Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1079
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1076

Følg bodybuilding.dk på

Mental træning - hvor meget betyder den?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Dette emne kunne for så vidt lige så godt være postet under Styrketræning, men der skal træffes et valg . . .

Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg siden min start med min træning, også har "trænet" den mentale del, eller i yndet tale "den mentale faktor".
Men hvor mange her i dette forum har meget fokus på, og udøver den mentale træning i og uden for centret?

Teknikken omkring denne psykiske styrke skal trænes op og det tager tid og kræver disciplin, men er I meget bevidste om hvad I gør, de af jer som virkelig arbejder med dette?
Alene at finde et ankerpunkt og affyre dette, kræver, at man finder den præcise metode/gestus der affyrer dette ankerpunkt med stor styrke og får det til at virke.
Dette er så eet element der har betydning i den mentale del af træningen. Der findes mange andre elementer at arbejde med - og som man dykker ned i denne verden, bliver det mere og mere interessant.
Selv er jeg endda begyndt at implementere det i min hverdag og har brugt megen tid under nattelampen med ihærdig læsning.

Lad høre . . . Der er sikkert nogle af jer der kan komme med rigtig spændende tanker og ideer. :)

Taurus
"Ydmyghed består ikke i at fornægte sig selv, men i at vedkende sig sin handling "
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Sorø

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Spændende emne!

På det mere personlige og professionelle plan har jeg brugt de 7 gode vaner af Covey (nu 8) de seneste par år og læser den gerne mindst en gang om året. Forsøger for så vidt muligt at overføre dets principper til træningen, men intet specifikt.

Dog vil jeg mene at min baggrund som løber på forholdsvis højt plan samt min militære baggrund har givet mig en væsentlig mental ballast og en evne til at presse mig selv længere og hårdere end mange andre jeg kender. Af samme årsag har jeg også lært at kende min krop og dets grænser - som efter min overbevisning kan rykkes meget langt ved mental træning.

Jeg har således præsteret i flere omgange at presse grænserne for hvad jeg selv troede muligt - i særdeleshed i forbindelse med løb hvor løb afbrudt af opkastning, svimmelhed og sågar blackout i et enkelt tilfælde har lært mig at man godt kan forsætte på ren vilje, selv efter kroppen (tilsyneladende) har givet op... Hvad det kan give ifht. bodybuilding er svært at sige - jeg synes ikke umiddelbart man kan overføre principperne fra udholdenhedssport til vægttræning. Når det så er sagt så er der alligvel noget sandhed i ordene; "Winners never quit and quitters never win!" selvom det kan lyde kliché fyldt.

@Taurus
Kunne dog godt tænke mig at høre nærmere om din tilgang til den mentale/psykiske styrke og isærdeleshed hvilke virkemidler/metoder du har benyttet dig af?
176 !
Brugeravatar

Geografisk sted: London

Galleri: Vis galleri (2)

Det lyder super spændende, men det er faktisk aldrig noget jeg rigtig har "leget" med.

Det ville være spændende at høre lidt om din tilgang til emnet og hvilke virkemidler/metoder du arbejder med.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Kostplan: Vis kostplan

Interessant emne Taurus! Min mentale træning bunder nok mest i min interesse for filosofi og i særdeleshed eksistentialismen. Det at sætte sine egne mål og skabe sine egne værdier, og selv være ansvarlig for at få en mening med sit liv, er i bund og grund nok til at jeg kan motivere mig til at træne. Træningen fylder meget i mit liv, og den fremgang træningen kan give er med til holde motivationen oppe.

Derudover mener jeg også at det er vigtigt heletiden at sætte sig nogle konkrete kortsigtede delmål som man kan stræbe efter, hvadenten det måtte være en pr, en fedtprocent eller andet. Hvis man jævnligt sætter sig nogle små, opnåelige delmål får man også ofte følelsen af succes, når disse mål realiserer sig og det kan være med til at hjælpe en yderligere på vej.

Derudover så er jeg enig med de andre i at det kunne være rigtigt interessant at høre hvad du læser under natlampen Taurus?

Mr. Jingles, kunne vi få lidt information om Covey? Jeg søgte lidt på ham, men blev oversvømmet af boghandlere der ville sælge hans bøger.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00

Galleri: Vis galleri (3)

Jeg bruger en del mentaltræning i forbindelse med min sport (militær femkamp). Specielt i konkurrence perioderne, når vi er ude på nye baner. Om aftenen og lige inden jeg skal i ilden, køres banen igennem oppe i hovedet. Det giver mere tryghed når man først er igang, at man har gennemført banen flere gange før det er alvor.

Jeg er overbevist om, at jeg ville få endnu mere ud af min træning, hvis jeg tog mig tid til at forberede mig lidt mere rent mentalt.

Spændende tråd Taurus :goodpost:
En dag uden træning, er en dag uden mening.

Interview med bodybuilding.dk viewtopic.php?p=658777#p658777
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Træner her: AK Atlas

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (8)

Mr. Jingles skrev:Spændende emne!

På det mere personlige og professionelle plan har jeg brugt de 7 gode vaner af Covey (nu 8) de seneste par år og læser den gerne mindst en gang om året. Forsøger for så vidt muligt at overføre dets principper til træningen, men intet specifikt.

Dog vil jeg mene at min baggrund som løber på forholdsvis højt plan samt min militære baggrund har givet mig en væsentlig mental ballast og en evne til at presse mig selv længere og hårdere end mange andre jeg kender. Af samme årsag har jeg også lært at kende min krop og dets grænser - som efter min overbevisning kan rykkes meget langt ved mental træning.

Jeg har således præsteret i flere omgange at presse grænserne for hvad jeg selv troede muligt - i særdeleshed i forbindelse med løb hvor løb afbrudt af opkastning, svimmelhed og sågar blackout i et enkelt tilfælde har lært mig at man godt kan forsætte på ren vilje, selv efter kroppen (tilsyneladende) har givet op... Hvad det kan give ifht. bodybuilding er svært at sige - jeg synes ikke umiddelbart man kan overføre principperne fra udholdenhedssport til vægttræning. Når det så er sagt så er der alligvel noget sandhed i ordene; "Winners never quit and quitters never win!" selvom det kan lyde kliché fyldt.

@Taurus
Kunne dog godt tænke mig at høre nærmere om din tilgang til den mentale/psykiske styrke og isærdeleshed hvilke virkemidler/metoder du har benyttet dig af?

UHA - Hvor jeg glæder mig over at du læser Covey! =D> =D>
Der er lige så meget livslære som at læse Aristoteles, eller Kant.

Jeg har tre af hans bøger, men læser også Robbins og Goleman.
Og fuldstændigt som du, så bliver bøgerne genlæst, der er så megen substans og dyb tænkning at det forekommer mig umuligt for nogen, at kunne konsumere det hele ad een gang.
De bøger skal læses igen og igen og igen, for derved at få de næste 2-5 % lærdom ind.

Jeg er ikke i tvivl om, at den mentale faktor i min træning, hvor jeg bl.a. affyrer mit anker, hjælper mig rigtig meget, specielt i de tunge løft (Hepburn princippet).

Det bygger ligeledes på Robbins og Goleman's fortællinger, hvor de i deres bøger også berører dette emne ret så markant.

Metoden til fuld anvendelse af disse prinsipper, ligger gemt i systemet CCGD (Centering, Charging, Grounding, Discharging) der er direkte at overføre i sin træning med vægte.

Vedr. målsætningsprincippet, så anvender jeg SMART, for at fastholde ret konkrete mål og dermed ikke risikere tab af selvtillid.
Ethvert mål skal være forankret i ens selvtillid og baseret på et realistisk mål. Således kommer SMART-princippet til sin ret.

Det jeg skriver her virker som et større kompendie at skulle administre bare for en gang træning med vægte, men faktisk, når det er bygget ind i træningen, så fylder ikke nævneværdigt. Det er udelukkende en mental indsprøjtning der for mit vedkommende har løftet den præcise selvvurdering(*) for mig.

Dykker man godt ned i bøger som Covey's, der omhandler ledelse og management, Robbin's med sin tilgang til NLP og Goleman med psykologien, så opdager man en helt fantastisk verden hvor begreberne faktisk ikke afviger fra hinanden, men trådene samles.

Jeg tager ofte mig selv i disse "aha"-oplevelser, hvor jeg opdager, at dette, har den anden forfatter præcis også beskrevet, bare i andre vendinger, men betydningen er helt den samme.

Emnet er langt mere omfattende - og selvom jeg har læst meget om dette, så synes jeg at for hver side jeg kommer igennem, er der endnu mere at lære . . .

Friche:
Covey's "7 gode vaner" fås kun i billigbogudgave, den store bog er udgået.
Ellers er der også "Den 8 vane" (kan købes billigt i Bilka!) og "Det vigtigste først"
Det er lige bøger for dig, når du kan læse filosofi og specielt beskæftiger dig med eksistentialismen.

Selv læser jeg i øjeblikket "Den Nikomachæiske Etik", samt den "Eudemiske Etik" af Aristoteles.

Specielt denne læresætning er så beskrivende:
"Enhver kan blive vred - Det er let. Men at blive vred på den rette person, på det rette tidspunkt, med det rette formål og på den rette måde - det er ikke let."

Undskyld lige min Off Topic her. :roll:

Det glæder mig I alle finder emnet meget spændende. :) :)
Og yderst spændende at læse jeres egen tilgang til dette, samt de tanker I gør jer om det.

Taurus

*Præcis selvvurdering, bygger på princippet; at kende sine egne ressourcer, evner og begrænsninger.
Dette er baseret på 3 færdigheder.
"Ydmyghed består ikke i at fornægte sig selv, men i at vedkende sig sin handling "
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

@Taurus
De herrer Robbins og Goleman er noteret og tilføjet til to-do listen når jeg engang er færdig med mine eksamener :wink:

@Friche
Som Taurus kort nævner så er Covey's teori baseret på 7 gode vaner som han så fint kalder; "The 7 habbits of highly effective people" baseret på hans studier af primært erhvervsledere og deres håndtering af opgaver og derved vaner for udførelse af disse opgaver. I blandt disse er principper som, vær proaktiv, begynd med slutningen (in mente), gør det første først osv. Primært er vanerne baseret på ledelse og management i erhvervsregi men dets grundlag kan sagtens overføres til livets øvrige aspekter.

Håber det har vakt din (og andres) interesse for området og Covey's teorier - imo burde bogen husstands omdeles el. sendes til folk når de fyldte 18 eller noget i den dur. Og det er ikke for at rose bogen eller forsøge at glorificere dets indhold, men tror vitterligt at den kan bidrage til folks personlige og mentale udvikling, hvis man er indstillet på at ændre ens mentale ståsted og vaner.
176 !
Brugeravatar

alt det her lyder meget spændende sys jeg, har aldrig tænkt at studere inden for disse rammer, men det i skriver fanger mig og vil derfor købe bogen med Covey's "7 gode vaner" og læse den. er der andre bøger i kan foreslå som omhandler emenet?
Tjek min log

viewtopic.php?t=25174&postorder=asc&start=120#p668994

"Det er godt for dine guns"
Brugeravatar

Geografisk sted: Bælum

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00

Jeg bliver nødt til at få købt den bog af Covey kan jeg høre. Mange tak for tippet :wink:

At den kun kan fås i billigbogsudgave gør mig bestemt ikke noget :mrgreen:
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Mr. Jingles skrev:
1.
Som Taurus kort nævner så er Covey's teori baseret på 7 gode vaner som han så fint kalder; "The 7 habbits of highly effective people" baseret på hans studier af primært erhvervsledere og deres håndtering af opgaver og derved vaner for udførelse af disse opgaver. I blandt disse er principper som, vær proaktiv, begynd med slutningen (in mente), gør det første først osv. Primært er vanerne baseret på ledelse og management i erhvervsregi men dets grundlag kan sagtens overføres til livets øvrige aspekter.

2.
Håber det har vakt din (og andres) interesse for området og Covey's teorier - imo burde bogen husstands omdeles el. sendes til folk når de fyldte 18 eller noget i den dur. Og det er ikke for at rose bogen eller forsøge at glorificere dets indhold, men tror vitterligt at den kan bidrage til folks personlige og mentale udvikling, hvis man er indstillet på at ændre ens mentale ståsted og vaner.

1.
Fuldstændigt min egen erfaring med Covey. Principerne kan overføres til dagligdagen og faktisk kommer han i gentagne eksempler i sine bøger ind over familielivet, forholdet til sine børn eller kolleger og forholdet til andre menesker i øvrigt.
Så bøgerne i ikke kun lige skræddersyet til managementtilgangen, men dækker almene livsopfattelser . . . eller skal man kalde det 'livsfilosofier'.

2.
Det er som revet ud at mine tanker og nedfældet på tryk! =D>
Flot at du i din alder allerede kan se dette paradigme. :)
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

junjer skrev:alt det her lyder meget spændende sys jeg, har aldrig tænkt at studere inden for disse rammer, men det i skriver fanger mig og vil derfor købe bogen med Covey's "7 gode vaner" og læse den. er der andre bøger i kan foreslå som omhandler emenet?

Evt. også "Den 8 Vane" af Covey, samt
Anthony Robbins "Ubegrænset kraft" + "Awaken the Giant within" (er lige udkommet på dansk i indbundet udgave med titlen "Væk din indre gigant")

Disse bøgers indhold kan også bruges i træningsrelaterede sammenhæng.
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

Friche skrev:Jeg bliver nødt til at få købt den bog af Covey kan jeg høre. Mange tak for tippet :wink:

Hej friche.

Du kan evt. handle her:

http://www.saxo.com/search/search.aspx? ... dule=front

"Den 8 Vane" kan købes i Bilka, jeg sparede således 120,- kr. på den handel!!!
Sidst rettet af Taurus 1. jun 2008, 14:41, rettet i alt 2 gange.
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

meget spændene tråd!

jeg bruger selv nogle mentale ting. feks. at man køre det man skal igennem oven i hoved et par gange. og så bruger jeg også noget hvor man har 3 posetive sætninger feks. jeg er god, jeg er stærk, jeg vinder.

at vinde er ikke kun at blive nr 1. :D

vil følge tråden med megen interesse:D

Geografisk sted: hundested

Styrkeliste
- Bænkpres: 60.00
- Squat: 95.00
- Dødløft: 125.00

Jeg bukker ydmygt :embaress:
Men jeg bliver altså hele 25 år gammel om 13 dage :D
176 !
Brugeravatar

Mr. Jingles skrev:Jeg bukker ydmygt :embaress:
Men jeg bliver altså hele 25 år gammel om 14 dage :D

Det er sjældent at møde unge i din alder der allerede har taget dette til sig.
Det er jo tilegnet visdomsalderen, og denne når de fleste (ikke alle) først i en sen alder.
Du er så foran, så hvad kan det ikke blive til . . . :)
Bruger du 7 gode vaner i din dagligdag i forholdet til andre mennesker?
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

nicklas.b.jensen skrev:meget spændene tråd!

jeg bruger selv nogle mentale ting. feks. at man køre det man skal igennem oven i hoved et par gange. og så bruger jeg også noget hvor man har 3 posetive sætninger feks. jeg er god, jeg er stærk, jeg vinder.

at vinde er ikke kun at blive nr 1. :D

vil følge tråden med megen interesse:D

Nej nemlig! At vinde er i betydningen, også at vinde over sig selv . . . at overgå sig selv.
Det lyder spændende med din tilgang. Har du skabt bedre resultater ved at bruge dette?
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

Taurus skrev:
Mr. Jingles skrev:Jeg bukker ydmygt :embaress:
Men jeg bliver altså hele 25 år gammel om 14 dage :D

Det er sjældent at møde unge i din alder der allerede har taget dette til sig.
Det er jo tilegnet visdomsalderen, og denne når de fleste (ikke alle) først i en sen alder.
Du er så foran, så hvad kan det ikke blive til . . . :)
Bruger du 7 gode vaner i din dagligdag i forholdet til andre mennesker?

Well - jeg stiftede egentligt bekendtskab med bogen engang i gymnasiet allerede og har vel efterhånden læst den 10+ gange (og enkelte andre relevante teorier i forb. med faget Personlig Udvikling under uddannelse).

Har dog altid været lidt af en læsehest og er lidt af den overbevisning at det er dumt at eksperimentere sig frem til hvad andre folk allerede er kommet frem til, hvilket også imo er gældende omkring generel 'livsvisdom', 'livserfaring' eller hvad man nu kan kalde det.

Eftersom jeg efterhånden har læst, og forsøgt at indarbejde dets vaner i mine eksisterende paradigmer et utal af gange, vil jeg mene at der efterhånden sidder en hel del fast som gør at jeg har indkorporeret flere af 'de gode vaner' på et bevidst og ubevidst plan. Dette gør sig naturligvis også gældende i mit forhold til andre mennesker og isærdeleshed min ageren i omverdenen. Jeg benytter således med jævne mellemrum øvelsen med at 'overvære ens egen begravelse' for at kunne ræsonnere på venner, kolleger og families 'tale til afdøde' og derigennem forsøge at dechifrere deres opfattelse af mig som person - og vigtigst deraf, hvad jeg kan ændre, for at jeg bliver tilfreds med andres opfattelse af mig som person. Ikke for at please andre mennesker, men for at sikre mig at deres opfattelse af mig som person stemmer overens med min.
176 !
Brugeravatar

Taurus skrev:
Friche skrev:Jeg bliver nødt til at få købt den bog af Covey kan jeg høre. Mange tak for tippet :wink:

Hej friche.

Du kan evt. handle her:

http://www.saxo.com/search/search.aspx? ... dule=front

"Den 8 Vane" kan købes i Bilka, jeg sparede således 120,- kr. på den handel!!!

Jeg takker mange gange, den er bestilt! Glæder mig til at komme igang med den :) "Den 8 Vane" kigger jeg efter næste gang jeg kommer i bilka :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Meget spændende emne! Jeg har ikke selv læst nogen af alle de bøger i nævner, men det kunne være man skulle gøre det.. Jeg bruger megen tid på at læse citater, og bruger også nogen af dem i hverdagen. Når jeg træner, og jeg kan mærke at nu bliver det sku tungt og hårdt - så siger jeg til mig selv "pain is temporary, pride is forever" - det plejer at give det sidste psykiske kick til at få løftet vægten :mrgreen:
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50

Jeg anvender ikke mentaltræning som sådan, men har dog nogle rutiner med henblik at få optimal fokus og udbytte af min træning.

Før et sæt squat for eksempel, tager jeg hårdt fat i stangen og spænder op. Før jeg unracker sørger jeg dog for kun at fokusere på det jeg skal - altså så vidt muligt lukke alt andet udenfor mit hoved, og tænke "det er kun stangen, mig, og intet andet" - og tager et par dybe vejrtrækninger for at forberede mig på at holde vejret og spænde op i maven i den koncentriske fase.

Når jeg så er igang med sættet tænker jeg heller ikke på det samlede rep-antal jeg skal tage. Istedet for at koncentrere mig om hele sættet deler jeg det op. Hvis jeg skal tage 8 reps fx, tæller jeg i stedet for at tælle fra 1 til 8, derfor i et opdelt mønster af 3 reps - så 3 reps igen - og tilsidst 2 reps. Det er lettere for mig at fokusere på at tage 3 eller 2 reps, end at overskue at skulle tage alle 8. For psykisk kan man altid lige reppe 1 eller 2 til. Jeg prøver altså at anvende delmål i stedet for at anskue hele målet som en helhed.
Håber denne teknik bliver virksom når jeg om 2 måneder skal køre the 20rep breathing squat routine
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

ja, jeg har lært det igennem ridning, pga. psykisk nedtur. jeg kender ikke den 7 vane. men har læst B.S. Christiansen - Et liv på kanten og er igang med Ulrik Wilbeck - Tro på dig selv :D

men ja, jeg har opnået gode resultater igennem det.

// Nicklas

Geografisk sted: hundested

Styrkeliste
- Bænkpres: 60.00
- Squat: 95.00
- Dødløft: 125.00

nicklas.b.jensen skrev:ja, jeg har lært det igennem ridning, pga. psykisk nedtur. jeg kender ikke den 7 vane. men har læst B.S. Christiansen - Et liv på kanten og er igang med Ulrik Wilbeck - Tro på dig selv :D

men ja, jeg har opnået gode resultater igennem det.

// Nicklas

Jeg sad lige og kiggede på din profil, og så at du faktisk havde et mål for øje. Et både realistisk og fornuftigt mål. One-arm pushups og one-arm chins. For det meste når drenge på din alder begynder at træne, har de stort set ikke fokus på noget andet end at nu skal de bare være store og stærke osv. osv... så når vi snakker om målsætning, ser det ud til at du er langt foran andre i din aldersgruppe.

Held og lykke med at nå målet.
Thumbs up =D>
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

TheFatboy skrev:Jeg sad lige og kiggede på din profil, og så at du faktisk havde et mål for øje. Et både realistisk og fornuftigt mål. One-arm pushups og one-arm chins. For det meste når drenge på din alder begynder at træne, har de stort set ikke fokus på noget andet end at nu skal de bare være store og stærke osv. osv... så når vi snakker om målsætning, ser det ud til at du er langt foran andre i din aldersgruppe.

Thumbs up =D>

Undskyld men er det ikke også et mål at blive stor og stærk? :wink2:
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50

Showtek skrev:
TheFatboy skrev:Jeg sad lige og kiggede på din profil, og så at du faktisk havde et mål for øje. Et både realistisk og fornuftigt mål. One-arm pushups og one-arm chins. For det meste når drenge på din alder begynder at træne, har de stort set ikke fokus på noget andet end at nu skal de bare være store og stærke osv. osv... så når vi snakker om målsætning, ser det ud til at du er langt foran andre i din aldersgruppe.

Thumbs up =D>

Det er da klart, men jeg synes at drengens mål er i en helt anden kategori af fornuft, i forhold til hvad målet for mange andre er. Jeg kan da huske at jeg var meldt ind i et center i omkring en måned for et par år siden, og da tænkte jeg bare lidt at jeg skulle være større og stærkere (udover at jeg følte mig lidt macho når jeg lå der på bænken), uden at have et specifikt og velovervejet mål.

Derfor roser jeg at Nicklas har sat sig det mål han har :wink:
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Showtek skrev:

Thumbs up =D>

Bestemt... Men hvornår er man stor og stærk? når man bænker 80? 100? 200? og armene måler 40? 50? Det er et uhåndgribeligt mål der vel kan resultere i man aldrig opnår det da det rykkes hele tiden?

Bare lige mine tanker, ved ikke om der er hold i dem :wink:
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Dahlen skrev:
Showtek skrev:

Bestemt... Men hvornår er man stor og stærk? når man bænker 80? 100? 200? og armene måler 40? 50? Det er et uhåndgribeligt mål der vel kan resultere i man aldrig opnår det da det rykkes hele tiden?

Bare lige mine tanker, ved ikke om der er hold i dem :wink:

Det er netop i dette tilfælde, det målorienterede 'SMART-princip' kommer til sin ret.
Man hjælpes gennem sin definition omkring målsætningen.
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

Showtek skrev:

Thumbs up =D>

Det overordnede mål skal være konkret, veldefineret og sandsynligvis opnåeligt. det kan godt være svært at vide lang tid før man når 150 kg i bænkpres om man ville kunne nå det med en realistisk indsats...

Desuden fører målsætninger baseret på muskelstørrelse oftere til en syg indstilling til sin krops udseende....
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Det alligevel ret spændende faktisk. Tror jeg skal have fat i Covey :)

Taurus, du snakker om et SMART-princip, hvor har du læst om dette? For jeg synes det virker ret interessant.
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Super god tråd. Har selv ledt lidt rundt på nettet efter mental træning, men uden held. Så super godt der dukker noget op her =D>
Kun én vej frem

Geografisk sted: Holstebro

Dahlen skrev:Det alligevel ret spændende faktisk. Tror jeg skal have fat i Covey :)

Taurus, du snakker om et SMART-princip, hvor har du læst om dette? For jeg synes det virker ret interessant.

SMART er i enkel forstand en metode hvorved man konkretiserer sine mål.

At vedtage med sig selv at "man vil være stor", er ikke et målbart mål og som sådan meget svært at efterstræbe ved at opbryde dette i delmål.

SMART står for:

Specific (specikt/konkret)
Measurable (målbart)
Attainable (opnåeligt)
Realistic (realistisk)
Timeframe (inden for en tidshorisont)

Det skal medvirke til at identificere sit mål.
Har man sat sig et mål, så skal man ved at analysere dette mål kunne svare "Ja" til disse fem principper:

Er målet konkret?
Er målet 'målbart'
Er målet overhovedet opnåeligt?
Er målet et realistisk mål (også inden for tidshorisonten og de konsekvenser det måttte have?)
Kan målet nåes inden for dem fastsatte tidsramme?

Kan man svare ja til alle fem principper, er det afgjort at tilføje i sin målsætning.

Man skelner mellem "sikre mål", "realistiske mål" og "barrierebrydende mål".

Et mål vægtes altid mod den indsats der ofres.
Som vi alle er vidende om, så BLIVER enhver handling ALTID udmyntet i et resultat.
Dette gælder i alle livets forhold - hermed også i vor træning.

Man kan ikke foretage sig noget uden at det giver en eller anden form for "afkast". Dette kan så være positivt, eller negativt.
Ethvert handlingparameter bør tilstræbes at ende i en positiv tilstand, herved oparbejde man det vi kalder "det psykiske overskud" som fæstner sig i vor selvbevidsthed og gør os stærkere (over for os selv).
Derved skabes med tiden en positiv stemning der styrker os i f.eks. vor træning og kan således bruges som ankerpunkt.

Dette anker affyres så de dage hvor vi virkelig skal yde en indsats. Det kan så meget aktuelt være i vor træning.

Det er vigtigt for mig at tilføje, at dette her kræver megen træning for at det med tiden giver resultat . . . nøjagtig som med den fysiske træning med vægtene.

Krop og sjæl arbejder som bekendt sammen under hele-dele-hele princippet.
Samler man den ene ende af en kæp op, så følger den anden ende automatisk med . . .

Spændende tanker nogle af jer gør med jeres træining.
Det er også super at vide, at I er bevidste om det - og faktisk anvender nogle gode metoder som I har god erfaring med virker netop på jer. :)
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

Næste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 58 gæster