Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1735
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 1734

Følg bodybuilding.dk på

Mælk vs protein pulver

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hvis man drikker en liter minimælk (0,5 %) så får man 35 g protein. En liter koster 5 kr. Dvs 0,14 kr pr gram protein.
I en protein Shake fra bodylab (lemon whey 100) får man 27 g protein i en Shake med 35 g pulver. En 2 kg bøtte koster 300 kr lige nu. Det er 57,14 portioner og de koster 300, en portion koster så 5,25 kr. Og der får man 27 g protein og det giver så 0,19 kr pr gram protein.

Så 1 g protein fra mælk koster 0,14 kr.
1 g protein fra pulver koster 0,19 kr.

Har jeg lavet en regnefejl så beklager jeg - har ledt efter om dette tidligere er blevet vendt herinde men kunne ikke finde noget.
Men så er mælk billigere protein.

Ved godt det kan være lettere at transportere protein pulver osv. Men er der andre fordele ved brug af whey protein frem for mælk som kunne tale for at jeg skal give ekstra for pulveret?
Vil gerne have fedt og kcal men har ikke regnet på hvilke af de to der giver mest af dette
Brugeravatar

Reputation point: 25

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 150.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Nu er det jo nok ikke grundet prisen de fleste vælger at indtage proteinpulver, men grundet den hurtige optagelighed. Mælk er jo trods alt 80% kasein
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Frederikshavn

Træner her: FitnessFrederikshavn
Fitness World Frederikshavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Bodylab ved køb af 3 bøtter, dv.s. 6kg giver også en gram pris på grampris på 0,172kr hvilket er relativt tæt på mælk.

Selv køber jeg ofte mælk til 5.5kr eller 6kr, hvilket giver en grampris på hhv. 0,157kr og 0,1714kr. Derfor er forskellen i realiteten ikke særlig stor.

Reputation point: 5

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Mælk og Whey kan ikke sammenlignes. Mælk indeholder hele 80% kasein, så noget rent valleprotein ville være langt mere optimalt at indtage efter træning. Derudover er det sikkert ikke alle, der bryder sig om at drikke et helt liter mælk efter træning.

Hvis det er inden sengetid, kunne det godt være en god idé.
Brugeravatar

Nu kan man også få proteinpulver billigere end bodylab. Dermed sagt, så har jeg selv drukket mælk efter træning i perioder hvor jeg ikke har haft råd til proteinpulver. At 80% er kasein tror jeg kun er en god ting.
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM

hr_bjoern skrev: At 80% er kasein tror jeg kun er en god ting.

Hvorfor tror du det?
Brugeravatar

Reputation point: 104

Geografisk sted: Spanien

Træner her: Ullerslev motioncenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 185.00

hr_bjoern skrev:Nu kan man også få proteinpulver billigere end bodylab. Dermed sagt, så har jeg selv drukket mælk efter træning i perioder hvor jeg ikke har haft råd til proteinpulver. At 80% er kasein tror jeg kun er en god ting.
¨
Hvorfor tror du det er en god ting? Kan ikke se nogen fordel ved det, tværtimod.
Proud member of Team Fat Ups.
Brugeravatar

Reputation point: 68

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 40.00

CaliWali skrev:
hr_bjoern skrev:Nu kan man også få proteinpulver billigere end bodylab. Dermed sagt, så har jeg selv drukket mælk efter træning i perioder hvor jeg ikke har haft råd til proteinpulver. At 80% er kasein tror jeg kun er en god ting.
¨
Hvorfor tror du det er en god ting? Kan ikke se nogen fordel ved det, tværtimod.

Tror blot det er et spørgsmål om timing, for at det passer med ens behov for protein.
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM

Pt. drikker jeg selv 800-900 ml sødmælk med kakaopulver under træning, får dog ikke indtaget nogen shake bagefter af hverken mælk eller proteinpulver, jeg kører bare hjem og spiser noget.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Tak for svarerne alle sammen. Var godt klar over der var forskel på proteinen i de to, troede bare der ville være flere fordele ved brug af pulver udover optagelighed og bekvæmmelighed. Har altid troet at protein pulveret var billigere - altså væsentligt billigere end gennem normale fødevarer. Måske jeg skulle gå på kompromis med kvaliteten og få noget billigere pulver...
Brugeravatar

Reputation point: 25

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 150.00

BlåKoala43 skrev:Mælk og Whey kan ikke sammenlignes. Mælk indeholder hele 80% kasein, så noget rent valleprotein ville være langt mere optimalt at indtage efter træning. Derudover er det sikkert ikke alle, der bryder sig om at drikke et helt liter mælk efter træning.

LØGN

CaliWali skrev:
¨

Er du uvidende eller bare dum?

de få studier der er lavet viser, at det er en fordel at indtage kasein fremfor valle lige efter træning. Valle stimulerer godt nok proteinsyntesen mest, men kasein hæmmer til gengæld nedbrydningen mest. En større del af vallen forbrændes også. Alt i alt er der derfor en større nettosyntese med kasein.

Et andet studie der er interessant i denne sammenhæng undersøgte diæt og styrketræning, både med og uden proteintilskud.
En gruppe overvægtige politifolk blev sat på en 12 ugers diæt, der bestod af 80% af beregnet energiforbrug. De blev delt i tre undergrupper. En kontrolgruppe og to grupper der også styrketrænede. Den ene gruppe der styrketrænede indtog samtidig et proteintilskud i form af kasein mens den anden gruppe indtog valle. Proteinindtaget var på 1,5 gram/kg.

Det interessante er ikke, at de grupper der styrketrænede og indtog proteintilskud havde et større fedttab og en større styrkefremgang end kontrolgruppen. Det kan de fleste nok regne ud! Men det interessante er, at kaseingruppen havde et større fedttab og en større styrkefremgang end vallegruppen

Mean increase in strength for chest, shoulder and legs was 59 ± 9% for casein and 29 ± 9% for whey, a significant group difference. This significant difference in body composition and strength is likely due to improved nitrogen retention and overall anticatabolic effects caused by the peptide components of the casein hydrolysate.

Effect of a Hypocaloric Diet, Increased Protein Intake and Resistance Training on Lean Mass Gains and Fat Mass Loss in Overweight Police Officers - Robert H. Demling, Leslie DeSanti
There are no secrets to succes. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 45.00
- Dødløft: 160.00

Sailor har ret i hvad han siger..

men husk nu på at kost handler meget mere om at ramme sine makroer end det gør om at indtage den rigtige protein.. ligemeget hvor fortaler man er for valle og den hurtige optagelighed så skal man huske at nogen undersøgelser viser at indtager du en protein shake indenfor en time af endt træning så falder din protein syntese med 30% sammenlignet med hvis du drikker den efter der er gået en time.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 155.00

Vil det bedste så ikke bare være at smide mælk i shaken? Så får man det hele.

Iøvrigt til sailor, ingen grund til at være så udfarende. Kassein er ikke det endegyldige svar og eneste "rigtige" at gøre, så man behøver hverken være uvidende eller dum, for at man skulle tro at valle protein kunne være mere fordelagtigt end kassein efter træning. Der et rigtigt at leucin kan hæmme optagelsen af protein i muskelcellerne i den efterfølgende tid, efter det i første omgang har sparket proteinsystense igang. Men tilgengæld er der altså også en hel del leucin i mælk, som altså også her vil have en "negativ" effekt. I videnskab og især ikke i vægttræning er der noget som er rigtigt og forskere finder hele tiden ting som modstrider noget andre har fundet. Thomas Jagd beskriver det ret godt i den nye artikel om "Concentrated loading".
Sidst rettet af ominator 21. maj 2012, 21:27, rettet i alt 1 gang.

Proteinet i mælk er fint, det er trodsalt der vores proteinpulver kommer fra. Til gengæld følger der også masser af mælkesukker med - så hvis man foretrækker at få sine kulhydrater på en anden måde end dét er det ikke en option.

Kostplan: Ingen kostplan

ominator skrev:Vil det bedste så ikke bare være at smide mælk i shaken? Så får man det hele.

Det vil være mere optimalt end whey blandet op med vand. Du vil dog ikke få udnytte vallens hurtige optagelseshastighed da kasein koagulerer i maven og hæmmer nedbrydelsen samt optagelsen af andre proteiner.
There are no secrets to succes. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 45.00
- Dødløft: 160.00

Hvis vi tager udgangspunkt i en shake der giver 24g prots(1 scoop af den jeg drikker)
Proteinshake ~110kacl
Skummetmælk ~240 kacl

Personligt vil jeg hellere spise de resterende kalorier. Man kan jo næsten få en riskage med peanutbutter til sin shake hvis man vælge proteinpulveret :wink:

@Sailor

Hvorfor indtager folk så valle frem for kasein efter træning?
Ville det så ikke være bedre med noget kasein efter træning og kasein inden sengetid?
Brugeravatar

Sailor skrev:
BlåKoala43 skrev:Mælk og Whey kan ikke sammenlignes. Mælk indeholder hele 80% kasein, så noget rent valleprotein ville være langt mere optimalt at indtage efter træning. Derudover er det sikkert ikke alle, der bryder sig om at drikke et helt liter mælk efter træning.

LØGN

CaliWali skrev:
¨

Er du uvidende eller bare dum?

de få studier der er lavet viser, at det er en fordel at indtage kasein fremfor valle lige efter træning. Valle stimulerer godt nok proteinsyntesen mest, men kasein hæmmer til gengæld nedbrydningen mest. En større del af vallen forbrændes også. Alt i alt er der derfor en større nettosyntese med kasein.

Et andet studie der er interessant i denne sammenhæng undersøgte diæt og styrketræning, både med og uden proteintilskud.
En gruppe overvægtige politifolk blev sat på en 12 ugers diæt, der bestod af 80% af beregnet energiforbrug. De blev delt i tre undergrupper. En kontrolgruppe og to grupper der også styrketrænede. Den ene gruppe der styrketrænede indtog samtidig et proteintilskud i form af kasein mens den anden gruppe indtog valle. Proteinindtaget var på 1,5 gram/kg.

Det interessante er ikke, at de grupper der styrketrænede og indtog proteintilskud havde et større fedttab og en større styrkefremgang end kontrolgruppen. Det kan de fleste nok regne ud! Men det interessante er, at kaseingruppen havde et større fedttab og en større styrkefremgang end vallegruppen

Mean increase in strength for chest, shoulder and legs was 59 ± 9% for casein and 29 ± 9% for whey, a significant group difference. This significant difference in body composition and strength is likely due to improved nitrogen retention and overall anticatabolic effects caused by the peptide components of the casein hydrolysate.

Effect of a Hypocaloric Diet, Increased Protein Intake and Resistance Training on Lean Mass Gains and Fat Mass Loss in Overweight Police Officers - Robert H. Demling, Leslie DeSanti

"Det ideelle at indtage efter træning er et mix af hurtigt optageligt protein samt sunde og hurtige kulhydrater."

"Problemet med kakaomælk er nemlig, at det indeholder langsomt optagelige mælkeprotein (80 % kasein og 20 % valle) hvilket ikke er den ideelle proteinkilde lige efter træning."

Skrevet af bodylab.dk inde i artiklen om kakaomælk.
Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 42 gæster