Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1453
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1450

Følg bodybuilding.dk på

måltid vs shake

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg har ovejet at begynde at lave min aftensmad således at jeg kan å direkte hjem og æde den efter træning, fremfor at drikke en shake. Mad skulle jo være at foretrække, hvis vi antager at det er den rigtige mad jeg spiser. Er dette optimalt, hvis jeg bare få spist indefor en halv time, istedet for en shake? det vil ikke altid være muligt, men så ofte det kan lade sig gøre.

Reputation point: 15

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg ville nok foretrække at tage shaken direkte efter træning, og derefter spise et solidt måltid (aftensmad) ½-1 time senere.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Logbog: Vis logbog

Jeg er tilhænger af almindelige sunde måltider fremfor shakes, og mener bestemt du skal gøre dette. Som ordet siger, så er det er kostTILSKUD. Så hvis du ligefrem kan have et dejligt måltid mad klart når du kommer hjem, så ville jeg foretrække det, så længe der er godt med proteiner i selv samme.

En shake kan du altid kaste i hovedet, hvis du vil have de ekstra proteiner.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: Dansk Fitness Vanløse

Styrkeliste
- Bænkpres: 0.10
- Squat: 300.00
- Dødløft: 60.00

Galleri: Vis galleri (8)

Eller bare begge dele? Shake + banan efter træning og et godt måltid senere
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Hjørring

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Kostplan: Ingen kostplan

Lad aldrig en shake erstatte din kost, hvis at du ikke kan æde noget efter træning, så lav selv en shake, æggehvider i micro ovnen, tilsæt rosiner, og lidt vand så er det perfekt til efter træning.

Pulver er ikke ret godt, der var engang en tråd på BH om pulver, og det viste sig at meget få slags protein pulver indeholdte hvad det skulle, og størstedelen indholdte næsten intet protein.
Brugeravatar

-igor- skrev:Pulver er ikke ret godt, der var engang en tråd på BH om pulver, og det viste sig at meget få slags protein pulver indeholdte hvad det skulle, og størstedelen indholdte næsten intet protein.

Det vil jeg gerne have en kilde på. :?
Fuck om jeg dør ung, bare kisten er tung!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hellerup

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 152.00

flotfyr89 skrev:
-igor- skrev:Pulver er ikke ret godt, der var engang en tråd på BH om pulver, og det viste sig at meget få slags protein pulver indeholdte hvad det skulle, og størstedelen indholdte næsten intet protein.

Det vil jeg gerne have en kilde på. :?

flotfyr89 hehehe love på det navn !

tror kun det var før det blev snydt lidt med protein, idag tror jeg ikke det kan lade sig gøre for alle de tjek der bliver lavet. Men man burde nok finde nogen kilder på det

Hislen spejderleder54 :dance:
Billede
Brugeravatar

A.L.P.H.A skrev:flotfyr89 hehehe love på det navn !

tror kun det var før det blev snydt lidt med protein, idag tror jeg ikke det kan lade sig gøre for alle de tjek der bliver lavet. Men man burde nok finde nogen kilder på det

Hislen spejderleder54 :dance:

Der er jo en vis tradition for at sælge kosttilskud, hvis virkning er diskutabelt - hvis overhovedet - dokumenteret.

Protein; som f.eks. valleprotein, er dog et produkt, hvor virkningen ikke er så meget til diskussion. Det er, ligesom med andre produkter, ikke blot er amoralsk men decideret svindel at påstå, at indholdet er noget som helst andet end det, som anføres af producenten eller sælgeren af produktet.

Da jeg for nyligt har investeret i en større mængde valleprotein, som jeg sætter mit lid til som en god og pålidelig proteinkilde, ville det jo være lidt nederen, hvis sådan svindel var almen praksis på området og jeg skulle bekymre mig for, om hvor vidt der overhovedet er 80% ren protein i det, som jeg med glæde propper i mig med salig forventning om, at der faktisk er 80 gram protein pr. 100 gram pulver.

Eftersom at der er en masse myter og tilmed hysteri omkring styrketræning gældende omkring alt fra kosttilskud til træningsmetoder, tillægger jeg dog ikke igors kommentar det store.

Da det dog er temmelig vigtigt for mig, at jeg rent faktisk får den protein, jeg forventer at få ud af mine kosttilskud, vil jeg da alligevel meget gerne få afkræftet påstanden om svindel med indholdet i almindelige proteinprodukter som værende omfattende og noget, jeg skal bekymre mig for.
Brugeravatar

Styrkeliste

I øvrigt vil jeg tilslutte mig dem, der taler for at tage en post-workout shake og spise et måltid mad en halv time til halvanden efter træningspasset - det er det, som jeg altid har gjort.

En proteinshake skal rigtigt nok ikke erstatte et måltid; det virker i hvert fald ikke særlig sundt. Jeg er dog ikke helt enig i, at det dog skal være en helt absolut holdning til det, da der jo er stor forskel på, hvad en proteinshake er. Jeg er helt enig i, at en shake bestående af et scoop valleprotein og nogle hundrede milliliter vand er nogen erstatning på et måltid - eller for den sags skyld en shake bestående af proteinpulver og mælk - men jeg synes egentlig, at det nok godt kan lade sig gøre at bruge en proteinshake som en måltidserstatning, hvis denne shake også består af andre ting.

F.eks. "spiser" jeg oftest en shake bestående af valleprotein, 100-200 gram havregryn, 100 gram frosne bær, lidt vegetabilsk olie og en halv liter mælk til morgenmad sammen med en kop kaffe, fiskeolie, vitaminer og en koffeinpille, når jeg ikke har tid til at kokkerere særlig meget. En sådan shake giver mig proteiner, både komplekse og hurtige kulhydrater samt fedt. Alt sammen i passende mængder til at udgøre en morgenmåltid.

Naturligvis skal man ikke basere sin diæt på proteinshakes, men man kan da godt engang imellem bruge dem som en måltidserstatning. Jeg vil dog hælde til, at en proteinshake i sig selv ikke er tilstrækkelig som en post workout-måltid; man skal også have noget mad kort tid efter, at man har trænet.

Som man dog nok kan se, kan jeg dog ikke give den store ernæringsmæssige argumentation for nogen af mine påstande; det er bare et udtryk for det, som jeg synes føles rigtig. :´)
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg kan se der er en del forskellige meninger om den her fremgangsmåde. Eftersom jeg altid har kørt en shake ned(indeholder: protein pulver, WG og mælk, banan), vil jeg i en periode bestræbe mig på at spise et måltid istedet.

Bundesball skrev:Jeg er tilhænger af almindelige sunde måltider fremfor shakes, og mener bestemt du skal gøre dette. Som ordet siger, så er det er kostTILSKUD. Så hvis du ligefrem kan have et dejligt måltid mad klart når du kommer hjem, så ville jeg foretrække det, så længe der er godt med proteiner i selv samme.

En shake kan du altid kaste i hovedet, hvis du vil have de ekstra proteiner.

Tunbøffer, ris og grønne bønner :8 yderst delikat :D

Tak for svarene!

Langt de fleste kostprogrammer står og falder baserret på shakes med base af købe pulver herinde, jeg er ret sikker på at folk ville blive rigtigt overasket over hvor meget mere de ville få ud af stabil kost istedet, hvis at man bare tar det gamle grundtrick med kød, din vægt og et 0 bagved, f.eks 102kg et 0 bagved 1020, så er det 1020 gram kød ed til en 102kg bodybuilder, så har man det daglige protein indtag, så for at optimerre det lidt så bør man vælge 5 slags kød,
Dag 1 oksekød
Dag 2 svin
Dag 3 kylling/kalkun
Dag 4 dyr
Dag 5 fisk
Så har man den komplette kæde af animalske proteiner.
På den måde får man heller ikke samme kost dag ud og dag ind, så blir man ikke træt af at æde sund mad, som er de flestes problem.
Så med ris og kartofler, havregryn, pasta, Der får man sine kulhydrater fra som base, man kan tilføje andre ting osse, f.eks rosiner som hurtige kulhydrater til morgen og lige efter træning, f.eks er protein pandekager godt lige efter træning og om morgenen( ikke med pulver crap i, men med æggehvider rosiner, bananer)

Så laver man en simpel målning af ens fedt% med en tang, 1 gang om ugen, og ud fra om man har taget fedt på eller smidt for meget fedt, så justerer man i sit kulhydrat indtag, og aldrig ved ens protein indtag.

Det blev så lige en hurtig guide til den som vil optimerre deres kost lidt, prøv det og i vil smide jeres pulver ud bagefter.
Brugeravatar

Tja, jeg har også tænkt på at springe shaken over hvis man alligevel skal til at spise.
Men hvilket mad indeholder valleprotein? Jeg ved at kakao gør, men fx oksefars?

Træner her: Fitnessone

Styrkeliste
- Squat: 120.00
- Dødløft: 135.00

Det er jo åndsvagt meget kød
Brugeravatar

Geografisk sted: aalborg ø

Træner her: Unifitness

iJaxe skrev:Tja, jeg har også tænkt på at springe shaken over hvis man alligevel skal til at spise.

Så vidt jeg ved er valleprotein ekstrakt fra mælk.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

WeirdMoose skrev:Det er jo åndsvagt meget kød

Igor er også en stor mand :D
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

Chayen skrev:
WeirdMoose skrev:Det er jo åndsvagt meget kød

Igor er også en stor mand :D

Sikkert. Men nu var det ikke det jeg snakkede om.
Brugeravatar

Geografisk sted: aalborg ø

Træner her: Unifitness

Chayen skrev:
iJaxe skrev:Tja, jeg har også tænkt på at springe shaken over hvis man alligevel skal til at spise.

Så vidt jeg ved er valleprotein ekstrakt fra mælk.

Mener at mælk er 20% valle og 80% kassein.

Træner her: Fitnessone

Styrkeliste
- Dødløft: 135.00

-igor- skrev:Langt de fleste kostprogrammer står og falder baserret på shakes med base af købe pulver herinde, jeg er ret sikker på at folk ville blive rigtigt overasket over hvor meget mere de ville få ud af stabil kost istedet, hvis at man bare tar det gamle grundtrick med kød, din vægt og et 0 bagved, f.eks 102kg et 0 bagved 1020, så er det 1020 gram kød ed til en 102kg bodybuilder, så har man det daglige protein indtag, så for at optimerre det lidt så bør man vælge 5 slags kød,
Dag 1 oksekød
Dag 2 svin
Dag 3 kylling/kalkun
Dag 4 dyr
Dag 5 fisk
På den måde får man heller ikke samme kost dag ud og dag ind, så blir man ikke træt af at æde sund mad, som er de flestes problem.
Så med ris og kartofler, havregryn, pasta, Der får man sine kulhydrater fra som base, man kan tilføje andre ting osse, f.eks rosiner som hurtige kulhydrater til morgen og lige efter træning, f.eks er protein pandekager godt lige efter træning og om morgenen( ikke med pulver crap i, men med æggehvider rosiner, bananer)

Så laver man en simpel målning af ens fedt% med en tang, 1 gang om ugen, og ud fra om man har taget fedt på eller smidt for meget fedt, så justerer man i sit kulhydrat indtag, og aldrig ved ens protein indtag.

Det blev så lige en hurtig guide til den som vil optimerre deres kost lidt, prøv det og i vil smide jeres pulver ud bagefter.

Lyder som en drøm for alle kødelskere, dog kan mit budget ikke helt holde til at købe det kød jeg vil have, i de mængder :D Men er fuldstændig enig med dig mht. kosten.
Brugeravatar

Styrkeliste

Bundesball skrev:
-igor- skrev:Langt de fleste kostprogrammer står og falder baserret på shakes med base af købe pulver herinde, jeg er ret sikker på at folk ville blive rigtigt overasket over hvor meget mere de ville få ud af stabil kost istedet, hvis at man bare tar det gamle grundtrick med kød, din vægt og et 0 bagved, f.eks 102kg et 0 bagved 1020, så er det 1020 gram kød ed til en 102kg bodybuilder, så har man det daglige protein indtag, så for at optimerre det lidt så bør man vælge 5 slags kød,
Dag 1 oksekød
Dag 2 svin
Dag 3 kylling/kalkun
Dag 4 dyr
Dag 5 fisk

Lyder som en drøm for alle kødelskere, dog kan mit budget ikke helt holde til at købe det kød jeg vil have, i de mængder :D Men er fuldstændig enig med dig mht. kosten.

Ja, det er desværret ret dyrt, men så kan man spare penge på protein pulver, kreatin, smøger, mælk, slik og alt muligt andet istedet, så er det slet ikke så slemt.
Hvis at man alene på oksekød og svinekød dagene vælger retter baserret på fars, så sparer man osse en del der, så det er sådan rimeligt til at overkomme økonomisk, og resultaterne er det hele værd ens krop takker en for det.
Det er bare dejligt at kunne æde sådan, jeg glæder mig hver aften til at vågne dagen efter og æde :D
Brugeravatar

Hehe... smukt igor. Jeg vil se om ikke jeg ´kan snige mere fra kødriget ind i min diæt, jeg eeelsker kød.
Brugeravatar

Styrkeliste

"Dag 1 oksekød
Dag 2 svin
Dag 3 kylling/kalkun
Dag 4 Dyr
Dag 5 fisk "

Viking!

Vil man så splitte mængden op i mange måltider, så at man f.eks. spiser 1 kg kød om dagen fordelt på 5 måltider med 200g i hver måltid ? Eller er det ok at halvere det ? Kan kroppen stadig optage proteinen eller er det for meget på en gang ?

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Dødløft: 170.00

vil foreslå at dele det op, evt i de 3 store måltider, dine måltider bliver lidt kedelige hvis du kun psiser kød til aften og det gør vi vikinger ikke, køb over hele dagen er virkelig noget vi ka li :dance:
Tjek min log

viewtopic.php?t=25174&postorder=asc&start=120#p668994

"Det er godt for dine guns"
Brugeravatar

Geografisk sted: Bælum

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00

3dec skrev:Jeg har ovejet at begynde at lave min aftensmad således at jeg kan å direkte hjem og æde den efter træning, fremfor at drikke en shake. Mad skulle jo være at foretrække, hvis vi antager at det er den rigtige mad jeg spiser. Er dette optimalt, hvis jeg bare få spist indefor en halv time, istedet for en shake? det vil ikke altid være muligt, men så ofte det kan lade sig gøre.

Lige nødagtig efter træning, er valle protein en bedre ide end kød, da det er hurtigere optageligt. Så efter træning skal det hedde valle + druesukker(el. lign.). Efter træning skal depoterne fyldes op med det samme så det hjælper ikke noget at spise kød + komplekse kulhydrater. Aminosyre er ligeledes en god ide efter træning.
Alle andre måltider i løbet af dagen er dog bedst hvis de er "whole food".
Og lige i forhold til at spise igennem dagen, er der undersøgelser af layne norton der peger på det er bedre at spise hver 4-6 time frem for hver 2-3 time, dog med bcaa ind imellem måltiderne. Grundet protein synthesen ikke kan øges igen ved for små tidintervaller (2-3 t)
Brugeravatar

Geografisk sted: Svendborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 325.00
- Dødløft: 310.00

Haagen skrev:
3dec skrev:Jeg har ovejet at begynde at lave min aftensmad således at jeg kan å direkte hjem og æde den efter træning, fremfor at drikke en shake. Mad skulle jo være at foretrække, hvis vi antager at det er den rigtige mad jeg spiser. Er dette optimalt, hvis jeg bare få spist indefor en halv time, istedet for en shake? det vil ikke altid være muligt, men så ofte det kan lade sig gøre.

Lige nødagtig efter træning, er valle protein en bedre ide end kød, da det er hurtigere optageligt. Så efter træning skal det hedde valle + druesukker(el. lign.). Efter træning skal depoterne fyldes op med det samme så det hjælper ikke noget at spise kød + komplekse kulhydrater. Aminosyre er ligeledes en god ide efter træning.
Alle andre måltider i løbet af dagen er dog bedst hvis de er "whole food".
Og lige i forhold til at spise igennem dagen, er der undersøgelser af layne norton der peger på det er bedre at spise hver 4-6 time frem for hver 2-3 time, dog med bcaa ind imellem måltiderne. Grundet protein synthesen ikke kan øges igen ved for små tidintervaller (2-3 t)

Igen et interessant indlæg. De gange jeg benytter mig af en shake, bruger jeg netop også weightgainer, som har protein og maltodextrin, som er godt til at fylde depoterne. Men nu står der heller ikke et måltid mad klart når jeg kommer hjem... :(

Men det skal være nogle store måltider for mange, hvis der skal gå 4-6 timer imellem, for at komme op på deres kalorieindtag under bulk. Er det de "hurtige" proteiner der gør at man kan tage disse hver 2-3 t, og ikke vente 4-6 t?
Brugeravatar

Styrkeliste

Meningen ved sådan et kost program er netop at man kan smide alt det tvivlbare ud, som f.eks walle shake,og alle andre former for pulver shakes.
Hvis at man æder sin mad i 4-5måltider over dagen i de mængder, så behøver man ikke at det skal være hurtigt optageligt, det er bla osse pointen, nemlig at kroppen hele tiden har proteiner og kulhydrater i de mængder den har brug for.
Jeg foretrækker kun lidt hurtigt optageligt om morgenen, nogle gange efter træning hvis at jeg er kørt helt flad, ellers er det kosten der gør tricket.

Jeg blev selv sat til at æde sådan af en ven, og resultaterne kom som aldrig før, det var i en lang periode off, alle troede at jeg var på kraftige anaboler, sådan gainede jeg, på samme tid med at jeg cuttede.
Brugeravatar

-igor- skrev:Meningen ved sådan et kost program er netop at man kan smide alt det tvivlbare ud, som f.eks walle shake,og alle andre former for pulver shakes.
Hvis at man æder sin mad i 4-5måltider over dagen i de mængder, så behøver man ikke at det skal være hurtigt optageligt, det er bla osse pointen, nemlig at kroppen hele tiden har proteiner og kulhydrater i de mængder den har brug for.
Jeg foretrækker kun lidt hurtigt optageligt om morgenen, nogle gange efter træning hvis at jeg er kørt helt flad, ellers er det kosten der gør tricket.

Jeg blev selv sat til at æde sådan af en ven, og resultaterne kom som aldrig før, det var i en lang periode off, alle troede at jeg var på kraftige anaboler, sådan gainede jeg, på samme tid med at jeg cuttede.

Jeg vil ha' det i baghovedet når jeg står ved køledisken, og så lige tage 2 pakker i stedet for 1 :D
Brugeravatar

Styrkeliste

Rigtig meget god info, det er klart noget jeg vil bestræbe mig på at følge.

Lige en ting til, hvad betyder bcaa ?

Hvad vil de umiddelbare ulemper være, ved at æde så meget kød? Udover prisen :)
"Society is an insane asylum run by the inmates" - Erving Goffman

Geografisk sted: All around....

Træner her: Fitness World Husum

Niklas! skrev:Hvad vil de umiddelbare ulemper være, ved at æde så meget kød? Udover prisen :)

Umiddelbart ingen.
#TEAMSJONAS 2014 #Hejhejpik
I was 135 pounds and then I ate steroids for every meal then i weighed 500 pounds because I took hippo steroids and my biceps exploded and hippo muscle flew everywhere and landed on my grandmas face.

Reputation point: 260

Næste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster