Hvis jeg husker korrekt (en hurtig google søgning gav mig et hint om at jeg gør), det er nogle år siden jeg så udsendelsen (på national geo):
Da vores forfædre stadigvæk var ved at udvikle sig fra aber til menneske, havde de mulighed for at spise frugt/nødder eller dyr. Da kødet skulle spises råt (ilden var ikke "opfundet") skulle der bruges rigtigt mange kræfter på at tygge og fordøje, og det gjorde altså ikke den store forskel om man spiste eks frugt (der krævede meget arbejde at plukke/finde kontra kcal indholdet) eller kød (der krævede meget arbejde mht tygge/fordøje).
Da vi så fandt ilden var det pludseligt muligt for menneskedyret at indtage 5 gange så mange kalorier som ellers, og kravet til tyggekapacitet (muskler i hoved/kæbe) blev markant formindsket. Dette gav grobund for udviklingen af den energikrævende hjerne (mere plads pga. mindre kæbe, og meget mere energi til rådighed). Idag er denne hjerne at finde i omkring 10% af den voksne befolkning....
Med andre ord gjorde det at vi begyndte at opvarme (forfordøje?) vores mad baggrunden for det energi indtag der gjorde muligt at udvikle hjernen og dermed det moderne menneske. Så derfor er det selvfølgeligt
100% FAIL at påstå noget så himmelråbende tåbeligt som at man ikke skal varme sin mad.
Bonusinfo:
der florere flere historier på ZEH INTERW3BZ om rawfood stakler der er blevet syge og dårlige af parasiter og alt muligt andet gejl der er at finde i det kød der er resultatet af vores hardcore industrialiserede dyreproduktion..
Raw Food = Fail, og hvis man skal lege raw food freak skal man nok gøre det vegetarisk, hvilket jvf. tidligere fortælling selvfølgeligt også er fail.
Raw Food konceptet er vel egentligt en slags evolutionær blasfemi?

*EDIT:
Teorien om hjerne vs kød er vist en ud af 2 (sikkert flere), hvor den anden teori er at et socialt væsen skal have en stor hjerne..... #2 lyder som noget pladderhumanistisk fis, så jeg holder mig til den med ild/kød

PS:
hvis nogen der rent faktisk ved noget om opdagelsen af ild og dennes indflydelse på udviklingen af mennesket ku det være spændende at høre om - er IMO et af de bedste argumenter mod raw food