Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1502
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1500

Følg bodybuilding.dk på

Lejligheder i KBH

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Som tusindvis af andre unger her i DK, sidder man stock i provinsen imens man håbløst søger lejligheder i København.
vedrørende krav er jeg large. Pris: 4-12k, værelser 1-4, location; østerbro, amager, nørrebro, frederiksberg, valby, vesterbro.

Det er ikke fordi jeg forventer at møde en udlejer herinde, men jeg er interesseret i at høre hvordan andre skaffer sig lejligheder i København? eller hvis i har hørt om nogen andres oplevelser osv. og i det hele taget bare guldkorn.

Ting jeg selv benytter mig af
- diverse boligsites, boligportalen, lejebolig, findroommate
- facebook grupper
- opskrivning på kollegieværelser
- og i det hele taget bare huske mit netværk på at de skal tænke på mig ^^

Nogle fif?
Regards
Sidst rettet af TheGrinder 17. dec 2014, 11:45, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Fremleje via DBA?
“I may look calm, but in my head I’ve killed you 3 times”

Reputation point: 80

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 210.00

Hvis du kan smide op til 12 tusind i leje på en 4-værelses lejlighed, burde du intet problem have med at finde lejlighed. Så er det blot et spørgsmål om at melde sig ind i en eller flere boligforeninger. Den størrelse lejligheder skulle der gerne være rig mulighed for at leje i de fleste områder i København.

Kan desværre ikke sige noget mere specifikt på området.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Hvis du har råd til at betale 12.000 i husleje, synes jeg du skal tage et snak med din bank om at købe i stedet.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Prøv at søg lidt ude fra Kbh, der er flere "små" byer i stor København, der har direkte afgang til Kbh h, med tog, eller har du bil (vilket jeg håber du ikke har da bil og Kbh er shit) tag en by nær Roskilde vej
Brugeravatar

Reputation point: 35

Træner her: Fitness World

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Ingen kostplan

Med 12.000 i pris tænker jeg selvfølgelig på at dele lejligheden med 2 andre.

Alle de steder jeg er meldt til, eller har overvåget, er der også rigtig lang ventetid til de større lejligheder. Hvis i kender foreninger som har korte ventetider til de større lejligheder hører jeg dem rigtig gerne :)

Drot skrev:Prøv at søg lidt ude fra Kbh, der er flere "små" byer i stor København, der har direkte afgang til Kbh h, med tog, eller har du bil (vilket jeg håber du ikke har da bil og Kbh er shit) tag en by nær Roskilde vej

en af mine primære grunde til at flytte, var netop for at holde transporttiden nede, og jeg formoder du tænker på byer som glostrup, brønshøj osv. men de ligger for langt ude i forhold til hvad jeg sigter efter :)

TheGrinder skrev:
Drot skrev:Prøv at søg lidt ude fra Kbh, der er flere "små" byer i stor København, der har direkte afgang til Kbh h, med tog, eller har du bil (vilket jeg håber du ikke har da bil og Kbh er shit) tag en by nær Roskilde vej

en af mine primære grunde til at flytte, var netop for at holde transporttiden nede, og jeg formoder du tænker på byer som glostrup, brønshøj osv. men de ligger for langt ude i forhold til hvad jeg sigter efter :)

En af mine venner bor i Brønshøj, det tager 15 min. til indre by:P
Brugeravatar

Reputation point: 75

Styrkeliste
- Bænkpres: 10.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 30.00

Køb en lejlighed. Lejeboliger kan være aldeles svære at få fat på, og rent økonomisk kan et køb næsten altid bedre svare sig.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: Dansk Fitness Vanløse

Styrkeliste
- Bænkpres: 0.10
- Squat: 300.00
- Dødløft: 60.00

Galleri: Vis galleri (8)

Det bliver svært. Jeg har ledt med lys og lygte i 4 måneder efterhånden, med et budget på op til 7.000 kr., for alt mellem 1 og 3 værelses, uden held. Udlejere får typisk flere hundrede henvendelser på både facebook og boligportal, så køb virker næsten som eneste mulighed.

Reputation point: 5

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

SienZ skrev:Det bliver svært. Jeg har ledt med lys og lygte i 4 måneder efterhånden, med et budget på op til 7.000 kr., for alt mellem 1 og 3 værelses, uden held. Udlejere får typisk flere hundrede henvendelser på både facebook og boligportal, så køb virker næsten som eneste mulighed.

Sælg uret og køb en 3'er :D
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 185

Geografisk sted: Danmark

Hvis du overhovedet kan slippe afsted med at købe og har en nogenlunde fornuftig tidshorisont, så gør det.

Der er meget meget få attraktive lejeboliger på markedet. Du kan måske komme på en akut-liste hos nogle af almenboligselskaberne.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Juice and Moody nailed it.
"Lærling er fårking ripped. Han er meget Zaneonian og burde faktisk bruge sin tid på at rende rundt på Roskilde i et par små 80'er shorts med slids. Aesthetics!"
Brugeravatar

Reputation point: 75

De fleste jeg kender fra provinsen (med mulighed for at komme til kbh med det offentlige) blev boende der det første år, mens de stod på diverse ventelister og var på aktiv udkig hele tiden, ellers købte de en lejlighed. Det er stort set umuligt at finde noget fra dag til dag i KBH uden at betale penge under bordet eller kende en som kender en.

Hvis du har luft i økonomien eller rige forældre (som har ubrugt friværdi i deres hus) ville jeg købe en andel til 500-800k og eventuelt få en roomie.
Brugeravatar

Reputation point: 30

Grumpy skrev:
SienZ skrev:Det bliver svært. Jeg har ledt med lys og lygte i 4 måneder efterhånden, med et budget på op til 7.000 kr., for alt mellem 1 og 3 værelses, uden held. Udlejere får typisk flere hundrede henvendelser på både facebook og boligportal, så køb virker næsten som eneste mulighed.

Sælg uret og køb en 3'er :D

De små 50.000 gør vidst ikke den store forskel i København :lol: Ejerlejligheder koster som minimum 1,5-2 mil. hvis det skal være nogenlunde tæt på byen. Andele kan fås til omkring 500.000-800.000 i rimelig afstand til byen.

Reputation point: 5

Træner her: Anger Mangement

Køb af andel- eller ejerlejlighed er ikke en mulighed, da jeg er fattig studerende og mine forældre ikke har pengene.
Men som i siger, er det nok den eneste mulighed på kort sigt, desværre.

Jeg har forsøgt/forsøger at anvende de midler i omtaler - jeg må bare væbne mig med tålmodighed og være på vagt.

Iøvrigt syntes jeg, klynkende men ærligt, at hele samfunds problemstillingen ved mangel på lejligheder til studerende i København er undervurderet og slet ikke fremhævet i medierne i den grad som den ellers burde. Politikerne vil så gerne have at alle unge får en god uddannelse, men ignorer fuldstændig det faktum, at transporten frem og tilbage fra provinsen i den grad er med til at true min og mine medstuderendes studieaktivitet. Jeg har personligt over 1½ time hver vej, og jeg er slet ikke den værst udsatte.
Udover det, som nogle af jer er inde på, er markedet stikket helt af hvilket fører til penge under bordet, unge der bliver udnyttet, snyd og manipulation osv osv.

Et konkret eksempel er fx en mistanke, som jeg mere eller mindre har fået bekræftet, er at boligsites annoncer lejligheder der slet ikke er til udlejning. Jeg er bekendt med at de får sindsyg mange henvendelser og man ikke kan forlange svar. Men jeg har flere gange været ude for hos lejebolig.dk at de annoncer til fx. nordeas ejendomme, som jeg så har kontaktet, hvorefter de har udtalt, at de ikke har haft noget ledigt i langt tid - og jeg skulle i øvrigt ikke vægter lejelejlighedernes pålidelig lige højt hver gang, da de har været udenfor lignende episoder med lejebolig før.
Penge lige ned i lommeren på dem der kan udnytte systemet - lækkert :)

Blot noget jeg havde behov for at dele.

Billige lejligheder i byen er vel ikke eksisterede mere. De fleste 2'ere er efterhånden forældrekøb, hvilket presser priserne uhyggeligt langt op.
En på mit arbejde var ved at se på en 2'er på østerbro. 61m2 = 2,1 mil. og der var flere købere. Det er helt skræmmende.

Jeg vil anbefale dig at kigge længere ude.
Jeg arbejdede inde i byen da jeg flyttede til Ishøj fra Lolland, og transporten var ca. 40 min hver vej, hvilket jeg synes var acceptabelt (22 min i tog, og så bus til Amager).

Ishøj er langt fra det fedeste sted i verden, men jeg var blot skrevet op i 3 måneder før jeg fik en 2. værelses på 55m2 til ca. 4500 kr om måneden.

Kort sagt, ville jeg gå på kompromis hvis jeg var dig. Bare en kortere årrække. Jeg ved godt vi ikke har vildt mange cafe latte steder, eller et vildt byliv som Gothersgade, men det er sgu ikke så slemt igen, jeg har ingen klager.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Logbog: Ingen logbog

TheGrinder skrev:Iøvrigt syntes jeg, klynkende men ærligt, at hele samfunds problemstillingen ved mangel på lejligheder til studerende i København er undervurderet og slet ikke fremhævet i medierne i den grad som den ellers burde. Politikerne vil så gerne have at alle unge får en god uddannelse, men ignorer fuldstændig det faktum, at transporten frem og tilbage fra provinsen i den grad er med til at true min og mine medstuderendes studieaktivitet. Jeg har personligt over 1½ time hver vej, og jeg er slet ikke den værst udsatte.
Udover det, som nogle af jer er inde på, er markedet stikket helt af hvilket fører til penge under bordet, unge der bliver udnyttet, snyd og manipulation osv osv.

Det er jeg ikke enig i, der er alt for mange studerende, der tror at de har ret til bolig super tæt på deres studie, som de havde det i gymnasiet. I voksenlivet er transport en del af hverdagen, og hvis man ikke kan betale sig fra det, må man bare acceptere det. Man kan sagtens bo i Rødovre, København NV, Søborg, Brønshøj, Vanløse, Kastrup, Hvidovre eller Sydhavnen uden at have langt ind til sit studie, men alt for mange studerende synes de er for fine til at bo der såeh.

Spørger du mig burde lejeprisen på lejeboliger følger markedsprisen og ikke være fastsat efter nogle regler, som gør at kun de heldige får adgang, som var det et lotteri. Det virker åndssvagt at en lejebolig i KBH K skal koste det samme som en i Vanløse.
Sidst rettet af Yilar 17. dec 2014, 18:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

TheGrinder skrev:Iøvrigt syntes jeg, klynkende men ærligt, at hele samfunds problemstillingen ved mangel på lejligheder til studerende i København er undervurderet og slet ikke fremhævet i medierne i den grad som den ellers burde. Politikerne vil så gerne have at alle unge får en god uddannelse, men ignorer fuldstændig det faktum, at transporten frem og tilbage fra provinsen i den grad er med til at true min og mine medstuderendes studieaktivitet. Jeg har personligt over 1½ time hver vej, og jeg er slet ikke den værst udsatte.

Et konkret eksempel er fx en mistanke, som jeg mere eller mindre har fået bekræftet, er at boligsites annoncer lejligheder der slet ikke er til udlejning. Jeg er bekendt med at de får sindsyg mange henvendelser og man ikke kan forlange svar. Men jeg har flere gange været ude for hos lejebolig.dk at de annoncer til fx. nordeas ejendomme, som jeg så har kontaktet, hvorefter de har udtalt, at de ikke har haft noget ledigt i langt tid - og jeg skulle i øvrigt ikke vægter lejelejlighedernes pålidelig lige højt hver gang, da de har været udenfor lignende episoder med lejebolig før.
Penge lige ned i lommeren på dem der kan udnytte systemet - lækkert :)

Blot noget jeg havde behov for at dele.

Misforstå mig ikke, der er mange studerende og mennesker generelt, som deler din holdning, men det gør den ikke mere misforstået og virkelighedsfjern. Jeg medgiver at der er et utilstrækkeligt udbud af billige boliger i København, men forholdene er ganske andre end dem der generelt nævnes.

For det første er København en attraktiv by, det afspejler sig ret naturligt i priserne, især indenfor postnummer 2300. Dertil har det private nybyggeri stået tomt i en for lang periode og et vist efterslæb er opstået i perioden 08 og frem. Herudover er reglerne for almenboliger utidssvarende, misguidet incitatementstruktur og fejlagtigt udformede til at være formålstjenstlige.

Men det slutter ikke her.

Lejelovgivningen, erhvervslejeloven og boligreguleringslovene begrænser udbuddet fordi det er urimeligt byrdefuldt og ikke markedskonformt at udleje en lejlighed. Det er især problematisk for store del af de ældre og velbeliggende lejligheder, især større lejligheder bliver fejlallokeret fordi ældre mennesker bor i +150 kvm lejligheder 1-2 personer til kunstigt lave lovregulerede leje. Udformningen af virksomhedsordningen og reglerne omkring forældrekøb formår kumulativt også at fjerne yderligere en stor portion af boligmassen. Især de mindre lejligheder er genstand for massivt prispres.

Yderligere har København haft en svag byplanlægning igennem 80'erne og 90'erne, hvilket betød et misforhold mellem byudviklingen og behovet. Ligeledes har byen også gennemgået et kæmpe paradigmeskift, hvor borgernes demografiske forhold har ændret sig væsentligt, hvilket gik op for lokalpolitikerne og ejendoms-developerne for sent.

Pensionskasserne er herudover medvirkende til den dårlige udvikling, da de har gearet op for alternative investeringer i kontorejendomme på velbeliggende grunde fordi afkastprofilen ofte matcher godt med deres løbende pensionsforpligtelser og reservekrav.

Befordringsrabat til studerende som læser uden for københavn, men bor i København og deres eventuelle befordringsfradrag, hvis de også arbejder er ligeledes en politisk hjerneblødning og væsentlig medvirkende faktor.

For øvrigt har jeg aldrig forstået, hvorfor studerende mener at de skal bo centralt. Du kan få en lejlighed i Roskilde i morgen, hvis du vil. Ja transporttid er nødvendigt men sådan er det nu engang. Hvis nogen overhovedet skal have lov at brokke sig, så er det familier med 2 offentligt ansatte. De SKAL kunne bo i København af hensyn til deres nødvendighed, og der har politikerne for alvor fejlet.
Brugeravatar

Moody skrev:For øvrigt har jeg aldrig forstået, hvorfor studerende mener at de skal bo centralt. Du kan få en lejlighed i Roskilde i morgen, hvis du vil. Ja transporttid er nødvendigt men sådan er det nu engang. Hvis nogen overhovedet skal have lov at brokke sig, så er det familier med 2 offentligt ansatte. De SKAL kunne bo i København af hensyn til deres nødvendighed, og der har politikerne for alvor fejlet.

Enig. Jeg er selv studerende, og bor forholdsvis småt for at få det hele til at hænge sammen. Flere af mine medstuderende har 80-90kvm, og klager over høj husleje.

Hvis man vil finde et sted at bo, og ikke forventer at det skal være i centrum af kbh på 75kvm, så er det muligt, også i et overkommeligt prisleje i stort set alle tilfælde.

Reputation point: 140

Det kan i øvrigt undre mig, at der ikke er flere fra Sjælland der tager til Århus og læser. Væsentligt mindre pres på boligmarkedet og fremragende studiemiljø.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Jeg fandt ved at søge igennem Brøndby kommune. Der er 7.5 km ind til byen på Roskildevej og så er der s-tog herfra.

Det er super billigt og fint.

Jeg er flyttet 6 gange på 3.5 år herovre fordi det har været så dælans scært at finde noget.

Reputation point: 10

Geografisk sted: Fredericia

Træner her: Fitness World Lyongade
Fitness World

Jeg syntes i har mange rigtig gode pointer og holdninger, som jeg er enig i langt hen af vejen.

Der er bred enighed i debatten, om at København ikke har tilstrækkeligt udbud i forhold til den ekstreme efterspørgsel de sidste par år, som ovenikøbet er voksende.
Udemiddelbart er de politiske tiltag i forhold til regulering af boligmarkedet i kbh ikke tilstede - eller ihvertfald uefficiente.

Nogle peger på at man burde frisætte huslejen således, at det er markedet selv der bestemmer prisen. Det er jeg direkte uenig i. Der er netop ingen tvivl om at hvis det bliver tilfældet, vil priserne eksplodere, og København vil inden længe være en by udelukkende for de rige, og studerende fra fattigere familier får reduceret deres chancer for at få taget en uddannelse markant ifølge min egen mening.

Men hvad burde så gøres? Nybyggerig af mange flere kollegieværelser vil være mit forsimplende svar, som reguleres af det offentlige med hensynstagen til nuværende bopæl og økonomiske forhold i højere grad end det er tilfældet i dag på diverse lister.

Flere af jer peger på eller hentyder til, at de unge er forkælet og godt kan nøjes med en lejlighed i fx. Roskilde. Og ja, det kan man da sikkert godt få til at fungere. Samtidig skal man blot være opmærksom på at man cutter en stor af det sociale væk - som mange mennesker har brug for, for at kunne få en dagligdag til at give mening. Man bor langt fra hele sit gamle miljø og det er ikke ligefrem fordi man kan passe det sociale betydelige bedre på sin uddannelse fordi man stadig er langt væk.
Jeg vil gerne indrømme ovenstående lyder ekstremt, men der er ingen tvivl om at, der er en del af disse konsekvenser man skal overveje.

Endvidere vil jeg gerne pege på, at vi (nogle af os), som mange af jer ved, er den første generation nogensinde der tager en længere videregående uddannelse på nomineret tid (5 år), da vi er underlagt den 'fantastiske' fremtidsreform. Den indebærer faste rammer for hvor mange ECT points man skal have hvert semester, og det er dermed ikke længere en mulighed at udskyde fag som det var tidligere. Desuden vil man ikke ønske sig at dumpe et fag, som man tidligere kunne, da man nu får ekstremt travlt da disse rammer for studieaktivitet er strammet i allerhøjeste grad.
Dermed ikke sagt at det er blevet en helt umulig opgave, og det er aldrig gjort før. Det er ikke desto mindre meget pudsigt at politikere ikke engang selv har færdiggjort deres uddannelse på nomineret tid, men det kan vi unge idag da sagtens gøre.

Haha - ja det kan godt stikke lidt af, men jeg syntes det er en interessant anekdote til debatten.
Det er nemlig en medvirkende faktor til at presse de unge studerende rent tidsmæssigt mere.
Jeg har personligt ikke oplevet opgaven som studerende som umulig endnu - men senere på uddannelsen hvor man ved at et relevant studiejob er essentielt (en af hovedårsagerne til hvorfor man tidligere udskudte fag og længden på sin uddannelse) for ens erfaring og dermed muligheder på arbejdsmarkedet på længere sig, kan ens dagligdag som studerende blive uhyggelig stram.

Eksemplet med bosættelse i Roskilde, som nogle af jer peger på. Så har man formodenlig 1½ times transport om dagen. Jeg sidder i mit letteste semester, flere gange om ugen til kl. 19 på skolen og tager afsted hjemmefra kl. 06.40. Man også skal have tid til studiejob senere på 20 timer om ugen. Og som bb'er må vi ikke glemme den 'valgfrie' daglige træning som tager 1-2

Lyder det som en lille ung forkælet dreng? Ja meget haha, men det er ikke for medlidenhedensskyld - jeg smider blot bolden op i luften i debatten her ;)

Sikke noget forfærdeligt sludder
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

The Juice skrev:Sikke noget forfærdeligt sludder

Konstruktivt indlæg :) Af nysgerrighed, hvordan kom du til at bo på Østerbro?

Jeg sidder i mit letteste semester, flere gange om ugen til kl. 19 på skolen og tager afsted hjemmefra kl. 06.40

Hvilket studie kræver at man er på uddannelsesstedet indtil kl. 19 flere gange om ugen?

Jeg kan kun tage udgangspunkt i mit eget eksempel. Mine forældre er ikke velhavende, og ej akademikere. Derfor har jeg også altid måtte betale alt selv, men sådan tror jeg nu det er for langt størstedelen af studerende på universiteterne. Også dem med mere vel bemidlede forældre. Når man sidder stramt i det, kan man godt se spøgelser (nordsjællandske rigmandsbørn der får penge i hoved og røv) alle vegne. Læste selv jura på KU. Og ja, der var da nogle få stykker der fik midler hjemmefra. Men de fleste klarede sig selv økonomisk.

Jeg har altid haft et studiejob. Både fordi det var en nødvendighed rent økonomisk. Men ligeså meget fordi jeg på den måde kunne anvende min uddannelse i praksis. Studerende der ikke får opbygget studierelevant erhvervserfaring gennem studiet står til en lussing af format, når de engang er færdig med studiet. Du skal ud og konkurrere med alle de andre nyuddannede, og arbejdsgiver ligger meget vægt på erhvervserfaringen i form af studiejobs. Så kan dine 12 taller oftest rende og hoppe, for der står næsten altid en anden med flotte karakterer + erfaring.

Så kan fremtiden pludselig hedde dagpenge -> praktik -> løntilskud -> tidsbegrænset ansættelse - og alt sammen i virksomheder som ikke er eftertragtet for ens studieretning. Nuvel, det kan vise sig at være fremragende jobs, men det er trods alt federe at have lidt mere valgfrihed. Faktisk kan en sådan start på erhvervskarrieren måles på livsindkomsten, som bliver en del lavere sammenlignet med studerende der kommer direkte i ordinært job.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: Dansk Fitness Vanløse

Styrkeliste
- Bænkpres: 0.10
- Squat: 300.00
- Dødløft: 60.00

Galleri: Vis galleri (8)

TheGrinder skrev:Nogle peger på at man burde frisætte huslejen således, at det er markedet selv der bestemmer prisen. Det er jeg direkte uenig i. Der er netop ingen tvivl om at hvis det bliver tilfældet, vil priserne eksplodere, og København vil inden længe være en by udelukkende for de rige, og studerende fra fattigere familier får reduceret deres chancer for at få taget en uddannelse markant ifølge min egen mening.

1. Hvis jeg har købt og betalt(betaler) en lejlighed med mine egne penge, og jeg laver en aftale mad A om at han skal betale 10.000 kr i måneden for at leje den. Det siger A ja til. Derefter kan han gå til lejenævnet og få det nedsat til 8.000 kr/måneden, hvordan nogen mennesker rent moralsk kan forsvare dette valg, uanset hvilke "gode" konsekvenser det så har, forstår jeg ikke. Derudover er jeg uenig i at det har gode konsekvenser.

2. Såfremt jeg sidder med en lejlighed, som jeg ved på markedsvilkår er 10.000 kr værd, men lejenævnet vil nedsætte den til 8.000 kr, så vil jeg udelukkende udleje den til folk jeg kender og har tillid til. Derfor vil de bedre bemidlet(dem hvis forældre har kontakter til folk med lejligheder) få lov til at leje den, og den vil ikke ryge ud på bolig markedet.

3. Det vil ikke kunne betale sig for mig at udleje min lejlighed, derfor vil jeg være nødt til at sælge den istedet, da de 2.000 kr/måneden gør det mere profitabelt. Derfor vil jeg sælge den, og igen vil lejligheden tilfalde dem med rige forældre der har råd til at købe den.

4. Som tidligere nævnt sidder der rundt omkring folk, i en fuldstændig vanvittig billig husleje. Jeg kender igennem bestyrelsen i min ejendom til folk der sidder i en 3 værelses i Århus C i fin stand, til 3.000 kr i måneden, fordi at lejeloven gør at de ikke kan øge prisen. Tror du nogensinde disse ældre mennesker flytter? Nej. Selvom de måske egentligt hellere ville bo i en forstad med liguster hække og naboer man hilste på, så vil de naturligvis ikke op og betale 2-4.000 kr mere i måneden for det samme plads med en ringere beliggenhed. Havde markedet været frit, var de flyttet og unge kunne få pladsen.

Men hvad burde så gøres? Nybyggerig af mange flere kollegieværelser vil være mit forsimplende svar, som reguleres af det offentlige med hensynstagen til nuværende bopæl og økonomiske forhold i højere grad end det er tilfældet i dag på diverse lister.

Det ville helt klart være en plausibel løsning. Få presset en masse unge mennesker ind på relativt lidt plads, det er noget unge mennesker må leve med så længe de er studerende.

Flere af jer peger på eller hentyder til, at de unge er forkælet og godt kan nøjes med en lejlighed i fx. Roskilde. Og ja, det kan man da sikkert godt få til at fungere. Samtidig skal man blot være opmærksom på at man cutter en stor af det sociale væk - som mange mennesker har brug for, for at kunne få en dagligdag til at give mening. Man bor langt fra hele sit gamle miljø og det er ikke ligefrem fordi man kan passe det sociale betydelige bedre på sin uddannelse fordi man stadig er langt væk.
Jeg vil gerne indrømme ovenstående lyder ekstremt, men der er ingen tvivl om at, der er en del af disse konsekvenser man skal overveje.

Hvorfor kan man ikke være social i Roskilde? Roskilde har også træningscenter, bordtennisklubber og alle andre faciliteter du kunne ønske dig. Hvis du vil være social med dine klassekammerater der alle bor i kbh, så lån en sofa eller en madras.
Hvis hele dit gamle miljø kommer fra københavn, går jeg ud fra at du altid selv har boet der. Så må du jo blive boende der hjemme, til du finder noget, eller igen låne en madras ved en kammerat en gang i ugen, hvor du så sætter dagen af til at passe dem.
Eksemplet med bosættelse i Roskilde, som nogle af jer peger på. Så har man formodenlig 1½ times transport om dagen. Jeg sidder i mit letteste semester, flere gange om ugen til kl. 19 på skolen og tager afsted hjemmefra kl. 06.40. Man også skal have tid til studiejob senere på 20 timer om ugen. Og som bb'er må vi ikke glemme den 'valgfrie' daglige træning som tager 1-2

Flere dage om ugen, med skolegang fra 8-19, det lyder voldsomt. Mon ikke der er nogle hultimer deriblandt, hvor træningen eventuelt kan passes. Desuden er transporttid=sove/studie tid.

Geografisk sted: Esbjerg

Spot on, Capper11. Virkelig spot on.

Altså, en kraftigere regulering af lejeboligmarkedet vil alt andet lige gøre det endnu mindre attraktivt at leje boliger ud. Det betyder færre private lejeboliger og det betyder endnu mere rift om de få, der rent faktisk er tilbage. Det gætter jeg på, næppe er den tilsigtede effekt, man ønsker at opnå ved at stramme lejeloven.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

TheGrinder skrev:Konstruktivt indlæg :) Af nysgerrighed, hvordan kom du til at bo på Østerbro?

*host* forældrekøb *host*
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 210.00
- Dødløft: 215.00

Tilbage til Off topic