Hej drenge, jeg vil nu en gang for alle have svar (der findes ikke dumme spørgsmål!):
Er armbøjninger den bedst mulige bryst/ryg/triceps træning? Kan den erstatte bænkpres og ryg/triceps øvelser? Kan det overhovedet betale sig da man normalt tager omkring 6-8 reps af gangen i fx bænkpres, og man kan tage omkring 40 armbøjninger af gangen? På forhånd tak!
Hilsen Emil (17 år)
- og jeg ved godt at dette sikkert er Basic Knowlegde i fitness verdenen, men jeg er uerfaren..!
rickers95 skrev:Hej drenge, jeg vil nu en gang for alle have svar (der findes ikke dumme spørgsmål!):
Er armbøjninger den bedst mulige bryst/ryg/triceps træning? Kan den erstatte bænkpres og ryg/triceps øvelser? Kan det overhovedet betale sig da man normalt tager omkring 6-8 reps af gangen i fx bænkpres, og man kan tage omkring 40 armbøjninger af gangen? På forhånd tak!
Hilsen Emil (17 år)
- og jeg ved godt at dette sikkert er Basic Knowlegde i fitness verdenen, men jeg er uerfaren..!
Armstrækkere rammer primært triceps og brystet + en smule af den forreste del af skulderen. Hvis målet med din træning er at bygge masse, vil bænkpres i forskellige varianter være at foretrække. Der er ikke nok belastning i almindelig strækkere
Strækkere rammer ikke din ryg.
sund skrev:Det, folk prioriterer herinde, er om deres lår og lægge kan være i bukserne, og ikke om det er det ene eller andet mærke.
Jeg har set en i mit center, der lavede et ret smart set-up til armbøjninger: Han hæftede de to nederste kabler i kabeltårnet sammen, lagde sig på mave nede under kablerne, så fatning (af de tog kabler) var oven på hans ryg. Derefter begyndte han at lave armbøjninger. Jeg har ikke selv prøvet det - men det er vel meget smart, da man nemt kan øge belastningen.. Det var bare en ide:)
rickers95 skrev: Er armbøjninger den bedst mulige bryst/ryg/triceps træning? Kan den erstatte bænkpres og ryg/triceps øvelser? Kan det overhovedet betale sig da man normalt tager omkring 6-8 reps af gangen i fx bænkpres, og man kan tage omkring 40 armbøjninger af gangen?
Nej. Nej, og slet ikke i længden. Nej. Hvis den skal, skal det være med vægt på, men det vil være en ringe erstatning.
rickers95 skrev:Hej drenge, jeg vil nu en gang for alle have svar (der findes ikke dumme spørgsmål!):
Hilsen Emil (17 år)
Armstrækkere rammer primært triceps og brystet + en smule af den forreste del af skulderen. Hvis målet med din træning er at bygge masse, vil bænkpres i forskellige varianter være at foretrække. Der er ikke nok belastning i almindelig strækkere
Hilsen Emil (17 år)
Hilsen Emil (17 år)
Strækkere rammer ikke din ryg.
Det gør bænkpres heller ikke?
Du bruger upper trapz under bænk pres
Så du vil simpelthen påstå at det rammer upper trapz så meget, at det er en god øvelse. Og upper trapz - det er vel til stabilitets arbejde?
Hilsen Emil (17 år)
Hilsen Emil (17 år)
Helt korrekt hvad folk siger. Men det er en rigtig fin supplerende øvelse. Virker rigtig godt i kombination med andre øvelser, hvis man skal lave supersæt.
Crip'O skrev:Armbøjninger er kraftigt undervurderede siger jeg bare ;)
+1 fordelen ved armbøjninger er at du kan lave dem hele tiden og dermed få en kæmpe volumen uden at være i fitness centret hele tiden.. du kan køre 200 om morgenen 200 i løbet af dagens toiletpauser og så 200 før du går i seng = 600 om dagen jeg har et udgangspunkt på omkring 60 kilo i armbøjningudgangsposition derfor er der ca. 36000 kilo løftet i løbet af en dag. det har jeg aldrig prøvet før med bænkpress.
Ham her f.eks. ved hvordan man varier http://www.youtube.com/watch?v=mtYlkIvG ... re=related Desuden kan man smide vægt på, lave forskellige ting med en makker, lave det i forskellige vinkler osv osv. Armbøjninger dur til noget
Hilsen Emil (17 år)
Armbøjninger/kropsvægts træning kan man nå LANGT med, det er bevist flere gange. Dog er der andre forholdsregler da progressionen når en grænse på et tidspunkt, men før det kan man sagtens have nået gode resultater.
Når du kan lave 15 normale armbøjninger kan du gå videre til et hav af mere avanceret armbøjninger, som fx med bred/smal håndstilling, eller hvor dine underkrop er hævet(fødderne er på en stol fx) og derved ramme øvre bryst mere, eller du kan placere dine hænder på noget der er hævet et stykke over jorden så der er mere frit rum for torso og derved kan du få brystet længere ned. 40 armbøjninger vil ikke bygge masse men vil give mere udholdenhed i musklen.
Kropsvægts træning, eller calisthenic som det også hedder er en rigtig fed træningsform hvis man er lidt træt af vægtene eller er ude og rejse og deraf ikke har mulighed for at komme i centeret og man kan få rigtig gode resultater, dog tror jeg at hvis målet er muskelmasse/styrke vil det være mere effektivt at bruge vægte, but give it a try!
Findes der ikke en slags " seletøj" eller " rygsæk" , som man kan fastspænde vægtskiverne ( 5-10-15 kg. o.sv.) med bag på skulderbladene , så man får øget progression , evt. med fødderne hævet , så armstrækkerne kommer så tæt på bænkpres som muligt og vægtskiverne ikke falder ned på underlaget ?? Hvor mange cm. vil i anbefale at fødderne hæves og hænderne , så man man med brystet nede kommer så tæt på bænkpresstillingen som muligt ??
Histologen skrev:Findes der ikke en slags " seletøj" eller " rygsæk" , som man kan fastspænde vægtskiverne ( 5-10-15 kg. o.sv.) med bag på skulderbladene , så man får øget progression , evt. med fødderne hævet , så armstrækkerne kommer så tæt på bænkpres som muligt og vægtskiverne ikke falder ned på underlaget ?? Hvor mange cm. vil i anbefale at fødderne hæves og hænderne , så man man med brystet nede kommer så tæt på bænkpresstillingen som muligt ??
Histologen skrev:Findes der ikke en slags " seletøj" eller " rygsæk" , som man kan fastspænde vægtskiverne ( 5-10-15 kg. o.sv.) med bag på skulderbladene , så man får øget progression , evt. med fødderne hævet , så armstrækkerne kommer så tæt på bænkpres som muligt og vægtskiverne ikke falder ned på underlaget ?? Hvor mange cm. vil i anbefale at fødderne hæves og hænderne , så man man med brystet nede kommer så tæt på bænkpresstillingen som muligt ??
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "så tæt på bænkpresstillingen som muligt" mht. at lave armbøjninger?
Du kan købe en vægtvest eller hvis du har en rygsæk kan du bare putte nogle vægte eller tunge ting ned i den, husk dog at vikle det ind i et håndklæde eller ligende så de ikke rykker rundt/slår dig i ryggen.
Mht. at hæve over/underkrop: ja eftersom det er træning der kan laves når som helst og hvor som helst - så prøv dig frem men du vil hurtig lægge mærke til at jo mere din underkrop er hævet jo sværere, men der er også en grænse hvis din krop hælder for lodret at det så vil gå i skulderne i stedet for brystet.
Ham her f.eks. ved hvordan man varier http://www.youtube.com/watch?v=mtYlkIvG ... re=related Desuden kan man smide vægt på, lave forskellige ting med en makker, lave det i forskellige vinkler osv osv. Armbøjninger dur til noget
Han gør en masse underlige ting men store pecks har han ikke.
Tak for jeres svar ! Med bænkpresstillingen mener jeg , at man under udførslen af armstrækningerne kan have samme afstand mellem hænderne , som man har i bænkpres , når stangen rører brystet , og at brystmusklerne er strakt lige så meget , når brystet rører underlaget i armstrækningerne , hvorfor jeg antager , at hænderne skal placeres på fex. ca.. 10 cm. tykke bøger eller træklodser , og ligeledes at tåspidserne bliver klodset op , så armstrækningerne kommer så tæt på bænkpresbevægelsen som muligt ? Håber det kan forstås / giver mening ?? Hvad koster en vægtvest ca. ?? Mange tak for jeres tid ....
Der er jo også muligheden "TRX" http://www.trxtraining.com/ Har selv lige fået nogle (godt nok fra "Casall"), og det virker til der er gode muligheder, hvis du er træt af alm. vægttræning. Der kan du tage armbøjninger på mange, mange forskellige måder !