Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1420
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1418

Følg bodybuilding.dk på

(Sundt) fedt

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej BB.

Mange af jer foreslår 1 gram (sundt?) fedt pr kg kropsvægt dagligt, kan det fedt komme fra oksekød, havregryn osv.?

Eller skal det være fra advokado, nødder, osv.?

Beklager hvis det har været oppe før!
Tak på forhånd.

Reputation point: 15

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Animalsk fedt (som du finder i f.eks. oksekød og mælk) betragtes ikke som decideret sundt fedt, men man skal heller ikke blive FOR nøjeregnende med det... Jeg får en del animalsk fedt sammen med det sunde fedt, og jeg klarer mig skam fint.

Ikke fordi jeg råder dig til bare at gå amok i animalsk fedt, men en god blanding af det hele tvivler jeg på ville have nogen som helst negativ indvirkning. Du lever sandsynligvis stadig langt sundere end størstedelen af den danske befolkning. Så ja, noget af det kan godt komme fra bl.a. oksekød og mælk, så længe du også får en god portion sundt fedt.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Logbog: Vis logbog

Jmt skrev:Animalsk fedt (som du finder i f.eks. oksekød og mælk) betragtes ikke som decideret sundt fedt, men man skal heller ikke blive FOR nøjeregnende med det... Jeg får en del animalsk fedt sammen med det sunde fedt, og jeg klarer mig skam fint.

Ikke fordi jeg råder dig til bare at gå amok i animalsk fedt, men en god blanding af det hele tvivler jeg på ville have nogen som helst negativ indvirkning. Du lever sandsynligvis stadig langt sundere end størstedelen af den danske befolkning. Så ja, noget af det kan godt komme fra bl.a. oksekød og mælk, så længe du også får en god portion sundt fedt.

Men det kan ikke "erstatte" den "sunde" fedt?

Hvad mener du med erstatte?

Du skal også have sundt fedt, og jo mere, desto bedre.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Jmt skrev:Hvad mener du med erstatte?

Du skal også have sundt fedt, og jo mere, desto bedre.

Du svarer på det jeg mener..
Om jeg kan nøjes med at få gram i kropsvægt fedt dagligt, fra kød eksempelvis..

Det giver sig selv; det sundeste er at spise sundt fedt, og jo mere, desto bedre. Dog er sunde fedtkilder (bortset fra olier) også dyrere end eksempelvis animalske fedtkilder.

Min kost består af 50/50.
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

"Jo mere jo bedre". Det kan så diskuteres
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:"Jo mere jo bedre". Det kan så diskuteres

Hvorledes?
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Jmt skrev:

Hvorledes?

Dingo snakker nok om det statement uden kontekst til "1 gram pr. kilo kropsvægt-reglen"

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Jeg mente også jo mere sundt fedt i forhold til animalsk fedt, desto bedre. Ikke fedt generelt.
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Animalsk fedt er ikke kun decideret usundt, men også sygdomsfremkaldende. Sundt fedt skal du have fra avocado, nødder samt frø. Vil som minimum foreslå dig 30 gram nødder og frø dagligt. Du kan nemt ligge en 20-30 gram ekstra oveni, hvis du er meget aktiv. 1 advocado om dagen samt 30-60 gram nødder og/eller frø. Husk at få godt med omega 3 for at udligne forholdet til omega 6. Fisk rig på omega 3 fedtsyre en gang eller to om ugen eller dagligt tilskud af fiskeolie, EPA/DHA. Så er du suverænt dækket ind :)

Hold et øje på kalorierne hvis dit mål er vægttab.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00

Animalsk fedt er ikke kun decideret usundt, men også sygdomsfremkaldende???

Say WHAAAAAAAAAAAAAAT?
IIFYM Supporter.
Brugeravatar

Geografisk sted: Greve

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 205.00

Kostplan: Ingen kostplan

steveowe skrev:Animalsk fedt er ikke kun decideret usundt, men også sygdomsfremkaldende. Sundt fedt skal du have fra avocado, nødder samt frø. Vil som minimum foreslå dig 30 gram nødder og frø dagligt. Du kan nemt ligge en 20-30 gram ekstra oveni, hvis du er meget aktiv. 1 advocado om dagen samt 30-60 gram nødder og/eller frø. Husk at få godt med omega 3 for at udligne forholdet til omega 6. Fisk rig på omega 3 fedtsyre en gang eller to om ugen eller dagligt tilskud af fiskeolie, EPA/DHA. Så er du suverænt dækket ind :)

Jeg vil gerne se kilder på det du skriver.

Geografisk sted: aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 200.00

steveowe skrev:Animalsk fedt er ikke kun decideret usundt, men også sygdomsfremkaldende. Sundt fedt skal du have fra avocado, nødder samt frø. Vil som minimum foreslå dig 30 gram nødder og frø dagligt. Du kan nemt ligge en 20-30 gram ekstra oveni, hvis du er meget aktiv. 1 advocado om dagen samt 30-60 gram nødder og/eller frø. Husk at få godt med omega 3 for at udligne forholdet til omega 6. Fisk rig på omega 3 fedtsyre en gang eller to om ugen eller dagligt tilskud af fiskeolie, EPA/DHA. Så er du suverænt dækket ind :)

Lol. Velkommen til jorden.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Stop nu med at skrive "sundt fedt", når I ikke selv aner, hvad I vrøvler om!
Brugeravatar

Reputation point: 165

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00

Fistandantilus skrev:Stop nu med at skrive "sundt fedt", når I ikke selv aner, hvad I vrøvler om!

Derfor jeg spørger ind til det?

Bjørnson skrev:
Fistandantilus skrev:Stop nu med at skrive "sundt fedt", når I ikke selv aner, hvad I vrøvler om!

Det var også til de personer, der forsøgte sig med "gode" råd. Du skal både have mættet og umættet fedt. Mættet fedt er ikke usundt, men nødvendigt.
Brugeravatar

Styrkeliste

Mættede fedtsyrer:
Kilder: Ost, smør, spæk, bacon osv, animalsk oprindelse.
Fordele: Hæver det gode kolersterolniveau
Ulemper: Hæver blodkolerstorolniveauet

Monoumættede fedtsyrer:
Kilde: Nødder, avokado og olivenolie
Fordele: Sænker kolersterolniveauet
Ulemper: ?

Omega 6 polyumættede fedtsyrer:
Kilde: de fleste vegetabilske fødevarer
Fordele: Man siger det er en essentiel fedtsyre, og er generel sund, men indtaget af den i den vestlige verden er for høj.
Ulemper: Overdrevet forbrug kan give hjertesygdomme, inflammation og bestemte kræftformer (not trolling)

Omega 3 lang
Kilde: Fisk
Fordele: Listen er uendelig: Anti inflammatorisk effekt, får hjernen til at arbejde bedre, smører ledene, generel sygdomsforebyggende, og gigtforbyggende osv.
Ulemper: ?

Omega 3 kort
Kilde: Hørfrø ell. rapsolie
Fordele: endnu en essentiel fedtsyre, virker også anti inflammatorisk, og imod betændelsestilstande, er måske sygdomsforebyggende.
Ulemper: Nyere studier viser at kroppen ikke kan skelne de langkædede fra de kortkædede omega 3, og derfor får vi under fordøjelsen ikke samme gavnlige effekter af den langkædede omega 3 fra fisken.
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Surprise Bitch, We trainin' arms today.  So much gains.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 250.00

Fistandantilus skrev:
Bjørnson skrev:

Det var også til de personer, der forsøgte sig med "gode" råd. Du skal både have mættet og umættet fedt. Mættet fedt er ikke usundt, men nødvendigt.

Hvad ville du så give som et godt råd? Jeg har aldrig påstået at mættet fedt ér usundt, men det BETRAGTES ikke som "sundt fedt". Derefter påpegede jeg, at en god blanding sikkert var helt fint. Er det vrøvl?
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Det er et fint råd. Men det er forkert at skrive om sundt og usundt fedt i forbindelse med mættet og umættet fedt.

Det er dog okay at skrive, at transfedt er usundt.
Brugeravatar

Styrkeliste

Jmt skrev:
Fistandantilus skrev:
Bjørnson skrev:

Hvad ville du så give som et godt råd? Jeg har aldrig påstået at mættet fedt ér usundt, men det BETRAGTES ikke som "sundt fedt". Derefter påpegede jeg, at en god blanding sikkert var helt fint. Er det vrøvl?

Ja det er vrøvl og misledende. Det holder liv i myten om at animalsk fedt er usundt.
"The only way to make your dreams come true, is to wake up"
Brugeravatar

http://alanaragon.com/fish-oil.html

Folk bør læse den her^^

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Thegame skrev:
Jmt skrev:
Fistandantilus skrev:
Bjørnson skrev:

Ja det er vrøvl og misledende. Det holder liv i myten om at animalsk fedt er usundt.

Det er ikke vrøvl at det ikke betragtes som sundt - dermed ikke sagt, at jeg ville undgå det. Jeg får jo selv en masse animalsk fedt gennem min kost. Som sagt: En god blanding.

Når jeg skriver "sundt fedt", forholder jeg mig til den generelle opfattelse mere end jeg forholder mig til egentlig fakta. "Sundt fedt" ses anvendt adskillige gange på dette forum som en overordnet dækning af nødder, fisk og olier.
Sidst rettet af Jmt 15. feb 2013, 12:57, rettet i alt 2 gange.
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Thegame skrev:
Jmt skrev:
Fistandantilus skrev:
Bjørnson skrev:

Jeg siger ikke hvad der er sundt og hvad der ikke er, spørger bare hvorvidt de antal gram*kropsvægt i fedt kan komme fra animalsk fedt lige så vel som fra nødder/advokado?

Jmt skrev:

Hvorledes?

Det er generelt bare en fjollet antagelse at hvis noget er godt, så er dobbelt så meget dobbelt så godt.
A-vitamin er skide vigtigt for blandt andet dit syn. Prøv at tage store tilskud af a-vitamin over en periode og fortæl mig hvordan det går.

Medmindre man får sit omega 3 direkte som EPA og DHA fra fisk, så får man det som det for det meste som 18:3 fedtsyrer (alfa-linolen), f.eks. fra hørfrø mv. Vegetabilske kilder. Disse kortkædede omega 3er skal forlænges, umættes lidt mere osv. førend de bliver til DHA og EPA, som er det vi har bedst gavn af og som er i fisk.

Et giga indtag af de kortere omega 3 kan potentielt hæmme forlængelsen til DHA, fordi diverse forlængelser involverer det samme enzymsystem. Forlængelsen af de kortere omega 3 fedtsyrer er desuden ikke synderligt effektiv i vores krop. Blandt andet derfor at man ikke bare kan proppe kyllinger med hørfrø og så tro at man får de samme sundhedseffekter som fra fed fisk.

steveowe skrev:Animalsk fedt er ikke kun decideret usundt, men også sygdomsfremkaldende.

Billede

I don't even....

Det er så fjollet en udtalelse at jeg bare lader den stå. Jeg ville heller ikke begynde at finde argumenter i mod at Månen skulle være lavet af grøn ost.

Jeg er selv lidt i mod hele den her "sundt fedt/usundt fedt" tese. Det er dog ikke forkert at især EPA og DHA har en lang række sundhedsgavnlige effekter. Jeg tror en af mine undervisere for nyligt brugte veninden "Lad os kalde mættet fedt for neutralt, og diverse umættet fedt som havende nogle gavnlige effekter".

Et højt indtag af mættet fedt med et samtidigt passende indtag af umættet fedt er sandsynligvis ganske uskadeligt. De officielle anbefalinger er som egentlig også 30% fedt, med godt 1/3 mættet "tilladt". At et lavt indtag af umættet fedt er skidt for sundheden er på ingen mulig måde det samme som at et højt indtag af mættet fedt er det.
Såfremt det lave indtag af umættet bliver afbalanceret af et højt indtag af mættet, ja så har vi pludselig en confounder.

Og så går der altså lidt OCD i mig: Kan vi ikke blive enige om at det hedder "avocado" og ikke "aDvocado"? :lol: Spar det ekstra "d" til når du skal stave til advokat :mrgreen:
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:
Jmt skrev:

Hvorledes?

Det er generelt bare en fjollet antagelse at hvis noget er godt, så er dobbelt så meget dobbelt så godt.

Medmindre man får sit omega 3 direkte som EPA og DHA fra fisk, så får man det som det for det meste som 18:3 fedtsyrer (alfa-linolen), f.eks. fra hørfrø mv. Vegetabilske kilder. Disse kortkædede omega 3er skal forlænges, umættes lidt mere osv. førend de bliver til DHA og EPA, som er det vi har bedst gavn af og som er i fisk.

Et giga indtag af de kortere omega 3 kan potentielt hæmme forlængelsen til DHA, fordi diverse forlængelser involverer det samme enzymsystem. Forlængelsen af de kortere omega 3 fedtsyrer er desuden ikke synderligt effektiv i vores krop. Blandt andet derfor at man ikke bare kan proppe kyllinger med hørfrø og så tro at man får de samme sundhedseffekter som fra fed fisk.

Så lærte man da noget nyt i dag.
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Dingo skrev:
Jmt skrev:

Hvorledes?

A-vitamin er skide vigtigt for blandt andet dit syn. Prøv at tage store tilskud af a-vitamin over en periode og fortæl mig hvordan det går.

steveowe skrev:Animalsk fedt er ikke kun decideret usundt, men også sygdomsfremkaldende.

I don't even....

Det er så fjollet en udtalelse at jeg bare lader den stå. Jeg ville heller ikke begynde at finde argumenter i mod at Månen skulle være lavet af grøn ost.

Jeg er selv lidt i mod hele den her "sundt fedt/usundt fedt" tese. Det er dog ikke forkert at især EPA og DHA har en lang række sundhedsgavnlige effekter. Jeg tror en af mine undervisere for nyligt brugte veninden "Lad os kalde mættet fedt for neutralt, og diverse umættet fedt som havende nogle gavnlige effekter".

Et højt indtag af mættet fedt med et samtidigt passende indtag af umættet fedt er sandsynligvis ganske uskadeligt. De officielle anbefalinger er som egentlig også 30% fedt, med godt 1/3 mættet "tilladt". At et lavt indtag af umættet fedt er skidt for sundheden er på ingen mulig måde det samme som at et højt indtag af mættet fedt er det.
Såfremt det lave indtag af umættet bliver afbalanceret af et højt indtag af mættet, ja så har vi pludselig en confounder.

Og så går der altså lidt OCD i mig: Kan vi ikke blive enige om at det hedder "avocado" og ikke "aDvocado"? :lol: Spar det ekstra "d" til når du skal stave til advokat :mrgreen:

Tak og fra nu af spiser jeg kun avokado og ikke flere advokadoer ;)

Her er et par kilder. :)

1. Campbell, T.C., B. Parpia, and J. Chen. 1990. A plant-enriched diet and long-term health, particularly in reference to China. Hort. Science 25 (12): 1512-14.

2. Singh, P.N., and G.E. Fraser. 1998. Dietary risk factors for colon cancer in a low-risk population. Am. J. Epidem. 148: 761-74.

3. Sinha, R., N. Rothman, E.D. Brown, et al. 1995. High concentration of the carcinogens 2-amino-1-methyl-6-phenylimidazo-[4,5] pyridine (PhIP) occur in chicken but are dependent on the cooking method. Cancer Res. 55 (20):4516-19.

4. Thomson, B. 1999. Heterocyclic amine levels in cooked meat and the implication for New Zealanders. Eur. J. Cancer Prev. 8 (3):201-06.

5. Davidson, M.H., D. Hunninghake, K.C. Maki, et al. 1999. Comparison of the effects of lean red meat vs. lean white meat on serum lipid levels among free-living person with hypercholesterolemia: a long-term, randomized clinical trial. Arch. Intern. Med.
159 (12): 1331-38.

... og til Dingo

Billede

Den lader jeg også bare stå.
Sidst rettet af steveowe 15. feb 2013, 17:10, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00

Den nyeste er fra 1999. Måske det er det, der er problemet ;)

Reputation point: 5

steveowe skrev:Her er et par kilder. :)

1. Campbell, T.C., B. Parpia, and J. Chen. 1990. A plant-enriched diet and long-term health, particularly in reference to China. Hort. Science 25 (12): 1512-14.

2. Singh, P.N., and G.E. Fraser. 1998. Dietary risk factors for colon cancer in a low-risk population. Am. J. Epidem. 148: 761-74.

3. Sinha, R., N. Rothman, E.D. Brown, et al. 1995. High concentration of the carcinogens 2-amino-1-methyl-6-phenylimidazo-[4,5] pyridine (PhIP) occur in chicken but are dependent on the cooking method. Cancer Res. 55 (20):4516-19.

4. Thomson, B. 1999. Heterocyclic amine levels in cooked meat and the implication for New Zealanders. Eur. J. Cancer Prev. 8 (3):201-06.

5. Davidson, M.H., D. Hunninghake, K.C. Maki, et al. 1999. Comparison of the effects of lean red meat vs. lean white meat on serum lipid levels among free-living person with hypercholesterolemia: a long-term, randomized clinical trial. Arch. Intern. Med.
159 (12): 1331-38..

Dvs. dette link?

Sjovt, dette link siger ellers, at bl.a. fisk og mælk har en forebyggende effekt mod tyktarmskræft (som der omtales i den 2. røde kolonne i dit link).
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Næste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 36 gæster