Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1171
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1168

Følg bodybuilding.dk på

Træning til kur?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey BB
Jeg har tit tænkt over hvad der vil være bedst for mig at træne, og jeg har lidt problemer med at finde ud af det. Vil lige fortælle lidt om mig selv: Jeg er 16 år, er 184 høj (ca.) og vejer 96-97 kg. Det er jo for meget. Jeg har været helt oppe på 116 kg, men har smidt de 20 kg inden for det sidste år. Jeg er bare rigtig meget i tvivl om hvad jeg skal træne.

Jeg har meget fedt på kroppen, og har mandepatter. Jeg er på slankekur/ har ændret min livsstil, så jeg lever rigtig sundt. Ingen slik, sodavand og alt det usunde er væk. Spiser kun rugbrød med fedtfattigt pålæg, og kylling med grøntsager eller en meget fedtfattig bøf osv til aftensmad, derudover drikker jeg kun vand og lidt mælk. Jeg har en idé om hvordan jeg gerne vil se ud når jeg når min idealvægt. Jeg vil gerne være tynd (selvfølgelig), men selvfølgelig også være markeret. Jeg vil bare ikke blive mere bredskuldret, og have større lår/ læg. Da jeg af natur er okay bred, altså meget normal, men er ikke en helt spinkel fyr ligemeget hvad min vægt siger. så jeg har et par spørgsmål til jer:
Når jeg styrketræner, forbrænder jeg så meget fedt? da jeg er bange for bare at komme til at se endnu større ud.
Er styrketræning godt under en slankekur?
Når mine ben og ryg er okay i forvejen, hvordan undgår jeg så bare at komme til at værre endnu bredere, da jeg gerne vil kunne passe bukser i måske str 32 istedet for 34/36 som jeg gør nu?
Har i nogle ideer til evt et program, eller gode øvelser for mig?

Jeg har her et program jeg har overvejet:

Træning mandag / onsdag / fredag
Start ud med 10 minutter på kondi cykel eller step maskine efterfulgt af "crunches" og "leg raises" (mave øvelser).

Bryst

Incline Dumbbell Chest Press (1x12)
Dumbbell Chest Press (1x12)

Ryg

Wide Grip Pulldown (1x12)
Row Machine (1x12)

TRICEPS

Triceps Press Machine (1x12)

BICEPS

Standing Dumbbell Curls (1x12)

Ben

Leg Press (1x15)
Leg Extension (1x15)
Leg Curl (1x15)

Overvejer at undgå benene, da jeg har okay store ben i forvejen, og vil gerne kunne passe mindre bukser.

Håber i vil svare og hjælpe mig lidt på vej, ville jeg sætte rigtig stor pris på!

Venlig hilsen
Nicolai

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg ville tilføje noglere flere sæt til hver øvelse. En 3 sæt ville være passende..

Held og lykke fremover med vægttabet :wink:
Brugeravatar

Reputation point: 85

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 165.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog

Det virker lidt som om du tror, man med det sammen bliver på størelse med arnold schwarzenegger. Du kan sagtens træne dine ben med uden at gå op i buksestørelse, hvis du bare smider fedt.

dit program, ville jeg aldrig nogensinde kunne sige ville være okay, der er for lidt intensitet i det.

jeg vil foreslå et program ligende "Back to basic" det kører jeg selv og synes det er skide godt.

Ps: ja du vil altid forbrænde "fedt" når du bevæger din krop, men for at entet smide fedtet eller tage muskler på skal du ligge i kalorie under/overskud. Hvad det betyder kan du læse en masse om herinde.

mit råd, træn Back to basic programmet og læs en masse artikler herinde, så kan det ikke gå helt galt.

Link til program:http://news.bodylab.dk/artikler/261-storre-muskler-back-to-basics

Træner her: SportsClub Viborg
DIT Studie

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 115.00

Bankobjarne skrev:Hey BB
Jeg har tit tænkt over hvad der vil være bedst for mig at træne, og jeg har lidt problemer med at finde ud af det. Vil lige fortælle lidt om mig selv: Jeg er 16 år, er 184 høj (ca.) og vejer 96-97 kg. Det er jo for meget. Jeg har været helt oppe på 116 kg, men har smidt de 20 kg inden for det sidste år. Jeg er bare rigtig meget i tvivl om hvad jeg skal træne.

Træn styrketræning, og sørg for at tabe dig ved at være i kalorieunderskud - altså via kosten.

Bankobjarne skrev:Jeg har meget fedt på kroppen, og har mandepatter. Jeg er på slankekur/ har ændret min livsstil, så jeg lever rigtig sundt. Ingen slik, sodavand og alt det usunde er væk. Spiser kun rugbrød med fedtfattigt pålæg, og kylling med grøntsager eller en meget fedtfattig bøf osv til aftensmad, derudover drikker jeg kun vand og lidt mælk. Jeg har en idé om hvordan jeg gerne vil se ud når jeg når min idealvægt. Jeg vil gerne være tynd (selvfølgelig), men selvfølgelig også være markeret. Jeg vil bare ikke blive mere bredskuldret, og have større lår/ læg. Da jeg af natur er okay bred, altså meget normal, men er ikke en helt spinkel fyr ligemeget hvad min vægt siger. så jeg har et par spørgsmål til jer:

Det er en dårlig at gå efter et bestemt udseende som du har set i film, reklame, whatever... Træn og spis fornuftigt og få det bedste ud af din krop. Du kan alligevel ikke efterligne andres udseende, da det også afhænger af gener. Hvis du er bredskuldret er det da bare fedt. Og benene skal nok blive tyndere når du taber dig.

Bankobjarne skrev:Når jeg styrketræner, forbrænder jeg så meget fedt? da jeg er bange for bare at komme til at se endnu større ud.
Er styrketræning godt under en slankekur?

Du forbrænder ikke fedt, du forbrænder kalorier. Og hvis du sørger for at spise så du er i klarorieunderskud, vil du tabe fedt. Hvis du samtidigt styrketræner vil du ikke miste muskelmasse - så ja, styrketræning er meget godt under slankekur!

Bankobjarne skrev:Når mine ben og ryg er okay i forvejen, hvordan undgår jeg så bare at komme til at værre endnu bredere, da jeg gerne vil kunne passe bukser i måske str 32 istedet for 34/36 som jeg gør nu?
Har i nogle ideer til evt et program, eller gode øvelser for mig?

Træn hele kroppen ligeligt! Det er en enormt dårlig ide at undgå at træne f.eks. ben bare fordi de er for tykke nu.

Bankobjarne skrev:Jeg har her et program jeg har overvejet:

Træning mandag / onsdag / fredag
Start ud med 10 minutter på kondi cykel eller step maskine efterfulgt af "crunches" og "leg raises" (mave øvelser).

Bryst

Incline Dumbbell Chest Press (1x12)
Dumbbell Chest Press (1x12)

Ryg

Wide Grip Pulldown (1x12)
Row Machine (1x12)

TRICEPS

Triceps Press Machine (1x12)

BICEPS

Standing Dumbbell Curls (1x12)

Ben

Leg Press (1x15)
Leg Extension (1x15)
Leg Curl (1x15)

Overvejer at undgå benene, da jeg har okay store ben i forvejen, og vil gerne kunne passe mindre bukser.

Håber i vil svare og hjælpe mig lidt på vej, ville jeg sætte rigtig stor pris på!

Venlig hilsen
Nicolai

Jeg ved ikke hvor du har det program fra, men det er virkelig noget møg... Der ligger masser af gode programmer her på siden, så tag et af dem. F.eks. George Turner programmet er rigtigt godt til begyndere. Men generelt synes jeg du skulle prøve at læse nogle artikler - der ligger en masse gode artikler her på siden som kan give dig en masse svar og nyttig viden. Læs bl.a. om at "cutte", det er det samme som at gå på slankekur.
Venlig hilsen Thomas

Træner her: AK Thor

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Jeg ved godt man ikke bliver stor med det samme, vil bare gerne undgå at få store ben. :-)

Men, tusind tak for svarene indtil videre, jeg vil kraftigt overveje alt det der blive skrevet til mig :)!

Men hvordan vil i mene cardio ligger i fht styrketræning når jeg er på kur? og jeg ligger også klart i kcal underskud lige nu :)

Venlig hilsen
Nicolai

/Emne flyttet
Peace, Love, Black Metal
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: Frederikssund

Træner her: Fitness World

Styrkeliste
- Squat: 135.00
- Dødløft: 180.00

Hvis det er de ti minutter på kondicykel, du kalder cardio, så ligger de fint nok som opvarmning.
Mht resten af dit program, så burde du virkelig lytte til de råd, du allerede har fået herinde.
Det vil du blive en del gladere for i det lange løb (og sikkert også på kort sigt).
The more I study religions the more I am convinced that man never worshipped anything but himself.
Sir Richard Francis Burton (1821 - 1890)
Brugeravatar

Du minder mig egentlig lidt om ham her i din attitude:

Der er nogle punkter du skal have på plads...

1: Dit program ligner noget du har fået stukket i hånden af en uvidende ung tøs/fyr, der sidder bag skranken i Fitness DK som fritidsarbejde. Det dur ikke. Du bør lave basis øvelser, flere sæt, måske lidt færre gentagelser.

2: Dine ben bliver ALDRIG store hvis du hele tiden er i kcal underskud for at tabe dig. Der skal energi til at bygge muskler, og det gælder også dine benmuskler uanset hvor meget du træner dem. Det eneste der altså vil ske er, at dine benmuskler bliver bedre konditioneret og stærkere. IKKE større.

3: Brede skuldre kommer ikke over natten, og ligesom dine ben, vil de heller ikke vokse i underskud. Du kan altså roligt træne HELE kroppen uden at være bange for at ligne Arnold om en uge. Eller år for den sags skyld.

4: For at smide dit fedt skal du gerne kombinere en lav-kcal diæt med cardio. Diæten har du formentlig styr på. Men du kan sagtens give den mere på cardio fronten, hvis de 10 minutter på kondicyklen er det du laver. Cirkeltræning, barbell complexes, tabata træning og lignende er god cardio med vægte, der virkelig smider pulsen op.

5: Tillykke med dit vægttab og din ændrede livsstil! Indtil videre har du nået hvad mange ikke orker at slæbe sig selv igennem, så det skal du have props for. Læs nogle artikler her på siden så du kan komme ordentligt videre med dit træningsprojekt.
Brugeravatar

Reputation point: 25

Geografisk sted: 7500

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 230.00

Tak for rådene. Vil kigge det godt igennem. Når jeg siger jeg er bange for at se større ud, tænker jeg ikke på at blive et pumpet monster, men at opbygge muskler under mit fedt, derved se større (federe) ud. Jeg ved godt det ikke kommer over natten, og nu har jeg kigget på et andet program, som ser sådan her ud:

Mandag/Torsdag: Bryst, Skulder, Triceps, Mave

Bænkpres: 4 sæt x 6-8 reps

Dumbell decline presses: 4 sæt x 6-8 reps

Dumbell skulderpres: 4 sæt x 6-8 reps

Dumbell side laterals: 4 sæt x 6-8 reps

Skullcrushers: 4 sæt x 6-8 reps

Weighted abs: 4 sæt x 6-8 reps

Tirsdag/Fredag: Ben, Ryg, Biceps

Squat: 4 sæt x 6-8 reps

Dødløft: 4 sæt x 6-8 reps

Calf raises: 4 sæt x 6-8 reps

Bent over barbell rows: 4 sæt x 6-8 reps

Chin ups: 4 sæt x 6-8 reps

Cable rows: 4 sæt x 6-8 reps

Dumbell curls: 4 sæt x 6-8 reps

Hvis jeg følger dette program, tror i så jeg vil smide noget fedt også?
Det er det jeg er nervøs for om jeg kan få den krop jeg gerne vil altså blive tynd, uden at jeg skal løbe hver dag, da jeg meget bedre kan lide styrketræning istedet for cardio?

Programmet ser ok ud, kør du bare det.
Om du tager fedt på afhænger ikke af programmet, men om du ligger i kalorie-overskud.
Du siger selv, at du ligger klart i underskud, så nej, du burde ikke tage fedt på.
The more I study religions the more I am convinced that man never worshipped anything but himself.
Sir Richard Francis Burton (1821 - 1890)
Brugeravatar

Dine muskler kan ikke blive større når du samtidig taber dig.

Så uanset hvor meget du træner dine ben og skuldre(og andre muskler for den sags skyld) så vil de ikke vokse hvis du spiser efter at tabe dig. BUM

Kostplan: Ingen kostplan

"Når jeg siger jeg er bange for at se større ud, tænker jeg ikke på at blive et pumpet monster, men at opbygge muskler under mit fedt, derved se større (federe) ud."

Selv om du laver muskler inde under fedtet kommer du ikk til at se federe ud. tvært i mod din holdning i hele kroppen blir bedre. og fedtet blir "rettet" ud :-)
Har selv tabt 40kg nu på lige over et halv år. Og kører et 3-split program som funger for mig, med fokus på de 3 basis basis øvelser.
Og du blir ikk Buff/stor når du ligger i kalorie underskud. men du får en smule mere styrke som kan hjælpe dig i din cardio træning, så du kan presse dig selv mere og forbrænde flere kalorier. så bare kører på med hård og tung styrke træning
Men flot vægt tab.. :-)

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 1.00

Når i nu skriver at jeg ikke får større muskler når jeg er i kcal underskud, hvad gør træningen så godt for?
Er det bare det at jeg ikke mister muskelmasse :)?

Bankobjarne skrev:Når i nu skriver at jeg ikke får større muskler når jeg er i kcal underskud, hvad gør træningen så godt for?
Er det bare det at jeg ikke mister muskelmasse :)?

BINGO
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: København

Men mit fedt ryger vel også af :-) Det har vel noget at gøre med at forbrændingen er højere jo mere muskelmasse jeg har :)

Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke styrketræne til at starte med.

Men skab først og fremmest et kalorie underskud på 3-500 kalorier pr. dag igennem din kost.

Udover det ville det være hensigtsmæssigt at cutte (fedtforbrænde) ved at løbe eller gå lange ture 3 gange om ugen ca.

lige nu, synes jeg ikke at du skal fokusere på styrketræning. men hellere fokusere virkelig meget på din kost, evt. følge en kostplan.

Sørg for at spise mange proteiner, så du under din forbrændings periode, ikke taber mere musklemasse end fedt.
det vil være vejen frem!

Held og lykke med det! :)

Louihansen10 skrev:Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke styrketræne til at starte med.

Men skab først og fremmest et kalorie underskud på 3-500 kalorier pr. dag igennem din kost.

Udover det ville det være hensigtsmæssigt at cutte (fedtforbrænde) ved at løbe eller gå lange ture 3 gange om ugen ca.

lige nu, synes jeg ikke at du skal fokusere på styrketræning. men hellere fokusere virkelig meget på din kost, evt. følge en kostplan.

Sørg for at spise mange proteiner, så du under din forbrændings periode, ikke taber mere musklemasse end fedt.
det vil være vejen frem!

Heldigt du ikke er TS så.
Der er absolut ingen grund til, ikke, at styrketræne under et vægttab.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 185

Geografisk sted: Danmark

Louihansen10 skrev:Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke styrketræne til at starte med.

Hvorfor ikke?
Peace, Love, Black Metal
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: Frederikssund

Træner her: Fitness World

Styrkeliste
- Squat: 135.00
- Dødløft: 180.00

det vil være vejen frem!

Det' en ommer! Selvfølgelig skal han styrketræne for lige netop ikke at tabe muskelmasse ](*,)
Brugeravatar

Træner her: DGI Huset i Vejle
AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00
- Squat: 112.50
- Dødløft: 120.00

Bankobjarne skrev:Men mit fedt ryger vel også af :-) Det har vel noget at gøre med at forbrændingen er højere jo mere muskelmasse jeg har :)

Ja
Brugeravatar

Træner her: DGI Huset i Vejle
AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00
- Squat: 112.50
- Dødløft: 120.00

Fordi jeg ville finde det mere hensigtsmæssigt at starte med at fedtforbrænde. ikke så meget, men bare lidt indtil at det værste er væk, og til at man kan se musklerne.

det vil øge motivationen til at styrketræne, hvis man kan se noget muskelmasse inden man begynder. ville jeg mene.

Louihansen10 skrev:Fordi jeg ville finde det mere hensigtsmæssigt at starte med at fedtforbrænde. ikke så meget, men bare lidt indtil at det værste er væk, og til at man kan se musklerne.

det vil øge motivationen til at styrketræne, hvis man kan se noget muskelmasse inden man begynder. ville jeg mene.

..og man kan ikke få smidt fedtet når man træner med vægte, eller hvad er det du postulerer?
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

jo sagtens, det er slet ikke det.

Jeg ville bare være mere motiveret til at styrketræne, hvis jeg ikke havde så meget fedt på kroppen i starten.

men hvis målet er at øge muskelmasse, så skal man ikke tænke på fedtforbrændingen. fordi du kan ikke cutte samtidig med din bukling periode. det er også en af grundene til at jeg ville smide noget fedt, før jeg begyndte at bygge muskler, hvis jeg havde for meget fedt på kroppen.

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster