Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1500
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1498

Følg bodybuilding.dk på

Fedmens årsag

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

For et stykke tid siden var der her på boardet en heftig diskussion af fedmens årsager som udsprang af DR2's debatten "Er fedme samfundets problem". Heri kunne man bl.a. høre en dansk professor i fedme udtale, at man ikke kender fedmens årsag endnu, men at man mistænker noget i miljøet. Det tegnede sig et tydeligt billede blandt boardets brugere om, at det blot handler om at spise mindre og motionere mere. Der er dog sandsynligvis flere sider af sagen..

Gary Taubes er en amerikansk videnskabsjournalist som slår hårdt ned på dårlig videnskab. Han har finkæmmet al litteratur om kostens betydning for udvikling af fedme og hjerte-karsygdomme, og har udgivet to bøger om emnet: Good calories bad calories samt Why we get fat.
Hans svar er klart: Fedmens årsag er forhøjet insulin og dermed kostens indhold af kulhydrater herunder også dem fra groft brød. Ifølge Taubes giver det simpelthen ikke mening, at skyde skylden på manglende motion eller overspisning.
Desuden har hans omfattende undersøgelser vist, at mættet fedt ikke giver hjerte-karsygdomme - noget om den etablerede videnskab også efterhånden er ved at erkende.

Hans to bøger har for alvor sat gang den amerikanske fedmedebat, og det er spørgsmålet hvornår bølgen rammer Danmark. Her i landet står står de danske fedmeeksperter Thomas Meinert Larsen og Arne Astrup fra Institut for Human Ernæring i modsætning til Taubes, idet de, omkring årsskiftet, var med til at udgive det omfattende diogenes-studie som viste, at overvægtige taber sig mest på proteinrig diæt med lavt glykæmisk index.

Fornylig battlede Gary Taubes og den populære dr. Mehmet Oz på amerikansk TV, og debatten giver et meget godt overblik over, hvordan linjerne er trukket op:

Har man interesse for ernæring bør man få voldsom erektion af dette, ligesom jeg er sikker på, at en vis Dr. Thomas Kuhn ligger i sin kiste og flår i banditten.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Yderst spændende diskussion, og som du også skriver så er det blot et spørgsmål om tid før de danske medier vælter sig i "no-carb diæter".

Men det ville godt nok være underligt at forestille sig et menu-kort på en restaurant uden kulhydrater :shock:
"Ronnie Coleman, it's not gay to love him. It's gay not too!"
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: S.A.T.S Hvidovre
Dansk Fitness Vanløse

Spændende - og super fedt de holder en så saglig tone, modsat mange andre amerikanske debat programmer.

Det første som slog mig var netop at det mindede utrolig meget om Atkins kuren, som lægevidenskaben den dag i dag(så vidt jeg ved) ikke kan forstå virker så godt, og man har endnu ikke dokumenteret noget farligt ved den(der er en del spekulationer og teorier men intet dokumenteret).
Dernæst bed jeg mærke i at Dr. Oz fortæller disse carbs forebygger sygdomme som kræft, forhøjet blodtryk, hjertesygdomme osv. - ting som der alligevel er forhøjet risiko ved, når man er overvægtig - så er det ikke lidt ligegyldigt?
På et tidspunkt fortæller Dr. Oz også hans erfaring siger folk skal have en diæt, der tillader dem at "falde i" en gang imellem - jeg synes da netop den "diæt" Dr. Oz var på i 24 timer var mega nice mad(nu er min farlige lidenskab heller ikke slik, men fed mad og junk) - og når jeg falder i på min nuværende diæt, er det da netop med madtyper som Taubes siger man skal spise for at tabe sig.

Utrolig spændende, i mine øjne lyder det for godt til at være sandt :)

Reputation point: 15

Smeden siger:

1) mættet fedt er ikke "sundt". Det er bare ikke konklusivt usundt.

2) planter er sunde.

3) planter med meget sukker (dvs. dem der er avlet dertil) er ikke ligeså sunde som dem med lidt eller intet sukker.

4) forarbejdet kød er det værste man har - lad være at spise bacon og pølser.

5) kød er ikke usundt. For meget kød er muligvis usundt. Brændt kød er meget usundt. Se 4).

6) Lav GI-diæter er effektive fordi den alternative/almindelige diæt som oftest har et GI og et insulin-index der er helt ukontrolleret.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Han er fuldstændig fjollet bange for kulhydrater, og han er blevet jordet i indtil flere diskussioner, hvor han har demonstreret, at han simpelthen ikke har sat sig ind i den videnskab, han bruger som rygdækning for sine påstande.
Læg mærke til, at han er journalist - ikke videnskabsmand. Det meste af den etablerede videnskab på området har så vidt jeg ved frasagt sig hans ævl.
"Lærling er fårking ripped. Han er meget Zaneonian og burde faktisk bruge sin tid på at rende rundt på Roskilde i et par små 80'er shorts med slids. Aesthetics!"
Brugeravatar

Reputation point: 75

Kostplan: Ingen kostplan

Smeden skrev:Smeden siger:

2) planter er sunde.

3) planter med meget sukker (dvs. dem der er avlet dertil) er ikke ligeså sunde som dem med lidt eller intet sukker.

5) kød er ikke usundt. For meget kød er muligvis usundt. Brændt kød er meget usundt. Se 4).

6) Lav GI-diæter er effektive fordi den alternative/almindelige diæt som oftest har et GI og et insulin-index der er helt ukontrolleret.

Hvad er det du læser på DTU ?

@Lærling men hvad med Atkins, det han taler om minder jo meget om den kur - og den virkede jo?

Den der med "årsagen til fedme" er en underlig størrelse i diskussioner. Ham den selvfede (både i udstråling og fysik) forsker der stod i DR Debatten og sagde "vi ved ikke hvorfor folk bliver fede" er lidt for glad for at høre sig selv snakke. Han opklarer ikke diskussionen men forvirrer den, og burde selvfølgelig have påpeget det åbenlyse at det handler om hvilket kausalt forhold man vil identificere.
Der er intet galt i at påpege det kausale forhold at for meget mad gør folk fede, da hans "høhø nu skal I bare høre" når han vil påpege de kausale faktorer som giver de kausale faktorer som giver fedme snildt kunne rettes mod ham selv når man så snakker om hvilke kausale faktorer giver de kausale faktorer som giver de kausale faktorer som giver fedme. Ja, hvem kan føre debatten længst ud til vi ender ved universitets oprindelse.
Det der er en skam ved diskussionen er at nu får fede mennesker endnu flere undskyldninger og bortforklaringer for at være fede i stedet for at få det hamret med syvtommersøm at problemet er for meget mad og for lidt aktivitet.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

nedenstående link er til et foredrag, der blev sendt for ~½ år siden på DR2. det er meget i tråd med, hvad vi lærer på Idræt & Sundhed, nemlig at årsagen til fedmeepidemien skal findes i samfundsstrukturelle og socioøkonomiske forandringer.

"Vi er midt i en global fedme-epidemi, og på verdensplan er der i dag flere tykke end tynde mennesker. Ph.d.-studerende Anders Lindelof fra Aarhus Universitet fortæller, hvordan problemet med fedme hænger tæt sammen med udviklingen i samfundet."

http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi ... D%3D807801
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

"bookmark"
http://www.frederikbahne.wordpress.com
- Strength has nothing to do with how much you can squat, but how much effort you put in it -
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 60.00
- Dødløft: 65.00

Flotfyr20 skrev:Men det ville godt nok være underligt at forestille sig et menu-kort på en restaurant uden kulhydrater

Ja, det ville det sgu..

Maskinen skrev:Dernæst bed jeg mærke i at Dr. Oz fortæller disse carbs forebygger sygdomme som kræft, forhøjet blodtryk, hjertesygdomme osv. - ting som der alligevel er forhøjet risiko ved, når man er overvægtig - så er det ikke lidt ligegyldigt?

Jo, det er hvertfald GT's pointe.

Smeden skrev:Smeden siger:

2) planter er sunde.

At for meget kød muligvis er usundt bygger især på data fra prospektive kohorter ikke?
Hvad med de grove kornprodukter Smed? Det er punktet hvor man for alvor er uenige. Kender du til studier, som har sammenlignet en low-carb (uden brød) diæt med en sund diæt indeholdende godt med fuldkorn?

Lærling skrev:Han er fuldstændig fjollet bange for kulhydrater, og han er blevet jordet i indtil flere diskussioner, hvor han har demonstreret, at han simpelthen ikke har sat sig ind i den videnskab, han bruger som rygdækning for sine påstande.
Læg mærke til, at han er journalist - ikke videnskabsmand. Det meste af den etablerede videnskab på området har så vidt jeg ved frasagt sig hans ævl.

Det er muligt, at manden tager fejl, ligesom muligheden for at vi har taget fejl i rigtig mange år også foreligger. Men man kan sgu ikke påstå, at han har ikke har sat sig ind i videnskaben. Manden er ikke læge eller forsker, men det er måske netop en fordel? Han har undersøgt emnet meget dybdegående (se evt. referencelisten i hans bøger), og jeg vil godt sætte et par plovmande på, at han har bedre styr på videnskab end de fleste ernæringsfolk. Han har desuden haft fingrene i noget fysik engang, hvilket kun kan være er en fordel når man skal vurdere studier indenfor sundhedsvidenskab. Sandsynligvis har langt det meste af den etablerede ernæringsvidenskab langt fra læst en brøkdel af de studier Taubes har set på. Desværre.

SandyFrink skrev:Det der er en skam ved diskussionen er at nu får fede mennesker endnu flere undskyldninger og bortforklaringer for at være fede i stedet for at få det hamret med syvtommersøm at problemet er for meget mad og for lidt aktivitet.

Nu hvor du lige har fundet løsningen på dette enorne samfundsproblem, fixer du så ikke også den globaleopvarmning og hungersnøden i den trejde verden?
Brugeravatar

Det er jo bare sjovt at man stort set uden undtagelser, ser de samme fællesnævnere for overvægtige: for meget mad, ofte for fed, i forhold til deres energioutput.

Der kan være en milliard genetiske årsager til overspisningen, der så medfører overvægt, som mæthedsforstyrrelser og sociale anliggender for dårlige madvaner. Men på bundlinien, uanset hvilke fedmedispositioner vi har med at gøre, er det altid et overforbrug af mad der er årsagen. Her ser vi selvfølgelig bort fra at noget overvægt er medicinelt forskyldt og så bort fra den forsvindende lille procentdel der er så genetisk smadrede at de decideret ikke kan gøre noget ved det.

Men er man disponeret for øget fedtlagring og andre kedelige ting, så må man jo spise efter det. Fuldstændig ligesom en laktoseintolerent person, en med cøliaki eller en med en bestemt fødevareallergi. Her viser symptomerne sig blot ved overvægt istedet for feks slim i halsen, udslæt eller hvad der eller er af allergiske reaktioner. En person der fik sygt udslæt og åndenød af at spise jordbær ville jo aldrig spise jordbær. SÅ hvis man synes man er disponeret for at tage let på, hvorfor æder man så lort?
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Det er jo bare sjovt at man stort set uden undtagelser, ser de samme fællesnævnere for overvægtige: for meget mad, ofte for fed, i forhold til deres energioutput.

Men kan man ud fra dette konkludere at fedme skyldes overspisning? GT mener desuden at formlen for energibalance er ævl. Hvordan jeg skal forholde mig til dette ved jeg sgu ikke helt.

Det er hvertfald også interessant, at en fællesnævner for overvægtige også er deres hang til søde sager og kulhydratrige fødevarer. Endnu mere interessant er det, at konsensus i de medicinske kredse faktisk engang (før 1980'erne ca.), mere eller mindre har været, at man lettest tabe sig ved at skære kulhydraterne væk.
Brugeravatar

JensL skrev:Nu hvor du lige har fundet løsningen på dette enorne samfundsproblem, fixer du så ikke også den globaleopvarmning og hungersnøden i den trejde verden?

Jeg fremlægger en tese, dernæst gør jeg opmærksom på hvad løsningen er på individniveau. Hvem siger der er en løsning på samfundsniveau som vil falde inden for vestlige, liberale løsninger? Løsninger som madkvoter, tvungne slankekure, obligatorisk morgengymnastik eller mindre drastisk men stadig vildt indgribende, forbyde al "usund" mad, forbyde færdigpakket mad, fast food joints, pizzeriaer, bagerier - det hører hjemme i det undertrykkende kontrolsamfund.
Er det en svær tese at bakke op om at menneskets biologi grundlæggende ikke har ændret sig men adgangen til mad har, og derfor bliver folk fede? Føj dertil de utroligt mange supplerende punkter, som i at de fri markedskræfter understøtter denne adfærd, samt sociologi - det er jo alm. accepteret for mange mennesker, specielt kvinder der føder, at blive fede med alderen. Nogen er fede, ergo bliver flere fede. Du kan selv tilføje utallige punkter og forhold.

Hvad er det for løsninger du gerne ville se på som praktiske forslag? Når vi står med Hr og Fru Jensen som begge er fede og vi skal snakke løsninger på deres fedme, skal vi så introducere teorier om viruspåvirkning og den der 1/30 eller hvor meget det nu er risiko for at de har Hashimotos syndrom, eller forklare dem at det nok er deres absurde overforbrug af doughnuts er problemet? Pointen er ikke at fedmeforskningen skal ophøre, selvfølgelig skal den ikke det. Når nu fede danskere sidder og ser DR Debatten og hører ham forskeren, tror du så de tænker "aha jamen det er da akademisk interessant at identificere alle de kausale forhold der kom før det kausale forhold som har gjort mig fed men løsningen for mig er nu engang kost og motion" eller tror du de tager det som faktorer de kan skubbe "ansvaret" for deres fedme over på?

Jeg har ikke svært ved at acceptere at stor dele af menneskeheden er programmeret på en sådan facon der fører den hen ad vejen til selvdestruktion. Menneskeheden er i forvejen fyldt med så meget fail.

Mht kalorier ind/kalorier ud er det en no-brainer at formlen selvfølgelig ikke er så simpel, men igen, kun med praktisk relevans for folk der træner. En mand kan træne så hårdt som han vil og æde alverdens kosttilskud men hvis han har testosteronniveau som en 12-årig kordreng går de ekstra kalorier til fedtvæv og ikke muskel. Den indre kemi er afgørende - men ikke for Hr og Fru Jensen, og ikke for den 1/3 af amerikanere der har diabetes i år 2050.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

SandyFrink skrev:...... Når nu fede danskere sidder og ser DR Debatten og hører ham forskeren, tror du så de tænker "aha jamen det er da akademisk interessant at identificere alle de kausale forhold der kom før det kausale forhold som har gjort mig fed men løsningen for mig er nu engang kost og motion" eller tror du de tager det som faktorer de kan skubbe "ansvaret" for deres fedme over på?

Jeg har ikke svært ved at acceptere at stor dele af menneskeheden er programmeret på en sådan facon der fører den hen ad vejen til selvdestruktion. Menneskeheden er i forvejen fyldt med så meget fail.

.......

Oh my.. Sandy said something wise.
Den sidste sætning er simpelthen spot on.
The only time "success" comes before "work" is in the dictionary.

SandyFrink skrev:Jeg fremlægger en tese, dernæst gør jeg opmærksom på hvad løsningen er på individniveau.

Og jeg stiller spørgsmålstegn ved om denne løsning er den korrekte, og om der overhovedet er tilstrækkeligt med evidens bag den.

Hvad der skal gøres nu og her for at hjælpe de fede vil jeg ikke komme med forslag til, idet det for mig ser ud til, at man simpelthen ikke ved, hvordan fedmen bedst bekæmpes. Det er selvfølgelig meningsløst at fortælle de fede, at vi ikke ved hvordan vi skal hjælpe dem, men noget kunne tyde på, at det vi har gjort hidtil ikke har hjulpet.

SandyFrink skrev:Pointen er ikke at fedmeforskningen skal ophøre, selvfølgelig skal den ikke det. Når nu fede danskere sidder og ser DR Debatten og hører ham forskeren, tror du så de tænker "aha jamen det er da akademisk interessant at identificere alle de kausale forhold der kom før det kausale forhold som har gjort mig fed men løsningen for mig er nu engang kost og motion" eller tror du de tager det som faktorer de kan skubbe "ansvaret" for deres fedme over på?

Vi kan selvfølgelig i langt de fleste tilfælde godt blive enige om 2'eren, men tror du ikke, at mange af dem som ser DR2 debatten faktisk netop synes, at det er akademisk interessant?
Brugeravatar

JensL,

Nej, det er ikke nogen fordel, at han ikke er en videnskabsmand, for han shopper rundt i forskellige studier, tager dem ud af sammenhæng og kommer med årsagssamennhænge, der ikke har hold i virkeligheden. Mange af hans argumenter er opbygget omkring anekdoter og en lemfældig omgang med data.

Hans tese er på et helt fundamentalt plan crap. Skulle vi leve rent på fedt-diæter, så vi kunne undgå det så forfærdelige insulin?

Her er en fin kritisk gennemgang af et af kapitlerne fra bogen, skrevet af James Krieger. http://weightology.net/?p=265

At folk taber sig af at spise paleo er jo ikke underligt, da det er en ekstremt restriktiv diæt, der bla. a. udelukker crap-mad.

At han går går energiformlen på klingen er også bare underligt, da den jo netop stammer fra... fysikken. Energi kan ikke bare kan forsvinde i et lukket system, insulin, fructose eller fibre a side. Ligeledes kan menneskekroppen ikke skabe energi ud af den blå luft - og hvor skulle al den ekstra fedt komme fra?

Sandy har fat i den lange ende.
"Lærling er fårking ripped. Han er meget Zaneonian og burde faktisk bruge sin tid på at rende rundt på Roskilde i et par små 80'er shorts med slids. Aesthetics!"
Brugeravatar

Der er en del i denne tråd som er helt galt på den.

I min familie har vi altid haft en tendens til at være kraftige. Jeg skal bare kigge på et stykke wienerbrød, så tager jeg på. Jeg har prøvet mange forskellige slankekure, men uden nytte. Man kan altså ikke beskylde folk for selv at være skyld i det når nu det er noget arveligt.

Desuden er sukkerholdige og usunde fødevarer også meget billigere end sunde, så det er langt hen ad vejen regeringens skyld at folk som mig tager på.

Til syvende og sidst, så tager sund mad også meget lang tid at lave, og vi er altså nogen som prioriterer fritiden anderledes end at stå i køkkenet hele tiden.

Der skal vel være plads til os alle sammen.
Look at me, jerking off in the shower... This will be the high point of my day; it's all downhill from here.

Logbog: Ingen logbog

Lassefar skrev:Der er en del i denne tråd som er helt galt på den.

I min familie har vi altid haft en tendens til at være kraftige. Jeg skal bare kigge på et stykke wienerbrød, så tager jeg på. Jeg har prøvet mange forskellige slankekure, men uden nytte. Man kan altså ikke beskylde folk for selv at være skyld i det når nu det er noget arveligt.

Desuden er sukkerholdige og usunde fødevarer også meget billigere end sunde, så det er langt hen ad vejen regeringens skyld at folk som mig tager på.

Til syvende og sidst, så tager sund mad også meget lang tid at lave, og vi er altså nogen som prioriterer fritiden anderledes end at stå i køkkenet hele tiden.

:lol:
Brugeravatar

JensL skrev:Hvad der skal gøres nu og her for at hjælpe de fede vil jeg ikke komme med forslag til, idet det for mig ser ud til, at man simpelthen ikke ved, hvordan fedmen bedst bekæmpes. Det er selvfølgelig meningsløst at fortælle de fede, at vi ikke ved hvordan vi skal hjælpe dem, men noget kunne tyde på, at det vi har gjort hidtil ikke har hjulpet.

Jeg kan være bange for, at hele denne indstilling omkring, at samfundet har et ansvar for at hjælpe de fede, netop har den modsatte effekt. Hvorfor lade de fede mennesker frasksrive sig ansvaret for deres egen krop, sundhed og vægt?

Jeg forstår, at du stiller spørgsmålstegn ved den simple teori, om at de bare skal indtage mindre energi. Hvor kompliceret denne energiformel end måtte være, så må vi dog trods alt alle kunne blive enige om, at det langt hen ad vejen vil bidrage til den ønskede effekt, hvis man dagligt lagde en flødekage fra sig og løb en tur ekstra.

Når folk ikke vil erkende deres egen fejl og eget ansvar for deres overvægt og istedet bebrejder socioøkonomiske, sociopsykologiske og alle mulige andre udviklinger, så er spillet for alvor tabt.

Tilbage til det individuelle ansvar for eget liv og egne handlinger, tak!

Jeg vil gerne lige understrege, i tråd med Sandys indlæg, at det er en ukonstruktiv og, som jeg ser det, ukorrekt forestilling at fedme er et 'mysterie' eller er 'uforklareligt'. Er vi ikke et par stykker herinde og i resten af verden der nærmest på kommando kan tabe et halvt kilo om ugen? Hvor mange gange har vi ikke sat tynde drenge til at tælle kalorier og set dem tage på i et fuldkommen forudsigeligt mønster? Det er ikke et mysterie. Nogen mennesker har endokrine og metabolske forstyrrelser og reagerer ikke forudsigeligt, men der er edderhyleme mange der simpelthen ikke gør som de får besked på og derfor lapper historier om insulin og mysterier i sig.

JENS:
Det er rimeligt klart, ja. Dataene er dog stærkt forurenet fordi oksekød, bacon, pålægskød bliver poolet i en overgruppe kaldet rødt kød. Når man ser en effekt fra 'rødt kød', er det derfor umuligt at vurdere om effekten stammer fra den ene eller anden undergruppe, og jeg er ganske overbevist om at, fraset meget mørkstegt kød, stort set al effekt kommer fra bacon og andet raffineret kød.

Jeg syntes grove kornprodukter er fint. Det er særdeles muligt at holde sig slank og sund med en kost bestående overvejende af grove kornprodukter, det er der virkelig mange der gør.

Noget videnskabelig litteratur kræver ret meget indsigt at forstå. At forstå et par konklusive budskaber i abstraktet er jo ikke svært, men skal man gennemskue svagheder eller fejl i f.eks. en multivariat analyse eller en teori om endokrint samspil i en sådan skala som han er på, må man nødvendigvis have en eller anden meget grundig uddannelse inden for feltet. Det siger jeg ikke at han ikke har, og i og med at han har en baggrund i både fysik og videnskabsjournalistik må vi jo antage at han gør sine ting grundigt. Forskere lærer desuden at tage ALT data med i deres overvejelse, og når ikke-forskere skal lave 'litteratur-studier' gør de gerne det modsatte - kigger målrettet efter hvad der støtter deres hypotese.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Så quote endelig dem, du mener er helt galt på den, så man kan opnå en mere konstruktiv debat. Det opnås ikke ved sådan en spredehagls teknik om, at alle andre i tråden bare er 'galt på den'.

Lassefar skrev:I min familie har vi altid haft en tendens til at være kraftige. Jeg skal bare kigge på et stykke wienerbrød, så tager jeg på.

Er du nu sikker på, at du nøjes med at kigge på det?
Lassefar skrev: Jeg har prøvet mange forskellige slankekure, men uden nytte. Man kan altså ikke beskylde folk for selv at være skyld i det når nu det er noget arveligt.

Hvilke slankekure har du prøvet? Har du prøvet at indtage mindre, end du forbrænder eller bare væsentligt mindre, end du gjorde inden kurens påbegyndelse? For det virker som om, du i højere grad har travlt med at komme med undskyldninger for, hvorfor folk er fede. Et eller andet sted har du jo lidt ret i de nedenstående teorier, men til syvende og sidst er det altså stadig folks eget ansvar. Mange folk kan (trods alt stadig) finde ud af at navigere uden om wienerbrød og cola og få indkøbt rugbrød og salat.

Lassefar skrev:Desuden er sukkerholdige og usunde fødevarer også meget billigere end sunde, så det er langt hen ad vejen regeringens skyld at folk som mig tager på.

Lassefar skrev:Der skal vel være plads til os alle sammen.

Det er der vist ingen, der har benægtet.

Not sure if serious?

Du mener simpelthen, at du tager på fordi:
1) Du f***er op i slankekure (som aldrig har været vejen til et varigt vægttab)
2) Du ikke vil bruge penge på at leve rigtigt
3) Du ikke gider bruge tiden på at lave mad

Selvfølgelig skal der være plads til os allesammen, men lad være med at påstå, at det er andres skyld, at du optager mere plads :wink:
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Skriv ned hvad du spiser, og hvad du laver på en dag, så har du sgu nok forklaringen på hvorfor du, og din familie er overvægtige. Ja, det plejer at ligge til en hel familie, at være over/undervægtige, men det er nok mere pga den tilgang til maden man får ind som barn, ikke noget genetisk arveligt. Hvis det var det, er det da et mysterie hvordan søskende kan have forskel på deres BMI. Sidste år f.eks kunne min søster snildt smide 10 kg, og jeg kunne snildt tage 10 kg på.

Og ja, du har måske prøvet slankekure. Men som ALLE herinde kan fortælle dig, er slankekure noget lort, og slet ikke måden at tabe sig på - det er en fuldstændig omlægning af madvaner + motion.

Ja, du kan købe en liter sodavand LIDT billigere end en liter mælk. Men er du dum nok til at gøre det, er det sgu din egen skyld. Skummetmælk er ud over det, billigere end sød.

Det er helt utroligt som du lægger skylden over på alle andre end dig selv. Det er simpelthen regeringens skyld at du er tyk nu? Med alt det sukker, fedt, osv tillæg der er på mad, kan jeg godt fortælle dig at det er dyrere at tage på, end det er at tabe sig.

Og at sund mad tager lang tid at lave? Det var dog en omgang bull¤%#"!.. Det er 100 gange hurtigere, at lave en omgang mager kyllingeinderfilet og grovpasta, end det er at lave frikadeller, kartofler og sovs. Jeg vil endda vædde en 20'er på jeg kan lave pasta og kylling hurtigere, og med mindre effort, end du kan hente en pizza.

Noget helt andet: Hvorfor har vi som befolkning en "pligt" til at udrydde fedme? For det første lever overvægtige længere end undervægtige.. For det andet - det er sgu da deres eget problem? Jeg vil da skide på om ham der nede i fakta vejer 200 kg - det er HANS skyld, og går kun ud over ham selv. Hvorfor skal jeg blande mig?

Hvis det virkelig er op til befolkningen at udrydde fedme, så synes jeg da vi tynde mennesker, skal gribe fat i en høtyv, og jagte de fede mennesker rundt, eller gi dem en lige højre, hver gang de prøver at gå ind på McD. Det er ikke vores krop - hvorfor er det så vores problem?
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Jeg kan ikke afvise, at mit indlæg måske ikke var 100% seriøst.
Look at me, jerking off in the shower... This will be the high point of my day; it's all downhill from here.

Nej, det er ikke nogen fordel, at han ikke er en videnskabsmand, for han shopper rundt i forskellige studier, tager dem ud af sammenhæng og kommer med årsagssamennhænge, der ikke har hold i virkeligheden. Mange af hans argumenter er opbygget omkring anekdoter og en lemfældig omgang med data.

Har du selv gennemgået bøgerne eller er det fra James Krieger?

Hvordan forklarer man, at antallet af fede er steget på trods af at indtaget af fedt er faldet?

Lærling skrev:At folk taber sig af at spise paleo er jo ikke underligt, da det er en ekstremt restriktiv diæt, der bla. a. udelukker crap-mad.

Spørgsmålet er også om low-carb er mere effektivt til vægttab end andre diæter.

ChristianR skrev:Jeg kan være bange for, at hele denne indstilling omkring, at samfundet har et ansvar for at hjælpe de fede, netop har den modsatte effekt. Hvorfor lade de fede mennesker frasksrive sig ansvaret for deres egen krop, sundhed og vægt?

Jeg forstår, at du stiller spørgsmålstegn ved den simple teori, om at de bare skal indtage mindre energi. Hvor kompliceret denne energiformel end måtte være, så må vi dog trods alt alle kunne blive enige om, at det langt hen ad vejen vil bidrage til den ønskede effekt, hvis man dagligt lagde en flødekage fra sig og løb en tur ekstra.

Når folk ikke vil erkende deres egen fejl og eget ansvar for deres overvægt og istedet bebrejder socioøkonomiske, sociopsykologiske og alle mulige andre udviklinger, så er spillet for alvor tabt.

Er du søn af Ole Thyssen?

Smeden skrev:Er vi ikke et par stykker herinde og i resten af verden der nærmest på kommando kan tabe et halvt kilo om ugen?

Jo, og det er præcis derfor jeg undrer mig over afvisningen af formlen for energibalance.

Smeden skrev:Forskere lærer desuden at tage ALT data med i deres overvejelse, og når ikke-forskere skal lave 'litteratur-studier' gør de gerne det modsatte - kigger målrettet efter hvad der støtter deres hypotese.

Det har han næppe gjort i starten, men om arbejdet med tiden har udviklet sig til en enøjet analyse kan selvfølgelig godt være.
Brugeravatar

Lassefar skrev:Jeg kan ikke afvise, at mit indlæg måske ikke var 100% seriøst.

Det var dog en lettelse. Men stadig - der er desværre mange der tænker som du troller.
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Haha ellers godt skrevet Lassefar :D

"jeg skal bare kigge på et stykke wienerbrød så tager jeg på" den hører man jo altid fra folk der slet ikke har nogen grund til at stå der og glane foran bageren, og som ChristianR skriver så er deres problem jo at de aldrig nøjes med at kigge. Run bitch, run
Brugeravatar

JensL skrev:
ChristianR skrev:Jeg kan være bange for, at hele denne indstilling omkring, at samfundet har et ansvar for at hjælpe de fede, netop har den modsatte effekt. Hvorfor lade de fede mennesker frasksrive sig ansvaret for deres egen krop, sundhed og vægt?

Er du søn af Ole Thyssen?

Imponerende at du kan optegne folks stamtræ udelukkende, fordi man mener, at det er en god og sund ting at tage ansvar for eget liv og egne handlinger istedet for at kaste ansvaret over på samfundet og alle andre. For man er jo aldrig selv skyld i noget.

Spørgsmålet er også om low-carb er mere effektivt til vægttab end andre diæter.

Spørgsmålet er, om kaloriedensiteten i magert kød og grønt kontra den relative mæthedsfornemmelse indtag af disse typer fødevarer bevirker et mere effektivt vægttab.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Dat insulin

Billede

Troede vi var ude over forskrækkelsen for kulhydrater...

Kan huske, da jeg prøvede at cutte på så få carbs som muligt. Mut og energiløs... umotiverende var det. Dermed ikke sagt, at det ikke virker super for nogle, men jeg skal have mine carbz :wink:
Brugeravatar

Næste

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 70 gæster