Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1480
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1478

Følg bodybuilding.dk på

Raw food - rå sundhed?

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Klokken 20:00-20:30 kommer der "Viden Om: Raw food - rå sundhed?" på DR2.

Her er beskrivelsen:
Det forbedrer din intelligens og indlæring - og fjerner dine rynker og helbreder dig for kræft! Det er nogle af påstandene om Raw Food. Intet af din mad må opvarmes til mere end 42 grader. Så det er slut med grillkyllinger, rugbrød og kogte kartofler! Line Friis smager på de rå lækkerier. Hun besøger en Raw Food-café og undersøger også, hvad videnskaben er bag den nye trend.

Viden Om programmerne på DR2 har generelt en høj standard ift. lignende programmer, men det holdes stadigvæk lidt overfladisk, så folk trods alt godt gider se det, selvom de ikke er akademikere :wink:
The only time "success" comes before "work" is in the dictionary.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Konklusionen af programmet:

I raw food-verdenen er der fuld af forkerte og misforståede oplysninger, der ellers lyder videnskabelige. Eksempelvis er det ikke raw food, der øger indlæringsevne og hukommelse, som der skrives i mange bøger om emnet; det er mangel på eksempelvis jern, der resulterer i dårlig hukommelse, hvorfor et øget indtag af jern selvfølgelig vil afhjælpe problemet.

Raw food(eller bare grøntsager og frugt generelt) er sundt, ja, men som en del af en ellers varieret kost.

Raw food alene vil resultere i mangel på en del næringsstoffer, hvorfor man ofte hører om store vægttab i forbindelse med den måde at spise på.

= Hvis man kun spiser raw food dummer man sig.
The only time "success" comes before "work" is in the dictionary.

Tak for sammendraget, fik ikke lige set det, da jeg skulle se fodbold.

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Logbog: Ingen logbog

det kan siges kortere:
Raw Food er lort, grøntsager er sunde.
:)

Reputation point: 5

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 171.00

Raw foodere er så fulde af lort. Ideen er fin : at få folk til at spise mere grønt og droppe de fede burgere, men alt den misinformation og fejlfortolkning der er, er til at græmmes over. Som da idi-mega-iot ejeren af raw food caféen sagde at spinat er ren protein. Det kræver seriøst stokkeslag at sige sådan noget.
Jeg kom ind ca halvvejs i programmet men det jeg så var faktisk godt. Netop fordi de også tog den videnskablige tilgang til alle de postulater der vælter rundt.

Elementer fra raw food og vegetarisme, kombineret med et moderat kødindtag må være den bedste kombi
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev: Elementer fra raw food og vegetarisme, kombineret med et grotesk stort kødindtag må være den bedste kombi

Fixed.

:mrgreen:
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Kostplan: Ingen kostplan

Hende der ejede den der "raw food café" var da for dum... Hun sagde den ene fejl efter den anden...
Utroligt at man vil stille sig op i tv, uden at man har sin viden i orden.. God danm ](*,)
http://www.frederikbahne.wordpress.com
- Strength has nothing to do with how much you can squat, but how much effort you put in it -
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 60.00
- Dødløft: 65.00

Synes de sprang lidt let hen over nogle af de største ankepunkter, ikke kun
det med spinaten, men når de begynder at snakke om fx kræft så burde
tilrettelæggerne slå hårdt og kontant ned på den slags udsagn, prompte.
Lidt skuffende og overfladisk program, desværre.
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Galleri: Vis galleri (1)

Rå grøntsager er en fin ide. Men fanme ikke uden kød, som jo så selvfølgelig skal tilberedes.

Træner her: Power Gym

Hippo skrev:Synes de sprang lidt let hen over nogle af de største ankepunkter, ikke kun
det med spinaten, men når de begynder at snakke om fx kræft så burde
tilrettelæggerne slå hårdt og kontant ned på den slags udsagn, prompte.
Lidt skuffende og overfladisk program, desværre.

Det gjorde de også. Der var to eksperter eller hvad nu de var, som svarede på spørgsmål til sidst i programmet. Hvor af dette postulat blev slået ud: "Flere læger landet rundt har kureret sig imod kræft ved at spise 100% Raw Food"
Eksperterne, modsage det fuldstændig og sagde at det var en fin idé at spise godt med grøntsager for at få vitaminer og mineraler, som skulle mindske mulighederne for kræft.
"You never have to wait for a squat rack on Christmas morning"
- Ben "Pak Man" Pakulski

"Strong people are harder to kill than weak people, and more useful in general."
- Mark Rippetoe
Brugeravatar

Træner her: Hjørring Styrkesport

Hvis jeg husker korrekt (en hurtig google søgning gav mig et hint om at jeg gør), det er nogle år siden jeg så udsendelsen (på national geo):

Da vores forfædre stadigvæk var ved at udvikle sig fra aber til menneske, havde de mulighed for at spise frugt/nødder eller dyr. Da kødet skulle spises råt (ilden var ikke "opfundet") skulle der bruges rigtigt mange kræfter på at tygge og fordøje, og det gjorde altså ikke den store forskel om man spiste eks frugt (der krævede meget arbejde at plukke/finde kontra kcal indholdet) eller kød (der krævede meget arbejde mht tygge/fordøje).

Da vi så fandt ilden var det pludseligt muligt for menneskedyret at indtage 5 gange så mange kalorier som ellers, og kravet til tyggekapacitet (muskler i hoved/kæbe) blev markant formindsket. Dette gav grobund for udviklingen af den energikrævende hjerne (mere plads pga. mindre kæbe, og meget mere energi til rådighed). Idag er denne hjerne at finde i omkring 10% af den voksne befolkning....

Med andre ord gjorde det at vi begyndte at opvarme (forfordøje?) vores mad baggrunden for det energi indtag der gjorde muligt at udvikle hjernen og dermed det moderne menneske. Så derfor er det selvfølgeligt 100% FAIL at påstå noget så himmelråbende tåbeligt som at man ikke skal varme sin mad.

Bonusinfo:
der florere flere historier på ZEH INTERW3BZ om rawfood stakler der er blevet syge og dårlige af parasiter og alt muligt andet gejl der er at finde i det kød der er resultatet af vores hardcore industrialiserede dyreproduktion..

Raw Food = Fail, og hvis man skal lege raw food freak skal man nok gøre det vegetarisk, hvilket jvf. tidligere fortælling selvfølgeligt også er fail.

Raw Food konceptet er vel egentligt en slags evolutionær blasfemi?

:D

*EDIT:
Teorien om hjerne vs kød er vist en ud af 2 (sikkert flere), hvor den anden teori er at et socialt væsen skal have en stor hjerne..... #2 lyder som noget pladderhumanistisk fis, så jeg holder mig til den med ild/kød :D

PS:
hvis nogen der rent faktisk ved noget om opdagelsen af ild og dennes indflydelse på udviklingen af mennesket ku det være spændende at høre om - er IMO et af de bedste argumenter mod raw food :)
Brugeravatar

Foodman: Læs Lights Out af T.S. Wiley hvis du vil vide mere om opdagelsen af ild :)

Træner her: Power Gym

Foodman skrev:Hvis jeg husker korrekt (en hurtig google søgning gav mig et hint om at jeg gør), det er nogle år siden jeg så udsendelsen (på national geo):

Da vores forfædre stadigvæk var ved at udvikle sig fra aber til menneske, havde de mulighed for at spise frugt/nødder eller dyr. Da kødet skulle spises råt (ilden var ikke "opfundet") skulle der bruges rigtigt mange kræfter på at tygge og fordøje, og det gjorde altså ikke den store forskel om man spiste eks frugt (der krævede meget arbejde at plukke/finde kontra kcal indholdet) eller kød (der krævede meget arbejde mht tygge/fordøje).

Da vi så fandt ilden var det pludseligt muligt for menneskedyret at indtage 5 gange så mange kalorier som ellers, og kravet til tyggekapacitet (muskler i hoved/kæbe) blev markant formindsket. Dette gav grobund for udviklingen af den energikrævende hjerne (mere plads pga. mindre kæbe, og meget mere energi til rådighed). Idag er denne hjerne at finde i omkring 10% af den voksne befolkning....

Med andre ord gjorde det at vi begyndte at opvarme (forfordøje?) vores mad baggrunden for det energi indtag der gjorde muligt at udvikle hjernen og dermed det moderne menneske. Så derfor er det selvfølgeligt 100% FAIL at påstå noget så himmelråbende tåbeligt som at man ikke skal varme sin mad.

Bonusinfo:
der florere flere historier på ZEH INTERW3BZ om rawfood stakler der er blevet syge og dårlige af parasiter og alt muligt andet gejl der er at finde i det kød der er resultatet af vores hardcore industrialiserede dyreproduktion..

Raw Food = Fail, og hvis man skal lege raw food freak skal man nok gøre det vegetarisk, hvilket jvf. tidligere fortælling selvfølgeligt også er fail.

Raw Food konceptet er vel egentligt en slags evolutionær blasfemi?

:D

*EDIT:
Teorien om hjerne vs kød er vist en ud af 2 (sikkert flere), hvor den anden teori er at et socialt væsen skal have en stor hjerne..... #2 lyder som noget pladderhumanistisk fis, så jeg holder mig til den med ild/kød :D

PS:
hvis nogen der rent faktisk ved noget om opdagelsen af ild og dennes indflydelse på udviklingen af mennesket ku det være spændende at høre om - er IMO et af de bedste argumenter mod raw food :)

Jeg tror jeg elsker dig foodman.

Jeg har hørt præcis det samme om evolutionsforskning.
Nogle vegetarer/veganeres argument er også "Se på aberne, der er 99% magen til os. De spiser grønt og er store og stærke".
Det failer på flere punkter:
1. De aber som de henviser til er ikke vegetarer. hos nogle abearter ses endda kannibalisme (her er mit eget bud at det var nogle aber der blev trætte af deres samboende raw food abevenner og så åd dem for at få dem til at holde kæft og for at lave et statement).
2. Den største forskel på os og aberne er.... da da da daaaam.. Hjernen. Hvor ses den store forskel i hvad vi spiser? Kødet og opvarmning af mad generelt.

Som sagt er der gode sider af vegetarisk kost. Der er så mange, mig selv inkl, der kunne bruge mere grønt i kosten på mere regelmæssig basis og vegetarer kan som oftest lave rigtig lækker mad så det ikke bare bliver tomater og salatblade. Men som de også sagde i "Viden Om", så bør raw food kun indgå som en del af en ellers varieret kost og raw food opskrifter kan bruges som "råkost" bog; som en fin inspiration til salater.
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Nu ville jeg gerne se en gorilla der blev fordret med Engelsk bøffer, aminosyrer og anabole steroider.

=P~
Sidst rettet af Straws 30. mar 2011, 14:16, rettet i alt 1 gang.

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00

Dingo skrev:Raw foodere er så fulde af lort. Ideen er fin : at få folk til at spise mere grønt og droppe de fede burgere, men alt den misinformation og fejlfortolkning der er, er til at græmmes over. Som da idi-mega-iot ejeren af raw food caféen sagde at spinat er ren protein. Det kræver seriøst stokkeslag at sige sådan noget.
Jeg kom ind ca halvvejs i programmet men det jeg så var faktisk godt. Netop fordi de også tog den videnskablige tilgang til alle de postulater der vælter rundt.

Elementer fra raw food og vegetarisme, kombineret med et moderat kødindtag må være den bedste kombi

Sagde du paleo?
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Dingo
:hugs: :D

Legend skrev:
Dingo skrev:Raw foodere er så fulde af lort. Ideen er fin : at få folk til at spise mere grønt og droppe de fede burgere, men alt den misinformation og fejlfortolkning der er, er til at græmmes over. Som da idi-mega-iot ejeren af raw food caféen sagde at spinat er ren protein. Det kræver seriøst stokkeslag at sige sådan noget.

Sagde du paleo?

Lyder som Paleo - paleo er IMO et noget bedre bud en raw food, men hvis jeg ikke husker fejl, har man fundet evidens for kornindtag der går en ~40.000 år tilbage?!

Speaking of paleo - (nu kommer der endnu mere hullet trivia... :lol: )

Det var faktisk indtroduktionen af korn og landbrug der muliggjorde civilisation. Dette skyldes at man ved agerbrug kunne hive markant flere kcal ud af en persons arbejdskraft. Dette muliggjorde at en markant større andel af menneskene nu kunne bruge deres tid på at tænke, filosofere & opfinde ting. Indtil vi blev landbrugsmennesker brugte vi det meste af vores tid på at jagte gnu'er på savannen.... :king:
Carbs er således fundamentet for civilisationen :mrgreen:

"Crop alteration has been practiced by humankind for thousands of years, since the beginning of civilization."
http://en.wikipedia.org/wiki/Agriculture

****Tilføjelse
http://blogs.plos.org/neuroanthropology ... evolution/
Så ok spændende ud da jeg lige skimmede den...
Brugeravatar

Legend skrev:

Sagde du paleo?

How is that paleo? I paleo æder man da tonsvis af kød, right? har ikke lige sat mig ind i principperne herfor :mrgreen:

jeg overvejer at starte en facebook gruppe for et koncept der skal minde om Raw food, men bare være det helt modsatte. Med masser af kød og skamtæskeopvarmet mad og så komme med en masse (ligeså uholdbare) argumenter som de gør.
Hvad kunne denne fanatisme hedde? "Heat 'N 'Meat".

Med argumenter som:

-Når du spiser grøntsager spirer de nede i din mave og dit tarmsystem og danner slyngplanter. Disse planter kan nogle gange være af de kødædende arter og du vil derfor bogstavlig talt blive ædt op indefra.
-Rå grøntsager har ofte spor efter insekter på sig- også selvom du vasker dem! Disse "spor" vil føre til dannelse af insekter i dine tarme og disse insekter vil nedbryde dit væv for at vokse.
-Det farvestof der er i grøntsager; det grønne, røde, orange osv, er det der forårsager at du f.eks. bliver rød i kinderne når du får det varmt eller bliver nervøs. Forskellige farvestoffer forårsager forskellige ting. For mange citroner giver f.eks. gulsot (citron = gul)
-Forskere fra det berømte institut i USA, B.R. O'Science, har registreret flere tilfælde af gulerods toppe der direkte er vokset ud af endetarmen på folk der spiste for mange grøntsager!
-Folk over hele verden har oplevet øget sundhed ved at droppe kun at leve af grøntsager. "Min kone lavede altid mange grøntsager til mig og jeg lagde mærke til at jeg nogle gange var helt grøn i hovedet. Så stoppede jeg med det og begyndte at leve stort set kun af kød og varmet mad og så forsvandt den grønne farve og jeg slap for at trimme mine anale gulerodsbuske 2 gange om ugen; en befrielse!", udtaler den berømte læge og forsker, L. Øgner.

Jeg regner med at hverve mange medlemmer :lol:

For at undgå NOGEN former for misforståelser skal det understreges at intet i denne post er rigtigt på nogen som helst måde, og er skrevet i dyb, dyb ironi!
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:
Legend skrev:Sagde du paleo?

How is that paleo? I paleo æder man da tonsvis af kød, right? har ikke lige sat mig ind i principperne herfor :mrgreen:

Nah. Paleo handler primært om ikke at spise stivelse, forabejdet mad og raffineret sukker. Nåja og så at undgå mælkeprodukter, hvilket er lidt dumt for skandinaver der er 99% tolerante eller noget i den stil.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Tror din gruppe ville være et hit :D
Dog, ville der nok være nogen som faktisk FALDT for diæten, hvis du gjorde dine "argumenter mere troværdige"

Så som :

"Rå grøntsager indholder større mængder af fibre end kogte grøntsager. De fibre grøntsagerne indholder kan ikke optages af kroppen, hvilket betyder at de bare ender i kroppen som små "depoter."
For mange af disse depoter kan på længere sigt føre til forskellige livsstilssygdomme.
Dog kan du ved kogning af grøntsager (helst over 10 minutter for fuld skrue) nedbryde cellemembranen i fibrene og derved gøre optagelsen af vitaminer, mineraller og andre gode ting fra grøntsagerne nemmere for kroppens system."

Edit : Det jeg skrev ovenover, er 110% løgn...
- Strength has nothing to do with how much you can squat, but how much effort you put in it -
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg følger en diæt der hedder Viking.

Hil Særimner!

Hil Audhumbla!

.. osv.
Brugeravatar

Ja, rawfood er nederen, hvis man ikke spiser andet. Men der er mange sindssygt lækre opskrifter man kan inkludere i sin kost. Deriblandt kage.

Arne Astrup var også med i et program på P1 omkring det.
De opførte sig som vilde dyr. De hverken røg eller drak.
Brugeravatar

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 170.00

Galleri: Vis galleri (10)

Min bror spiser raw food. Der kan sagtens blive noget lækkert TILBEHØR ud af det.
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.
Brugeravatar

Geografisk sted: 2300 Kebab

Træner her: AK Thor
IK 99

tjr skrev:Min bror spiser raw food. Der kan sagtens blive noget lækkert TILBEHØR ud af det.

Ja. De har nogle fantastiske salater og desserter... Men som levemåde er det sgu for meget ..
Brugeravatar

Styrkeliste

Haha, nåde lige at se det sidste af programmet, netop som en dame sagde noget med at man sagtens kunne holde sig kørende på spinaten hvad protein angik til kl 14. FAIL :D

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 110.00

Brugeravatar

Geografisk sted: Inglewood

det en joke, right? Det MÅ være en joke. Det SKAL være en joke.

Billede
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:

det en joke, right? Det MÅ være en joke. Det SKAL være en joke.

Rokokoposten er skam et seriøst medie.
Sidst rettet af tjr 13. sep 2011, 16:53, rettet i alt 1 gang.
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.
Brugeravatar

Geografisk sted: 2300 Kebab

Træner her: AK Thor
IK 99

Jeg elsker når folk læser artikler fra Rokokoposten og tror det er for real :lol:
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Næste

Tilbage til Off topic