Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Mysteriet med det brune ris
Jeg hør ikke til dem som er meget god til at klikke rundt bland diverse blogs på nettet - har nogle favoritter som jeg altid tjekker hver dag og så nogle ekstra, som jeg kun kikker i de dage hvor jeg synes at jeg har tiden til det.
Det som fascinerer mig når man klikker rundt bland mange af fitnessbloggerne, er deres fettish med brunt ris… Overalt dukker det op; kogt kyllingebryst med brunt ris og dampet broccoli, tun med tangvandskogte mungobønner og brunt ris osv, osv. Gad vide om de synes det er godt? Jeg synes personlig det er ret ligegyldigt, især det “rigtige”, d.v.s. ikke det som hedder parboiled, hvilket er i stort set det eneste man kan få fat i i almindelige supermarkeder, men det som skal ligge i koldt vand i evigheder for man kan få lov at koge det i endnu en evighed. Det som man næsten kun kan købe i ayurveda butikker hvor man spiller hvalesang i baggrunden og har en hund, hvis pels tyder på at den stakkel er på veganer mad, ligesom sin ejer.
http://yogapeeps.com/main/wp-content/up ... urveda.jpg
http://yogapeeps.com/main/wp-content/up ... urveda.jpg
Hvis man nu synes at det der brune ris smager godt, så fred være med det. Alle har vi jo forskellig smag, heldigvis.Men det ville ikke undre mig, hvis halvdelen af dem som kør det ned, gør det med en overbevisning om at det skulle være fantastisk sundt. Ikke fordi det er usundt, men jeg mener mere at de tror det skulle være så meget sundere end hvidt ris. Energimæssigt, er forskellen imellem de to varianter i princip ikke eksisterende. Så det kan man lægge til side, som argument med det samme. Af hvidt ris er der nu også en række forskellige af slagsen, så vi kan jo fjerne alle dem som har et højt GI, hvis man nu er én af dem som tror at det spiller en rolle. Så har vi basmati og slægtninge til dette tilbage. Basmati har et forholdsvis lavt GI og det skiller sig minimalt fra det brune ris i parboiled form.
Så den næste potentielle pointe - fiberindhold. Den mængede fiber du får fra parboiled brun ris, er ikke den vildeste mængede og jeg ville mene at hvis du bruger det som din afgørende kilde til kostfiber i din kost, så er du lidt galt på den. Og det samme gælder for det lidt højere indhold af mikronæringsstoffer, som bruges som salgsargument for det brune ris. Hvis du tror at du kommer at ende med at udvikle malnutrition p.g.a. at du ikke får brunt ris hver dag, så ligger ikke fejlen der, men i den kost du spiser i øvrigt. Desuden gør indholdet af kostfiber at det bliver sværere for din krop at optage mikronæringsstofferne alligevel. Så med mindre du synes at parboiled brun ris smager fantastisk, spar lidt penge og invester i ganske almindelig basmati

Dingo skrev:Spis bulgur - flere fibre , indeholder mere E vitamin end brune ris og smager super. Godt alternativ til ris. Hvis vi lige skal lave et mindre sidespor
Mit bud er at det er kultur bestemt at vi ikke spiser mere bulgur

flamingopikken skrev:Fuldkorn vs. ikke-fuldkorn:
Lige mange kcal
Lige meget protein, kulhydrat og fedt
3-4 gange så mange fibre i fuldkorn
2-3 gange så meget thiamin, niacin, folat, kalium, fosfor og jern
Kostfibre alene har en lang række fordele, så sådan som jeg ser det, er spørgsmålet mere: Hvorfor dog IKKE spise fuldkorn? (Uanset om det så er rugbrød vs. hvidt brød, fuldkornspasta vs. alm. pasta eller brune/fuldkornsris vs. hvide ris).

Nick_91 skrev:Hvorfor er der ingen mod, der har flyttet denne tråd til kost-forummet?

Friche skrev:
Det er der nu

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster