Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1354
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1352

Følg bodybuilding.dk på

Proffs kører med 50% ROM?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey gutter. Som jeg har forstået det, skal armen til lockout når man presser ud i Bænk,
Men har efterhånden lagt mærke til mange videor hvor Proffesionelle bodybuilders kører kun med næsten en halv Rom.

Som her f.eks med Roonie Coleman (3:20)

og Jay cutler

Hvad er pointen, burde jeg også kører sådan hvis jeg træner for muskelmasse ??. w
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: Fitness World Viby

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 152.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

de er for store til at deres arme kan blive strakt ordentligt ud :lol:
http://www.frederikbahne.wordpress.com
- Strength has nothing to do with how much you can squat, but how much effort you put in it -
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 60.00
- Dødløft: 65.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Det er for at øge time under tension for den ønskede muskel.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Bay skrev:Det er for at øge time under tension for den ønskede muskel.

Som betyder /gør at ? :D
Brugeravatar

Styrkeliste

fuldt lockout er næsten aldrig at foretrække, da man mister spændet på musklen og øger risikoen for skader
Brugeravatar

Geografisk sted: 2500

Er det fordelagtigt, at benytte sig af, som begynder?

Dog er det vel besynligt, at man ikke går helt og rammer brystet? :-k Det kan selvfølgelig skyldes Cutlers forholdsvis smalle greb.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Jeg tror ærlig talt der er mange ting der er vigtigere at få styr på som begynder.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Hvis det er en dum ide at kører til LOCK OUT i Bænkpress vil jeg da stoppe med det fremover :p
og kører bænk lidt ligesom Coleman gør i videon.
Brugeravatar

Styrkeliste

Dingo skrev:Jeg tror ærlig talt der er mange ting der er vigtigere at få styr på som begynder.

som f.eks. at køre med fuld rom :hihi:

så skal man nok senere hen finde ud af hvad der virker for en selv mht cheat, non lockout eller hvad det nu er
Brugeravatar

Reputation point: 245

Som de andre allerede har sagt, for at holde presset på brystet og ikke alt det andet.

Jeg stoppede med lock-out for 1.5 år siden eller mindre. Jeg har aldrig haft så hurtig fremgang, min pectoralis major har altid været stor, men min clavicular haltede efter. Jeg stoppede med lock-out fokuserede på formen, gode negativer, ned at røre og nul bounce. Det virkede for mig.

:"Uden lock-out er lettere!"
Til en hver der tvivler, prøv at tage den vægt du normalt bænker otte gange med lock-out og forsøg uden, good luck bros.
Brugeravatar

Det vil så sige, at når jeg bænker, skal jeg kun næsten strække armen helt ud, for så at holde presset på musklen? Fremfor at strække armene helt, så det ikke længere er musklerne der holder vægten?

a34 skrev:Det vil så sige, at når jeg bænker, skal jeg kun næsten strække armen helt ud, for så at holde presset på musklen? Fremfor at strække armene helt, så det ikke længere er musklerne der holder vægten?

Lige præcis.
Pres med brystet og stop hvor du føler triceps bliver sat ind i spillet, sænk stangen igen etc.
Husk dog stadig en god teknik, altså nul bounce, stille og roligt ned.

Don't do like this guy
Brugeravatar

Barbell skrev:
a34 skrev:Det vil så sige, at når jeg bænker, skal jeg kun næsten strække armen helt ud, for så at holde presset på musklen? Fremfor at strække armene helt, så det ikke længere er musklerne der holder vægten?

Lige præcis.
Pres med brystet og stop hvor du føler triceps bliver sat ind i spillet, sænk stangen igen etc.
Husk dog stadig en god teknik, altså nul bounce, stille og roligt ned.

Don't do like this guy

Er det også ved traditionel bænkpres, at man ikke strækker armene helt?

Jeg var inde i øvelsesbiblioteket, som sagde flg.

Lower weight to mid-chest. Press bar upward until arms are extended. Repeat.

a34 skrev:
Er det også ved traditionel bænkpres, at man ikke strækker armene helt?

Jeg var inde i øvelsesbiblioteket, som sagde flg.

Lower weight to mid-chest. Press bar upward until arms are extended. Repeat.

Du kan undlade lock-out i alle de presseøvelser du lyster.
Primært Flad bænk, Skrå bænk og Skulder pres.
Brugeravatar

Barbell skrev:Du kan undlade lock-out i alle de presseøvelser du lyster.
Primært Flad bænk, Skrå bænk og Skulder pres.

Okay. Jeg takker :)

Barbell skrev:Don't do like this guy

Nu er det så en joke, men overdrivelse, fremmer forståelse :8
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

kan man i BB-sammenhæng gå så langt som at sige, at det nærmest altid vil være en fordel ikke at køre til lock-out i fx bænk? Jeg har tit tænkt over, om det, at musklen lige får lov at hvile ved lockout, reelt kan influcere negativt...

Ved flies er jeg også begyndt at stoppe, hvor man begynder at miste spændet hen over brystet
Brugeravatar

Jenslyn87 skrev:kan man i BB-sammenhæng gå så langt som at sige, at det nærmest altid vil være en fordel ikke at køre til lock-out i fx bænk? Jeg har tit tænkt over, om det, at musklen lige får lov at hvile ved lockout, reelt kan influcere negativt...

Ved flies er jeg også begyndt at stoppe, hvor man begynder at miste spændet hen over brystet

Det er vel ikke kun i bænk det gør sig gældende?! Man kan vel på samme måde hvile mellem sættene et splitsekund i både BOR og pullups, ved at slappe af et kort øjeblik, for dernæst at tage næste rep.

Men er det også at fortrække at køre med mindre ROM på f.eks. BOR og pullup også, hvis målet er muskelmasse ?

Muddii skrev:
Bay skrev:Det er for at øge time under tension for den ønskede muskel.

Som betyder /gør at ? :D

At øge time under tension er et værktøj, som så mange andre, til at opnå den ønskede muskulære udmattelse og til at holde fokus på den ønskede muskelgruppe.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Hmm, jeg var også meget overrasket efter jeg så Pumping Iron, Arnold kørte i sine military presses med 'latterlig' lav rom. Dvs. han kørte cirka stangen til pande højde? Hvordan kan det være at det er anbefalet at man kører med kæmpe ROM, mens man samtidig gør grin med folk der slet ikke kører med noget ROM, jeg ved godt at dem der kører med lille ROM ikke gør det bevidst fordi de er klar over det holder musklen under belastning længst muligt, men blot et spørgsmål om viden og træningserfaring. Men hvorfor ikke gøre det hvis det er det der er bedst for resultater? #-o
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: Odense

Asomugha skrev:Hmm, jeg var også meget overrasket efter jeg så Pumping Iron, Arnold kørte i sine military presses med 'latterlig' lav rom. Dvs. han kørte cirka stangen til pande højde? Hvordan kan det være at det er anbefalet at man kører med kæmpe ROM, mens man samtidig gør grin med folk der slet ikke kører med noget ROM, jeg ved godt at dem der kører med lille ROM ikke gør det bevidst fordi de er klar over det holder musklen under belastning længst muligt, men blot et spørgsmål om viden og træningserfaring. Men hvorfor ikke gøre det hvis det er det der er bedst for resultater? #-o

Der er jo forskel på hvordan man begrænser sin ROM. F.eks. i bænkpres kører mange nybegyndere 50% ROM, altså halvt ned og så til lock-out, hvilket ikke gør noget positivt for TUT for brystmusklen.
"I know that if you leave dishes in the sink, they get sticky and hard to wash the next day." - Arnold Schwarzenegger
Brugeravatar

Træner her: Fitness World Vesterbro

Mus Musculus skrev:
Asomugha skrev:Hmm, jeg var også meget overrasket efter jeg så Pumping Iron, Arnold kørte i sine military presses med 'latterlig' lav rom. Dvs. han kørte cirka stangen til pande højde? Hvordan kan det være at det er anbefalet at man kører med kæmpe ROM, mens man samtidig gør grin med folk der slet ikke kører med noget ROM, jeg ved godt at dem der kører med lille ROM ikke gør det bevidst fordi de er klar over det holder musklen under belastning længst muligt, men blot et spørgsmål om viden og træningserfaring. Men hvorfor ikke gøre det hvis det er det der er bedst for resultater? #-o

Der er jo forskel på hvordan man begrænser sin ROM. F.eks. i bænkpres kører mange nybegyndere 50% ROM, altså halvt ned og så til lock-out, hvilket ikke gør noget positivt for TUT for brystmusklen.

Exactly. De kører det, vi i gamle dage, kaldte The Invisible Board Press. Hvis der skal være nogen ræson i at køre pres med formindsket ROM, skal der køres i den del af vandringen der aktiverer primærbevægeren.. - i Arnolds tilfælde f.eks., under mili-press, har han sikkert stoppet vandringen omtrent hvor triceps begynder at assistere for alvor, og vendt, for på den måde at holde fokus på delts.

.. men om teknikken kan være anvendelig i trækøvelser, er et godt spørgsmål. Nogen ville måske påpege at det kunne være fordelagtigt at holde vandringen, eks. i db-rows, begrænset til den del der hovedsaglig rekrutterer lats - men andre ville så indvende at de ville snyde sig selv for aktiveringen af trapz, teres osv. For ikke at nævne biceps.

Jeg ved det ikke.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

MEGET Spændende tråd.

Jeg køre selv helt ned til brystet og op til lockout, men giver det mig mere værdig at køre helt ned til brystet og ca. 70% op, både hvad angår muskelmasse samt skader ville jeg da helt køre sådan.

Findes der evt. nogle gode (helst danske) artikler/beviser om det, eller sidder vi og snakker om gamle myter?

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00

Hmm.. Men, stadigvæk ville det vel på alle måder være tåbeligt at formindske ROM i f.eks dødløft, altså hvor man ikke lægger stangen død, for så kan øvelsen vel ikke leve op til sit navn? Og hvad med squat, ville det ikke også være tåbeligt ikke at kører full ROM der?

Men, er sku i tvivl om jeg vil formindske ROM i bp og det, hvis det kan have en positiv effekt ville jeg da gøre det. Men, når et løft godkendes i styrkeløft er det så ikke fra bund til lockout før det godkendes? Der var en tråd med college spilleren der kunne 49 reps med 100 kg, der var mange der ikke gav ham kredit for det, fordi han kørte med forfærdelig lille rom (inklusiv mig selv) men, han har vel kørt med lige så meget ROM som Coleman gør det?
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: Odense

Det er et spørgsmål om at være bevidst omkring de forskellige træningsparametre. Det kan sagtens være mere givende at køre mere mindsket ROM - på samme måde som det kan være en god idé at cheate. Det handler om at gøre det i perioder og i udvalgte øvelser.
Jeg ville ikke gøre nogen af ovenstående ting, hvis jeg var begynder. Alt til sin tid, men det vigtigste for en begynder er at opbygge et fornuftigt fundament.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Asomugha skrev:Hmm.. Men, stadigvæk ville det vel på alle måder være tåbeligt at formindske ROM i f.eks dødløft, altså hvor man ikke lægger stangen død, for så kan øvelsen vel ikke leve op til sit navn? Og hvad med squat, ville det ikke også være tåbeligt ikke at kører full ROM der?

Men, er sku i tvivl om jeg vil formindske ROM i bp og det, hvis det kan have en positiv effekt ville jeg da gøre det. Men, når et løft godkendes i styrkeløft er det så ikke fra bund til lockout før det godkendes? Der var en tråd med college spilleren der kunne 49 reps med 100 kg, der var mange der ikke gav ham kredit for det, fordi han kørte med forfærdelig lille rom (inklusiv mig selv) men, han har vel kørt med lige så meget ROM som Coleman gør det?

du kan ikke sammenligne BB med styrkeløft.
styrkeløft har regler om udførelse det har de ikke i bb.
mange i bb squatter også uden lock-out da det er et redskab som bay nævner til at øge TUT'en. det er helt korrekt at det ikke er et dødløft hvis du mindsker ROM. så er det et partielt dødløft eller et rackpull. begge øvelser som kan hjælpe folk med at bekæmpe deres sticky point.
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Vedr. dødløft og squat, så er der såmænd mange der med vilje køre med mindre ROM, end hvad der ville have været godkendt ved et SL-stævne. Nogen kører squat til lige over parallel, for at undgå uønsket rekruttering af glutes, andre kører dødløft uden at røre gulvet og uden lockout, for at holde en konstant TUT. Det kommer i høj grad an på, hvad målet ermed eens træning - hvordan man (når man har erfaringen og kender sin krop) vælger at udføre visse øvelser.

Personligt kører jeg squat med fuld ROM, røv til gulv, lockout og retur - netop fordi jeg ønsker at involvere både quads, hams og glutes. Dødløft kører jeg touch'n go og til lockout - da jeg oplever jeg på den måde kan holde opspændet bedre og at det dermed rammer bedst på den måde, for mit vedkomne.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Det kommer jo an på hvad man vil med sin træning..

Vil man være styrkeløfter, så SKAL man køre øvelsen "korrekt". Ellers når du ihvertfald ikke langt.

Vil man være bodybuilder, så kan man jo i princippet køre øvelserne som man vil. Ser jeg mange eksempler på i de forskellige centre.. Der er der ihvertfald nogen der har deres helt eget "træningssystem" :whistle:
Da Future skrev:
Du behøver ikke at være næbbet bare fordi du har fuglebryst!
........
How much coke did Charlie Sheen do?
- Enough to kill Two and a Half Men
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 225.00