Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Nis skrev:Ikke det bedste tidspunkt til den debat, alle der følger bare en smule med ved at Euroen er ekstremt presset i nuværende situation.
Det bliver spændende og se hvad det reelt ender med.

inzaneXs skrev:Nis skrev:Ikke det bedste tidspunkt til den debat, alle der følger bare en smule med ved at Euroen er ekstremt presset i nuværende situation.
Man kan ikke sige at det udelukkende er negativt med en svag Euro. Der er bestemt fordele (for euro medlemslandene), især på eksportsiden, ved at Euro'en er faldet i værdi. Der er naturligvis også ulemper.

Ahrendsen skrev:inzaneXs skrev:Nis skrev:Ikke det bedste tidspunkt til den debat, alle der følger bare en smule med ved at Euroen er ekstremt presset i nuværende situation.
Man kan ikke sige at det udelukkende er negativt med en svag Euro. Der er bestemt fordele (for euro medlemslandene), især på eksportsiden, ved at Euro'en er faldet i værdi. Der er naturligvis også ulemper.
Helst bestemt. Tyskland er det land vi eksporterer mest til og de bruger euro. På den front ville det have en fordel.

BBFTW skrev:Ahrendsen skrev:inzaneXs skrev:Nis skrev:Ikke det bedste tidspunkt til den debat, alle der følger bare en smule med ved at Euroen er ekstremt presset i nuværende situation.
Helst bestemt. Tyskland er det land vi eksporterer mest til og de bruger euro. På den front ville det have en fordel.
Der ville det være en ulempe. Hvis euroen devalueres, så vil alle Danmarks varer blive relativt dyrere for Tyskland, således Tyskland vil importere mindre og dermed vi eksportere mindre. Det vil dog forbedre den alle medlemmer af den monetære unions betalingsbalance, netop pga. de sænker importen og øger deres eksport.

The Dane skrev:Jeg ville ærligt talt helst beholde den danske krone, nu hvor den også er låst fast til euroen, hvilket som sådan gør det noget nemmere.
Men de nye sedler, hold kæft hvor er de grimme! Man får næsten lyst til at få indført Euro med det samme nu hvor vi skal have sådan nogle grimme lortesedler. (Konspiration fra toppen af? Indfør grimme sedler så folk hellere vil have Euro?)

krzbn skrev:Kronen skal bestå. Euroen vil muligvis forbedre landets økonomi marginalt, men ikke noget borgerne vil kunne mærke på nogen måde alligevel. Vi bliver ikke rigere af euro, kun fattigere kulturelt. Det er også "nemmere" at skifte vores sprog ud med engelsk. Så lad os skabe et "De Forenede Europæiske Stater".

Boogie_man skrev:The Dane skrev:Jeg ville ærligt talt helst beholde den danske krone, nu hvor den også er låst fast til euroen, hvilket som sådan gør det noget nemmere.
Men de nye sedler, hold kæft hvor er de grimme! Man får næsten lyst til at få indført Euro med det samme nu hvor vi skal have sådan nogle grimme lortesedler. (Konspiration fra toppen af? Indfør grimme sedler så folk hellere vil have Euro?)
Jeg er overbevist om at de nye sedler er skabt med henblik på at vi skal tilvendes euroens udsende.
De minder en smule om hinanden. ;P
: "Hmm... hvor har man set et lignende design før ?!" SWEET skrev:Det ville ikke gøre mig spor, hvis vi skulle til at tale engelsk i Danmark. Mon ikke vi kommer til det alligevel? Måske ikke i vores levetid realistisk set, men vi er jo i højere grad begyndt at erstatte danske ord med engelske, og det kommer næppe til at gå den anden vej.
Nu er jeg ikke inde i det økonomiske aspekt af at få Euro frem for Kroner. Men praktisk set, vil jeg hellere havde fælles valuta i Europa end at bevare vores såkaldte kultur.

The Juice skrev:SWEET skrev:Det ville ikke gøre mig spor, hvis vi skulle til at tale engelsk i Danmark. Mon ikke vi kommer til det alligevel? Måske ikke i vores levetid realistisk set, men vi er jo i højere grad begyndt at erstatte danske ord med engelske, og det kommer næppe til at gå den anden vej.
Nu er jeg ikke inde i det økonomiske aspekt af at få Euro frem for Kroner. Men praktisk set, vil jeg hellere havde fælles valuta i Europa end at bevare vores såkaldte kultur.
Det ville virkelig undre mig, hvis man begyndte at tale engelsk som dagligdagssprog herhjemme at dømme ud fra den givne verdenssituation.

SWEET skrev:The Juice skrev:SWEET skrev:Det ville ikke gøre mig spor, hvis vi skulle til at tale engelsk i Danmark. Mon ikke vi kommer til det alligevel? Måske ikke i vores levetid realistisk set, men vi er jo i højere grad begyndt at erstatte danske ord med engelske, og det kommer næppe til at gå den anden vej.
Det ville virkelig undre mig, hvis man begyndte at tale engelsk som dagligdagssprog herhjemme at dømme ud fra den givne verdenssituation.
Mener du at det danske sprog kommer til at holde "evigt"? , som verden er lige nu, indfører vi i stigende grad engelske ord til det danske sprog, og ser man på de yngre generationer i dag, er de uden tvivl væsentligt bedre til engelsk end de ældre generationer har været i samme alder.
Om det officielt kommer til at hedde at vi taler engelsk som vores nationalsprog her i Danmark, skal jeg ikke kunne garantere. Men tog vi og så på Danmark og det danske folk, om f.eks. 500 år, er jeg overbevidst om at det danske sprog ikke bliver brugt som andet end et kulturelt minde, og at engelsk eller et andet sprog vil være dominerende.
Jeg kan ihvertfald ikke se hvornår eller hvorfor vi nogensinde skulle begynde at udvikle det danske sprog til at blive mere "dansk". Så i mine øjne kan det kun gå en vej, hvor lang tid der så går før at engelsk eller et andet globalt sprog dominerer i Danmark, skal jeg ikke kunne sige.

SørenDP skrev:SWEET skrev:The Juice skrev:SWEET skrev:Det ville ikke gøre mig spor, hvis vi skulle til at tale engelsk i Danmark. Mon ikke vi kommer til det alligevel? Måske ikke i vores levetid realistisk set, men vi er jo i højere grad begyndt at erstatte danske ord med engelske, og det kommer næppe til at gå den anden vej.
Mener du at det danske sprog kommer til at holde "evigt"? , som verden er lige nu, indfører vi i stigende grad engelske ord til det danske sprog, og ser man på de yngre generationer i dag, er de uden tvivl væsentligt bedre til engelsk end de ældre generationer har været i samme alder.
Om det officielt kommer til at hedde at vi taler engelsk som vores nationalsprog her i Danmark, skal jeg ikke kunne garantere. Men tog vi og så på Danmark og det danske folk, om f.eks. 500 år, er jeg overbevidst om at det danske sprog ikke bliver brugt som andet end et kulturelt minde, og at engelsk eller et andet sprog vil være dominerende.
Jeg kan ihvertfald ikke se hvornår eller hvorfor vi nogensinde skulle begynde at udvikle det danske sprog til at blive mere "dansk". Så i mine øjne kan det kun gå en vej, hvor lang tid der så går før at engelsk eller et andet globalt sprog dominerer i Danmark, skal jeg ikke kunne sige.
Det kunne måske også have noget at gøre med at der er andre kulturer og sprog, der er i hastig udvikling. Disse lande kunne muligvis komme til at have endnu større indflydelse på os. Her tænker jeg selvfølgelig på lande som Kina, Indien og Brasilien.

8800 skrev:Den nuværende krise viser vel netop at et monetært samarbejde er yderst besværligt, når der ikke føres fælles centralkoordineret finanspolitik?
Jeg må sige jeg er meget i tvivl efter tidligere at have været pro-Euro. For mig fremstår det monetære samarbejde som et politisk prestigeprojekt, man i 1990'erne lancerede for at sætte skub i medlemslandenes integration i EU. Tanken har måske været, at hvis man først lancerede euroen ville andre områder nok følge med. Dette er vel ikke rigtig sket? Pt. er integrationen vel gået lidt i stå?
Kombiner det med at man har medtaget lande, der ikke var klar til det og at de opstillede sanktionsmuligheder ved overskridelser af aftalerammen ikke har kunne udøves i praksis.
Og i den nuværende situation skal DK da under alle omstændigheder forholde sig afventende.
) i Danmark? Eller tænker du på noget med globalisering på tværs af EU-medlemslande og den kulturelle smeltedigel (meldingpot)?
The Dane skrev:Jeg ville ærligt talt helst beholde den danske krone, nu hvor den også er låst fast til euroen, hvilket som sådan gør det noget nemmere.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)

krzbn skrev:Kronen skal bestå. Euroen vil muligvis forbedre landets økonomi marginalt, men ikke noget borgerne vil kunne mærke på nogen måde alligevel. Vi bliver ikke rigere af euro, kun fattigere kulturelt. Det er også "nemmere" at skifte vores sprog ud med engelsk. Så lad os skabe et "De Forenede Europæiske Stater".

ØbroMorten skrev:8800 skrev:Den nuværende krise viser vel netop at et monetært samarbejde er yderst besværligt, når der ikke føres fælles centralkoordineret finanspolitik?
Jeg må sige jeg er meget i tvivl efter tidligere at have været pro-Euro. For mig fremstår det monetære samarbejde som et politisk prestigeprojekt, man i 1990'erne lancerede for at sætte skub i medlemslandenes integration i EU. Tanken har måske været, at hvis man først lancerede euroen ville andre områder nok følge med. Dette er vel ikke rigtig sket? Pt. er integrationen vel gået lidt i stå?
Kombiner det med at man har medtaget lande, der ikke var klar til det og at de opstillede sanktionsmuligheder ved overskridelser af aftalerammen ikke har kunne udøves i praksis.
Og i den nuværende situation skal DK da under alle omstændigheder forholde sig afventende.
Der er ingen der har sagt at et sådant samarbejde vil blive en dans på roser, men man skal jo starte et sted.I og med at kronen er bundet op på euroen, følger vores finanspolitik et meget langt stykke hen ad vejen jo ECB's, så hvorfor ikke gå all in, og dermed få indflydelse på den??
Du siger at integrationen vel pt er gået lidt i stå.. Jeg er ret sikker på jeg (desværre) er fuldstændigt enig, men hvilken integration mener du her? Indvandreres integration (eller assimilation i følge DF) i Danmark? Eller tænker du på noget med globalisering på tværs af EU-medlemslande og den kulturelle smeltedigel (meldingpot)?

8800 skrev:ØbroMorten skrev:8800 skrev:Den nuværende krise viser vel netop at et monetært samarbejde er yderst besværligt, når der ikke føres fælles centralkoordineret finanspolitik?
Der er ingen der har sagt at et sådant samarbejde vil blive en dans på roser, men man skal jo starte et sted.I og med at kronen er bundet op på euroen, følger vores finanspolitik et meget langt stykke hen ad vejen jo ECB's, så hvorfor ikke gå all in, og dermed få indflydelse på den??
Du siger at integrationen vel pt er gået lidt i stå.. Jeg er ret sikker på jeg (desværre) er fuldstændigt enig, men hvilken integration mener du her? Indvandreres integration (eller assimilation i følge DF) i Danmark? Eller tænker du på noget med globalisering på tværs af EU-medlemslande og den kulturelle smeltedigel (meldingpot)?
Starte et sted? Ja, det er meget muligt. Men at bruge landes nationaløkonomiske tilstand som indsats for at skabe et mere integreret Europa er vel lige lakrids nok? Man burde have haft en mere omfattende konstruktion fra starten af. Måske risikoen kunne have været minimeret med strammere optagelseskrav, men så var euroens betydning selvfølgelig også mindre.
Det sidste du skriver forstår jeg ikke helt, men jeg mener selvfølgelig integrationen internt i EU.
Læs desuden denne artikel:
http://borsen.dk/politik/nyhed/182388/newsfeeds_rss/

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 60 gæster