Bruger login







Tilbudsguide, uge 4, 2019
Innocent juice, Actifry og skyr!

Ugen der gik, uge 2, 2019
Kød diæt, træningscentre og hypertrofi!

Tilbudsguide, uge 3, 2019
Kød, skyr og jordbær!

Ugen der gik, uge 1, 2019
Kom godt igang med det nye år!


Statistik

Vi har 55315 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Annenielsen25

Vores medlemmer har i alt skrevet 2024163 indlæg i 86352 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 545
Medlemmer: 11
Skjulte: 0
Gæster: 534

Følg bodybuilding.dk på

APROPOS

Det symmetriske imperativ
Det symmetriske imperativ
SandyFrink | Dato: 13. jan 2012, 03:06





Overskriften kunne føre tankerne over på en snak om bodybulding- og fitnessidealer, men i dag er det mere tørt og teknisk. Tilgengæld er det af potentiel stor praktisk relevans.

Ideelt bør symmetri tilstræbes. Med symmetri menes at menneskets højre og venstre side er ens, hvilket møder den klassiske definition af ordet symmetri, modsat de mere subjektive forståelser som harmonisk eller æstetisk. En asymmetrisk, fysisk udvikling er en udvikling der kan resultere i skader, samt synlig æstetisk diskrepans. Om end mennesket ikke fra naturens side er skabt symmetrisk, da mennesket både strukturelt (medfødt) og funktionelt (tilegnet) fx er født med et bedre venstre knæ end højre, eller med en dominant arm eller ben, som i højrehåndet eller venstrebenet, så er symmetri et ideal der skal tilstræbes.

Om end det lyder banalt, så er det de færreste der egentligt træner symmetrisk når det kommer til stykket. Det er ikke sjældent at en der squatter står med fx det bene ben forskudt i forhold til det andet, hvilket giver en øget belastning på det arbejdende ben og en skævvidrning af hofterne og rygsøjlen. Man vil se folk, ofte urutinerede, bænkpresse skævt. Den ene arm låses ud før den anden. Eller i håndvægtspres, hvor balancekravene er væsentligt forøget, kan den ene sidde hænge og sejle i forhold til den anden. I pull-ups kan man have en foretrukken side at trække op til, så man trækker fx mere op til højre side og måske endda kigger til siden.

For så vidt angår squat kan problemet løses ganske enkelt. Løfteren kan arrangere en måtte i eller foran stativet som vedkommende kan line spidsen af skoene op med. Symmetrien har derved et bedre udgangspunkt, da fraværet af måtten betyder at den visuelle orientering, der er mindre eksakt, determinerer fodstillingen. Derudover kan man få en makker eller en tilfældig person i centeret til at dobbelttjekke at stangen ligger centreret på ryggen/nakken. Igen et forbedret udgangspunkt for symmetri.

For så vidt angår bænkpres ligger overraskende mange skævt på bænken. Løsningen er her åbenbar: Lad være med det. Derudover holder en del mennesker også med forskudt greb, særligt hvis de løfter med stænger hvor de ikke holder nær en ring. Her er løsningen fx at markere med et stykke tape hvor man holder lige. Hvis man er en af typerne der ligger skævt fordi man bænker med benene i vejret, så er man enten håbløst uinformeret eller himmelråbende stupid. Begge forekommer meget hyppigt.

For fx bicepscurls er det igen ikke ualmindeligt at repetetive, monotone barbellcurls vil resultere i en dominant side, eller blot forstærke en i forvejen eksisterende dominans. Løsningen her er ganske enkelt unilateral belastning indtil styrkediskrepansen er mindsket tilstrækkeligt. I isolationstræning, som biceps i højere grad er end flerledsøvelser som pull-ups, squats, bænkpres osv er det mindre interessant at se på underliggende forhold og muskulære ubalancer - problemerne kan være mangeartede og meget kompleske - men netop disse ting har stort set alle mennesker problemer med, medfødt og/eller tilegnet. Der er ingen der er symmetriske, tricket er at mindske asymmetrien, ikke mindst for skadesprævention. Med fortsat uhensigtsmæssig træning vil diskrepansen næsten altid udvikle sig, og til det værre, og således kommer grundlaget for fx dårlig skulder, dårligt knæ, kronisk inflammeret SI led, og listen fortsætter. Jeg har set adskillige tilfælde af dårlige knæ der kunne tilskrives skæv fodstand i squat.

I givet fald jeg fx laver max reps i dødløft med en given vægt i 30 minutter er jeg interesseret i at bruge minimal energi på øvelsens praktiske og logistiske aspekter, og maksimal energi på selve øvelsen. Således arrangerer jeg et lille set-up af gummimåtter som sikrer at mine fødder står ens og lige hver gang jeg går over til stangen. Dene variabel er elimineret. Noget så banalt som en gummimåtte er ofte fraværende i den vederstyggelighed der kaldes Fitness World eller Fitness DK, hvor selv de mest elementære træningsredskaber som træblokke og gummimåtter ofte ikke findes. Jeg har erfaret, at jo mere back to basics stedet er, jo bedre udgangspunkt for disse små -  i nogen øjnes ghettoagtige - justeringer. På T-bar rows, særligt ghettoudgaven, kan man med fordel under sine opvarmningssæt markere på gulvet med magnesium hvor fødderne skal stå. Særligt ved tunge, cheatede sæt skal en skæv fodstand ikke være en variabel - det skal slet ikke være en faktor, ikke mindst for performance under sættet. For folk der træner/vælger at smide penge i Shitness World eller Shitness DK er denne situation givetvis teoretisk, da vedkommende risikerer ganske enkelt at blive smidt ud for at lave den slags bodybuilding samt forurene gulvet med det forbyderiske magnesium. At larme er også forbudt, og hvis de kunne ville de også forbyde dig at svede.

Det er forøvrigt en god måde at vurdere om ens personlige træner eller instruktør er idiot eller ej: Tager vedkommende højde for styrkediskrepans, særligt hvis du er ny klient. En træner der ikke gradvist tager sine klienter fra mere unilateral til bilateral loading er givetvis en uinformeret træner.

Udover at sikre at loadingen generelt sker symmetrisk ved at tage udgangspunkt i de eksempler jeg nævner ovenfor, så er løsningerne på at adressere asymmetri dybvævsmassage, gerne active release techniques, samt korrigerende fysioterapi og nødvendige justeringer i dagligdagen, fx ikke altid at være en skuldertaske over højre skulder eller altid sove til den ene side. Derudover kan kiropraktisk behandling være indikeret til akutte eller subakutte problemstillinger, samt evt. operation og/eller skinner og lignende konstruktioner til at behandle medfødte lidelser.

En bagatelgrænse eksisterer selvfølgelig, og vurderingen bør bl.a. gå på om problemet forværres eller ej. Forværres det, eller holdes status quo efter lang tid, så er der med altovervejende sandsynlighed tale om et problem, og et potentielt ganske betragteligt et, som dog med rette instruktion og tiltag kan løses.

 


Synspunkterne der præsenteres i dette indlæg tilhører forfatteren og afspejler ikke nødvendigvis synspunkter tilhørende bodybuilding.dk

Kommentarer


Meget brugbart indlæg. Jeg har selv en skævhed i foden der stammer fra da jeg vred om på min ankel for mange år siden - og jeg glemmer alt for ofte at være opmærksom på at stå lige når jeg fx squatter.
Brugeravatar
Admin
 
Indlæg: 10580
Tilmeldt: 3. maj 2007, 01:14
Geografisk sted: Copenhagen
 
Træner her: The Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Fint indlæg, som mange folk ikke tænker over i deres daglige træning. Men jeg bliver nød til at knytte en kommentar til din kritiske tone overfor Fitness World, som du mener IKKE har måtter og lignede. Jeg kan hermed fortælle dig at I alle Fitness World i Aalborg (dvs. 4 centre), findes der måtter og træblokke, som kan bruges til at forbedre din symmetri. Udover det, er jeg enige med dine synspunkter omkring fitness-industrien i Danmark.

