Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

kasperroed skrev:Sundt? I forhold til hvad? Det er jo helt individuelt hvad der er sundt for den enkelte?
Vi må da have nogle facts om dig? Højde, vægt, bulk/cut? :-)
DonKahle skrev:En meget mærkelig tråd... Du ved jo godt selv hvad der er sundt og ikke sundt og spise. Ellers kan du jo læse dig til det bagpå indpakningen af maden..
Men som der også står længere oppe, så er det jo forskelligt alt efter om du cutter eller bulker, eller slet ikke går op i det.

kasperroed skrev:Sundt? I forhold til hvad? Det er jo helt individuelt hvad der er sundt for den enkelte?
Vi må da have nogle facts om dig? Højde, vægt, bulk/cut? :-)

DonKahle skrev:En meget mærkelig tråd... Du ved jo godt selv hvad der er sundt og ikke sundt og spise. Ellers kan du jo læse dig til det bagpå indpakningen af maden..
Men som der også står længere oppe, så er det jo forskelligt alt efter om du cutter eller bulker, eller slet ikke går op i det.

kasperroed skrev:Så du vil påstå at det ikke ville være sundt med noget slik for et lille udsultet afrikansk barn?

kasperroed skrev:Og ja Garik, bulk/cut ændre på hvad der er sundt at spise. Det ville f.eks. være sundt for mig at drikke 2 L sødmælk om dagen under bulk, fordi eådet vil betyde at jeg tager på (jeg er undervægtig) for en meget kraftig person på 100 kg. Ville det jo ikke ligefrem være sundt. Især fordi det vil betyde at der ikke ville være plads til mange andre fødevarer i kostplanen :-)

kasperroed skrev:Det ville da være sundt? Det er da sundest for kroppen at være i katagorien "normalvægtig" det er de normalvægtige der lever længest, og undgår flest sygdomme. Er det ikke at betegne som "sundt"

Moose skrev:DonKahle skrev:En meget mærkelig tråd... Du ved jo godt selv hvad der er sundt og ikke sundt og spise. Ellers kan du jo læse dig til det bagpå indpakningen af maden..
jeg synes enlig ikke det er en underlig tråd, da de fleste danskere har misforstået begrebet sund. de fleste tror at massere af grøntsager, salat og frugt er sundt, så derfor kan det jo godt være svært at skelne skidt fra kanel. kostpyramiden de underviser i folkeskolen er lavet uden grundlag for noget og det er for uden et kulhydrat helvede uden lige.
folk på tv og i lorte blade som iform fylder dit hoved med lort, reebok-keddelbells og babymoskure.
derudover skal trådstarter selvfølgeligt have lidt information på banen for at få noget ud af denne tråd.
det er jo hverken sundt at spise alt for lidt eller alt for meget

110811 skrev:Moose skrev:DonKahle skrev:En meget mærkelig tråd... Du ved jo godt selv hvad der er sundt og ikke sundt og spise. Ellers kan du jo læse dig til det bagpå indpakningen af maden..
jeg synes enlig ikke det er en underlig tråd, da de fleste danskere har misforstået begrebet sund. de fleste tror at massere af grøntsager, salat og frugt er sundt, så derfor kan det jo godt være svært at skelne skidt fra kanel. kostpyramiden de underviser i folkeskolen er lavet uden grundlag for noget og det er for uden et kulhydrat helvede uden lige.
folk på tv og i lorte blade som iform fylder dit hoved med lort, reebok-keddelbells og babymoskure.
derudover skal trådstarter selvfølgeligt have lidt information på banen for at få noget ud af denne tråd.
Det kan meget vel være at du ikke er enig i madpyramiden, men det ændrer ikke i at den bestemt ikke er lavet uden grundlag for noget, og at hvis den normale dansker følger madpyramiden, generelt ville leve sundt. Den er ikke idiotsikker, men de har jo ikke bare kastet madvarer tilfældigt op i en trekant.

Garik skrev:110811 skrev:Moose skrev:DonKahle skrev:En meget mærkelig tråd... Du ved jo godt selv hvad der er sundt og ikke sundt og spise. Ellers kan du jo læse dig til det bagpå indpakningen af maden..
Det kan meget vel være at du ikke er enig i madpyramiden, men det ændrer ikke i at den bestemt ikke er lavet uden grundlag for noget, og at hvis den normale dansker følger madpyramiden, generelt ville leve sundt. Den er ikke idiotsikker, men de har jo ikke bare kastet madvarer tilfældigt op i en trekant.
De otte kostråd og madpyramiden er efterhånden et fortidslevn, der burde udryddes eller i hvert fald revurderes kraftigt.
Flere og flere forskere omtaler kulhydrater som den helt store synder i "fedmeepidemien" (hvis vi da ser bort fra det faktum, at folk kaster affald i munden uden omtanke), så at leve efter 60-80% kulhydrater og forsvindende få proteiner og fedt, vil for de fleste være ret usundt. Eller i bedst fald sub-optimalt.

Garik skrev:
Jeg er ikke den store fan af hvidt brød, cornflakes, juice og deslige. Men ja, man kan selvfølgelig udvælge fødevarer og leve sundt, hvis man ikke følger fordelingen. Men som udgangspunkt er kostpyramiden ret forfærdelig.

110811 skrev:Garik skrev:
Jeg er ikke den store fan af hvidt brød, cornflakes, juice og deslige. Men ja, man kan selvfølgelig udvælge fødevarer og leve sundt, hvis man ikke følger fordelingen. Men som udgangspunkt er kostpyramiden ret forfærdelig.
Jeg kan se dit problem når du kigger på madpyramiden fra 1987. Den er blevet revurderet mange gange siden og ser idag således ud:

Garik skrev:110811 skrev:Garik skrev:
Jeg kan se dit problem når du kigger på madpyramiden fra 1987. Den er blevet revurderet mange gange siden og ser idag således ud:
Det gør selvfølgelig en forskel, om end den stadig anbefaler hvidt brød![]()
Men ja, den har da udviklet sig til det bedre, om end folk stadig propper affald i systemet.

En børnehistorien om en lille pige der bor i et kongerige hvor alle spiser deres livret hele tiden.
Kongen og Dronningen spiser hele tiden chokolade, for det er jo så godt.
Og alle i kongeriget har hver deres ting de skal gøre eller spise. En spiser gulerødder hele dagen, en svømmer hele dagen, en drikker mælk hele dagen osv..
Og de får det så skidt så skidt.. Men Prik har det godt, for hun tager rundt forbi dem allesammen og spiser lidt af hvert.

Dingo skrev:Madpyramiden anbefaler jo ikke som sådan hvidt brød. Den siger at du bør spise mindre hvidt brød end de grovere typer mv, men at du godt kan spise det i passende mængder. Det er vel ikke så forkert.
Det er sgu også utaknemmeligt at lave officielle kostanbefalinger. Folk langer ud efter dem for ikke at være den ultimative sandhed (hvad den så end er).
Man prøver at koge diverse ting ned til noget folk kan forstå. At folk så alligevel vælger at tæske skidt og lort i sig kan for mig set ikke tørres af på kostrådene.
Hvis vi tager dem fra en ende af, hvilke af dem er så virkelig så dårlige som det gøres til?
-Spis 6 stk frugt og grønt. Jovist, den anbefaling er grebet lidt ud af den klare luft. Men folk vil gerne have tal på tingene, så det får de. Hvis der havde stået "spis frugt og grønt", så havde folk også brokket sig. At anbefale større mængder frugt og grønt bunder sandsynligvis i at man vil have folk til at æde det istedet for slik og kage. Virker det? Næ. En ekstremt lille del af danskerne får synderligt meget frugt. Er det kostrådenes skyld? Næppe.
-Spis fisk og fiskepålæg. Ganske fin anbefaling, der er meget i tråd med tidens omega 3 snak. Gør folk det? Njaaa, ikke i særlig høj grad. Spiser folk måske nærmere makrelsalat med enorme mængder mayonnaise eller skod rejesalater med 2 rejer i hver bøtte, og tror at det dækker anbefalingen, selvom det ikke er det den siger? Ja, det gør de vel nok.
-Kartofler, ris, pasta og fuldkornsbrød hver dag: Den er nok den mest diskutable. Jeg mener dog stadig det handler om mængderne. Der er ingen i verden der er blevet overvægtige af at spise 50-60 g ris til deres aftensmad eller 3-4 mellemstore kartofler/en bagekartoffel. Det store problem, i min verden, er at især pasta og ris let bliver banket op i store mængder. Jeg har en ven der generelt laver ganske sund mad. Grøntsager på tallerken, en passende mænge kød mv. Og så tæsker han bare lige 200-250 g pasta på ved siden af. Det er en helt skæv fordeling, men det er jo ikke isoleret set pastaens skyld ligeså meget som det er mængdens. Jeg har nu lokket har til at skære ned til 1/4 mængde og desuden skifte til grovere varianter. Han vil gerne have sin pasta og hvorfor skulle han ikke det?
-Spar på sukker, især fra slik og sodavand. Det er vel ikke meget anderledes end hvad folk altid får at vide herinde hvis de vil tabe sig. Alle Østerbro urtekusserne råber desuden enstemmigt i kor at sukker er gift og skal undgås helt. Gør folk det? Næ. Danskerne indtager generelt alt for meget sukker. De følger ikke anbefalingerne, men de blamer stadig anbefalingerne for at være utilstrækkelige. Hmm
-Spar på fedt, især fra mejeriprodukter og kød. For mig set handler det nok mere om indirekte at få folk til at spare på kalorierne. Du kan bare ikke lave et kostråd der hedder "spar på kalorier", for det forstår folk ikke. Bed dem spare lidt på flydende/semi flydende fedt (fed creme fraiche, fløde, sødmælk mv.), samt fede kødtyper, og så kryds fingre for at det giver en kaloriereduktion i det lange løb. Hvis du siger til folk de skal spare på fedt fra kød, så kan det måske være de dropper at spise hotdoggen på vejen hjem, de tager ikke en shawarma i byen og de køber måske mindre flæskesteg. Jeg er kun meget få gange stødt på folk der har et overkonsum af kalorier fra mandler, laks, avocado osv. Det er ikke det folk binger på. De binger på hotdogs, på flæskesteg og andet i den dur, når vi snakker fedt. Bed dem spise mandler, laks og avocado og så ryger der måske nogle kalorier.
-Spis varieret og bevar normalvægten. Tja ok, spis varieret.. Hvad betyder det for baggrundsbefolkningen? Den er lidt vag. Men bevar normalvægten. Opfordring til at man lige tænker en ekstra gang når man på 6 måneder har måtte gå flere buksestørrelser op. Den er vel meget fair. Gør folk det? Næ.
-Sluk tørsten i vand. Det bedste råd ever. Drop alle de skide energidrikke, de mange liter sodavand, alle de kopper kaffe med fløde eller sædmælk osv. Men så skal man høre på "buhu, vand smager dårligt" og bla bla bla.
-Vær fysisk aktiv 30/60 minutter om dagen. Her prøver vi at få de dovne kartoffeldanskere op af sofaen. Gider de det? Ikke rigtig.
Gør 30 minutters jogging om dagen at man taber sig? Sandsynligvis ikke, men så er der så mange andre fordele ved bare en smule motion. Men det kan folk ikke se, derfor er det nok noget pladder.
Man (jeg) hører tit at "samfundet gør ikke nok for at hjælpe sundheden på vej". Jeg synes nu der er ganske passende anbefalinger for hvad folk bør spise og ikke spise. At folk ikke følger de råd er lægges for dagen siger så mere om danskerne end om kostrådene i min verden.
Min nuværende underviser (læge gennem 30+ år) siger at det er det samme billede der gør sig gældende stort set hver gang man har med danskere at gøre (i forhold til f.eks. svenskere, amerikanere mv.), uanset om det er ernæring, medicinsk behandling osv: De hører ikke efter, de gør ikke hvad man siger og de brokker sig. Så er det jo mere og mere ligemeget at give anbefalinger.
Hvad sund kost er bør i min optik ikke betragtes dikotomisk som det tit gør. "Alt med måde" gælder stadig. Ligesom den gamle børnehistorie om pigen Prik, som jeg faktisk lige søgte efter og fandt ud af at jeg også skrev om for 6 år siden herinde.En børnehistorien om en lille pige der bor i et kongerige hvor alle spiser deres livret hele tiden.
Kongen og Dronningen spiser hele tiden chokolade, for det er jo så godt.
Og alle i kongeriget har hver deres ting de skal gøre eller spise. En spiser gulerødder hele dagen, en svømmer hele dagen, en drikker mælk hele dagen osv..
Og de får det så skidt så skidt.. Men Prik har det godt, for hun tager rundt forbi dem allesammen og spiser lidt af hvert.

fedania skrev:Heldigvis kommer der nye kostanbefalinger til maj i år, så kan vi da håbe på, at de er gennemarbejdede denne gang, og har hold i virkeligheden

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 36 gæster