Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1070
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1068

Følg bodybuilding.dk på

Squat, Deadlift..

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

ville bare hører om: Squat +Deadlift er et must i et program?..

er der ikke andre øvelser som kan dække over disse?..

jeg spøger fordi jeg ikke bryder mig om squat og deadlift, så hvad kunne jeg gør som alternativ.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Synd at skifte 2 af de 3 basisøvelser ud hvis du spørger mig :wink: Men tag et kig i øvelsesektionen på siden, der vil du hurtigt kunne finde andre øvelser at tage dig til :)

http://www.bodybuilding.dk/oevelsesbiblotek/

De er noget af det bedste, men jo du kan godt finde varianter af dem, men de er noget af det bedste :8

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Jeg synes at det som udgangspunkt er en dårlig tilgang at hoppe over øvelser fordi man ikke bryder sig om dem, i særdeleshed Squat og Dødløft. Jeg synes du skal starte let og læse godt op på noget teknik og så ellers komme i gang. De øvelser der bedst kan erstatte Squat og Dødløft er variationer af dem.

Du skal dog være obs på at du har nok smidighed til at udføre øvelserne og hvis du ikke har kan du lade være med at gå lavt i Squat og så progressivt squatte lavere og lavere indtil du når parallel og i dødløft kan du hæve stangen og lade den komme tættere og tættere på gulvet. Dog skal du ikke begynde at bilde dig selv ind at du har smidighedsproblemer hvis du ikke har det. Prøv at gå ned i en full squat-position foran et spejl og så kig og mærk på lænden om den runder.

Et problem med dødløft er at det ikke er så praktisk at starte lettere end 60kg, dvs. en stor skive på hver side, fordi det måske er en for tung vægt at starte på. Der kan du evt. gøre således:

Sæt x Reps
Uge 1: 5x1
Uge 2: 4x2
Uge 3: 3x3
Uge 4: 2x4
Uge 5: 1x5

Efter uge 5, eller evt. før hvis det passer dig, øger du bare med f.eks. 7,5kg om ugen og fortsætter med de 1x5. I Squat kan du evt. bare starte med stangen hvis det gør dig virkelig utilpas og så stige en smule hurtigere hvis det går for langsomt, f.eks. 5kg per workout.

Nogle af mine tidligere hade øvelser er idag nogle af mine yndlings øvelser.

ofte synes man ikke om en øvelse, fordi man ikke kan finde ud af at køre den korrekt.
Men når først man har lært øvelserne, og der kommer lidt kilo på stangen, så er de ofte ganske gode.

og at fjerne squat og dødløft ville være dumt, hvis det bare er fordi du ikke kan lide dem. Tænk, hvis du kører øvelserne i ½-1 år burde du sagtens kunne komme op og løfte 100kg+

Jeg synes det fedt at kunne løfte tungt, også kan man altid stå og grine af sine kammerater, fordi man kan løfte mere end dem. (hvis ikke de træner de øvelser)

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

Det kunne være interessant at høre hvad der gør at du ikke bryder dig om squat og dødløft - det kunne jo tænkes at der findes varianter som ikke indeholder det/de element(er) som du ikke bryder dig om.
Det kunne også tænkes at du udfører øvelserne forkert og de dermed er besværlige / ekstra hårde / giver smerter.
Vh Johannes
Ejer af Tor Equipment - Magnetiske Bænkpres Boards
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 307.50
- Dødløft: 292.50

TJ91 skrev:Et problem med dødløft er at det ikke er så praktisk at starte lettere end 60kg, dvs. en stor skive på hver side, fordi det måske er en for tung vægt at starte på. Der kan du evt. gøre således:

Nu er det jo ikke alle centre der er lige elendigt udstyret. Jeg har været i centre der havde 5 kg skiver i "officiel" størrelse, dette er dog et sjældent syn, med mindre man kommer i vægtløfterklubber. En 10 kg skive er dog ret almindelig at finde i officiel størrelse i mange centre.
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

ihvertfald i fitness.dk har de helt ned til 1,25 :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 105.00

hellstrøm skrev:ihvertfald i fitness.dk har de helt ned til 1,25 :)

Det var ikke det det handlede om. Det handlede om den fysiske diameter på skiverne.
Og det er ikke alle fitnessDK der har 1,25 kg skiver.
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Dødløft: 180.00

SørenDP skrev:
TJ91 skrev:Et problem med dødløft er at det ikke er så praktisk at starte lettere end 60kg, dvs. en stor skive på hver side, fordi det måske er en for tung vægt at starte på. Der kan du evt. gøre således:

Nu er det jo ikke alle centre der er lige elendigt udstyret. Jeg har været i centre der havde 5 kg skiver i "officiel" størrelse, dette er dog et sjældent syn, med mindre man kommer i vægtløfterklubber. En 10 kg skive er dog ret almindelig at finde i officiel størrelse i mange centre.

Det har du sikkert ganske ret i, men jeg talte ud fra den erfaring at jeg endnu ikke har været et sted hvor det var tilfældet. Men er det muligt at starte lettere skal han jo bare gøre det. :)

Intet gir et boost og et pump, og bygger masse og styrke, som De Tre Store.. bænk, dødløft og squat. Jeg var selv bange for squat og dødløft, da jeg startede, men da jeg kom igang med dem fandt jeg hurtigt ud af at de er uundværlige.

Og der er intet pinligt ved at starte let ud, 40kg. på squat og 50 på dødløft ell. mindre. De store drenge i centret vil ikke grine, de vil derimod respektere dig for at du tager din træning seriøst og ikke er en diskopumper.

Snyd ikke dig selv!

:drink:
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

A Menace To Chicken skrev:Intet gir et boost og et pump, og bygger masse og styrke, som De Tre Store.. bænk, dødløft og squat.
:drink:

Det er ellers mit indtryk at de tre store er nogle af de øvelser, der giver den mindste følelse af pump i sammenligning med diverse isolationsøvelser (flies mm.)

Reputation point: 25

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00

Der er en forskel på "følelse af pump" og "pump" :)
Det er ret intuitivt. Hvad giver mest: at curle en 15 kg håndvægt 50 gange giver mere end at dødløfte 80-100 kg fra gulvet og op til hoften 25 gange? True enough, curl kan du se giver noget fordi der pumpes en masse blod ud i dine overarme og det ser jo meget pænt ud med nogle store gunz. Men du kan tro dødløft giver et pump :) om ikke andet så fordi det (ihvertfald for mig) var en fuldstændig afsindig oplevelse at erfare at man kan smide sin egen kropsvægt på en fri vægtstang og så løfte den :P

Og til OP: Som de andre glimrende indlæg i tråden siger - kør dødløft og squat. De er super vigtige, der er ikke andre løft der arbejder med så mange muskler samtidig som et squat eller et dødløft gør. Og der findes masser af variationer, måske har det et safety squat stativ i dit center eller en hack squat maskine, og måske du skulle prøve trapbar dødløft eller sumo dødløft :)
Am I evil? Yes I am. Am I evil? I am man!
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 60.00
- Dødløft: 100.00

Billede
You know what you want? Wait for it, it's coming!

Click her til højre og kom med ud på eventyr! Billede
Brugeravatar

Træner her: AK Atlas

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 33.00
- Dødløft: 7.00

Du kan sagtens blive stor uden dem :wink: