Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1255
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1252

Følg bodybuilding.dk på

Frie vægte vs. maskiner

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej alle.

De fleste "eksperter" som jeg har læst, anbefaler at man bruger frie vægt og ikke maskiner....jeg tror at foprskellen i sidste ende vil være minimal. Jeg mener endda at maskiner i nogle øvelser kan være bedre. F.eks hvis man træner alene og skal træne brystpres, så har jeg ihvertfald ladet være med at lige tage den sidste, af frygt for ikke at kunne få den op. Det sker ikke i en maskine.
Mvh
Per

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

det er ikke nødvendigt at træne til failure hver gang og mange folk træner bænkpress uden en spotter og hvis du havde et ordenligt rack havde du også kunnet gå til failure. Hvis du nu engang tog dig lidt tid og søgte på google om hvorfor frie vægte er bedre og maskiner ikke er, så havde du måske større indblik i det istedet for at fyre hvad du tror af.

du stiller ikke engang et spørgsmål du konstaterer bare at dit broscience er rigtigt.

vh
Mads
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Selvfølgelig er der tidspunkter hvor det kan give mening at bruge maskiner, f.eks. til pre-exhaust/post-exhaust eller til leg curls i mangel af et glute-ham-gastroc stativ. Men du bør altid basere hovedparten af din træning, på frivægte. Det er ganske enkelt sundere for din krop, og mange kloge hoveder mener endda at udbyttet er større - rent hypertrofimæssigt. Vedr. bænkpres, og frygten for at ligge sømmet til under stangen uden spotter, så lad være at lås skiverne fast - så kan du ganske enkelt hælde dem af, først den ene side så den anden, og rejse dig op. Det er ikke kønt, men det virker.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Der er også et aspekt, som ofte overses: Det er så meget sjovere at træne med frie vægte.
Brugeravatar

Reputation point: 55

Det er ganske enkelt også bare federe, godt være det lyder arrogant, men når man skal sætte skiver på stangen. Jeg synes, det er mega fedt, jeg ved ikke hvorfor, men det synes jeg bare. Ydermere er det også federe at være god i basisøvelserne, som ikke findes i maskiner.
If I were going to give people one clue as to how to achieve true happiness, it would be this: Find something you would die for, and live for that.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 105.00

Masterofmind skrev:Det er ganske enkelt også bare federe, godt være det lyder arrogant, men når man skal sætte skiver på stangen. Jeg synes, det er mega fedt, jeg ved ikke hvorfor, men det synes jeg bare. Ydermere er det også federe at være god i basisøvelserne, som ikke findes i maskiner.

De første par skiver er vel sjove nok. Jeg syntes det er skide træls at rende rundt efter dem hele tiden. Og smide dem af og på i eks Ben pres, squat, dødløft osv. faktisk hårdt for ryggen. Og når at blive træt inden øvelsen jo hehe.

Personligt så jeg ekstrem glad for skulder pres maskiner. Hvilket også har gjort at jeg har fået stor fremgang på det punkt. :D
Hvad der er bedst er vel relativt og op til en selv. :) Men de frie store øvelser er bare de mest nice :D
Pubmed: helpin' the anti-Bros post links to abstracts of studies they never read...anything less is Broscience!

-To the PubMed ninjas; you are what is wrong with the internet.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 200.00
- Squat: 225.00
- Dødløft: 225.00

Kør bænkpres med håndvægte, så kan du bare smide dem hvis du ikke kan få dem op.
Brugeravatar

Reputation point: 130

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Muscle House Gym

Lean2000 skrev:
Masterofmind skrev:Hvad der er bedst er vel relativt og op til en selv. :)

Hvorfor i alverden skulle det være tilfældet?
Brugeravatar

Moby Dick skrev:Der er også et aspekt, som ofte overses: Det er så meget sjovere at træne med frie vægte.

I din verden men måske ikke i min....

Moby Dick skrev:
Lean2000 skrev:
Masterofmind skrev:Hvad der er bedst er vel relativt og op til en selv. :)

Hvorfor i alverden skulle det være tilfældet?

Fordi det er et vurderingsspørgsmål som alle må stille sig selv.....

Sikke dog en omgang subjektivistisk sludder. Den menneskelige krop har meget få variable fra person til person. Der findes selvfølgelig en række træningsmetoder, der er optimale, og en række træningsmetoder, der er elendige. Rendyrket maskinetræning falder i sidstnævnte kategori, uagtet hvad man som person "synes" eller "mener" - det er et objektivt faktum.

Det er mig en gåde at folk kan være så uoplyste.
Brugeravatar

slotti skrev:
Moby Dick skrev:Der er også et aspekt, som ofte overses: Det er så meget sjovere at træne med frie vægte.

Så er det ærgerligt, at vi desværre er henvist til samme verden. Og at jeg har ret.
Brugeravatar

Moby Dick skrev:Sikke dog en omgang subjektivistisk sludder. Den menneskelige krop har meget få variable fra person til person. Der findes selvfølgelig en række træningsmetoder, der er optimale, og en række træningsmetoder, der er elendige. Rendyrket maskinetræning falder i sidstnævnte kategori, uagtet hvad man som person "synes" eller "mener" - det er et objektivt faktum.

Det er mig en gåde at folk kan være så uoplyste.

Flot Moby Dick dit navn siger en del.... hvor har du det fra ( Kilde )
Hvis man tager et sæt tvillinger og giver dem samme forudsætninger, lader dem træne 5 år. Henholdsvis i maskine eller fri vægt hvor stor vil forskellen så være?? Ikke så stor hvis du spørger mig, men det gør Moby Dick ikke,
så lad mig ha min mening......

Moby Dick skrev:
slotti skrev:

Så er det ærgerligt, at vi desværre er henvist til samme verden. Og at jeg har ret.

Jeg udnævner hermed Moby Dick til at være den klogeste på dette forum og samtidig altvidende...
Så har i spørgsmål af enhver art så stil dem til ham.....han ved alt...

Er vi ude i at du gerne vil bekræftes i at det er okay at dalre rundt og lave 3 x 10 i alle maskinerne, så du stadig kan poste på facebook når du er nede og "træne", og stadig kan komme hjem med "god samvittighed", for maskintræning er jo "lige så godt"?
Jeg bruger håndvægte, som hverken du eller jeg kan løfte.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Carsten2002 skrev:Er vi ude i at du gerne vil bekræftes i at det er okay at dalre rundt og lave 3 x 10 i alle maskinerne, så du stadig kan poste på facebook når du er nede og "træne", og stadig kan komme hjem med "god samvittighed", for maskintræning er jo "lige så godt"?

Sikke da noget vrøvl....jeg træner nok cirka halv af hver og sikkert en del hårdere end dig men jeg er på ingen måde "maskinforskrækket" ER du???

Flot Moby Dick dit navn siger en del.... hvor har du det fra ( Kilde )

Jeg har taget mit navn fra Herman Melvilles roman: "Moby Dick" (1851)

Hvis man tager et sæt tvillinger og giver dem samme forudsætninger, lader dem træne 5 år. Henholdsvis i maskine eller fri vægt hvor stor vil forskellen så være?? Ikke så stor hvis du spørger mig, men det gør Moby Dick ikke...

Nej, jeg har ikke tænkt mig at spørge dig.

Derudover: du må have alle de meninger du vil. Det er bare ikke interessant, hvad du mener. Du skulle tage at mene noget mindre og vide noget mere.
Brugeravatar

Men jeg kan godt høre i er meget unge og derfor sikkert meget autoritetstro, så det forklar en del.....jeg bærer derfor over med jeg, så kan vi tale sammen om 10 år når i ikke ryster så meget ved at se en politiuniform.... :( [-o<

slotti skrev:
Carsten2002 skrev:Er vi ude i at du gerne vil bekræftes i at det er okay at dalre rundt og lave 3 x 10 i alle maskinerne, så du stadig kan poste på facebook når du er nede og "træne", og stadig kan komme hjem med "god samvittighed", for maskintræning er jo "lige så godt"?

Sikke da noget vrøvl....jeg træner nok cirka halv af hver og sikkert en del hårdere end dig men jeg er på ingen måde "maskinforskrækket" ER du???

Der skal ikke meget til at træne hårdere end mig :)

Og det er vel ret tydeligt at du ikke er "maskinforskrækket" når du bruger dem. Jeg er heller ikke "maskinforskrækket", jeg finder dem bare ikke nødvendige i de fleste tilfælde :) :) :)

:)
Jeg bruger håndvægte, som hverken du eller jeg kan løfte.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

slotti skrev:Men jeg kan godt høre i er meget unge og derfor sikkert meget autoritetstro, så det forklar en del.....jeg bærer derfor over med jeg, så kan vi tale sammen om 10 år når i ikke ryster så meget ved at se en politiuniform.... :( [-o<

Dér fik du mig. Din overbærenhed betyder meget for mig.
Brugeravatar

Slotti du giver jo ingen mening hvad er det du gerne vil få ud af denne diskusion? du har jo heller ikke en eneste kilde du har kun din egen mening.

Træner her: OBBC

Den her tråd er meget underlig.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00

Moby Dick skrev:
slotti skrev:Men jeg kan godt høre i er meget unge og derfor sikkert meget autoritetstro, så det forklar en del.....jeg bærer derfor over med jeg, så kan vi tale sammen om 10 år når i ikke ryster så meget ved at se en politiuniform.... :( [-o<

Dér fik du mig. Din overbærenhed betyder meget for mig.

Det ved jeg....du er jo opkaldt efter en fisk...det siger alt :lol: :-({|= :-({|=

En hval er ikke en fisk. Jeg er heller ikke "opkaldt" efter noget. Det er et brugernavn, jeg selv har taget.

Jeg tror, at 90 % af alt, du skriver, er forkert. Det er alligevel en bedrift, der er til at tage og føle på.
Brugeravatar

Er der egentlig ingen der har lavet videnskablige undersøgelser angående frie vægte vs maskiner?
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

The Juice skrev:Den her tråd er meget underlig.

+1
Hvad er spørgsmålet, Slotti? Det er vidst mere mudderkast efter folk med en anden mening end dig selv end en diskussion.
Brugeravatar

Træner her: Sport & Fitness

Billede
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

A Menace To Chicken skrev:

Redigerede du lige din kommentar? For mig virkede det som om, at det forrige billede du postede gav mig lyst til at stikke en loddekoble i øjnene på mig selv...
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM

hr_bjoern skrev:Redigerede du lige din kommentar? For mig virkede det som om, at det forrige billede du postede gav mig lyst til at stikke en loddekoble i øjnene på mig selv...

Jeg så den også, og pb er sendt. Fordi han redigerede den meget hurtigt, får AMTC selvfølgelig lige lejlighed til at forklare sig.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00

toto_G4M3R skrev:Er der egentlig ingen der har lavet videnskablige undersøgelser angående frie vægte vs maskiner?

Tror måske Mussetrussen eller Poul lavede en apropos om det på et tidspunkt. Hvis du finder den frem så post den lige her i tråden :)

Jeg bruger primært maskiner som en del af min rygtræning.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00