De andre har nævnt det med øvelsesvalg, så jeg tillader mig at skrive lidt om fullbody (FB) og programopbygning.
Fordelen ved fullbody er at man kan have relativ høj frekvens på ens løft og/eller at man har relativ høj frekvens på muskelgrupper. Ulempen er at man typisk må skære lidt ned på volumen de enkelte dage, da man skal være "klar" til at træne de samme muskelgrupper, altså hele kroppen, relativt kort tid efter. Derfor ses det typisk at man minimere øvelsesvalget til 4-6 øvelser +-. Herved fokusere man mere på at få kvalitet i løftene og derfor vælges der typisk de store flerledsøvelser.
Det helt simple vil være at køre 3 ens FB dage, men dette kan hurtigt blive kedeligt samt skabe nogle problemer ift. programmer.ingen Kører man f.eks. dødløft på alle 3 dage, skal der implementeres en form for variation i sætxreps og intensitet, da man risikere at brænde ud. Derfor er et alternativ at man laver 2-3 forskellige dage, som nævnt i tråden.
Typisk layout til FB:
PAS A
Squat variant
Bænk variant
Hip hinge variant
Træk variant
1-3 lette øvelser: Abs, triceps, biceps, push-ups, flyers mv.
PAS B
DL
Press (military, DB skulderpress etc.)
Quad variant
Row variant
1-3 lette øvelser: Abs, triceps, biceps, push-ups, flyers mv.
Du kan vælge at skifte mellem pas a og b, eller kører pas A, 2 gange om ugen og pas B, 1 gang om ugen. Jeg har selv brugt sidste variant med fine resultater. Dette skyldes at de fleste ikke behøves at have høj frekvens på DL og mili for at stige (i hvert fald ikke som let trænet).
I forhold til dit niveau behøver du ikke voldsom volumen for at stige i styrke. Et fint start sted vil nok være 3 set af 5 gentagelser. En mulig progression er at du starter let i uge 1 med en vægt du kan tage omkring 9 gange. I uge 2 øger du med 5/2,5 kg alt efter øvelser. I uge 3 øger du med yderligere 5/2,5 kg. Uge 4 bruger jeg typisk som let uge. Det kan diskuteres om det er nødvendigt i starten af ens træningskarriere, men det sikre at man får lette trænings uger og nedsætter skadesrisikoen.
Efter denne cyklus starter du forfra, men uge 1 vil starte 5 kg højere end forgående, hvorved du er steget 5 kg i styrke. Bliv ved så længe som muligt.
eks. for bænkpres
Uge 1: 3x5 @ 60 kg
Uge 2: 3x5 @ 65 kg
Uge 3: 3x5 @ 70 kg
Uge 4: 2x2 @ 70 kg
Næste cyklus
uge 1: 3x5 @ 65 kg
uge 2: 3x5 @ 70 kg
uge 3: 3x5 @ 75 kg
Uge 4: 2x2 @ 75 kg
osv.
Derfor vil et program forslag kunne se ud på følgende måde:
PAS 1
Squat 3x5
Bænk 3x5
Pullups 3x5
RDL 3x5
PAS 2
DL 1x5 (plus 2 lettere backoff)
Mili 3x5
DB row 3x8-10
Split squat 3x8
PAS 3
squat 3x5
Bænk 3x5
pullups 3x5
RDL 3x5
samt 2-3 små øvelser af 2-3x10-15 reps til hvert pas
Sidst rettet af
lykkestrup 11. nov 2017, 10:53, rettet i alt 1 gang.