikke ville respondere ved fx 65 % af 5 rm som start i den nye cyklus?

Til topic starter: ellers når du føler du er stagneret, og slet ikke kan lave yderligere progression så lav en dekonditionering.

Må hellere lige tilføje, at jeg forsøger at køre efter en naturlig progression, hvor jeg øger vægten når det er muligt. Kører ikke efter nogle bestemte procenter osv. Ændrer det noget i forhold til hvor ofte man bør dekonditionere?

Hvorfor dekonditionere, når man kan deloade? Personligt ville jeg kun køre decon, hvis jeg skulle på en kort ferie. Ellers burde deload hver fjerde, sjette, ottende eller tolvte uge (eller hvornår det føles nødvendigt) kunne gøre det.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:Hvorfor dekonditionere, når man kan deloade? Personligt ville jeg kun køre decon, hvis jeg skulle på en kort ferie. Ellers burde deload hver fjerde, sjette, ottende eller tolvte uge (eller hvornår det føles nødvendigt) kunne gøre det.

Er en deload tilstrækkelig ift. progression osv.? Dv.s. kan man starte en ny progression-cyklus efter en deload?

Reputation point: 5

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Garik skrev:Hvorfor dekonditionere, når man kan deloade? Personligt ville jeg kun køre decon, hvis jeg skulle på en kort ferie. Ellers burde deload hver fjerde, sjette, ottende eller tolvte uge (eller hvornår det føles nødvendigt) kunne gøre det.

Måske jeg har misforstået - men siger man ikke at deload henvender sig til styrkeløft, hvor dekon er for bb?

Oliverg skrev:

Er en deload tilstrækkelig ift. progression osv.? Dv.s. kan man starte en ny progression-cyklus efter en deload?

ja.
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Synes generelt deload er bedre. Tager lige lidt tid i gymmet hvor man må løfte let, men man mister ikke så mange neurale tilpasninger og man kan stort set gå hårdt på lige når man kommer tilbage. Ved dekon halter det første trænigns pas altid lidt

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

Der er absolut ingen grund til dekonditionering....
Deload er alt rigeligt, og alt efter programmets intensitet / volume, skal du holde deload.

Hvis du køre et program som sheiko med ekstrem volume, er det smart at køre 1-2 ugers deload efter programmet.
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse - 82.85kg
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 257,5kg / 260kg
Bænkpress 147,5kg / 142,5kg
Dødløft: 255kg / 255kg
Total: 660kg / 440,550 Wilks

Reputation point: 25

Geografisk sted: Næstved (Aalborg)

Træner her: HGVS
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 260.00
- Dødløft: 255.00

Umiddelbart lyder de fleste holdninger til at være styrkeorienteret, og ikke hypertrofiorienteret?

Det er vel andet lige godt at man føler det første pas er hårdt, da det må betyder kroppen vil have større vækstpotentiale eller hvad?

Derudover er der ingen kilder til følgende påstande - såvidt jeg kan læse mig til skriver bl.a. Thomas Jagd at dekond = hypertrofi, deload=styrke - eller er jeg helt forkert på den?

Styrkeliste

Oliverg skrev:Umiddelbart lyder de fleste holdninger til at være styrkeorienteret, og ikke hypertrofiorienteret?

Det er vel andet lige godt at man føler det første pas er hårdt, da det må betyder kroppen vil have større vækstpotentiale eller hvad?

Derudover er der ingen kilder til følgende påstande - såvidt jeg kan læse mig til skriver bl.a. Thomas Jagd at dekond = hypertrofi, deload=styrke - eller er jeg helt forkert på den?

Bare fordi det er hårdt behøver det ikke at skabe hypertrophy. Det er en meget mere kompliceret process.

Progressivt overload i form af vægt, reps, sæts, tension m.m. er det der primært stimulerer hypertrophien

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

Oliverg skrev:Umiddelbart lyder de fleste holdninger til at være styrkeorienteret, og ikke hypertrofiorienteret?

Der er lidt logik for perlehøns i det også. ved deload for man lov og træne, og skal ikke vente.
Ved deload mister man ikke nær så megen neural adaption, hvilket giver øget styrke, som i sidste ende kan betyde mere vækst.
det er for firkantet at sige at dekon er for bb, og deload og for sl. det afhænger af situationen man er i.
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Tak for svarene.

Kan jeg eventuelt få de kilder, i har det fra?
Ikke fordi jeg ikke tror på jer - men på denne side er generelle konsensus bare dekon er lort, måske dét er lort.
Såfremt man kører noget ala. hst, altså selve progressionen fra måske 70% af sit 5RM til 105% 5RM, bør man så overhovedet holde 1 uges deload i følge jer? - jeg troede lige præcis, man skulle miste sine neurale tilpasninger, da man derved har mindre styrke, og større vækstpotentiale ved 70% af sit 5RM.

Styrkeliste

Oliverg skrev:Derudover er der ingen kilder til følgende påstande - såvidt jeg kan læse mig til skriver bl.a. Thomas Jagd at dekond = hypertrofi, deload=styrke - eller er jeg helt forkert på den?

Det er rigtig forstået, at Thomas Jagd mener at dekonditionering passer bedre til bodybuilding.

Han mener det er en god ide, når man har brug for det. (sjovt nok ;) )
Brugeravatar

Reputation point: 10

Træner her: Sportshøjskolen

Brugeravatar

Reputation point: 10

Træner her: Sportshøjskolen

jensagv skrev:
Oliverg skrev:Derudover er der ingen kilder til følgende påstande - såvidt jeg kan læse mig til skriver bl.a. Thomas Jagd at dekond = hypertrofi, deload=styrke - eller er jeg helt forkert på den?

Det er rigtig forstået, at Thomas Jagd mener at dekonditionering passer bedre til bodybuilding.

Han mener det er en god ide, når man har brug for det. (sjovt nok ;) )

Nu har jeg læst tråden, såfremt jeg har forstået det; skriver han, at en BB'er ikke bør deloader, men derimod ændrer parametre ift. progression. Hvis vi f.eks. tager udgangspunkt i HST, kunne man så ikke med fordel kører de normale 65% op til 105%, men f.eks. kører man 65% i første uge med lav work capacity, og 65% med høj work capacity i uge 2, 70% med lav i uge 3 osv. Eller hvordan kan manipulere sit periodisering, så den bliver forlænget til omkring de 3-4 måneder, som Hr. Jadg anbefaler.

Tusind tak for eventuelle svar.

Styrkeliste

HST er et, efterhånden, meget punkteret program og langt fra optimalt.
Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Bone-14 skrev:HST er et, efterhånden, meget punkteret program og langt fra optimalt.

Jeg har ingen ide for noget alternativ, det er det eneste fullbody her på siden.
Det skal siges, at jeg har modificeret det, så gentagelserne konstant ændrer sig.

Jeg ville blive super glad for et alternativt program der benytter progressiv overload princip.

Styrkeliste

Jeg citerer lige hr. Jagd fra den ovenstående tråd
Jf. 2 - man skal selvfølgelig ikke dekonditionere, hvis man stadigvæk har hypertrofi stimulerende parametre man kan justere på.

I og med at man ikke kan lave yderligere progression i vægt, har man vel ikke flere hypertrofi stimulerende parametre at ændre? så er det vel på sin plads at lave en dekon, også selvom det kun er 8 uger siden man sidst gjorde det?

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster