Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1171
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1168

Følg bodybuilding.dk på

Squat? Mangler smidighed..

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg er ved at have rigtig fin styr på min squat, men jeg har store problemer med at passere parallel, hvorimod hvis jeg løfter min hæl og ligger vægten på mine tæer, kan jeg komme noget længere ned..

Nogen der har et bud på hvor min krop er defekt? Hvad der gør at jeg ikke kan komme længere ned?!

Jeg overvejer lidt at købe nogle VL sko, men det ville jo ikke løse problemet, men blot omgå det?

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aarhus

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

If the bar aint bending, you are just pretending!

http://www.bodybuilding.dk/you-got-to-pump-it-up-t61404-120.html#p1603747 - Min log!

Reputation point: 25

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Ultimate Gym
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

stræk ud stræk ud stræk ud :)
rigtig mange oplever at de mangler smidighed i anklen hvilket også lyder som problemet her!
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 103.00
- Squat: 140.00

Ligegyldigt hvad bør du købe VL-sko, hvis du vil noget med din squat.

Jeg har selv oplevet fleksibilitetsproblemer, efter jeg er gået over til olympisk squat (problemerne var der også før; blot var jeg ikke opmærksom på dem) - Comedian anbefalede mig bla. denne øvelse (squat to stand), som jeg er blevet svært glad for:

http://www.youtube.com/watch?v=ExZwvdgAe6g
Brugeravatar

Reputation point: 55

[quote="Moby Dick"]Ligegyldigt hvad bør du købe VL-sko, hvis du vil noget med din squat.

False
#TEAMSJONAS 2014 #Hejhejpik
I was 135 pounds and then I ate steroids for every meal then i weighed 500 pounds because I took hippo steroids and my biceps exploded and hippo muscle flew everywhere and landed on my grandmas face.

Reputation point: 260

Min lillebror er hverken smidig eller træner med VL sko, han har lige brugt 3 seriøse måneder til at tage 190kg i squat. Men han har altid haft stærke ben :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 160.00

Berk skrev:Min lillebror er hverken smidig eller træner med VL sko, han har lige brugt 3 seriøse måneder til at tage 190kg i squat. Men han har altid haft stærke ben :)

Cool story!
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

squats er løsningen, lette dybe squats med fokus på udstrækning i bunden, så skal du nok komme derned før eller siden.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Dødløft: 170.00

mikej skrev:Jeg er ved at have rigtig fin styr på min squat, men jeg har store problemer med at passere parallel, hvorimod hvis jeg løfter min hæl og ligger vægten på mine tæer, kan jeg komme noget længere ned..

Nogen der har et bud på hvor min krop er defekt? Hvad der gør at jeg ikke kan komme længere ned?!

Jeg overvejer lidt at købe nogle VL sko, men det ville jo ikke løse problemet, men blot omgå det?

Der kan være mange grund til at du har problemer med at passere parallel. Det kan være teknikken du bruger, det kan være smidigheden der er et problem eller det kan være et sted hvor du har et svagt punkt. Inden for alle tre felter er der et hav af mulige problemer der kan udgøre dit problem. Derfor, så opsøg en der ved hvad han snakker om, og få rettet din squat der igennem. Det er penge givet godt ud i det lange løb.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Tak for jeres svar, det en stor hjælp :D

Angående teknikken, så tvivler jeg på at det egentlig er den, jeg vil på ingen måde påstå at mit teknik er noget lignende perfekt.
Men mit problem er også gældende når jeg "luft" squater uden vægt, samt ved lav belastning, selv uden vægt kan jeg kun komme ned til parallel, men hvis jeg så løfter min hæl bare en halv cm, så ryger jeg 5 cm længere ned?!

Styrkeliste

Det kan tyde på et problem med din smidighed. Hvor det så er problemet reelt ligger, er der igen flere muligheder for.

Få en til at kigge på det, som ikke arbejder i FitnessWorld eller FitnessDK.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Tak for hjælpen Pind :)

Problemet er bare at de par stykker jeg har spurgt indtil nu, kigger blot dumt på mig og fyrer noget ævl af med at jeg må for guds skyld ikke komme længere ned #-o

Jeg træner hvis det forkerte sted :-k Men jeg vil lege videre med smidigheden og bestille et par VL sko, så er den der nok på et tidspunkt :shock:

Styrkeliste

performance gym i århus, der skulle nok være en behjælpelig sjæl vil jeg tro
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Dødløft: 170.00

Jeg kan se du har angivet Århus som dit geografiske sted. Jeg kan anbefale dig at du kigger ned i Performance Gym på Karupvej nr. 1. Her spøger du efter Casper Jespersen. Han vil snildt kunne hjælpe dig med dit problem.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Hej, føler jeg har samme problem med back squats, synes jeg er ved at falde bagud så snart jeg prøver at komme ned under parallel med hælen plantet i jorden. Hvis jeg derimod står på mine tæer kan jeg sagtens, har prøvet forskellige ting men det virker ikke som om det bliver bedre.

Har så i dag for første gang prøvet front squats. Til stor overraskelse var det 100 gange lettere for mig, kunne næsten komme helt ned at røre med røven uden problem og med hælen solidt plantet i jorden :) Det var ligesom da jeg flyttede vægten til på mine skuldre i stedet for, var jeg ikke ved at falde bagover. Tror bare det er min manglende motorik der gør det svært for mig med back squats, kunne selvfølgelig vælge at forbedre det, men tror jeg holder mig til fronts, da det er en meget mere komfortabelt øvelse for mig :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 120.00

https://www.youtube.com/watch?v=pdWERbUBOc4
Spol frem til 4:00 i videoen

jeg havde samme problem, så begyndte jeg at følge den her gut og voila! Han ved hvad han snakker om!
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 21.00
- Squat: 45.00
- Dødløft: 40.00

Eliot hulse er for sej ;) du kommer ikke helt galt i ibyen ved at følge ham
:=))
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 133.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Fruphia skrev:https://www.youtube.com/watch?v=pdWERbUBOc4

jeg havde samme problem, så begyndte jeg at følge den her gut og voila! Han ved hvad han snakker om!

Det er lidt noget sludder desværre, selvom det kunne være langt værre. Stramme hamstrings er stadig et problem for langt de fleste mennesker, så "forget about improving flexibility" er et dårligt råd. Visse folk risikerer også at få en adduktorstrain af at ændre deres teknik sådan uden videre. Der er heller ikke nødvendigvis ligeså meget knævandring i den teknik han demonstrerer, hvilket kan være problematisk med hypertrofi som målsætning. Fødderne peger desuden også så meget udad at det teoretisk set kan tænkes at kroppen bruger så meget neuralt output på at stabilisere knæene at det kompromitterer ens kraftudvikling og for den sags skyld balance.

Mvh
SandyFrink
Value bb.dk member
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

SandyFrink skrev:

Det er lidt noget sludder desværre, selvom det kunne være langt værre. Stramme hamstrings er stadig et problem for langt de fleste mennesker, så "forget about improving flexibility" er et dårligt råd. Visse folk risikerer også at få en adduktorstrain af at ændre deres teknik sådan uden videre. Der er heller ikke nødvendigvis ligeså meget knævandring i den teknik han demonstrerer, hvilket kan være problematisk med hypertrofi som målsætning. Fødderne peger desuden også så meget udad at det teoretisk set kan tænkes at kroppen bruger så meget neuralt output på at stabilisere knæene at det kompromitterer ens kraftudvikling og for den sags skyld balance.

Mvh
SandyFrink
Value bb.dk member

Kunne du så ikke komme med et par råd?

I min verden kan man ikke bare sige: "Jeg kommer ikke langt nok ned i squat, jeg har stramme haser/lægge/baller".

Der skal en undersøgelse til, der finder frem til hvor i bevægeapparatet du er begrænset, og hvordan man minimerer denne begrænsning. Du kan også bare gå ud og købe et par VL-sko, men det er jo bare symptombehandling, og du vil ikke løse problemet. Svarer til at tage morfin for et brækket ben og stadig gå på det.
Mvh Anders J, fysioterapeut.
LOG:
HAM DER BOR I NORGE
“Talent is God given. Be humble. Fame is man-given. Be grateful. Conceit is self-given. Be careful.”
Brugeravatar

Reputation point: 87

Geografisk sted: Skien, Norge

Styrkeliste
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

b000t skrev:I min verden kan man ikke bare sige: "Jeg kommer ikke langt nok ned i squat, jeg har stramme haser/lægge/baller".

Der skal en undersøgelse til, der finder frem til hvor i bevægeapparatet du er begrænset, og hvordan man minimerer denne begrænsning. Du kan også bare gå ud og købe et par VL-sko, men det er jo bare symptombehandling, og du vil ikke løse problemet. Svarer til at tage morfin for et brækket ben og stadig gå på det.

Han skal løse problemet og købe VL-sko.
Brugeravatar

Reputation point: 55

b000t skrev:I min verden kan man ikke bare sige: "Jeg kommer ikke langt nok ned i squat, jeg har stramme haser/lægge/baller".

Jeg tror du overvurderer hvor meget VL sko gør. Ja, du får en smule længere knævandring og et potentielt dybere squat. Men det er ikke noget som magisk giver et textbook ass-to-grass (hams-to-calves) squat. De hjælper en smule, men mere vigtigt er, at de giver et stabilt fodfæste, som er alfaomega i squat. Selvfølgelig skal man adressere problemet; hvad enten om det er smidighedsproblemet i ankler, haser eller andet, eller om det er rent teknisk problem - måske står han bare forkert.
Men han bør også købe VL sko, for at få noget ordentligt fodtøj at squatte i. Der ingen som siger det skal være topmodellerne fra Adidas eller Nike, der findes mange billige alternativer.
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM

Jeg kører med et bræt under hælene pga. dårlig mobilitet. Og brættet virker helt fint.

Styrkeliste
- Squat: 90.00

SandyFrink skrev:

Mvh
SandyFrink
Value bb.dk member

Jeg har ingen skader fået af at ændre teknik og udføre som han gør. Det virker for mig, og det er vel tilladt at dele personlig erfaring :)
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 21.00
- Squat: 45.00
- Dødløft: 40.00

Der hvor jeg ser flest begrænsninger er i anklen (enten mobilitet i leddet eller korte lægmuskler), dernæst generel stabilitet, hofterne er også et stort issue, det kan være psoas, rectus femoris og tensor fascia latae der er begrænsingen.
Det er væsentligt at teste sig frem til hvad der er begrænsningen og arbejde målrettet med begrænsningen. Det er sjældent nok at strække ud, eller at smide et bræt under hælene. At ændre sin stand, så man står bredt, vinklet ud og skyder røven tilbage, øger risikoen for hofte inderlårs og lændeskader hos mange.

Personligt arbejder jeg ben hårdt med begræsningerne i en måneds tid, vælger squatvarianter klienten kan udføre i mellemtiden og smider VL sko på klienten ved behov efter en måeneds tid. Jeg vil gerne have at mine klienter kan bevæge anklerne frit og i en tilstrækkelig ROM. Både i en squat og når de går/løber/cykler rundt i verden. Så jeg ignorerer ikke bare restriktioner og klodser dem op med noget under hælen.

Sandy brugte omrtent et år på at perfektionere sin squatstil. Jeg og andre gav ham pis for det og mente at han bare skulle give den gas, fordi stilen var "God nok". Vi tog fejl!
Sandy har enorme lår nu. Større end de fleste steroide wankers kan prale af. Med en super flot stil. Bodybuilding og styrketrænign tager tid, hvis det skal gøres perfekt. Gør det ordentligt fra starten af og høst frugterne af jeres arbejde senere!
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Poul Haacker skrev:Der hvor jeg ser flest begrænsninger er i anklen (enten mobilitet i leddet eller korte lægmuskler), dernæst generel stabilitet, hofterne er også et stort issue, det kan være psoas, rectus femoris og tensor fascia latae der er begrænsingen.
Det er væsentligt at teste sig frem til hvad der er begrænsningen og arbejde målrettet med begrænsningen. Det er sjældent nok at strække ud, eller at smide et bræt under hælene. At ændre sin stand, så man står bredt, vinklet ud og skyder røven tilbage, øger risikoen for hofte inderlårs og lændeskader hos mange.

Poul.. Tænkte om det ikke kunne være et fremragende tiltag til bloggen at vise nogle af de her tests, så man kan teste, re-teste og adresserer de forskellige steder hvor man har svagheder? :)
Som du jo selv siger, hvilket jeg er 100% enig i, så er det målrettet arbejde med problemet der er vejen frem. Det er bare desværre noget nær en umulighed for menigmand at gøre når man ikke har den fornødne viden til at udføre disse tests.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Menigmand får det heller ikke, mange af tingene kræver en der tester manuelt og kræver et trænet øje.
Nogle af tingene kan dog pilles ud og fikses.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Joh. Det er sandt. Men der er dog visse tests som man sagtens kan lave, og relativt nemt vise, som kan hjælpe lidt til at give et billede af hvad problemet måtte være.

Det var selvf. også bare en idé jeg ville kaste op. Ikke noget du behøvede at gribe. ;)

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Poul Haacker skrev:Der hvor jeg ser flest begrænsninger er i anklen (enten mobilitet i leddet eller korte lægmuskler), dernæst generel stabilitet, hofterne er også et stort issue, det kan være psoas, rectus femoris og tensor fascia latae der er begrænsingen.

Personligt arbejder jeg ben hårdt med begræsningerne i en måneds tid, vælger squatvarianter klienten kan udføre i mellemtiden og smider VL sko på klienten ved behov efter en måeneds tid. Jeg vil gerne have at mine klienter kan bevæge anklerne frit og i en tilstrækkelig ROM. Både i en squat og når de går/løber/cykler rundt i verden. Så jeg ignorerer ikke bare restriktioner og klodser dem op med noget under hælen.

Sandy brugte omrtent et år på at perfektionere sin squatstil. Jeg og andre gav ham pis for det og mente at han bare skulle give den gas, fordi stilen var "God nok". Vi tog fejl!
Sandy har enorme lår nu. Større end de fleste steroide wankers kan prale af. Med en super flot stil. Bodybuilding og styrketrænign tager tid, hvis det skal gøres perfekt. Gør det ordentligt fra starten af og høst frugterne af jeres arbejde senere!

Hvordan kan det her have indflydelse på hvor dyb en Squat kan blive?
Hvad kan man desuden gøre for at ændre dette?
-Spørger da jeg er indehaver af verdens korteste læg.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.00
- Squat: 152.00
- Dødløft: 182.00

DjingsIt skrev:

Hvordan kan det her have indflydelse på hvor dyb en Squat kan blive?
Hvad kan man desuden gøre for at ændre dette?
-Spørger da jeg er indehaver af verdens korteste læg.

Korte/stramme lægmuskler kan nedsætte ankelmobiliteten ((Her vil det sige at der kan forekomme problemer med at komme i bund i squatten, da underbenet har svært ved at bevæge sig fremad (dorsal fleksion i ankelledet)).
Jeg har haft stor glæde ved at arbejde efter Kstar's tredelte squat cycle opvarmning som er at finde på side 15 og 16 på hans hjemme side, mobilitywod.com
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster