Både hjemme gym og center..
Fordele ved center:
Ingen bekymring om rengøring, vedligeholdelse osv. Du betaler, tingene bliver ordnet
Som regel en god sjat folk at snakke med mens man holder pause. Det sociale er også hyggeligt jo
Mange muligheder udover vægttræningen (masser af kondiudstyr, som regel tilbud om gruppetræninger hvis man vil bruge det osv)
Ulemper ved center:
Begrænsninger i form af at alle skal have lov til at være der. Medmindre man træner i TheGym, Temple Gym eller andre mere hardcore steder, så er voldsom skrig og skrål og larm ikke velset. Forståeligt nok, for målgruppen er ikke hardcore vægtløftere.
Ikke lige den musik man altid vil høre.. en ipod kan dog hjælpe men det er ikke det samme
Måske manglende udstyr og ventetid ved det udstyr du lige mangler
Åbningstider. De fleste centre åbner dog tidligt og lukker sent, men i weekenderne er åbningstiderne ikke ligeså gode
Fordele ved home gym:
Præcis det udstyr du vil have (forudsat du har pengene self, men lad os nu bare drømme)
Præcis den musik du vil høre
Du kan gøre som du vil, uden at skulle tage hensyn til andre.
Man kan indrette sig lige efter ens hoved, også med spejle osv.
DU træner præcis når du vil. Du har 1 minuts transport til dit center. Har du lige et hul i kalenderen kan du sagtens nå din træning. Du behøver ikke pakke taske og går i bad derhjemme.
Ulemper ved homegym:
Du skal smide mange penge hvis det skal blive godt (læs længere nede om mine tanker om homegym..)
Du skal selv holde rengøringen og betale hvis noget går i stykker
Stort opstartsbeløb
For det meste træning helt og aldeles alene. Kunne forestille mig man får lidt kuller af det i længden
Der er garanteret flere punkter i alle kasser..
Hvis jeg sku have et homegym (som jeg VILDT godt kunne tænke mig), skulle det være:
Et stort lokale kun til det. Ikke kombineret garage/skur/homegym. Gerne en kælder. 40 m² plads ville være mere end rigeligt for mig.
Af udstyr skulle der være faste håndvægte fra ca 20-50 kg og så ellers saml selv for resten.
1-2 barbells
1 EZ stang
1 chin up bar
1 dip stativ
1 squat rack, evt. power rack som ku bruges til både rackpulls, squat og bænk. Men hvis vi leger at jeg havde en fed fed tegnebog, så skulle jeg have både powerrack og en bænkpres
2 justerbare bænke
Masser af spejle, nogle gode højtalere med mulighed for tilslutning til både radio og musik fra computer, iPod og andet...
Gulvet skulle være solidt og kunne holde til at der blev smidt lidt med tingene.
Noget ala det her, men dog med mere luft . Synes tingene står lidt for tæt, men princippet med alle håndtag, reb osv. hængende på væggen og sådan er lige i øjet

Se evt her
http://www.home-gym-bodybuilding.com/se ... e-gym.htmlAlt i alt, så ville jeg fandme gerne have min egen kælder med en masse fedt udstyr.. i det lange løb ville jeg måske savne centeret pga folk at snakke med osv, men jeg min kælder ville nok blive samlingssted for de venner jeg har der også træner, så helt alene bliver man nok ikke