--PRINCE-- skrev:Jeg har et hypotetisk spørgsmål: Hvis du ikke havde andet valg end at spise den samme frugt/grønt hver dag resten af dit liv, hvad havde du så valgt at spise med udgangspunkt i bedst mulig ernæring? Altså med henblik på størst mulig sundhed ud fra din egen opfattelse. Du kan vælge mellem alle tilgængelige grøntsager og frugter i de mængder du vil. Samlet mængde skal være 800 gram. Jeg håber du vil tage dig tid til at svare.
Lad det være sagt med det samme, at man er nødt til at variere
noget, som Michael Greger forklarer i sin glimrende bog, "Hvordan du undgår at dø", så ser det ud til at grøntsag
x, virker ift. opbremse kræft i højre del af tarmen, mens y overhovedet ikke gør, men til gengæld virker på midten eller venstre del af tarmen. Studier tyder på at det endog er mere vigtigt at variere
noget end fx. at nå de 800 gr.!
Når det så er sagt, er der massere af god grund til at fokusere ind på enkelte grøntsager eller
undergrupper som de korsblomstrerede grøntsager jeg netop nævnte før. Det skyldes at du kan spise tonsvis af forskellige grøntsager om dagen uden at få sulforaphan af betydning, medmindre man spiser de korsblomstrerede. En frost-blanding med broccoli, blomkål, kan være en start. Der gælder særlige forhold ved tilberedningen af hhv, friske og frosne korsblomstrede grøntsager, man skal tage højde for, for at få mest gavnlig effekt, hvilket jeg behøver at scanne hvis interesse.
De grønne bladgrøntsager giver mest mikronæringsstoffer pr. kalorie: Grønkål, spinat, rucola. Sidstnævnte har især meget nitrat der gør arterierne kan udvide sig. Og cirka fire gange så meget som rødbeder.
Svampe burde være en selvstændigt fødevaregruppe man burde spise af (bl.a pga. ergothionin) som ikke dannes i planteriget. Hvide champignoner er nok mest realistisk bud at implementere i ens kost.
Når vi taler frugt, bør bærene tænkes i en kategori for sig selv man skal have af. En portion bær og
derudover 3 stk frugt. Æble og banan vi spiser mest af har antioxidant kapacitet på. hhv. 60 og 40 enheder. Mens halvanden deciliter jordbær har 310 enheder! Blåbær 380 og brombær topper listen med 650 enheder. (Vilde blåbær dog op til 750 enheder!). Så for mig at se er der god ræson i at købe skovbær
blanding på frost. Så kan der supplere med friske bær. 1,5 dl bær om dagen (serving) tilstrækkeligt.
Anden frugt, citrusfrugter er specielt vigtige ift. forebygge DNA-skade. Jeg finder det nemt/overkommeligt at tyre appelsin i mig som også nemt dækker c-vitaminbehovet (modsat en del andre frugter).
Nedenfor er uddrag af Dr. Greger's "daily dozen" jeg egentlig synes giver ret god mening:
Tal er portioner om dagen som skal "krydses af":
1 bær (1,5 dl)
3 stk. frugt
1 Korsblomstrede grøntsager (1,5 dl)
2 Bladgrøntsager (én portion ca. 2 dl)
3 kogte bønner/linser (én portion 1,5 dl) ->strengt set ikke grønt - men indeholder nogle af de samme næringstoffer
1 Krydderi (gerne én kvart teskefuld gurkemeje)
Jeg skrev tidligere at det var vigtigt at fordele det grønne henover dagen, hvilket har at gøre med kroppen genkender det som mad, og derved mobiliserer immunforsvar, som eller er i lidt af en dvaletilstand. Er du kommet væk fra at spise grøntsager som det kan ske for en periode, så vil tomatjuice genmobiliserer immunforsvaret markant hurtigere end sker normalt (såvidt jeg husker kan det tage 2 uger). Gulerodsaft og andet har ikke den effekt.
Jeg er lidt i tidsnød, bliver cuttet af nu men vil på falderebet nævne rødløg, og 2 tsk. balsamico eddike (på salaten).