Stor respekt herfra.
Brugeravatar
 
Indlæg: 885
Tilmeldt: 30. jun 2011, 12:17
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Super informativt Apropos der har stor relevans for en høj andel af det trænende folk.
Brugeravatar
 
Indlæg: 20084
Tilmeldt: 23. maj 2008, 09:46
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg vil godt lige dele en problematik med sig, Sandy:

Jeg anvender som regel DB skulderpres som primær øvelse til skulder. Problemet ligger i, når man kaster håndvægtene op, via benene (hvor der som regel er bedst kraftoverførsel ved det første ben), er der vel en reel chance for, at der opstår ubalancer rent styrke-mæssigt i den ene skulder?
- Hvis det er således, så er løsningen vel at kaste håndvægtene op skiftevis ved hvert sæt, hvilket dog er svært, når man først har vænnet sig til at bruge det højre ben.

Fin og velskreven artikel for øvrigt.
Brugeravatar
 
Indlæg: 2423
Tilmeldt: 17. maj 2009, 20:54
 
Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Meget brugbart artikel Sandy.

Har ikke tænkt på det sidste nævnte, med at bære taske på samme skulder og sove på samme side.. Gør begge dele på højre, og er synlig større i højre side af kroppen end venstre.
 
Indlæg: 680
Tilmeldt: 24. okt 2010, 19:57
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Qmega, har du prøvet at stille dig foran stolen, og cleane håndvægtene op til skuldrene, og derefter sætte dig ned mens du balancerer håndvægtene på skuldrene?

Det funker, lidt tricky i begyndelsen men man skal bare lige lære det.
Brugeravatar
 
Indlæg: 11507
Tilmeldt: 27. jan 2010, 01:10
Geografisk sted: The Perimeter
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



God artikel. Jeg tror der er mange, der negligerer vigtigheden af en symmetrisk krop og "bare" regner med at det vil gå væk med tiden.
Brugeravatar
 
Indlæg: 2139
Tilmeldt: 22. okt 2006, 19:57
Geografisk sted: København
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



mon ikke der glemmes at alle mennesker har større eller mindre asymmetrier, anatomisk , og eventuelle forskelle i muskelstørrelse er en tilpasning der akkomoderer disse asymmetrier?

Jeg forstår godt hvad bigshooter mener og han har da ret i nogle tilfælde, men jeg synes lige at den anden side af sagen bør komme med for god ordens skyld
Redaktør
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg synes, artiklen er rigtig god og velskrevet, og noget som mange burde tænke lidt mere over, når de træner.

Jeg synes dog, at kritikken af FW og Fdk er totalt malplaceret i en sådan artikel. Vi har forstået, du er mavesur over disse kæder, men kan du ikke bare holde det for dig selv? Jeg har lært, at hvis man ikke har noget positivt at sige, så er det bedre ikke at sige noget.

For the record kan jeg tilføje, at alle de FW, jeg har været i, har haft både træblokke og gummimåtter.
 
Indlæg: 134
Tilmeldt: 26. okt 2010, 19:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Andre eksempler kan være at man altid står med det samme ben forrest når man laver f.eks. pushdown (til triceps) eller at man, når man cykler, har højre fod placeret skævt ude på kanten af pedalen for ikke at få olie på bukserne (det ses uhyre ofte).
Brugeravatar
 
Indlæg: 6493
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



unilateral belastning indtil styrkediskrepansen er mindsket tilstrækkeligt

Super godt indlæg. Kan someone forklare dette forenklet?
 
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 6. maj 2011, 11:06
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Houd: unilateral belastning indtil styrkediskrepansen er mindsket tilstrækkeligt betyder blot, at man træner den svage side indtil styrke misforholdet er tilpas udlignet.

Til artiklen: Rigtig god læsning, der har sat mange tanker igang. Denne artikel gjorde mig opmærksom på, at mine lats ikke er af lige størrelse - min højre, dominante side er væsentligt større, men ikke nok til det umiddelbart kan ses uden spænd i hele ryggen. Det har dog gjort mig opmærksom på, at jeg skal have overordnet fokus på, at jeg trækker ligeligt med både højre og venstre side.
Desuden har dine artikler om forward-head-syndrome gjort mig mere opmærksom på overordnet kropsholdning. Keep up the good work!
Brugeravatar
 
Indlæg: 1820
Tilmeldt: 16. jan 2008, 21:53
 
Træner her: SPH GYM
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan




Tilbage til oversigten