Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1627
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1624

Følg bodybuilding.dk på

Økonom eller revisor?

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hey BB'ere,

En ven går og fifler mellem disse uddannelse, hvordan er forskellen på en økonom og en statsautoriseret revisor? Hvordan ser forskel på lønnen ud?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Reputation point: 140

Kostplan: Ingen kostplan

Du kan på ingen mulig måde sammenligne en revisor med en økonom (cand. oecon). Lønnen for sidstnævnte kan variere meget :)

Statsautoriseret revisor er da i øvrigt ikke noget man sådan lige bliver Det tager da mange år? :)

Begge uddannelser er dog ret fornuftige i forhold til både jobs og løn.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Logbog: Vis logbog

Vælg ikke uddannelse ud fra løn

Måske din kammerat skulle sætte sig grundigt ind i uddannelserne selv, så han ikke senerehen dropper ud af studiet som så mange andre...

Reputation point: 25

Geografisk sted: Fredericia

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 185.00

8800 skrev:Du kan på ingen mulig måde sammenligne en revisor med en økonom (cand. oecon). Lønnen for sidstnævnte kan variere meget :)

Statsautoriseret revisor er da i øvrigt ikke noget man sådan lige bliver Det tager da mange år? :)

Han fifler meget med, om han skal tage økonom-vejen (Slutresultat: Cand.oecon), eller han skal læse en HA.Almen og en HD ovenpå, forskellen på de to er uklar for ham.

Reputation point: 15

At blive statsautoriseret revisor tager rigtigt mange år. Først tager du en cand.merc.aud, så er du registreret revisor. Derefter læser du til autoriseret revisor. Dernæst til statsautoriseret. Det er ret almindeligt at man dumper sin eksamen som statsautoriseret og 3. gang klapper fælden, så er du udelukket.

Hvad mener du med økonom? Cand.oecon? Cand.polit? Cand.merc?

Det lyder på mig som om din ven ikke har sat sig ordentligt ind i tingene. Som 8800 nævner, er der tale om ofte vellønnede jobs, men det er svært at stille så firkantet op. I øvrigt er der mange andre vigtige faktorer i sit uddannelsesvalg end løn.
"For me life is continuously being hungry. The meaning of life is not simply to exist, to survive, but to move ahead, to go up, to achieve, to conquer" - Arnie.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: København Ø

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Dødløft: 210.00

Batmand skrev:
8800 skrev:Du kan på ingen mulig måde sammenligne en revisor med en økonom (cand. oecon). Lønnen for sidstnævnte kan variere meget :)

Han fifler meget med, om han skal tage økonom-vejen (Slutresultat: Cand.oecon), eller han skal læse en HA.Almen og en HD ovenpå, forskellen på de to er uklar for ham.

En HD og HD(R) er ikke i selv uddannelser som revisor, i modsætning til en cand.merc.aud. En HD(R) skal efterfølges af en aud, hvis man vil have en revisor uddannelse.
"For me life is continuously being hungry. The meaning of life is not simply to exist, to survive, but to move ahead, to go up, to achieve, to conquer" - Arnie.
Brugeravatar

Styrkeliste

Batmand skrev:Han fifler meget med, om han skal tage økonom-vejen (Slutresultat: Cand.oecon), eller han skal læse en HA.Almen og en HD ovenpå, forskellen på de to er uklar for ham.

Ved han overhovedet hvad han snakker om? HA.Almen er en "fuldtids"-bachelor og en HD er en deltidsuddannelse, som er kortere og er beregnet til folk med et fuldtidsjob ved siden af.

Dertil kræver begge uddannelser (økonom og revisor) typisk en bachelor i økonomi, så en god idé kunne være at starte på dette for senere at træffe en beslutning når der skal søges kandidatuddannelse.
Brugeravatar

Geografisk sted: København

FlotØkonomFraCBS20SomreGammelOgLækkerSomKunEnAlmen skrev:Dertil kræver begge uddannelser (økonom og revisor) typisk en bachelor i økonomi, så en god idé kunne være at starte på dette for senere at træffe en beslutning når der skal søges kandidatuddannelse.

+1. Tag et skridt af gangen. Ofte ændrer ens syn på tingene sig, når man kommer i gang med det.
Brugeravatar

Styrkeliste

Så vidt jeg husker så foregår det ved at man først tager en Cand.merc.aud (3½ år?)
Der til kan tages HD eller HA + 5års praktisk erfaring som revisor før man kan gå op til eksamen som Autoriseret revisor.

HD er en aften skole på 3år hvor du har praktisk arbejde ved siden af.
HA er almen skole på 2år, uden praktisk arbejde ved siden af.

Det er så vidt jeg husker, skrev opgave om det i OSO for nogle år tilbage ! :)
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse - 82.85kg
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 257,5kg / 260kg
Bænkpress 147,5kg / 142,5kg
Dødløft: 255kg / 255kg
Total: 660kg / 440,550 Wilks

Geografisk sted: Næstved (Aalborg)

Træner her: HGVS
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 260.00
- Dødløft: 255.00

Batmand skrev:

Sat simpelt op så er cand.oecon det man kan kunne kalde nationaløkonomer hvorimod HA. almen er driftsøkonomer.

Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

ptormx skrev:Vælg ikke uddannelse ud fra løn

+ 1

Reputation point: 35

Geografisk sted: Svendborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

ptormx skrev:Vælg ikke uddannelse ud fra løn

Hvis økonomisk frihed er det eneste, der betyder noget for en og man har evnerne skal man selvfølgelig gå efter lønnen. Alt andet vil være mærkværdigt.

Dermed ikke sagt, at det ikke vil være dumt at gøre det for de fleste.

Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Lentz skrev:Så vidt jeg husker så foregår det ved at man først tager en Cand.merc.aud (3½ år?)
Der til kan tages HD eller HA + 5års praktisk erfaring som revisor før man kan gå op til eksamen som Autoriseret revisor.

Det er tæt på at være så forkert, som det kan være :)

Til TS: Gå ind på ug.dk og find ud af tingene selv, eller tag kontakt til uddannelsesstederne og forhør dig ad der.
For at følge op på din pb, så er det meget svært at sige noget universelt om de forskellige lønniveauer. Du kan evt. søge på noget lønstatistik.
Brugeravatar

Styrkeliste

Dem jeg har kendt som blev revisor, samt jeg også har en søster i branchen, der er mange endt med at rykke videre. Der er en del arbejde og mere end de 37 timer man normalt har. Det vil der normalt altid være i godt lønnede jobs så om han går den ene vej eller den anden må det forventes. Men typisk for revisor har du et meget travl første halvår, som eksempel har jeg en veninde som kørte nedsat tid grundet hun var kommet tilbage fra barsel, og nedsat tid var 45 timer ugentligt. Og så har du et andet halvår hvor der ikke er en pind at lave.
Måske du burde sætte dig mere ind i hvilke jobs du kan få med de forskellige uddannelser og hvad de indebærer.

Der er ikke mange jobs i dag, som holder sig til de 37 timer, hvis ikke du er offentlig ansat.

I det private har de fleste en hel del flere timer end overenskomsten siger, og som økonom eller revisor, kan jeg love dig der er MANGE flere arbejdstimer. Det er en del af gamet, hvis du vil have et godt job, ikke få fyresedlen og måske endda avancere i virksomheden eller branchen.

Glæd jer indtil det virkelige liv indfinder sig - man har det fantastisk godt som studerende.

Geografisk sted: Fredericia

Styrkeliste
- Dødløft: 185.00

ØbroMorten skrev:
Lentz skrev:Så vidt jeg husker så foregår det ved at man først tager en Cand.merc.aud (3½ år?)

Det er tæt på at være så forkert, som det kan være :)

Så husker jeg tilsyneladende rivende galt :shock:
For ved ihvertfald min opgave var rigtig da jeg fik vejledning af en Autoriseret revisor :lol:
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse - 82.85kg
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 257,5kg / 260kg
Bænkpress 147,5kg / 142,5kg
Dødløft: 255kg / 255kg
Total: 660kg / 440,550 Wilks

Geografisk sted: Næstved (Aalborg)

Træner her: HGVS
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 260.00
- Dødløft: 255.00

http://bliv-revisor.dk/UDDANNELSESMODEL-119.aspx

Her er en fin oversigt som vi deler ud når vi tager rundt med uddannelseskaravanen.. :-)
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Aarhus

Jeg har selv overvejet meget at blive oecon eller polit. Igennem min egen research sammen med svar fra 8800 på et par af mine spørgsmål, så er jeg blevet ret overbevist om, at det er den vej jeg skal. Gode jobmuligheder, god løn, gode internationale muligheder, fedt studiemiljø, mere prestigefyldt end cand.merc(.xxx)'ere samt et stort fokus på samfundet er næsten umuligt at sige nej til, hvis man skal økonomivejen i mit hoved. Jeg overvejer dog også lidt International Business på CBS, hvis jeg lige holder snittet højt igennem 2.g's eksamener og 3.g. :)
Brugeravatar

Hængekøjen skrev:Jeg har selv overvejet meget at blive oecon eller polit. Igennem min egen research sammen med svar fra 8800 på et par af mine spørgsmål, så er jeg blevet ret overbevist om, at det er den vej jeg skal. Gode jobmuligheder, god løn, gode internationale muligheder, fedt studiemiljø, mere prestigefyldt end cand.merc(.xxx)'ere samt et stort fokus på samfundet er næsten umuligt at sige nej til, hvis man skal økonomivejen i mit hoved. Jeg overvejer dog også lidt International Business på CBS, hvis jeg lige holder snittet højt igennem 2.g's eksamener og 3.g. :)

Mere prestigefyldt end cand.merc.? Hvor har du den fra?

International Business er vel den mest overvurderede uddannelse vi har i Danmark. Man lærer 90% af det som man lærer på HA.Almen, har færre eksamener og kræver et snit som burde ligge 3-4 karakterer lavere i forhold til niveauet.
Brugeravatar

Anker skrev:
Hængekøjen skrev:Jeg har selv overvejet meget at blive oecon eller polit. Igennem min egen research sammen med svar fra 8800 på et par af mine spørgsmål, så er jeg blevet ret overbevist om, at det er den vej jeg skal. Gode jobmuligheder, god løn, gode internationale muligheder, fedt studiemiljø, mere prestigefyldt end cand.merc(.xxx)'ere samt et stort fokus på samfundet er næsten umuligt at sige nej til, hvis man skal økonomivejen i mit hoved. Jeg overvejer dog også lidt International Business på CBS, hvis jeg lige holder snittet højt igennem 2.g's eksamener og 3.g. :)

Mere prestigefyldt end cand.merc.? Hvor har du den fra?

International Business er vel den mest overvurderede uddannelse vi har i Danmark. Man lærer 90% af det som man lærer på HA.Almen, har færre eksamener og kræver et snit som burde ligge 3-4 karakterer lavere i forhold til niveauet.

1)

8800 skrev:1)
Oecon/polit (er mit indtryk) er en mere eksklusiv titel. Der bliver uddannet cand. merc'er i et væk. Men der findes mange interessante cand. merc. retninger.

Udover 8800s statement er det også min generelle opfattelse, når jeg snakker med folk som er cand.merc'ere og ikke har æren i klemme.

2)

Muligvis overvurderet, men her kommenterer Juice på det

The Juice skrev:
thaden skrev:Galt nok.. Forstår ikke med sådan et snit man vil læse det, men fred være :)

Det er en meget prestigefyldt uddannelse med undervisning på et højt niveau, gode kontakter til erhvervslivet og gode muligheder for at få fede jobs både inden- og udenrigs. What's not to like?

Og derudover kommenterer du også selv dette

Anker skrev:Jeg er f.eks. fuldstændigt overbevist om at snittet til International Business ville være højt på trods af at de skabte flere pladser, eller hvis der var færre ansøgere. Det er grundlæggende en meget krævende uddannelse, og man skal have noget mellem ørene.
Brugeravatar

Hængekøjen skrev:Og derudover kommenterer du også selv dette

Anker skrev:Jeg er f.eks. fuldstændigt overbevist om at snittet til International Business ville være højt på trods af at de skabte flere pladser, eller hvis der var færre ansøgere. Det er grundlæggende en meget krævende uddannelse, og man skal have noget mellem ørene.

Hvad jeg skrev i den quote du har fundet mener jeg stadig. Selvom HA.Almen lærer næsten det samme og har flere eksamener betyder det dog ikke at IB er easy.

Det skal dog heller ikke lyde som om at IB er en dårlig uddannelse, tværtimod er den sikkert rigtigt god.
Brugeravatar

Anker skrev:
Hængekøjen skrev:Og derudover kommenterer du også selv dette

Hvad jeg skrev i den quote du har fundet mener jeg stadig. Selvom HA.Almen lærer næsten det samme og har flere eksamener betyder det dog ikke at IB er easy.

Det skal dog heller ikke lyde som om at IB er en dårlig uddannelse, tværtimod er den sikkert rigtigt god.

Mmmh, kan selvfølgelig godt se at uddannelsens egentlige indhold måske ikke er helt afspejlet i et snit over 11, men stadig. Som Juice jo skriver giver det gode muligheder..
Brugeravatar

Ikke helt rigtigt :)

HA Almen er fultidsbachelor på 3 år, mens HD er et diplomuddannelse i 2 dele, man typisk tager sideløbende med arbejde i erhvervslivet.

Cand.merc.aud er en af de muligheder, man kan vælge som sin kandidatuddannelse EFTER, man har taget bacheloruddannelsen HA. Den tager som udgangspunkt kun 2 år, men den tager rimelig ofte længere tid efter aftale med et revisionsfirma, hvis man supplerer sit studie med arbejde i erhvervslivet, hvilket man typisk gør.

Jeg er selv ved at skrive mit speciale nu og skulle gerne blive Cand merc aud her om 3 måneder.. så jeg ved da godt hvad jeg ville vælge ;)
Men ellers kan det jo ikke stilles så firkantet op der er økonomer der tjener rigtigt meget og der er auder der tjener rigtigt meget, men der er jo ikke nogen der siger, at han sådan lige kan blive partner i pwc ;)
Udover det er det jo to ret forskellige retninger en økonom, vil alt andet lige have en del mere makroøkonomi og statistik, hvor du som aud får meget mere regnskab og skatteret.
Sidst rettet af Foos 10. apr 2012, 10:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Træner her: OBBC

Tag en uddannelse der gør noget for samfundet. Nåh nej, det er ikke så prestigefyldt ..
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

Kidd skrev:Tag en uddannelse der gør noget for samfundet. Nåh nej, det er ikke så prestigefyldt ..

Og hvorfor mener du så, at økonom eller statsautoriseret revisor ikke gør noget for samfundet? Hvilken uddannelse gør noget for samfundet, og hvad er ikke prestigefyldt?

Kidd skrev:Tag en uddannelse der gør noget for samfundet. Nåh nej, det er ikke så prestigefyldt ..

Som fx hvad? Uden økonomer og revisorer ville vi være godt og grundigt på røven.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Styrkeliste
- Dødløft: 225.00