Vil altid rådgive folk om at deres første bil skal være en bil, man kommer til at holde af. Det har jeg selv svært ved at tro, man kommer til at gøre med de nyere minibiler. Så hellere en bil, der enten er speciel eller bare har noget patina.
Hvis der endelig SKAL tænkes fornuftigt økonomiskt, så ville jeg klart foreslå at du købte en eller anden halvgammel bil (sådan fra cirka midt halvfemserne eller deromkring) for 10-15.000 kroner, eller måske endda 20.000.
Med lidt snilde og tålmodighed kan du nemt finde et pragteksemplar der holder en stor del af din læretid, hvis ikke hele tiden.
Ældre Corolla'er fra midthalvfemserne (1,3i eller 1,6i) går man sjældent helt galt i byen med:

Du behøver ikke spekulere på dyr servicering og vedligeholdet er billigt, da teknikken er simpel og du nemt kan få den lokale mekaniker at lave reparationer for en timeløn der er en tredjedel af hvad de autoriserede værksteder tager.
Hvis du er meget modig kan du endda investere i en Haynes manual og lave småtingene selv, da de gamle biler er så simple.
Hvis du skulle være uheldig og der må investeres i reservedele kan disse fåes meget billigt i uoriginal form; igen noget der ikke gør noget, da bilen alligevel er så gammel og du ikke behøver tænke synderligt over værdiforringelse.
ifølge
http://www.forsikringsguiden.dk kan FDM forsikring ansvarsforsikre en Corolla 1,3 fra '96 for kr. 7.128,- pr. år (nogle hundrede kroner dyrere hvis du vælger 1,6) for en 22-årig kunde, der aldrig har haft forsikring før.
Grundet den lave vægt er årlig vægtafgift kr. 3.100,-
Summa summarum så ville jeg personligt:
- Finde en Corolla i god stand til omkring kr. 15.000.
- Forhandle prisen ned til 12.000
- Tage lån på kr. 20.000
- Sætte de resterende 8.000 på en "bilkonto"
- Bruge de resterende 8.000 som buffer for reservedele, der evt. måtte skulle købes. (Man kan få MANGE reservedele til en gammel Corolla for kr. 8.000,-, hvis man køber uoriginalt eller fra ophugger)
The problem with the world today is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?