Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1313
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1310

Følg bodybuilding.dk på

Er det okay at spise hvidt brød?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

I små mængder, i store mængder eks?
Har hørt det skulle ligge sig som klister i mavesækken og være svært optageligt for systemet og til lav udbytte energimæssigt.
Spørgsmålet er tænkt i henhold til bodybuilding og bulking.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Falster

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 65.00
- Dødløft: 70.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det er bedre end at ligge i kalorie underskud, hvis målet er bulk.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 185

Geografisk sted: Danmark

Nders skrev:Det er bedre end at ligge i kalorie underskud, hvis målet er bulk.

du misforstår ham! Han tror ikke han får kalorierne ud af hvidt brød ved at spise det ;)
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:

du misforstår ham! Han tror ikke han får kalorierne ud af hvidt brød ved at spise det ;)

Jeg forstår ham udemærket.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 185

Geografisk sted: Danmark

tba2011 skrev:I små mængder, i store mængder eks?
Har hørt det skulle ligge sig som klister i mavesækken og være svært optageligt for systemet og til lav udbytte energimæssigt.

Ingen bør spise hvidt brød med mindre de er fanget i en grotte og er i fare for at dø af sult - det er tomt dødt mavefyld der forvandles til sukker i din krop - spis rugbrød.
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Er der nogle downsides lign. dem jeg har hørt med at det er rigtigt skidt for ens energinieavu?
Hvidt brød er kulhydrat ikke sandt? -Det jeg har hørt med de er svært optagelige, kan det sammenlignes med brune ris som (som jeg har forstået, ret mig gerne) er en langsomt frigivende energikilde.

Styrkeliste

Bwana skrev:
tba2011 skrev:I små mængder, i store mængder eks?

Ingen bør spise hvidt brød med mindre de er fanget i en grotte og er i fare for at dø af sult - det er tomt dødt mavefyld der forvandles til sukker i din krop - spis rugbrød.

Hvorfor er sukker skidt hvis man træner, skaber det overflødige calorier som ikke er effektive- Jeg er lidt en noob?

Styrkeliste

Det er tomme kalorier, som kun mætter i kort tid – næringsværdien er den samme som du finder i savsmuld dog indeholder savsmuld flere fiber end hvidt brød – det er tomme kalorier som kroppen ikke får noget konstruktivt ud af og det tager plads op for mad der rent faktisk kan give dig både mineraler – fiber – vitaminer mv. og hjælpe dig med at bygge din krop op.

Spiser du en kost der indeholder sukker eller stivelse, pasta, hvidt brød, kartofler, pizza eller hvide ris, stimulere du din bugspytkirtel til at danne alt for meget insulinhormon. Det kan dog også udløses af for meget frugt.

For meget insulin medfører et kraftigt fald i blodsukkeret. Insulin står for at transportere sukkeret far blodet og ind i cellerne hvor det så enten lægges på lager eller forbrændes. Hvis dit blodsukker falder hurtigt kan det medføre en yderligere trang til at spise noget der indeholder sukker.

"Danske forskere har som de første i verden undersøgt, hvad der sker ved at erstatte mættet fedt med letoptagelige kulhydrater fra bl.a. hvidt mel. Det øger risikoen for at udvikle blodpropper i hjertet med 33 procent.
Det kan være farligere at spise franskbrødet end det smør, som myndighederne ellers advarer mod. Det har ernæringsforsker Marianne Uhre Jakobsen og hendes kolleger fra Klinisk Epidemiologisk Afdeling, Århus Universitetshospital, som de første i verden bevist.

Ved at dykke ned i en undersøgelse af over 53.000 danskeres kostvaner har hun sammen med sit forskerhold konkluderet, at risikoen for at udvikle blodpropper i hjertet stiger med 33 procent, hvis man erstatter det forkætrede mættede fedt med letoptagelige kulhydrater, herunder hvidt hvedemel og sukker.

Undersøgelsen viser også, at bytter man i stedet det mættede fedt fra blandt andet smør ud med f.eks. fuldkornsrugbrød, så falder risikoen for hjertekarsygdomme.

Kan kun sige ja

»Det er enormt vigtigt at have lige så meget fokus på kvaliteten af kulhydrater som på kvaliteten af fedt. Vi har i mange år været meget fedtforskrækkede og haft fokus på at nedsætte indtagelsen af mættet fedt og mindre fokus på kvaliteten af kulhydrater,« siger Marianne Uhre Jakobsen til Ingeniøren.

Kan man ud fra jeres studium konkludere, at franskbrød er farligere end smørret, hvis vi ser isoleret på de to?
»Hvis man skal skære det helt firkantet, kan jeg kun sige ja til det, du spørger om. Det lyse franskbrød er en af de fødevarer, som bestemt ikke er sunde.« De danske myndigheder advarer om, at fedt giver hjertekarsygdomme og opfordrer til at erstatte fedt med kulhydrater. Myndighederne opfordrer os til at spise fuldkorn, men uden at advare mod hvidt mel.
»Det kan godt være, at danskerne har lyttet til rådet om at nedsætte indtaget af mættet fedt, men hvis vi bare har erstattet det med letoptagelige produkter som franskbrød, så har vi ikke vundet noget, men tværtimod tabt en del,« konkluderer Marianne Uhre Jakobsen.

Hendes undersøgelser er publiceret i det mest prestigefulde, ernæringsvidenskabelige tidsskrift, American Journal of Clinical Nutrition. På foranledning af undersøgelsen har en af verdens førende ernæringsforskere, Harvard-professoren Frank Hu, skrevet tidsskriftets leder.

I lederen argumenterer Frank Hu for, at det er på tide at ændre de vestlige kostråd om at spise mere kulhydrat og mindre mættet fedt, fordi kosten i vesten typisk indeholder mange raffinerede kulhydrater fra bl.a. hvidt brød, pizza, ris og sukker
Endnu mere skade

»Hverken mættet fedt eller raffinerede kulhydrater er egnede til at forhindre hjertekarsygdomme. Men letoptagelige kulhydrater gør sandsynligvis endnu større metabolsk skade end mættet fedt,« konkluderer han.
Samme melding kommer fra en række svenske forskere, mellem dem professor Peter Nilsson fra Lunds Universitet.
»Det er helt i orden med lidt franskbrød søndag morgen, men ikke meget mere end det. Vi skal skære ned på letoptagelige kulhydrater,« siger Peter Nilsson, der kalder myndighederne 'for konservative'. "

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article2081284.ece
Brugeravatar

Nders skrev:
toto_G4M3R skrev:

Jeg forstår ham udemærket.

jamen....... han spørger om han får de kalorier fra den, og derved kommer i overskud lyder det til?
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Bwana skrev:Det er tomme kalorier, som kun mætter i kort tid – næringsværdien er den samme som du finder i savsmuld dog indeholder savsmuld flere fiber end hvidt brød – det er tomme kalorier som kroppen ikke får noget konstruktivt ud af og det tager plads op for mad der rent faktisk kan give dig både mineraler – fiber – vitaminer mv. og hjælpe dig med at bygge din krop op.

Spiser du en kost der indeholder sukker eller stivelse, pasta, hvidt brød, kartofler, pizza eller hvide ris, stimulere du din bugspytkirtel til at danne alt for meget insulinhormon. Det kan dog også udløses af for meget frugt.

For meget insulin medfører et kraftigt fald i blodsukkeret. Insulin står for at transportere sukkeret far blodet og ind i cellerne hvor det så enten lægges på lager eller forbrændes. Hvis dit blodsukker falder hurtigt kan det medføre en yderligere trang til at spise noget der indeholder sukker.

"Danske forskere har som de første i verden undersøgt, hvad der sker ved at erstatte mættet fedt med letoptagelige kulhydrater fra bl.a. hvidt mel. Det øger risikoen for at udvikle blodpropper i hjertet med 33 procent.
Det kan være farligere at spise franskbrødet end det smør, som myndighederne ellers advarer mod. Det har ernæringsforsker Marianne Uhre Jakobsen og hendes kolleger fra Klinisk Epidemiologisk Afdeling, Århus Universitetshospital, som de første i verden bevist.

Ved at dykke ned i en undersøgelse af over 53.000 danskeres kostvaner har hun sammen med sit forskerhold konkluderet, at risikoen for at udvikle blodpropper i hjertet stiger med 33 procent, hvis man erstatter det forkætrede mættede fedt med letoptagelige kulhydrater, herunder hvidt hvedemel og sukker.

Undersøgelsen viser også, at bytter man i stedet det mættede fedt fra blandt andet smør ud med f.eks. fuldkornsrugbrød, så falder risikoen for hjertekarsygdomme.

Kan kun sige ja

»Det er enormt vigtigt at have lige så meget fokus på kvaliteten af kulhydrater som på kvaliteten af fedt. Vi har i mange år været meget fedtforskrækkede og haft fokus på at nedsætte indtagelsen af mættet fedt og mindre fokus på kvaliteten af kulhydrater,« siger Marianne Uhre Jakobsen til Ingeniøren.

Kan man ud fra jeres studium konkludere, at franskbrød er farligere end smørret, hvis vi ser isoleret på de to?
»Hvis man skal skære det helt firkantet, kan jeg kun sige ja til det, du spørger om. Det lyse franskbrød er en af de fødevarer, som bestemt ikke er sunde.« De danske myndigheder advarer om, at fedt giver hjertekarsygdomme og opfordrer til at erstatte fedt med kulhydrater. Myndighederne opfordrer os til at spise fuldkorn, men uden at advare mod hvidt mel.
»Det kan godt være, at danskerne har lyttet til rådet om at nedsætte indtaget af mættet fedt, men hvis vi bare har erstattet det med letoptagelige produkter som franskbrød, så har vi ikke vundet noget, men tværtimod tabt en del,« konkluderer Marianne Uhre Jakobsen.

Hendes undersøgelser er publiceret i det mest prestigefulde, ernæringsvidenskabelige tidsskrift, American Journal of Clinical Nutrition. På foranledning af undersøgelsen har en af verdens førende ernæringsforskere, Harvard-professoren Frank Hu, skrevet tidsskriftets leder.

I lederen argumenterer Frank Hu for, at det er på tide at ændre de vestlige kostråd om at spise mere kulhydrat og mindre mættet fedt, fordi kosten i vesten typisk indeholder mange raffinerede kulhydrater fra bl.a. hvidt brød, pizza, ris og sukker
Endnu mere skade

»Hverken mættet fedt eller raffinerede kulhydrater er egnede til at forhindre hjertekarsygdomme. Men letoptagelige kulhydrater gør sandsynligvis endnu større metabolsk skade end mættet fedt,« konkluderer han.
Samme melding kommer fra en række svenske forskere, mellem dem professor Peter Nilsson fra Lunds Universitet.
»Det er helt i orden med lidt franskbrød søndag morgen, men ikke meget mere end det. Vi skal skære ned på letoptagelige kulhydrater,« siger Peter Nilsson, der kalder myndighederne 'for konservative'. "

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article2081284.ece

god viden tak for det, men ikk noget svar hvis vi taler bulking :) og man er ligeglad med blod propper. for så burde det jo holde sig for begge ting

Geografisk sted: kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 110.00
- Dødløft: 130.00

Jow det er skam et svar - nemlig hold dig væk fra hvidt brød uanset hvad - skal du fyldes op så findes der lang bedre alternativer end hvidt brød - som jeg skrev med mindre du er ved at dø af sult og ikke har andet bør man ALDRIG spise hvid brød og hvorfor man ikke bør spise det skidt fremgår af mit indlæg.

Så find et alternativ - der er masser at vælge imellem
Brugeravatar

Bwana skrev:Jow det er skam et svar - nemlig hold dig væk fra hvidt brød uanset hvad - skal du fyldes op så findes der lang bedre alternativer end hvidt brød - som jeg skrev med mindre du er ved at dø af sult og ikke har andet bør man ALDRIG spise hvid brød og hvorfor man ikke bør spise det skidt fremgår af mit indlæg.

Så find et alternativ - der er masser at vælge imellem

Perfekt svar, lige hvad jeg ledte efter. Du skal have stor tak!

Styrkeliste

Jeg ville også helt klart foretrække rugbrød, eller evt havregryn hvis ikke det ødelægger måltidet :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Bwana skrev:Spiser du en kost der indeholder sukker eller stivelse, pasta, hvidt brød, kartofler, pizza eller hvide ris, stimulere du din bugspytkirtel til at danne alt for meget insulinhormon.

Insulinsekretionen stimuleres af alle stigning i blodglucosen. Kartoflers glykæmiske load er relativt lavt i forhold til deres glykæmiske indeks. Du lyder kulhydratforskrækket?

Det kan dog også udløses af for meget frugt.

Størstedelen af indtaget fructose vil gå direkte i leveren til metabolisering, og vil ikke medføre en synderlig stigning i blodglucosen.

Via en ordentlig røvfuld smoothies, tørret frugt og hvad der ellers er, vil der sandsynligvis blive lagret mere fedt, især visceralt, end ved et glukose indtag.

Fordelen ved sødning i f.eks. kager med tørret frugt er så blandt andet at fructose søder mere samt at det ofte kommer sammen med nogle fibre, vitaminer og mineraler.

Insulin står for at transportere sukkeret far blodet og ind i cellerne hvor det så enten lægges på lager eller forbrændes
Det bliver enten forbrændt primært i muskelceller, eller lagret som glykogen (som det skal) i leveren. Der bliver ikke lagret synderligt meget glykogen i musklerne (jo en smule, men ikke meget), og da slet ikke "sukker".

Hvis dit blodsukker falder hurtigt kan det medføre en yderligere trang til at spise noget der indeholder sukker.

Det er så lige her folks dårlige vaner kommer ind. Et lavt blodglukose giver ikke trang til at spise sukker. Det gør dig sulten. Folk ville med stor sandsynlighed få samme tilfredshedsfølelse af at spise noget alt-muligt-andet, men nu er det bare sådan at folk er hjernevaskede "to grab a snickers!!", istedet for noget ordentligt. Medmindre folk crasher fuldstændig med hypoglykæmi, hvilket kun sker hvis de har diabetes og har skudt for meget insulin, så kan vi snakke om at der skal lidt hurtige carbs til. Men ved ganske normal sult grundet semi-lavt blodsukker, så er det ofte et spørgsmål om folks dårlige vaner der gør at de bare tager den lette løsning og køber en kage, en marsbar eller andet. Hvis de spiste lidt kylling med broccoli, vil jeg vædde på at deres sultfølelse blev ligeså tilfredsstillet. Om deres sensoriske craving for en smag af marsbar bliver stillet, er så noget andet, men det har igen intet med deres lave blodsukker at gøre.

*langt citat*

Hvidt brød i sig selv gør næppe nogen skade. Overindtag af hvidt brød, pizza og derved mangel på fibre og vitaminer. Får man masse af fibre, spiser sine grøntsager, sit rugbrød osv, så sker der ikke en fløjtende fis ved at æde sig en hvid toast med skinke og ost ind imellem.

Har man planer om at været ligeså hakket som Cutler til konkurrence, så er sagen selvfølgelig en anden og diæten skal nok være en del strammere
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Selvfølgelig er det 'OK' - du bestemmer jo selv hvad du smider indenbords.. men hvis du går bare en lille smule op i din kropskomposition og helbred giver det ikke nogen mening når der er så mange bedre alternativer.

Dingo skrev:Insulinsekretionen stimuleres af alle stigning i blodglucosen. Kartoflers glykæmiske load er relativt lavt i forhold til deres glykæmiske indeks. Du lyder kulhydratforskrækket?

Størstedelen af indtaget fructose vil gå direkte i leveren til metabolisering, og vil ikke medføre en synderlig stigning i blodglucosen.

Via en ordentlig røvfuld smoothies, tørret frugt og hvad der ellers er, vil der sandsynligvis blive lagret mere fedt, især visceralt, end ved et glukose indtag.

Fordelen ved sødning i f.eks. kager med tørret frugt er så blandt andet at fructose søder mere samt at det ofte kommer sammen med nogle fibre, vitaminer og mineraler.

Nej jeg er ikke forskrækket - jeg har type-2 diabetes og skal passe på ned hvad jeg spiser - og store mængder hvidt brød - (tørret/friske)frugt - smoothies etc. er bestemt ikke sundt for mig (eller ret mange andre )- personligt vil jeg blive pissesyg hvis jeg skulle følge dine råd.
Brugeravatar

Dingo skrev:Via en ordentlig røvfuld smoothies, tørret frugt og hvad der ellers er, vil der sandsynligvis blive lagret mere fedt, især visceralt, end ved et glukose indta

Spændende. Det må være forklaringen på hvorfor jeg gainede godt med visceralt fedt på de 2 år hvor jeg boede i thailand og spiste kilovis af frugter dagligt, og altid tørret frugt som snacks i weekenderne ](*,)

Bwana skrev:
Nej jeg er ikke forskrækket - jeg har type-2 diabetes og skal passe på ned hvad jeg spiser - og store mængder hvidt brød - (tørret/friske)frugt - smoothies etc. er bestemt ikke sundt for mig (eller ret mange andre )- personligt vil jeg blive pissesyg hvis jeg skulle følge dine råd.

"Pissesyg" er måske lidt overdrevet sagt, men ok hver sin smag.

Mine råd? Hvad er "mine råd" ?
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:
Bwana skrev:

"Pissesyg" er måske lidt overdrevet sagt, men ok hver sin smag.

Mine råd? Hvad er "mine råd" ?

Nej pissesyg er underdrevet - sukker er det rene gift for mig og ok råd var måske ikke det rette ord - men det lød som du talte varmt - eller lidt ukritisk - om sukker - specielt den der findes i frugt - og det er lidt farligt i mine øjne for mange mennesker ved rent faktisk ikke hvor meget sukker der er i f.eks. tørret frugt som figner og rosiner og hvis de gnasker løs i den tro at det er jo frugt og derfor sundt så kan de med tiden blive lige så syge som jeg blev før jeg opdagende jeg havde sukkersyge.

Og ingen har godt af at drikke for meget juice - smooties etc. det kan være lige så usundt som at hælde cola indenbords dagen lang - og frugt skal man også holde igen med - specielt de typer frugt der indeholder masser af sukker - for uanset hvad vi kalder den type sukker de indeholder så er det sukker for kroppen og det skal man lige passe lidt på med.
Brugeravatar

Bwana skrev: med mindre du er ved at dø af sult og ikke har andet bør man ALDRIG spise hvid brød

Det kan du simpelthen ikke mene alvorligt? Du er klar over, at det ikke er hele verden, der lider af diabetes?

Folk der ikke har diabetes og i øvrigt er regelmæssigt fysisk aktive og har en kontrolleret fedtprocent kan sagtens spise et par skiver toastbrød om dagen. Lur mig om JensLyn87 ikke har plæderet for at spise hvidt brød med honning inden sengetid et par gange eller tre, og han render vel at mærke rundt med en fedtprocent under 10 og en rigtig pæn dagsform året rundt. Det handler frem for alt om kalorier ind vs. kalorier ud.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Nutella smager herre godt på hvidt brød! Og peanutbutter & jelly sandwiches!
Sorry, skulle med:

Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

The Juice skrev:
Bwana skrev: med mindre du er ved at dø af sult og ikke har andet bør man ALDRIG spise hvid brød

Det kan du simpelthen ikke mene alvorligt? Du er klar over, at det ikke er hele verden, der lider af diabetes?

Folk der ikke har diabetes og i øvrigt er regelmæssigt fysisk aktive og har en kontrolleret fedtprocent kan sagtens spise et par skiver toastbrød om dagen. Lur mig om JensLyn87 ikke har plæderet for at spise hvidt brød med honning inden sengetid et par gange eller tre, og han render vel at mærke rundt med en fedtprocent under 10 og en rigtig pæn dagsform året rundt. Det handler frem for alt om kalorier ind vs. kalorier ud.

Jow det er jeg klar over - vi er heldigvis et mindretal - men der bliver desværre flere af os.

Men ved du at det ikke er alle der er " regelmæssigt fysisk aktive og har en kontrolleret fedtprocent" - tværdigmod kunne man sige så er det også kun et mindretal der er så fysisk aktive og har så meget kontrol over deres kropsfedt at de IKKE tager skade af et par skiver toastbrød :wink:

Hvidt brød er ikke vejen frem og slet ikke det dødsyge toastbrød. Jeg foreslår at man får sine kalorier fra f.eks. rugbrød for så får man en masse ekstra godt med i handlen man ikke får når man gumler hvidt brød
Brugeravatar

I og med at det her er et bodybuilding forum, må man da antage at langt de fleste herinde er fysisk aktive.

Bwana skrev:
The Juice skrev:

Jow det er jeg klar over - vi er heldigvis et mindretal - men der bliver desværre flere af os.

Men ved du at det ikke er alle der er " regelmæssigt fysisk aktive og har en kontrolleret fedtprocent" - tværdigmod kunne man sige så er det også kun et mindretal der er så fysisk aktive og har så meget kontrol over deres kropsfedt at de IKKE tager skade af et par skiver toastbrød :wink:

Hvidt brød er ikke vejen frem og slet ikke det dødsyge toastbrød. Jeg foreslår at man får sine kalorier fra f.eks. rugbrød for så får man en masse ekstra godt med i handlen man ikke får når man gumler hvidt brød

En dæmonisering af hvidt brød er ikke nødvendig, omend bedre alternativer findes.
Det eneste jeg ved, er, at jeg intet ved.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

ominator skrev:I og med at det her er et bodybuilding forum, må man da antage at langt de fleste herinde er fysisk aktive.

Om du så svømmer over den Engelske kanal hver morgen så bliver hvidt (toast) brød stadigvæk ikke sundt eller nærende eller velegnet til menneskeføde.
Brugeravatar

Bwana skrev:
ominator skrev:I og med at det her er et bodybuilding forum, må man da antage at langt de fleste herinde er fysisk aktive.

Om du så svømmer over den Engelske kanal hver morgen så bliver hvidt (toast) brød stadigvæk ikke sundt eller nærende eller velegnet til menneskeføde.

Prøv du at forklare det til michael phelps. Han spiser angiveligt en del af det :dance:

Hvidt brød er længe blevet dæmoniseret ifht. rugbrød. Jeg er ikke ekspert, men jeg sidder med en pakke hvidt brød (multikerneboller fra Schulstad) og en pakke rugbrød (kernerugbrød fra Birkelund) i hænderne, og deres ernæringsprofiler er således:

multikerneboller: 220 kcal/100 g: 10 g protein, 37 g kulhudrat, 2 g fedt og 8 g kostfibre.

kernerugbrød: 200 kcal/100 g: 5 g protein, 38 g kulhydrat, 1 g fedt og 9 g kostfibre.

Nu spørger jeg så: hvad er det, der er så fandens meget bedre ved rugbrød? Hvad er det "ekstra", man får med ved rugbrød? Jeg bryder mig ikke synderligt om smagen, så hvis jeg kunne spise multikerneboller i stedet, så ville jeg blive en glad mand.
Alt der er sjovt i livet, er enten umoralsk, forbudt eller fedende.
- W. C. Fields
Brugeravatar

Bwana skrev:Jow det er jeg klar over - vi er heldigvis et mindretal - men der bliver desværre flere af os.

Hvis man ikke har diabetes tager man ikke skade af et par skiver toastbrød. Uanset hvor fed man så er. Et par skiver toastbrød indeholder vel næppe mere end 200 kcal. Der er i øvrigt utroligt langt fra at skrive "hvidt brød er ikke vejen frem" til "med mindre du er ved at dø af sult og ikke har andet bør man ALDRIG spise hvid brød". 'Aldrig' skrevet med CAPS og hele lortet.

Hvidt brød har så godt som ingen næringsværdi, og sådan er der så meget.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Tank skrev:
Bwana skrev:

Prøv du at forklare det til michael phelps. Han spiser angiveligt en del af det :dance:

Nu skrev jeg et længere indlæg hvor forskere fra hele verden udtalte sig om deres resultater og hvis dit bedste argument er "snak med Michael Phelps" så er jeg bange for - med alt respekt - at vi debattere på så forskellige niveauer at vi nok ikke kommer videre her og nu. Beklager men du må grave bedre argumenter frem hvis det skal rykke lidt.

Her er lidt mere :

http://ing.dk/artikel/109206-ny-viden-franskbroedet-kan-draebe

http://ing.dk/artikel/106939-franskbroedet-under-mistanke-som-den-nye-livsstilssynder
Brugeravatar

Bwana skrev:
Tank skrev:
Bwana skrev:

Nu skrev jeg et længere indlæg hvor forskere fra hele verden udtalte sig om deres resultater og hvis dit bedste argument er "snak med Michael Phelps" så er jeg bange for - med alt respekt - at vi debattere på så forskellige niveauer at vi nok ikke kommer videre her og nu. Beklager men du må grave bedre argumenter frem hvis det skal rykke lidt.

Her er lidt mere :

http://ing.dk/artikel/109206-ny-viden-franskbroedet-kan-draebe

http://ing.dk/artikel/106939-franskbroedet-under-mistanke-som-den-nye-livsstilssynder

Hvidt brød er i sig selv ikke synderen, det er mængden.
Det eneste jeg ved, er, at jeg intet ved.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Næste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online