Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1493
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1490

Følg bodybuilding.dk på

uforarbejdede kulhydrater

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej folkens :)

Da jeg overvejer at prøve det såkaldte "stenalderkost", som mange har haft stor tilfredsstillelse med, skal jeg have fundet en måde, hvorpå jeg kan få uforarbejdede kulhydrater.

Problemet er bare, at mit budget pt. er begrænset.

Kender I nogle billige måder, hvorpå jeg kan få nogle gode uforarbejdede kulhydrater? :)

På forhånd tak.

Reputation point: 20

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Kartofler og ris.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Logbog: Vis logbog

Kender ikke noget til stenalderkosten men de bedste "unrefined carbs" er efter min mening quinoa, bønner og linser.. Eftersom du er på et stramt budget vil jeg anbefale bønner og linser. Lær at koge dem selv så sparer du en bondegård i det lange løb kontra konstant køb af bønner på dåse. :)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00

Pind skrev:Kartofler og ris.

Brune/vilde ris er altså bedre end eksempelvis fuldkornspasta?

steveowe skrev:Kender ikke noget til stenalderkosten men de bedste "unrefined carbs" er efter min mening quinoa, bønner og linser.. Eftersom du er på et stramt budget vil jeg anbefale bønner og linser. Lær at koge dem selv så sparer du en bondegård i det lange løb kontra konstant køb af bønner på dåse. :)

Beklager hvis jeg spørger dumt, men består bønner ikke hovedsageligt af protein... Og ikke særlig mange kulhydrater?

Ole_S skrev:
steveowe skrev:Kender ikke noget til stenalderkosten men de bedste "unrefined carbs" er efter min mening quinoa, bønner og linser.. Eftersom du er på et stramt budget vil jeg anbefale bønner og linser. Lær at koge dem selv så sparer du en bondegård i det lange løb kontra konstant køb af bønner på dåse. :)

Beklager hvis jeg spørger dumt, men består bønner ikke hovedsageligt af protein... Og ikke særlig mange kulhydrater?

Der er mere kulhydrater i end protein.
Brugeravatar

Træner her: DGI Huset i Vejle
AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00
- Squat: 112.50
- Dødløft: 120.00

bahar skrev:
Ole_S skrev:

Der er mere kulhydrater i end protein.

Ja okay... Jeg kan bare forestille mig at ris er en billigere løsning ? :)

Håber det er i orden, at jeg spørger om noget andet i samme tråd:

I følge stenalderkost, skal man forsøge at undgå stivelses-rige fødevarer.

Hvis du/I har viden om dette, vil jeg meget gerne høre fra jer:
- hvilke fødevarer indeholder store og små mængder stivelse?

Jeg fandt en hjemmeside, hvor fødevarerne er opdelt efter deres indhold af stivelse... Spørgsmålet er derfor ligegyldigt ;)
Sidst rettet af Ole_S 23. dec 2012, 20:07, rettet i alt 1 gang.

Kartofler og pasta indeholder store mængder stivelse.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Det er korrekt at paleo i sin oprindelige form ikke tillade stivelse. Fødevare der indeholder stivelse er bl.a. kartofler, ris, pasta.

Folkene bag paleo er dog blevet klogere når deres religion skal kombineres med sportsudøvere, og har derfor udviklet paleo 2.0. Her tillades stivelse i form af ris og kartofler.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Pind skrev:Det er korrekt at paleo i sin oprindelige form ikke tillade stivelse. Fødevare der indeholder stivelse er bl.a. kartofler, ris, pasta.

Folkene bag paleo er dog blevet klogere når deres religion skal kombineres med sportsudøvere, og har derfor udviklet paleo 2.0. Her tillades stivelse i form af ris og kartofler.

Det var jeg ikke klar over... Tak for dit brugbare svar, Pind! :)
Tror dog jeg undlader kartofler, da jeg gerne vil holde en stabilt blodsukker-niveau hele dagen.

Paleo 2.0

Paleo 2.0 er den moderne udgave af paleo diæten, dvs. at den er nogenlunde tilpasset de forhold som vi har i nutidens samfund.

Kosten indeholder følgende:

Kød, indmad, vildt – også fedtet
Fisk og skaldyr
Æg
Grøntsager
Frugt og bær
Nødder, kerner og frø
Fede mælkeprodukter, såsom fløde og cremefraiche
Tørret frugt og chokolade min. 70-80% (begrænsede mængder)

Jeg må altså godt kværne 0.5 liter fløde hver dag.... HAHA... Nice :D

Jeg kan dog ikke finde rugbrød på listen :cry:

Hvor mange stenaldermænd havde:

En rugmark
En kop kærnemælk
En bageform
En ovn?

Cirka ingen, rugbrød er med andre ord ikke paleo.

Kig ind på kropblog.dk og læs lidt om hvad paleo er og hvorfor dogmatisme er åndssvagt.
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: 2300 Kebab

Træner her: AK Thor
IK 99

tjr skrev:Hvor mange stenaldermænd havde:

En rugmark
En kop kærnemælk
En bageform
En ovn?

Cirka ingen, rugbrød er med andre ord ikke paleo.

Kig ind på kropblog.dk og læs lidt om hvad paleo er og hvorfor dogmatisme er åndssvagt.

Jeg ved godt hvad paleo er??
Man skal spise uforarbejdede fødevarer, I know...

Derfor kan man vel godt savne det?? :-)

Hvorfor er du så vigtigt for dig at få kulhydrater, fedt kan sagtens bruges som brændsel.
Desuden er der ingen der kan spise "stenalderkost" den eksisterer jo ikke mere, vi kan efterlignende den ved at fravælge nogle af de fødevarer de ikke havde dengang.
Hvis du gerne vil have gode fødevarer som indeholder kulhydrater kan du spise grøntsager, mange af dem og ikke agurker tomater osv. men rodfrugter og kålsorter som desuden er meget sundt.
Lad vær at tænke så meget på at noget skal være stenalder osv. det er kan være en stor fordel er at skære ned på stivelse, sukker som i store mængder er meget usundt for mange mennesker, og jeg gir ikke en skid for at vi skal vælge fuldkorn osv. mit blodsukker stiger ligeså meget selvom jeg spiser groft brød kontra hvidt brød det tager bare en smule længere tid.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

El Patron skrev:Hvorfor er du så vigtigt for dig at få kulhydrater, fedt kan sagtens bruges som brændsel.
Desuden er der ingen der kan spise "stenalderkost" den eksisterer jo ikke mere, vi kan efterlignende den ved at fravælge nogle af de fødevarer de ikke havde dengang.
Hvis du gerne vil have gode fødevarer som indeholder kulhydrater kan du spise grøntsager, mange af dem og ikke agurker tomater osv. men rodfrugter og kålsorter som desuden er meget sundt.
Lad vær at tænke så meget på at noget skal være stenalder osv. det er kan være en stor fordel er at skære ned på stivelse, sukker som i store mængder er meget usundt for mange mennesker, og jeg gir ikke en skid for at vi skal vælge fuldkorn osv. mit blodsukker stiger ligeså meget selvom jeg spiser groft brød kontra hvidt brød det tager bare en smule længere tid.

Da jeg gerne vil holde mig under E% fedt på 30, og proteinerne på 2 gram pr. kilo kropsvægt, bliver jeg også nødt til at få noget hurtigtomsætteligt energi til kroppen (kulhydrater).

Hvorfor vil du gerne holde dit fedt indtag lige nøjagtig der?

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

El Patron skrev:Hvorfor vil du gerne holde dit fedt indtag lige nøjagtig der?

Det har jeg fået anbefalet af flere herindefra... Plus, det er også det, jeg kan læse mig frem til på nettet :)

El Patron skrev:Hvorfor er du så vigtigt for dig at få kulhydrater, fedt kan sagtens bruges som brændsel.

Hvorfor ikke agurk og tomat? :)

Reputation point: 15

Paleo går ud på at spise hvad man går ud fra folk spiste før udbredelsen af landbruget. Tomater osv var ikke let tilgængelige før landbruget, og man må derfor antage at stenalderfolket ikke spiste det.

Stenaldermændende havde godt nok også en enorm adgang til bacon. Shit paleo folk vælter sig ofte i bacon.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:Paleo går ud på at spise hvad man går ud fra folk spiste før udbredelsen af landbruget. Tomater osv var ikke let tilgængelige før landbruget, og man må derfor antage at stenalderfolket ikke spiste det.

Stenaldermændende havde godt nok også en enorm adgang til bacon. Shit paleo folk vælter sig ofte i bacon.

Du er ikke fortaler for paleo, kan jeg forstå på din skrivemåde? ;)

Ole_S skrev:
Dingo skrev:Paleo går ud på at spise hvad man går ud fra folk spiste før udbredelsen af landbruget. Tomater osv var ikke let tilgængelige før landbruget, og man må derfor antage at stenalderfolket ikke spiste det.

Dingo er nemlig rigtig fornuftig og ved faktisk noget om tingene hvorfor han ikke forblændes at pseudo-videnskabelige argumenter.

Reputation point: 65

Ole_S skrev:Paleo 2.0 er den moderne udgave af paleo diæten, dvs. at den er nogenlunde tilpasset de forhold som vi har i nutidens samfund.

Billede
Brugeravatar

Ole S: KÅL for søren da også. Korsblomstrede grønsager og rodfrugter. Det er sundt.

Har du læst Incognito's skriverier om Palæo?

http://www.bodybuilding.dk/artikler/kost-kosttilskud/kost-kosttilskud/stenalderkost.html

http://www.kropblog.dk/?p=1208#more-1208

Jeg er også igang med at læse op på litteraturen, så der kommer også lidt om det snart på Bodylab Fitness News.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Stenalt skrev:
Ole_S skrev:

Dingo er nemlig rigtig fornuftig og ved faktisk noget om tingene hvorfor han ikke forblændes at pseudo-videnskabelige argumenter.

Du mener altså ikke at grundlæggerne af "stenalderkost" har styr på deres teori omkring emnet? Det er jeg ret sikker...
Diskussionen er total irrelevant, så lad os droppe den, inden den starter.

Jeg spurgte skam bare, om han er modstander eller fortaler for paleo/stenalderkost - ikke andet :)

Og ja, Dingo, plejer besteme at have styr på tingene.. Enig!! :)
Sidst rettet af Ole_S 29. dec 2012, 22:34, rettet i alt 1 gang.

JensL skrev:Ole S: KÅL for søren da også. Korsblomstrede grønsager og rodfrugter. Det er sundt.

Har du læst Incognito's skriverier om Palæo?

http://www.bodybuilding.dk/artikler/kost-kosttilskud/kost-kosttilskud/stenalderkost.html

http://www.kropblog.dk/?p=1208#more-1208

Jeg er også igang med at læse op på litteraturen, så der kommer også lidt om det snart på Bodylab Fitness News.

Det vil jeg lige få læst i morgen... Tak for inputtet :)

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 66 gæster