Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69545 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

thiel skrev:Ja. Overskriften siger jo det meste, men grunden til jeg spørger er fordi jeg idag da jeg var nede at træne blev rettet på af en mand der sagde jeg gik for langt ned i squatten. Han mente at benene maks måtte gå ned til 90 grader ellers ville det skade knæene. Manden lignede ikke den store fitness udøver så tænkte lige at jeg ville høre jer proffer ;)

Lyngbeck skrev:Hvis din røv går gennem gulvet er du for langt nede.

Casper.S skrev:thiel skrev:Ja. Overskriften siger jo det meste, men grunden til jeg spørger er fordi jeg idag da jeg var nede at træne blev rettet på af en mand der sagde jeg gik for langt ned i squatten. Han mente at benene maks måtte gå ned til 90 grader ellers ville det skade knæene. Manden lignede ikke den store fitness udøver så tænkte lige at jeg ville høre jer proffer ;)
Manden har været en idiot.

SørenDP skrev:Så længe teknikken er god er det ikke noget problem. Mange taber røven i forsøget på at komme længere ned, og det er ikke optimalt.
Men som Lyngbeck påpeger: Hvis dine fødder er højere oppe end røven, så har du gjort noget forkert. Og det gør sikkert ondt.

solmand skrev:jeg diskuterede faktisk også dette med en i dag! han mente ikke man kan holde lænden ret hvis man er helt nede, hvilket han vel kan have ret i?
Jeg fortsatte dog som normalt med at køre helt ned

solmand skrev:jeg diskuterede faktisk også dette med en i dag! han mente ikke man kan holde lænden ret hvis man er helt nede, hvilket han vel kan have ret i?

vthomas skrev:Skade på det forreste korsbånd er det, der skræmmer folk, og belastningen sker jo især, hvis vi er længere nede end 90º. Men det er jo med røven i gulvet, de sjove løft er!
Dog er det ikke er for sjov, at de tunge fyre har bind rundt om knæene!

vthomas skrev:Skade på det forreste korsbånd er det, der skræmmer folk, og belastningen sker jo især, hvis vi er længere nede end 90º. Men det er jo med røven i gulvet, de sjove løft er!

Illnath skrev:Jeg vil ikke stjæle folks tråd, men jeg hopper lige med på den her: Er det nemmere at få skader hvis man kører længere ned end de 90 grader?

8800 skrev:Illnath skrev:Jeg vil ikke stjæle folks tråd, men jeg hopper lige med på den her: Er det nemmere at få skader hvis man kører længere ned end de 90 grader?
Prøv at læs indlægget Bay har skrevet lige ovenover

Illnath skrev:8800 skrev:Illnath skrev:Jeg vil ikke stjæle folks tråd, men jeg hopper lige med på den her: Er det nemmere at få skader hvis man kører længere ned end de 90 grader?
Var nu lige så meget ment til om det fx. også kunne give skade IKKE at gøre det ?

! 
Bay skrev:vthomas skrev:Skade på det forreste korsbånd er det, der skræmmer folk, og belastningen sker jo især, hvis vi er længere nede end 90º. Men det er jo med røven i gulvet, de sjove løft er!
Det forreste korsbånd er ganske fint beskyttet under parallel, da haserne trækker modsatrettet quadriceps. Folk uden forreste korsbånd kan også sagtens squatte ATTG. Der er større belastning på knæet, når man squatter over parallel, da der primært at træk på forsiden af knæ og ikke ret meget træk på bagsiden af knæet - hvilket får underbenet til at glide en smule frem. Se f.eks. på vægtløftere - de squatter under parallel mange gang hver dag og det er meget få vægtløftere som døjer med knæene.
Den holder altså ikke den med knæbindene![]()
Tjek evt. ham her: Tung fyr, som laver tunge dybe squat og har sunde knæ:

Bob Harris skrev:solmand skrev:jeg diskuterede faktisk også dette med en i dag! han mente ikke man kan holde lænden ret hvis man er helt nede, hvilket han vel kan have ret i?
Skift dit avatar, så er du sød. There can be only one.

Bob Harris skrev:solmand skrev:jeg diskuterede faktisk også dette med en i dag! han mente ikke man kan holde lænden ret hvis man er helt nede, hvilket han vel kan have ret i?
Skift dit avatar, så er du sød. There can be only one.

SørenDP skrev:solmand skrev:jeg diskuterede faktisk også dette med en i dag! han mente ikke man kan holde lænden ret hvis man er helt nede, hvilket han vel kan have ret i?
Det kan "man" godt. Bare se på vægtløftere. Nogle har nok bare mere talent for det end andre.
Billedet her illustrer at ham udtaler sig forkert om "man":
Det er godt nok ikke et squat, men hun kan praktisk talt ikke komme dybere og hendes lænd er ganske ret.

the-QB skrev:SørenDP skrev:solmand skrev:jeg diskuterede faktisk også dette med en i dag! han mente ikke man kan holde lænden ret hvis man er helt nede, hvilket han vel kan have ret i?
Det kan "man" godt. Bare se på vægtløftere. Nogle har nok bare mere talent for det end andre.
Billedet her illustrer at ham udtaler sig forkert om "man":
Det er godt nok ikke et squat, men hun kan praktisk talt ikke komme dybere og hendes lænd er ganske ret.
Det handler vel ikke om talent, men mere om rent faktisk at bruge tid på at skabe nok mobilitet i hofte-regionen til at kunne klare det..

Det har du selvfølgelig ret i. Det kan være at talent er et forkert ord, da jeg blot mente at nogle er mere smidige end andre når de påbegynder vægttræning.
Jeg har ikke forstand på det, men det ville da heller ikke undre mig hvis nogle havde nemmere ved at træne sig mobile end andre med samme indsats = talent.
Men hvis man vil det nok, er det jo ikke nogen undskyldning.
Desuden er mobilitet i ankelleddet nok også en rimelig vigtig faktor, hvis vi snakker den dybde som på billedet.

Bay skrev:Illnath skrev:8800 skrev:Illnath skrev:Jeg vil ikke stjæle folks tråd, men jeg hopper lige med på den her: Er det nemmere at få skader hvis man kører længere ned end de 90 grader?
Var nu lige så meget ment til om det fx. også kunne give skade IKKE at gøre det ?
Det er også nævnt i mit indlæg![]()
Parallel squat stresser knæet mere end ATTG squat, da trækket på knæet er sundere under parallel - det forudsætter selvfølgelig at vi snakker om god teknik. Ved at partial squatte over en længere periode kan man udvikle stærke quads - problemet er bare at de er ubrugelige i sport, hvis haserne ikke er tilsvarene stærke. Har man meget stærke quads og meget svage haser, så er det forreste korsbånd meget sårbar.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster