Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 693
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 690

Følg bodybuilding.dk på

squats

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

hej. jeg startede med at styrketræne ben for godt 8-9 måneder siden og har flere gange fået fortalt af en personlig træner at både min form og teknik er god ved squats og nær perfekt ved lunges. det eneste lile men som jeg godt kunne rette er at jeg svejer lidt i squats men ikke særlig meget.

mit problem? lunges der er mit max 70kg med god form, og squats der bruger jeg kun stangen. jeg har en fin dybde og kommer længere ned en parallel. måske tænker jeg for meget over det men burde squats og lunges ikke gå hånd i hånd? det irritere mig extremet meget at jeg ikke er kommet længere med squats. dog har jeg for nyligt ændret min form da jeg havde en tendens til at over sjeve lænden og kan helt klart mærke en forskel, men er det der er problemet?

skal min lænd og min nye teknik bare have tid og så falder resten på plads? jeg kan sagtens tage kg på i squats men måske er det bare et spørgsmål om at jeg ikke skal atg så meget.

håber der er nogle der kan give mig nogle tips eller lign og hvad problemet kunne være. tak på forhånd.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Lunges med perfekt form med 70kg, men squats på 20kg? Ja, du har ret, der er noget helt galt.

Hvor høj og tung er du?

Reputation point: 140

jeg er 188 cm høj og vejer lidt over 88kg.

ulvenfenrir skrev:det eneste lile men som jeg godt kunne rette er at jeg svejer lidt i squats men ikke særlig meget.

Svej er potentielt et stort problem i squats. Det betyder formentligt manglende styrke, stabilitet og/eller mobilitet afgørende steder.

Problemet med lunges er, at det er nemt at snyde i øvelsen, hvis man ikke tænker sig om. At en personlig træner har sagt god for din teknik, er ikke en garanti for, at du ikke har problemer, du kan arbejde med, da der findes ret mange trænere, der ikke har en optimal viden.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at køre bulgarian split-squats i stedet for lunges og fokusere på at have vægten på midten/hælen og bruge din quads til at komme op med - og samtidig have et spænd i balderne, så du ikke oversvejer. Fordelen ved bulgarian split-squats er, at øvelsen er sværere at snyde i og samtidig virker mobiliserende og stabiliserende.

Bodylab og Maxer.dk har videoer af udførslen, hvis du søger på Youtube.
Brugeravatar

Reputation point: 455

Logbog: Vis logbog

jeg oversjevet kun fordi jeg gjorde det som min start position. ikke fordi jeg a stiv nogle steder eller ikke kan spænde min core og gå ned med minimal svej. jeg noteret dette og startede så med at ændre min teknik et stykke tid siden og fik fat i min lænd på en helt anden måde, det vil sige at den har været rimlig øm/stiv og jeg kan mærke at belastningen ikke går i ryg søjlen/lænden men mere lige igennem min krop når jeg går ned og så op igen.

anden ting er at jeg tror muligvis at jeg tænker for meget over min teknik som helheden i squat øvelsen. jeg har researchet enormt meget på squat og lunges og generelt de øvelser jeg laver, gøre det til den vane at researche et par timer når jeg er i tvil om noget og prøver så at rette mig selv næste gang jeg er afsted. ser gerne de samme video'er flere gange, og læser alt det jeg kan. mere en hvad de fleste nok ville gøre, men det er udlukkende pågrund jeg går så meget op i det.

jeg tror det er fordi jeg skal væne mig til den nye forbederet teknik fordi før jeg ændret den, der kunne jeg sagtens tage mere i squats men det er fordi når du oversvejer så bliver belastening ført ud mere til din ryg, hvilket vil sige du så også kan tage mere i kg men det kan medføre risko for skader. men du ser også powerlifters og strongmen oversjeve for at kunne tage max kg. hvilket ikke er mit mål. jeg vil helt klart have form fremfor dårlig form og for mange kg.

måske kender jeg allerede selv svaret på mit spørgsmål, og jeg tror det er fordi jeg skal vænne mig til den nye teknik.

hvis du har andre ideer så enlig fortæl mig. kan bare ikke se hvad bulgarian split squats ville gøre godt for mig da styrke i min core/ryg ikke er problemet.

jeg spurgte en helt tilfældig om han ville se hvordan min squat form var på et tidspunkt og på det tidspunkt over svejet jeg og det nævnte han så og sagde at min core ikke var stærk nok. men igen, jeg over-svejet ikke fordi jeg er svag nogle steder i forhold til at gå ned i en fin dybde med minimal svej, men mere pågrund af at jeg havde gjort mig den vane at over sveje hvilket de fleste kommer til og hvilket de fleste video'er viser hvilket er hvad powerlifers/strongmen bruger for at tage max kg hvilket er fint nok til en vis grad, men hvis du gerne vil bevare din gode ryg så er det nok ikke lige det man skal sigte efter.

Meget imponerende, at du ingen svagheder har. Så er der nok ikke mere, vi kan hjælpe dig med. :)
Brugeravatar

jeg nævnte ingen svageheder i forhold til dybden af min squat og ret ryg under øvelsen. jeg prøver bare og få alt den hjælp jeg kan få og hvad jeg selv tror problemet kunne være så kan ikke rigtigt bruge din attitude til noget.

jeg siger ikke at jeg ingen svagheder har, men hvis jeg havde i forhold til squats, så kan jeg ikke rigtigt se hvordan jeg ville kunne nå en atg dybde. min ryg falder ikke ned eller skulderne for over, mine knæ kommer lidt ud over tæer'ne men det kan ikke undgås når du kommer så langt ned. mine knæ falder ikke ind mod hinnanden og mine hæl/tå spidserne bliver fast på jorden.

jeg ved også hvad det vil sige og "brace" din core hvilket er hvad jeg gøre under hele øvelsen, også kaldet valsalva maneuver. jeg kan både se og mærke at min core bliver strammet op og forskellen mellem og gøre det og ikke at gøre det under selve øvelsen.

jeg prøver ikke og være klog på noget som helst område jeg ikke ved en disse om, men kun ud fra min egen efaring og hvad jeg har research'et mig til. hvis jeg absolut havde mangel på core styrke så ville jeg hverken kunne gøre nogle af de her ting eller dødløft uden at hele skelet muskuleturen ville falde ned.

hvis du heller ikke har dit bryst fremme og hovedet oppe når du udføre disse øvelser, så falder alle domino klodserne fordi det hele skal gå i tagt med hinanden.

BigHungry skrev:Meget imponerende, at du ingen svagheder har. Så er der nok ikke mere, vi kan hjælpe dig med. :)

+1

Du må være et meget overbærende menneske, når du kan tage sådan noget med et smil :)

Til trådstarter: hvorfor spørger du om hjælp herinde, hvis du ikke vil lytte til de råd du får? BigHungry er én af de mest kompetente rådgiver i dette forum. Synes du skulle prøve hans råd af.

Reputation point: 75

Kostplan: Vis kostplan

Har du squattet i 8-9 måneder KUN med baren? Eller har du bare trænet ben generelt i 8-9 måneder og er først begyndt på squat for nyligt?

Reputation point: 15

Hope skrev:
BigHungry skrev:Meget imponerende, at du ingen svagheder har. Så er der nok ikke mere, vi kan hjælpe dig med. :)

+1

Du må være et meget overbærende menneske, når du kan tage sådan noget med et smil :)

Til trådstarter: hvorfor spørger du om hjælp herinde, hvis du ikke vil lytte til de råd du får? BigHungry er én af de mest kompetente rådgiver i dette forum. Synes du skulle prøve hans råd af.

fordi min svejning ikke er problemet. den var et problem før jeg ændret min form. da jeg havde over-svejningen, kunne jeg sagtens gå ned til atg med 40kg på. det er skam ikke fordi jeg ikke vil tage imod råd, tværtimod, men jeg er heller ikke uviden omkring det jeg går og laver.

jeg ved heller ikke hvor bulgarian split squat kommer ind i billedet og hvorfor jeg skulle erstatte det med lunges når det er slet ikke det jeg taler om. jeg nævnte blot at kan tage mindre i squat en jeg kan ved lunges. fair nok hvis bulgarian split squats er med til at styrke en's stabilitet og neutral svej i ryggen men igen, ikke det jeg døjer med. jeg ved godt jeg sagde at der er lidt over-svej da jeg går langt nok ned men det er en mindre rettelse og var enligt bare en tilføjlse, ikke noget der forhindrer mig i at gøre min squat korrekte.

at jeg så prøver at forklare ham at min stabilitet og det der skal til for at lave selve squat øvelsen er iorden og har flere ganget blevet fortalt at min form er god slutter af med "
Meget imponerende, at du ingen svagheder har. Så er der nok ikke mere, vi kan hjælpe dig med. :)" syntes jeg er lidt af et douchebag svar, unskyld mit sprog. du lytter åbenbart ikke til det jeg prøver og fortælle og istedet taler til mig som om jeg startede med at squatte igår.

Hvis du vil have optimal sparring, så kræver det video fra flere vinkler. Udover din squat gad jeg godt se den perfekt lunge.
Billede
Brugeravatar

Reputation point: 30

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 181.00

Det virker som om det er svært at få et helt konkret svar fra dig. Det gør det svært at hjælpe.
Hvad er problemet hvis du sætter flere kg på.
Er vægten for tung til at du kan strejke benene eller er problemet at du ikke kan opretholde din ønskede rygposition?

Styrkeliste
- Bænkpres: 60.00
- Squat: 76.00
- Dødløft: 100.00

Blindjudge skrev:Det virker som om det er svært at få et helt konkret svar fra dig. Det gør det svært at hjælpe.
Hvad er problemet hvis du sætter flere kg på.
Er vægten for tung til at du kan strejke benene eller er problemet at du ikke kan opretholde din ønskede rygposition?

min rygposition følese som den skal være, det at jeg bruger min lænd til at stabilitere mig selv der nede og ikke så meget min ryg søjle som før hen. når jeg skubber op igen, er det ligesom om at det er min lænd jeg bruger mere eller mit bryst hvor jeg stadige har naturlig svej men måske skal jeg koncenterer mig mere om at skubbe med bag lårene?

Du kunne også droppe squats helt og finde en ny øvelse :)

Reputation point: 5

Nyb123 skrev:Du kunne også droppe squats helt og finde en ny øvelse :)

jeg kunne også lade være. hvorfor overhovdet kommentere hvis du ikke har noget konstruktivt og sige?

ulvenfenrir skrev:
Nyb123 skrev:Du kunne også droppe squats helt og finde en ny øvelse :)

jeg kunne også lade være. hvorfor overhovdet kommentere hvis du ikke har noget konstruktivt og sige?

Det er helt oprigtigt. Squat er en god øvelse, men ikke nødvendig. Ville blot minde dig om det.

Reputation point: 5

ulvenfenrir skrev:at jeg så prøver at forklare ham at min stabilitet og det der skal til for at lave selve squat øvelsen er iorden og har flere ganget blevet fortalt at min form er god slutter af med

som om jeg startede med at squatte igår.

1. Om du startede med at squatte i går eller for et par måneder siden og stadig er på 20 kg, er vel irrelevant i det perspektiv at du nu henvender dig til nogle som har dyrket squat som deres religion i årevis :D

2. Hvis at du har problemer med at din ryg svejer, aka røven stikker langt bagud, er du så ikke sød at filme det?

i 99/100 tilfælde er det et teknik problem. Det er noget mange Amerikanske løftere praktisere fordi at de ikke skal gå under vandret i deres løft og derfor kan holde positionen. Skal du under de 90¤ er det hverken sundt eller effektivt. ( DET ER ALDRIG SUNDT!)

Kan du lave squats to stand uden de store problemer, så er det højest sandsynligt et teknisk problem.

Nyb123 skrev:Det er helt oprigtigt. Squat er en god øvelse, men ikke nødvendig. Ville blot minde dig om det.

og nej, squat er slet ikke essentiel hvis at du kun går op i Æstetik/ Erotik. Det siger jeg selvom at jeg drømmer om squat, elsker squat og squatter hver dag <3
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar

Reputation point: 790

Geografisk sted: Migrant

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 255.00

Jarlby skrev:
ulvenfenrir skrev:at jeg så prøver at forklare ham at min stabilitet og det der skal til for at lave selve squat øvelsen er iorden og har flere ganget blevet fortalt at min form er god slutter af med

som om jeg startede med at squatte igår.

1. Om du startede med at squatte i går eller for et par måneder siden og stadig er på 20 kg, er vel irrelevant i det perspektiv at du nu henvender dig til nogle som har dyrket squat som deres religion i årevis :D

2. Hvis at du har problemer med at din ryg svejer, aka røven stikker langt bagud, er du så ikke sød at filme det?

i 99/100 tilfælde er det et teknik problem. Det er noget mange Amerikanske løftere praktisere fordi at de ikke skal gå under vandret i deres løft og derfor kan holde positionen. Skal du under de 90¤ er det hverken sundt eller effektivt. ( DET ER ALDRIG SUNDT!)

Kan du lave squats to stand uden de store problemer, så er det højest sandsynligt et teknisk problem.

Nyb123 skrev:Det er helt oprigtigt. Squat er en god øvelse, men ikke nødvendig. Ville blot minde dig om det.

og nej, squat er slet ikke essentiel hvis at du kun går op i Æstetik/ Erotik. Det siger jeg selvom at jeg drømmer om squat, elsker squat og squatter hver dag <3

prøvede stand to squats og har ingen flexibilitet problemer der. kan godt mærke det virkelig strammer til men det er vel normalt? skal bene være helt strækte eller næsten?

jeg vil spørge min kammerat om han ikke kan filme mig, har en stang her hjemme, dog ikke særlig effektiv stang men bedre en ingen ting da det ikke er tilladt og filme der hvor jeg træner. vil prøve og se om jeg ikke kan få den lagt op i dag så du kan se både min squat teknik samt min lunges.

ulvenfenrir skrev:[
kan godt mærke det virkelig strammer til men det er vel normalt? skal bene være helt strækte eller næsten?

det ikke er tilladt og filme der hvor jeg træner.

samt min lunges.

at det "strammer" er ganske normalt for alle andre end hypermobile mennesker. Benene skal helst kunne nå til helt strakt position, men hvis at du bare er tæt på, er det nok ikke et problem der skyldes "stramhed".

Hvorfor er det dog ikke tilladt at filme? Hvor træner du?

Lunges må du gerne beholde for dig selv :D
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar

Reputation point: 790

Geografisk sted: Migrant

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 255.00

Jarlby skrev:
kan godt mærke det virkelig strammer til men det er vel normalt? skal bene være helt strækte eller næsten?

samt min lunges.

at det "strammer" er ganske normalt for alle andre end hypermobile mennesker. Benene skal helst kunne nå til helt strakt position, men hvis at du bare er tæt på, er det nok ikke et problem der skyldes "stramhed".

Video af squat OG lunge tak - som nævnt tidligere, så er jeg interesseret i at se en perfekt lunge :)
Billede
Brugeravatar

Styrkeliste

Jarlby skrev:

samt min lunges.

jeg træner i fitness. har fået at vide at det er i forhold til andre bruger og privathed. men kan altid spørge igen om jeg ikke må låne et lokale evt. jeg har næsten strakte ben når jeg gør squat to stand, så det er nok ikke stramhed som du siger.

Bomberton skrev:
Jarlby skrev:

samt min lunges.

Video af squat OG lunge tak - som nævnt tidligere, så er jeg interesseret i at se en perfekt lunge :)

bare så du ikke har misforstået mig. jeg siger ikke min squat eller lunges er perfekt, blot fået at vide at min squat form er god og min lunges er "nær" perfekt. ikke mine ord.

jeg vil få taget nogle video'er fra forskellige vinkler for både squat og lunges så du kan se min teknik og forhåbenlig finde de fejl der nu må være.

edit: skulle gerne have nogle video'er op i løbet af i eftermiddag når jeg kommer hjem fra træning.

God idé! Ser frem til at kunne komme med konstruktiv kritik :)
Billede
Brugeravatar

Styrkeliste

fik talt med personlig træner og problemet ser ud til at være for meget dybde og mindre svej i lænden. jeg skal læne mig lidt mere forover, dog stadige have neutral svej og bryst oppe og ikke så langt ned. kan have noget at gøre med at jeg er lang benet. har også lagt mærke til at jeg får butt wink når jeg kommer for langt ned.

fik desværre ikke taget nogle video'er da det ikke er tilladt i fitness der hvor jeg går. men jeg holder mig til ham og hans cues.

tak for hjælpen alligevel.

Lol, this thread though.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

W0W bare w0w
Der Weg ist das Ziel

U mirin brah?

#TEAM HARDEN

BiggunzZ666 skrev:Hvis FW var et land, så var det Afghanistan.
Brugeravatar

Reputation point: 115

Geografisk sted: Fuarkistan

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 40.00
- Dødløft: 65.00

Er der nogen der kan opsummere denne tråd? I've caught zero logic in all this.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

Kidd skrev:Er der nogen der kan opsummere denne tråd? I've caught zero logic in all this.

Noget med noget svej

Reputation point: 200

ulvenfenrir skrev:fik talt med personlig træner og problemet ser ud til at være for meget dybde og mindre svej i lænden. jeg skal læne mig lidt mere forover, dog stadige have neutral svej og bryst oppe og ikke så langt ned. kan have noget at gøre med at jeg er lang benet. har også lagt mærke til at jeg får butt wink når jeg kommer for langt ned.

fik desværre ikke taget nogle video'er da det ikke er tilladt i fitness der hvor jeg går. men jeg holder mig til ham og hans cues.

Du virker ikke til at vil lytte, men prøver lige en sidste gang.

Mobilitet, stabilitet og styrke er nøgleordene. De fleste mennesker kan godt sætte sig dybt ned i en squat. Det handler om, hvordan du kommer derned - og derved aktiverer de korrekt muskler. Buttwink starter som regel med oversvej og/eller manglende korrekt opspænd i mave og balder. Det er et problem, der gør ens løft ineffektivitet og potentielt skadeligt. Den problematik handler ikke om "at man går for dybt". Man kan så se en masse videoer om problemet og blive teoretisk klogere. Men det er ikke altid nok. En ting er at læse sig til cues, en anden til er at forstå, hvordan man skal bevæge sin krop korrekt, for at udføre dem. Det er ikke altid så nemt, som man tror. Kender mange nybegyndere, der ikke er i stand til at bruge hoften som et hængsel, når de starter med at træne (fx under dødløft). I stedet oversvejer og flexer de lænden. De har simpelthen ingen forståelse for, hvordan de skal bevæge sig korrekt. Teoretisk, forstår de det fint, men den praktiske udførsel falder sammen.

Du blev meget fortørnet over, at jeg foreslog dig at prøve at lave bulgarian split-squats. Men det gjorde jeg fordi det er en øvelse, der kan HJÆLPE en imod et bedre back squat. Den mobiliserer en del på hoften. Samtidig stabiliserer den også - fx i forhold til højre og venstre ben og i forhold til at holde spændet uden at falde forover (det kan være meget svært at styre i starten). Og det er efter min mening nemmere at holde fokus på at være oprejst (uden oversvej) og have et spænd i balderne samtidig med du rammer dine quads. Andre hjælpeøvelser kunne være box squat og goblet squat.

Held og lykke med det.
Brugeravatar

BigHungry skrev:
ulvenfenrir skrev:fik talt med personlig træner og problemet ser ud til at være for meget dybde og mindre svej i lænden. jeg skal læne mig lidt mere forover, dog stadige have neutral svej og bryst oppe og ikke så langt ned. kan have noget at gøre med at jeg er lang benet. har også lagt mærke til at jeg får butt wink når jeg kommer for langt ned.

Du virker ikke til at vil lytte, men prøver lige en sidste gang.

Mobilitet, stabilitet og styrke er nøgleordene. De fleste mennesker kan godt sætte sig dybt ned i en squat. Det handler om, hvordan du kommer derned - og derved aktiverer de korrekt muskler. Buttwink starter som regel med oversvej og/eller manglende korrekt opspænd i mave og balder. Det er et problem, der gør ens løft ineffektivitet og potentielt skadeligt. Den problematik handler ikke om "at man går for dybt". Man kan så se en masse videoer om problemet og blive teoretisk klogere. Men det er ikke altid nok. En ting er at læse sig til cues, en anden til er at forstå, hvordan man skal bevæge sin krop korrekt, for at udføre dem. Det er ikke altid så nemt, som man tror. Kender mange nybegyndere, der ikke er i stand til at bruge hoften som et hængsel, når de starter med at træne (fx under dødløft). I stedet oversvejer og flexer de lænden. De har simpelthen ingen forståelse for, hvordan de skal bevæge sig korrekt. Teoretisk, forstår de det fint, men den praktiske udførsel falder sammen.

Du blev meget fortørnet over, at jeg foreslog dig at prøve at lave bulgarian split-squats. Men det gjorde jeg fordi det er en øvelse, der kan HJÆLPE en imod et bedre back squat. Den mobiliserer en del på hoften. Samtidig stabiliserer den også - fx i forhold til højre og venstre ben og i forhold til at holde spændet uden at falde forover (det kan være meget svært at styre i starten). Og det er efter min mening nemmere at holde fokus på at være oprejst (uden oversvej) og have et spænd i balderne samtidig med du rammer dine quads. Andre hjælpeøvelser kunne være box squat og goblet squat.

Held og lykke med det.

Du bliver fanme repped for dit godhjertet forsøg på at hjælpe, selv om modtager er uden for pædagogisk rækkevidde. Det er en fornøjelse at læse :)
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Næste

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster