Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 976
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 974

Følg bodybuilding.dk på

Starting strength erfaringer

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey alle sammen. Jeg har nu trænet i godt og vel 4 måneder med nogle forskellige fullbody programmer. Desværre er jeg ikke steget så meget i styrke som jeg havde håbet på. Jeg har derfor overvejet at køre Starting Strength, eller evt. en modificeret udgave af programmet.

Jeg vil gerne høre om nogle har gode erfaringer med dette program? selv syntes jeg måske det virker af lidt kun at træne 3 øvelser, 3 gange om ugen?

Kom bare med alle jeres inputs! :-)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Lineær progression virker rigtig godt for begyndere. Hvis du synes det er "lidt" at squatte tre gange i ugen, squatter du ikke dybt nok. Derudover træner du også din pressemuskulatur tre gange om ugen. Det kan godt være programmet ser simpelt og "let" ud, men det skal ikke undervurderes. Tilføj evt. 2-3 sæt pulldowns af 10-12 reps,på den ene dag, og 2-3 sæt hi-rep facepulls på den anden - så er du rigtig godt dækket ind.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Flyttet
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

peter n's råd er værd at tage med, for at opretholde en sund skulder (skapulae osv.)

Desuden. Husk at gå all-in i hver gentagelse. Pres/hiv så meget du kan selvom vægten måske ikke er det tungeste du har prøvet.
Mange bruger kun den nødvendige energi for at presse submaksimale kg i bænk, det ender ud med at gentagelsen bliver langsom. Lav en kontrolleret excentrisk, og så skal du forsøge at lave den koncentriske så hurtigt som muligt. -> Pulldowns, leg extensions (til en vis grad - sørg for at benet har kontakt til puden hele tiden - Sammen med leg curls) og en del isoleringsøvelser, er undtagelser.

God vind.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Starting Str ville være en godt program til dig Almond.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Kostplan: Ingen kostplan

Er der slet ingen, som har kørt programmet, der vil dele sine erfaringer? :-)
Brugeravatar

Styrkeliste

Almond skrev:Er der slet ingen, som har kørt programmet, der vil dele sine erfaringer? :-)

Jeg har kørt det i sin tid en 9-10 mdr ca.
Det gav et fint fundament i de 3 store, og en fornuftig portion masse.

Ikke det mest spændende program dog.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Jeg har kørt SL 5x5 og Bill Starr varianter, som minder utroligt meget om SS. Derudover bruger jeg stadigvæk lineær progression hele tiden, selvom jeg ikke er helt nybegynder længere. Du kan roligt gå i gang med det - det virker!
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Jeg kørte madcow inden for den første måned i min trænings erfaring, og det ligger meget op af.

Det er et super begynder program der hjælper med at bygge et stærkt fundament!!!
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse - 82.85kg
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 257,5kg / 260kg
Bænkpress 147,5kg / 142,5kg
Dødløft: 255kg / 255kg
Total: 660kg / 440,550 Wilks

Reputation point: 25

Geografisk sted: Næstved (Aalborg)

Træner her: HGVS
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 260.00
- Dødløft: 255.00

Jeg kørte det på et tidspunkt efter en længere pause fra vægtræning, hvor jeg kun havde kørt kropsvægtsøvelser og cardio i mangel på udstyr. Startede ud på omkring 70 kg i squatten og endte med at køre 3 sæt x 5 reps med 150 kg efter 3-4 måneder. Nu havde jeg godt nok også trænet før, men havde aldrig været så stærk. Det skal lige siges at jeg i samme periode spiste helt overdrevet og tog omkring 20 kg på. Men absolut noget af det mest effektive jeg nogensinde har prøvet.

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

Du kan evt. erstatte Cleans med Barbell Rows eller en anden form for øvre ryg øvelse. Personligt brugte jeg Pull ups og Kroc Rows og har siden fortrudt at jeg ikke brugte Barbell Rows, men det er en anden historie. :)

Godt program til at starte ud på og giver du den gas i 6 måneder med det, så vil du se en massiv fremgang. Lad vær med at pille for meget ved det. Det virker som det er designet til. :)
The only constant is indomitable human will. Those with power and those without it.
Brugeravatar

Reputation point: 255

Geografisk sted: Brabrand.

Styrkeliste
- Bænkpres: 182.50
- Squat: 282.50
- Dødløft: 262.50

Jeg trænede 5x5 SL, som sådan set er SS med en lidt større volume, i mine 3 første måneders træning. Jeg startede med den tomme stang i alle 5 øvelser og stagnerede ikke før midt i anden måned så vidt jeg husker. Jeg ville anbefale det til en begynder :)
Beefcake.
Brugeravatar

Geografisk sted: Brabrand, Aarhus

Styrkeliste
- Squat: 152.50
- Dødløft: 192.50

Adin skrev:Jeg trænede 5x5 SL, som sådan set er SS med en lidt større volume, i mine 3 første måneders træning. Jeg startede med den tomme stang i alle 5 øvelser og stagnerede ikke før midt i anden måned så vidt jeg husker. Jeg ville anbefale det til en begynder :)

Det er da enormt tidligt at stagnere? De fleste der følger programmet (starting strength) til punkt og prikke og spiser nok mad stagnerer i al fald ikke før langt langt senere.

Styrkeliste

Cronfeld skrev:
Adin skrev:Jeg trænede 5x5 SL, som sådan set er SS med en lidt større volume, i mine 3 første måneders træning. Jeg startede med den tomme stang i alle 5 øvelser og stagnerede ikke før midt i anden måned så vidt jeg husker. Jeg ville anbefale det til en begynder :)

Det er da enormt tidligt at stagnere? De fleste der følger programmet til punkt og prikke og spiser nok mad stagnerer ikke før langt langt senere.

Jeg tror i hvert fald at det var deromkring jeg først missede et sæt, men det er også lidt tid siden og har ikke nogen log fra dengang. Det var måske også relevant at nævne at jeg cuttede i starten af min træning :D
Beefcake.
Brugeravatar

Styrkeliste

Adin skrev:
Cronfeld skrev:

Det er da enormt tidligt at stagnere? De fleste der følger programmet til punkt og prikke og spiser nok mad stagnerer ikke før langt langt senere.

Jeg tror i hvert fald at det var deromkring jeg først missede et sæt, men det er også lidt tid siden og har ikke nogen log fra dengang. Det var måske også relevant at nævne at jeg cuttede i starten af min træning :D

Ok så er det nok på grund af dit cut. Hvis man får nok mad kan man komme meget langt uden at resette :)

Styrkeliste

Cronfeld skrev:
Adin skrev:
Cronfeld skrev:

Ok så er det nok på grund af dit cut. Hvis man får nok mad kan man komme meget langt uden at resette :)

True dat :king:
Beefcake.
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg kører stronglifts 5x5 for tiden og er rigtig glad for det. Min først tanke var, som så mange andre sikkert: "så få øvelser?" men man bliver klogere, og jeg føler mig altid godt presset og smadret efter et træningspas.

Den lineære progression er også meget motiverende. Tanken om at man hver gang skal ned og forsøge at sætte ny PR, eller i hvert fald overgå sidste træningspas, er rigtig fed.
Brugeravatar

Reputation point: 65

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00

Jeg har siden jeg lavet dette topic haft dette program meget i tankerne. Jeg har sægt lidt videre, og syntes nu, at jeg har fået sammensat et rigtig fornuftigt program! :-)

Det er som følger:

Mandag
Squat: 5x5
Bænkpres: 5x5
BOR: 5x5
Dips: 3x8
Chinups: 3x8

Onsdag
Dødløft: 3x5 (pyramide opbygning til topsæt)
Militairy: 5x5
Pulldowns: 5x5
CG Bænkpres: 3x8
BB Curls: 3x8

Fredag

Jeg vil køre det lidt i stil med SL 5x5, hvor jeg øger hver uge indtil jeg rammer plateau. Når jeg rammer plateau vil jeg resette med ca. 10 kg. for igen at arbejde mig op.

Hvad siger i til dette? :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Almond skrev:Jeg har siden jeg lavet dette topic haft dette program meget i tankerne. Jeg har sægt lidt videre, og syntes nu, at jeg har fået sammensat et rigtig fornuftigt program! :-)

Det er som følger:

Mandag

Onsdag
Dødløft: 3x5 (pyramide opbygning til topsæt)
Militairy: 5x5
Pulldowns: 5x5
CG Bænkpres: 3x8
BB Curls: 3x8

Fredag

Jeg vil køre det lidt i stil med SL 5x5, hvor jeg øger hver uge indtil jeg rammer plateau. Når jeg rammer plateau vil jeg resette med ca. 10 kg. for igen at arbejde mig op.

Hvad siger i til dette? :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Go for it.
Vejen mod 400 point.