Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1448
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1446

Følg bodybuilding.dk på

25, 30, el 50mm vægtstang?

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Jeg skal til at lave et bænkpres stativ.
Vi har desværre ikke en stor nok drejebænk til at vi selv kan lave vægtskiver og stang. Så det skal købes.
Jeg har kigget lidt rundt på nogle forskellige web butikker der sælger træningsudstyr, og har nu fundet nogle sæt til en rimelig fornuftig pris. Men det er 25mm stang og vægte, jeg syntes det virker lidt for småt, men det er måske ikke så vigtigt om det er 25, 31, eller 50mm? Altså jeg kan godt se at en 50mm stang er mere bæredygtig end en 25mm stang, men udover det?

Mvh. Kristian
Kristian hjort.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Horsens

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis du har råd så er 50 mm af langt større kvalitet. Har selv en 30 mm der hjemme og den kan sagtens bruges - laver dog ikke bænk og squat med den.

Dem vi har i centeret er 50 mm, hvilket jeg vil mene er nødvendigt for ordenlig squat, død og bænk

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

kvalitet på en stang? Det er en fucking stang!

Nok om det, hvad er egentlig forskellen? Jeg har prøvet begge dele.
Der var ikke forskel ud over at man har mindre rom med en 50 i dødløft.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:kvalitet på en stang? Det er en fucking stang!

Har du prøvet at løfte med en eleiko stang kontra en random stang?
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: Odense

Asomugha skrev:

nææ.. kan du forklare mig forskellen på hvilken producent der har udformet det stykke metal man løfter?

Jeg ser ikke den store hokus pokus i det, men det kommer jeg måske til ;)
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Tak for svarene, så jeg antager at den eneste forskel er hvor mange kg. den skal kunne bærer? :-)

En anden ting er, om i har nogle ideer til hvordan man kan træne ben derhjemme? Altså nu vil jeg have lavet mig en bænk, til bænkpres, skråbænk og pullovers bl. a. Og så skal jeg jo også have lavet et stativ til dips, og arm hævninger. (Ved ikke om det hedder sådan?) Ideen er at jeg gerne vil kunne træne hele kroppen igennem i hjemmet, dog regner jeg ikke med at lave squat og dødløft.
I må rette mig hvis jeg tager fejl, eller der er noget jeg ser ud til at have undladt.

Mvh. Kristian
Kristian hjort.

Du kan evt. bare lave et squatstativ som kan justeres op og ned i højden. så kan det både bruges til squat og bænk :dance:

toto_G4M3R skrev:
Asomugha skrev:

nææ.. kan du forklare mig forskellen på hvilken producent der har udformet det stykke metal man løfter?

Du taler som du har forstand til, og i kraft af din lave forstand omkring netop dette emne, burde du lade være.

Forskellen er ubeskrivelig.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Hvis du ikke træner ben via squat eller dødløft i nogen som helst afskygninger eller varianter, hvordan vil du så træne ben?
Hvordan træner du normalt ben?

Angående udstyret er der milevidt til forskel. forskellen fra 30mm stang til 50mm er stor. Efter jeg begyndte i en styrkeklub hvor det hele er eleiko eller lign. kan jeg slet ikke bruge 30mm udstyr længere. Det føles sært.
Mit råd er at du så vidt muligt, skal købe vægtsæt i 50mm og skiver i den "rigtige" diameter.
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Hvis du ikke træner ben via squat eller dødløft i nogen som helst afskygninger eller varianter, hvordan vil du så træne ben?

Angående udstyret er der milevidt til forskel. forskellen fra 30mm stang til 50mm er stor. Efter jeg begyndte i en styrkeklub hvor det hele er eleiko eller lign. kan jeg slet ikke bruge 30mm udstyr længere. Det føles sært.
Mit råd er at du så vidt muligt, skal købe vægtsæt i 50mm og skiver i den "rigtige" diameter.

Nu er jeg ikke lige med på hvad eleiko er? Og kan du begrunde hvorfor du anbefaler 50mm, for hvis det kun er fordi det føles sært, tror jeg ikke rigtig at det har den store virkning på mig, jeg mener dem jeg har brugt før har været omkring de 30mm.

Jeg træner ikke særlig meget ben lige nu, de gange jeg har trænet indtil videre, har det kun været gennem opvarmning på romaskine og så ben pres. Så det er ikke meget, og ja jeg vil helst undgå squat og død løft. Jeg går ud fra man skal have trænet lidt før man begynder på de to, eller der tager jeg måske fejl?

Mvh Kristian
Kristian hjort.

Lakristian skrev:
Kenny Nickelman=GUNS skrev:Hvis du ikke træner ben via squat eller dødløft i nogen som helst afskygninger eller varianter, hvordan vil du så træne ben?

Nu er jeg ikke lige med på hvad eleiko er? Og kan du begrunde hvorfor du anbefaler 50mm, for hvis det kun er fordi det føles sært, tror jeg ikke rigtig at det har den store virkning på mig, jeg mener dem jeg har brugt før har været omkring de 30mm.

Jeg træner ikke særlig meget ben lige nu, de gange jeg har trænet indtil videre, har det kun været gennem opvarmning på romaskine og så ben pres. Så det er ikke meget, og ja jeg vil helst undgå squat og død løft. Jeg går ud fra man skal have trænet lidt før man begynder på de to, eller der tager jeg måske fejl?

Mvh Kristian

Eleiko er en producent af grej, det er kræs for kendere (ihvertfald dyrt), tjek SandyFrinks indlæg på hans blog om det selv samme: http://supertraining.dk/articles/62/49- ... fra-eleiko
Brugeravatar

Geografisk sted: Næstved

Er det ikke kun den del af stangen hvor
man sætter skiverne på, som variere i tykkelse?
I ain't a killer but don't push me revenge is like the sweetest joy next to getting pussy
Brugeravatar

Reputation point: 205

Geografisk sted: 5550 Langeskov

Træner her: OBBC

Storfod skrev:Er det ikke kun den del af stangen hvor

Nej.
Stangens tykkelse, markering, rulletering og stivhed varrierer også. Bare se på Eleikos SL stænger overfor deres VL-stænger.
Jeg gad godt at prøve at dødløfte 200+ med en 25mm stang. :lol:

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg bruger selv en 25mm stang, og jeg synes det virker fint nok, jeg brugte bare ikke alm st. 52, men uhb11 stål, det er en lidt bedre kvalitet og kan fjedre mere end st. 52. Når der kommer for mange kg på er jeg bange for at st. 52/snot stål, vil blive deform efter længere tids brug.
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Surprise Bitch, We trainin' arms today.  So much gains.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 250.00

Køb 50mm.
Eleiko er fed kvalitet, Når man står med mange kg på nakken, så er det rart at der lige affjedres via stangen, i snatch kan man få lidt extra ud af dens evne til at affjedre.

Dengse skrev:Køb 50mm.
Eleiko er fed kvalitet, Når man står med mange kg på nakken, så er det rart at der lige affjedres via stangen, i snatch kan man få lidt extra ud af dens evne til at affjedre.

Afhængigt af hvilken Eleiko stang man har fat i.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 185

Geografisk sted: Danmark

Dengse skrev:Køb 50mm.

Det er ingen fordel at bruge vægtløfterstang til squat, tværtimod. Det at den affjedres kan gøre at du kommer til at "bukke" i knæene i lockout position (i hvert fald ved tunge vægte), hvilket resulterer i et underkendt squat. Styrkeløfterstangen som er hård og ru er lavet til sjovt nok styrkeløft (og fungerer generelt bedre til alle løft med undtagelse af O-løft), og ikke til vægtløftning. Grunden til at de fleste centre har VL-stænger er dog at det kan bruges til begge dele (omend det er en fordel med SL-stænger), hvorimod SL-stænger ikke kan bruges til VL.

Reputation point: 5

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

Nielsen_ skrev:Jeg bruger selv en 25mm stang, og jeg synes det virker fint nok, jeg brugte bare ikke alm st. 52, men uhb11 stål, det er en lidt bedre kvalitet og kan fjedre mere end st. 52. Når der kommer for mange kg på er jeg bange for at st. 52/snot stål, vil blive deform efter længere tids brug.

Altså nu har jeg ikke lige planer om at tage 200kg lige foreløbig anyway :-).
Vil kigge lidt rundt og se hvad jeg kan finde, men hvis i har nogle ideer til hvordan jeg/hvad jeg kan lave for at træne ben derhjemme.
Må i meget gerne byde ind. El. hvis i syntes at jeg lige så godt kan lærer at udføre squat og død løft og derved træne ben via det?
Jeg læste i går, at når man udfører død løft, skal man kun træne det en gang om ugen. Og at nogle kun gør det hver 14. dag, er dette korrekt?

Mange tak for svarerne.
Mvh Kristian
Kristian hjort.

toto_G4M3R skrev:nææ.. kan du forklare mig forskellen på hvilken producent der har udformet det stykke metal man løfter?

Stangens styrke og roulettering har meget at sige - især hvis man regner med at ens interesse er vedvarende. Det opdager man den dag man prøver kræfter med eksempelvis en af Eleikos grove 50mm stænger. Når man endelig skal ud og dreje en stang synes jeg lige så godt at man kan lave en ordentlig en.

Som udgangspunkt vil jeg sige at du skulle få dig en 50mm stang, hvis ikke pengepungen trykker for meget. Den er stærkere og ligger bare bedre i hænderne end de "tynde". Det der taler for at lave eks. en 30mm er at du ofte kan købe mange bruge skiver på DBA til billige penge.

Lakristian skrev:Vil kigge lidt rundt og se hvad jeg kan finde, men hvis i har nogle ideer til hvordan jeg/hvad jeg kan lave for at træne ben derhjemme.
Må i meget gerne byde ind. El. hvis i syntes at jeg lige så godt kan lærer at udføre squat og død løft og derved træne ben via det?
Jeg læste i går, at når man udfører død løft, skal man kun træne det en gang om ugen. Og at nogle kun gør det hver 14. dag, er dette korrekt?

Mange tak for svarerne.
Mvh Kristian

Du kan lige så godt springe ud i squat og dødløft med det samme. Det er glimrende øvelser, og alle skal lære teknikken før eller senere. Til dine ben kan du prøve dig af med lunges og squat. Eventuelt en kombination af både frontsquat og almindelig highbar backsquat. På den måde tilgodeser du også dine forlår tilstrækkeligt. Til baglår kan du indarbejde noget rumænsk dødløft, da du på den måde vil kunne benytte de træningsredskaber du allerede har.

Har du for resten overvejet at anskaffe dig et powerrack? Der er adskillige guides på nettet til hvordan de kan laves selv, og det vil kunne opfylde de fleste af dine behov, samt eventuelle fremtidige behov. Man har jo en tendens til gerne at ville prøve nye øvelser :-)
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Reputation point: 303

Geografisk sted: Genitalien

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

ThomasNielsen skrev:
toto_G4M3R skrev:nææ.. kan du forklare mig forskellen på hvilken producent der har udformet det stykke metal man løfter?

Stangens styrke og roulettering har meget at sige - især hvis man regner med at ens interesse er vedvarende. Det opdager man den dag man prøver kræfter med eksempelvis en af Eleikos grove 50mm stænger. Når man endelig skal ud og dreje en stang synes jeg lige så godt at man kan lave en ordentlig en.

Som udgangspunkt vil jeg sige at du skulle få dig en 50mm stang, hvis ikke pengepungen trykker for meget. Den er stærkere og ligger bare bedre i hænderne end de "tynde". Det der taler for at lave eks. en 30mm er at du ofte kan købe mange bruge skiver på DBA til billige penge.

Lakristian skrev:Vil kigge lidt rundt og se hvad jeg kan finde, men hvis i har nogle ideer til hvordan jeg/hvad jeg kan lave for at træne ben derhjemme.

Mange tak for svarerne.
Mvh Kristian

Du kan lige så godt springe ud i squat og dødløft med det samme. Det er glimrende øvelser, og alle skal lære teknikken før eller senere. Til dine ben kan du prøve dig af med lunges og squat. Eventuelt en kombination af både frontsquat og almindelig highbar backsquat. På den måde tilgodeser du også dine forlår tilstrækkeligt. Til baglår kan du indarbejde noget rumænsk dødløft, da du på den måde vil kunne benytte de træningsredskaber du allerede har.

Har du for resten overvejet at anskaffe dig et powerrack? Der er adskillige guides på nettet til hvordan de kan laves selv, og det vil kunne opfylde de fleste af dine behov, samt eventuelle fremtidige behov. Man har jo en tendens til gerne at ville prøve nye øvelser :-)

Jeg skal desværre ikke selv dreje stang og vægtskiver, det har vi ikke mulighed for med vores nuværende drejebænk.

Og ja, jeg vil helst ikke smide alt for mange penge til det, det skal lige siges at grunden til jeg er begyndt at interesserer mig for styrketræning er mere for at få fjernet fuglebrystet og blive lidt markeret. Jeg regner ikke med at jeg skal til at kunne løfte flere hundrede kilo ;-)

Jeg vil lige kigge på nogle powerracks og få noget inspiration.
Så vil jeg også lige se om jeg kan finde nogle indlæg herinde der kommer nærmere omkring squat og død løft.
Jeg var ikke lige klar over det omfattede så mange forskellige øvelser.

Mvh Kristian
Kristian hjort.

En stang kan altså være lavet af en hel del.. F.eks. kan billige producenter fylde nogle billigere materialer i den, så det måske kun er 60% jern og resten er noget lort. Så en god kvalitet er vel en hærdet jernstang. Og hvor dem af dårligere kvalitet bøjer let og er ikke så stive og holdbare som dem med go kvalitet.

Styrkeliste
- Bænkpres: 88.00
- Squat: 102.00
- Dødløft: 145.00

LasseFrost skrev:

En stang kan altså være lavet af en hel del.. F.eks. kan billige producenter fylde nogle billigere materialer i den, så det måske kun er 60% jern og resten er noget lort. Så en god kvalitet er vel en hærdet jernstang. Og hvor dem af dårligere kvalitet bøjer let og er ikke så stive og holdbare som dem med go kvalitet.

Ja, det giver god mening. Kunne være man lige skulle sikre sig på hvilket stål det er inden man får købt noget skrammel.

Mvh Kristian
Kristian hjort.

Selvfølgelig er der kæmpe forskel på vægtstænger. Har man penge nok er eleiko, leoko eller ivanko at foretrække.

Ivanko har flere kvaliteter. Man kan selvfølgelig også købe de billige, men du får hvad du betaler for.

Tre forslag:

1- Ivanko, 5953 kr. 200.000 PSI. Mums ;)
http://www.sport-tiedje.dk/dk/Ivanko-50 ... V-OBX-20KG

2 - Et billigere alternativ fra Ivanko. 2344 kr. Stadig lækkert.
http://www.sport-tiedje.dk/dk/Ivanko-50 ... IV-OB-28-C

3 - Billigt alternativ der sagtens kan bruges. 999 kr.
http://www.fitnessgruppen.dk/default.as ... gnr=402027
Brugeravatar

Reputation point: 10

Træner her: Sportshøjskolen

Brugeravatar

Tak for linkene :-) med min nuværende erfaring indenfor træning som ikke er særlig stor, og uden
at jeg skal til og af med flere tusinde kr. vælger jeg at starte ud med noget af det billige, så må vi se hvad der sker :-)
(Så en artikel der desværre var blevet budt på, på dba med en der solgte både bænk, langt over 100kg i skiver stang og curl stang, alt i super fin stand til 300kr.....)

Uden at have forstand på det må jeg dog sige, jeg overhovedet ikke kan se ideen i at betale de priser eleiko forlanger. Jeg tror altså det er en mærke sag. Men det skal jeg self. ikke gøre mig klog på :-)

Må jeg godt linke til en side herinde? For så kunne jeg jo lige prøve at vise jer det sæt jeg havde kig på før jeg startede tråden.
Kristian hjort.

Lakristian skrev:
jensagv skrev:Må jeg godt linke til en side herinde? For så kunne jeg jo lige prøve at vise jer det sæt jeg havde kig på før jeg startede tråden.

Det må du gerne. Gør endelig det.
Brugeravatar

Legend skrev:

Nej.
Stangens tykkelse, markering, rulletering og stivhed varrierer også. Bare se på Eleikos SL stænger overfor deres VL-stænger.

Du gad i det hele taget godt prøve at dødløfte 200+
Brugeravatar

Geografisk sted: State of Denmark

Træner her: Fitness World Køge

jensagv skrev:
Lakristian skrev:
jensagv skrev:Må jeg godt linke til en side herinde? For så kunne jeg jo lige prøve at vise jer det sæt jeg havde kig på før jeg startede tråden.

Det må du gerne. Gør endelig det.

http://www.bm-fitness.dk/product.asp?product=110

Dette er et af dem, de har op til 155kg sæt mener jeg, jeg kan godt se at selve stangen nok ikke holder til alt for mange kilo
Men tror nu at det er ude mærket til en som mig, i hvert fald ind til jeg får blod på tanden og vil have mig noget bedre :-)

Så kom jeg også i tanke om, at 50mm stænger, det er vel egentligt kun selve siderne hvor skiverne hægtes på at den er 50mm? Og stangen er en del mindre? For denne stang er jo bare 25mm hele vejen igennem.
Kristian hjort.

MFL skrev:
Legend skrev:

Nej.

Du gad i det hele taget godt prøve at dødløfte 200+

Ja lige præcis. Hvem der bare kunne dødløfte 200+...

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Off topic