Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

klm skrev:Jeg har i et stykke tid fuldt med her inde og kan se at mange af jer tager en uges dekon en gang i mellem. Hvor vigtigt er det at holde en dekon en gang i mellem og hvor ofte skal man holde det?
Jeg træner 2-split og har trænet seriøst i omkring 5 måneder, men jeg har aldrig haft en dekon. Her på det sidste er jeg begyndt at stagnere i bænkpres. Er det på tide med en dekon, hvordan føler i, i har brug for det?

SandyFrink skrev:Vigtigheden af dekon er nej.

buono1988 skrev:SandyFrink skrev:Vigtigheden af dekon er nej.
forklar, tak

Casper.S skrev:buono1988 skrev:SandyFrink skrev:Vigtigheden af dekon er nej.
forklar, tak
Man skal jo heller ikke holde for mange pauser.
Altså en uges fri hvert 8. uge er i mine øjne formeget, og behøves såmænd ikke. Folk påstår at effekten af træningen udebliver hvis man kører i mere end 8 uger, dette er selvfølgelig korrekt, såfremt du laver samme antal sæt/reps/øvelser/tut osv. hver gang! - men det er der jo ingen der gør.
Noget så simpelt som en udskiftning i øvelsesvalget kan være tilstrækkeligt til at kroppen reagere på ny træningsstimuli. Decon kan egentlig begrænset til travle perioder af ens liv, eller når man simpelthen kan mærke at kroppen er så træt at det er tid.

klm skrev:Tak for svarene.
Jeg overvejer at tage en uges dekon og begynde på et program med et 2-split efter principperne fra denne artikel
artikler/bodybuilding/the-basics-of-hypertrophy-training.html
Er der nogen der har erfaringer med det? Når man kigger i logs her på siden, synes jeg ikke rigtig der er nogen der kører på den måde? I artiklen bliver det jo fremsat som den optimale måde til hypertrophy?

buono1988 skrev:Casper.S skrev:buono1988 skrev:SandyFrink skrev:Vigtigheden af dekon er nej.
forklar, tak
Altså en uges fri hvert 8. uge er i mine øjne formeget, og behøves såmænd ikke. Folk påstår at effekten af træningen udebliver hvis man kører i mere end 8 uger, dette er selvfølgelig korrekt, såfremt du laver samme antal sæt/reps/øvelser/tut osv. hver gang! - men det er der jo ingen der gør.
Noget så simpelt som en udskiftning i øvelsesvalget kan være tilstrækkeligt til at kroppen reagere på ny træningsstimuli. Decon kan egentlig begrænset til travle perioder af ens liv, eller når man simpelthen kan mærke at kroppen er så træt at det er tid.
Slet ikke enig. En pause på en uge hver 8. uge gør ikke at du mister noget muskelmasse. Derimod 'resetter' det CNS, så man opnår meget mere vækst potentiale.
Træner man i 5 år uafbrudt uden dekon eller deload 100% til hver træning, vil man ikke opnå nær så megem fremgang, idet man vil have nået CNS burnout for flere år siden.
Tager man derimod en omgang deload eller dekon gør det, at man kan træne med højere intensitet igen i en periode, fordi ens CNS er fuldt restitueret. Derudover vil kroppen også reagere mere på træningen fordi man er dekonditioneret.

Casper.S skrev:buono1988 skrev:Casper.S skrev:buono1988 skrev:SandyFrink skrev:Vigtigheden af dekon er nej.
forklar, tak
Slet ikke enig. En pause på en uge hver 8. uge gør ikke at du mister noget muskelmasse. Derimod 'resetter' det CNS, så man opnår meget mere vækst potentiale.
Træner man i 5 år uafbrudt uden dekon eller deload 100% til hver træning, vil man ikke opnå nær så megem fremgang, idet man vil have nået CNS burnout for flere år siden.
Tager man derimod en omgang deload eller dekon gør det, at man kan træne med højere intensitet igen i en periode, fordi ens CNS er fuldt restitueret. Derudover vil kroppen også reagere mere på træningen fordi man er dekonditioneret.
Min argumentation fra før kan fint bruges igen. Du behøver ikke deloade eller holde decon for at vedblive med at have resultater, øvelses udskift kan f.eks. være tilskrækkeligt.
CNS burnout er nærmest en joke, og de færreste vil nogensinde komme så langt ud at det kan forekomme. Selvfølgelig kan der være en nedadgående formkurve foresaget af for stor workload osv, men hvis man så tager en stille uge, eller endda planlægger sig uden om en for stor workload, så oplever man ikke en nedadgående formkurve.
Planlægning og progression er vejen frem - det er deload ikke.

buono1988 skrev:Casper.S skrev:buono1988 skrev:Casper.S skrev:buono1988 skrev:SandyFrink skrev:Vigtigheden af dekon er nej.
forklar, tak
Min argumentation fra før kan fint bruges igen. Du behøver ikke deloade eller holde decon for at vedblive med at have resultater, øvelses udskift kan f.eks. være tilskrækkeligt.
CNS burnout er nærmest en joke, og de færreste vil nogensinde komme så langt ud at det kan forekomme. Selvfølgelig kan der være en nedadgående formkurve foresaget af for stor workload osv, men hvis man så tager en stille uge, eller endda planlægger sig uden om en for stor workload, så oplever man ikke en nedadgående formkurve.
Planlægning og progression er vejen frem - det er deload ikke.
det er ikke en argumentation, men en mening du kommer med der.
Hvis man giver sig fuldt ud til hver træning uden nogensinde at holde pause eller tage presses lidt af træningen VIL man opnå CNS burnout på et tidspunkt. Men man vil stagnere inden det alligevel fordi man efter 8-10 uger alligevel vil være fuldt konditioneret.
Man kan ikke køre konstant progression uden at holde pause på et tidspunkt og sætte intensiteten lidt ned, da det på sigt vil medføre en stagnation.

buono1988 skrev:de første 3 år jeg trænede havde jeg ikke en eneste dekonperiode. Efter jeg meldte mig på siden her fandt jeg ud af jeg kunne prøve det, og gjorde det derfor. Dette har medført, at jeg har opnået mere fremgang de sidste halve år end de forrige 2 år...
buono1988 skrev:Træner man i 5 år uafbrudt uden dekon eller deload 100% til hver træning, vil man ikke opnå nær så megem fremgang, idet man vil have nået CNS burnout for flere år siden.

Smeden skrev:Tjaa... Hvis man er brændt af, skal man have en pause. Det er sgu de færreste der træner hårdt nok til rent faktisk at have brug for dekon/deload, og hvis man alligevel insisterer på at holde pause uden behovet er der, har man reelt set spildt en uge.
Det lyder lidt abstrakt, men jeg syntes alle bør prøve at være ihvertfald en smule overreached en enkelt gang - på den måde kan de få en ide om hvornår der virkelig er dekon-behov. Tit kan man jo klare en fornemmelse af pause-behov ved at f.eks. at afslutte en stresset periode eller bare spise noget mere.

Smeden skrev:Tjaa... Hvis man er brændt af, skal man have en pause. Det er sgu de færreste der træner hårdt nok til rent faktisk at have brug for dekon/deload, og hvis man alligevel insisterer på at holde pause uden behovet er der, har man reelt set spildt en uge.
Det lyder lidt abstrakt, men jeg syntes alle bør prøve at være ihvertfald en smule overreached en enkelt gang - på den måde kan de få en ide om hvornår der virkelig er dekon-behov. Tit kan man jo klare en fornemmelse af pause-behov ved at f.eks. at afslutte en stresset periode eller bare spise noget mere.

twernblad skrev:Så decons bør kun holdes når man når et stadie hvor man føler sig udbrændt?

joey T skrev:Smeden skrev:Tjaa... Hvis man er brændt af, skal man have en pause. Det er sgu de færreste der træner hårdt nok til rent faktisk at have brug for dekon/deload, og hvis man alligevel insisterer på at holde pause uden behovet er der, har man reelt set spildt en uge.
Ved aldrig om jeg er kommet til overreach stadie? Kan det defineres, eller er det forskelligt fra person til person hvornår og hvordan man reagere ved at overreach?

alllstar skrev:Efter fem månders træning kan du sagtens holde en uges pause, spcielt hvis du føler at du har givet dig 100% og opnået gode resultater hidtil. Selvfølgelig kommer der perioder i ens træning, hvor man ikke kan blive ved med at øge vægten på stangen og man føler, at der ikke sker fremgang. Bare fordi man holder en uges pause, bliver man ikke "mindre". Spis rigeligt og gerne en masse protein, så skal din muskelmasse nok forblive intakt. Men siger ikke nødvendigvis alt du skal holde dekon, lyt til din krop og psyke - tit kan en pause give dig den ekstra motivation, når du kommer tilbage

Gaxe skrev:alllstar skrev:Efter fem månders træning kan du sagtens holde en uges pause, spcielt hvis du føler at du har givet dig 100% og opnået gode resultater hidtil. Selvfølgelig kommer der perioder i ens træning, hvor man ikke kan blive ved med at øge vægten på stangen og man føler, at der ikke sker fremgang. Bare fordi man holder en uges pause, bliver man ikke "mindre". Spis rigeligt og gerne en masse protein, så skal din muskelmasse nok forblive intakt. Men siger ikke nødvendigvis alt du skal holde dekon, lyt til din krop og psyke - tit kan en pause give dig den ekstra motivation, når du kommer tilbage
Der er jo ingen der betvivler om han kan, for det kan han jo selv afgøre. Spørgsmålet bliver stillet ved om det i virkeligheden er nødvendigt og/eller optimalt.
Det med fed: Hvorfor sker det "selvfølgeligt" ?

alllstar skrev:Gaxe skrev:alllstar skrev:Efter fem månders træning kan du sagtens holde en uges pause, spcielt hvis du føler at du har givet dig 100% og opnået gode resultater hidtil. Selvfølgelig kommer der perioder i ens træning, hvor man ikke kan blive ved med at øge vægten på stangen og man føler, at der ikke sker fremgang. Bare fordi man holder en uges pause, bliver man ikke "mindre". Spis rigeligt og gerne en masse protein, så skal din muskelmasse nok forblive intakt. Men siger ikke nødvendigvis alt du skal holde dekon, lyt til din krop og psyke - tit kan en pause give dig den ekstra motivation, når du kommer tilbage
Der er jo ingen der betvivler om han kan, for det kan han jo selv afgøre. Spørgsmålet bliver stillet ved om det i virkeligheden er nødvendigt og/eller optimalt.
Det ved jeg faktisk ikke, ikke noget jeg har gjort med fed... må være en fejl

Gaxe skrev:alllstar skrev:Gaxe skrev:alllstar skrev:Efter fem månders træning kan du sagtens holde en uges pause, spcielt hvis du føler at du har givet dig 100% og opnået gode resultater hidtil. Selvfølgelig kommer der perioder i ens træning, hvor man ikke kan blive ved med at øge vægten på stangen og man føler, at der ikke sker fremgang. Bare fordi man holder en uges pause, bliver man ikke "mindre". Spis rigeligt og gerne en masse protein, så skal din muskelmasse nok forblive intakt. Men siger ikke nødvendigvis alt du skal holde dekon, lyt til din krop og psyke - tit kan en pause give dig den ekstra motivation, når du kommer tilbage
Nej jeg har gjort det med fed, så du kunne se hvad præcist stilte spørgsmålstegn ved ?!!

alllstar skrev:Gaxe skrev:alllstar skrev:Gaxe skrev:alllstar skrev:Efter fem månders træning kan du sagtens holde en uges pause, spcielt hvis du føler at du har givet dig 100% og opnået gode resultater hidtil. Selvfølgelig kommer der perioder i ens træning, hvor man ikke kan blive ved med at øge vægten på stangen og man føler, at der ikke sker fremgang. Bare fordi man holder en uges pause, bliver man ikke "mindre". Spis rigeligt og gerne en masse protein, så skal din muskelmasse nok forblive intakt. Men siger ikke nødvendigvis alt du skal holde dekon, lyt til din krop og psyke - tit kan en pause give dig den ekstra motivation, når du kommer tilbage
Nej jeg har gjort det med fed, så du kunne se hvad præcist stilte spørgsmålstegn ved ?!!
Hehe så er jeg med igen![]()
Det jeg mener er blot at på et tidspunkt kæmper man med det samme antal kilo på stangen uden alt kunne kommer videre, føler man. Her kan en lille pause Evt godt hjælpe. Han nævner det selv at han stagnere på bænkpres. Selvfølgelig kan man bare lave sine reps/vægt om, men det er en anden ting.

Gaxe skrev:alllstar skrev:Gaxe skrev:alllstar skrev:Gaxe skrev:alllstar skrev:Efter fem månders træning kan du sagtens holde en uges pause, spcielt hvis du føler at du har givet dig 100% og opnået gode resultater hidtil. Selvfølgelig kommer der perioder i ens træning, hvor man ikke kan blive ved med at øge vægten på stangen og man føler, at der ikke sker fremgang. Bare fordi man holder en uges pause, bliver man ikke "mindre". Spis rigeligt og gerne en masse protein, så skal din muskelmasse nok forblive intakt. Men siger ikke nødvendigvis alt du skal holde dekon, lyt til din krop og psyke - tit kan en pause give dig den ekstra motivation, når du kommer tilbage
Hehe så er jeg med igen![]()
Det jeg mener er blot at på et tidspunkt kæmper man med det samme antal kilo på stangen uden alt kunne kommer videre, føler man. Her kan en lille pause Evt godt hjælpe. Han nævner det selv at han stagnere på bænkpres. Selvfølgelig kan man bare lave sine reps/vægt om, men det er en anden ting.
Godt så, jeg var selv ved at blive forvirret over du ikke var med![]()
All right, det er vi enige om. Det var bare ikke sådan du lagde ud med at sige tingene. Flueknepperi ino, men hellere få det formuleret bedre

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster