Moose skrev:Altså denne side køre jo i tomgang, den kan du ikke regne for at være en målestok for bodybuilding som konkurrence generelt i danmark. Det er massere af fans stadigvæk. Men de glade 2005'ere er ved at uddø, rosenkransen er væk og sammen med den- de flestes lyst til at gå i stramme tshirts og have store arme. Dette kan jo ikke undgå at påvirke interessen omkring bodybuilding.
Kigger jeg rundt på venner og bekendte, samt i centeret, kan man tydeligt se et tilbagetog i "bodybuildere" til gode for et fremtog af folk der træner for styrke. Moden har skiftet. Crossfit og hipsterkultur har helt sikkert været katalysator for denne trend.
Hvis du kigger på alle skønhedskonkurrencer, ikke kun bodybuilding i klassisk forstand, skal du være af lille social kreds, eller være blind, for ikke at se et kæmpe skift i hvilke der er populære (her snakker vi især bikinifitness, som vel snart er ved at være et must at have stillet op i som pigebarn i 20'erne.).
Det er i ihvertfald hvad jeg oplever.
Som menneske og flokdyr er mine ambitioner også skiftet, næsten udelukkende, over på styrke frem for bodybuilding.
Nu hvor vi alligevel er i den anekdotiske afdeling, vil jeg gerne på samme grundlag protestere mod, at det er blevet moderne at træne for styrke. I ethvert konventionelt center vil du se to typer: tynd og slap og stor og slap. Stor og slap er stærkere end tynd og slap, men alt for slap i forhold til sin størrelse. 3x10 og 4x8 er fortsat de mest populære set, man bliver ikke rød i hovedet under træning og en øvelse tager 10 minutter at komme igennem (der er ingen opvarmning, men det er heller ikke nødvendigt, for det bliver aldrig tungere end hvad der burde have været opvarmning)...
Det kan godt være, at der er enkelte, som siger de træner for styrke, hvor de før ville træne for masse, men i virkeligheden har intet ændret sig. Krudtuglerne bliver selvfølgelig store, men de gider heller ikke træne, og bliver derfor aldrig stærke.
Jeg har set en kæmpe fyr få spot på en 3'er med 120 i bænk, og de 120 er noget af det tungeste bænkpres jeg har set (i FW). Jeg har endnu til gode at se nogen squatte over 100 kg, og jeg ser slet ingen, der dødløfter - på trods af, at centeret altid er fyldt til bristepunktet.
OBS: Erfaringer fra 3xFW + 1xFitness One