Det kan bestemt være svært at bevare motivationen efter at "nyheden" ved at træne har lagt sig. Det gælder jo egentlig for alt. Jeg tror at det er vigtigt at du stiller dig selv et klart mål.
Find ud af helt præcis hvad det er du vil opnå med din træning. Altså et langsigtet mål. Det må gerne være et der ligger langt ude i fremtiden, flere år endda. Om det så er at du vil være huuuyge, eller stærk eller om du just wanna look good naked

er jo forskelligt fra person til person.
Når du så har et klart defineret langsigtet mål så er næste skridt at stille nogle del mål. Grunden til dette er at det kan være ekstremt svært at holde motivationen oppe når ens mål ligger flere år ude i fremtiden. Så stil nogle delmål som du kan overskue, og som du kan opnå inden for en overskuelig periode. Her kan der være tale om et par måneder eller 3. Det er vigtigt at du er realistisk her og ikke sætter dig nogle mål som du ikke vil kunne nå. Meningen med delmålene er at holde din moral oppe og derfor skal det være succes oplevelser du får med dine delmål. Det kan være at du vil øge din bænk pr med 2,5 kg til om 3 måneder, eller din squat eller din dødløft.
Samtidig så kan du også sætte nogle mål for hvert trænings pas. Igen noget overkommeligt som vil give dig en succes oplevelse. Det kan f. eks være at du vil ramme Quads ekstra godt den dag.
Nogle dage så har man bare ikke rigtig motivationen, hvad jeg har fundet der virker for mig er at fokusere på mine mål. Det kan godt ske at man at jeg bliver træt, bare ved at tænke på at jeg skal igang med at squatte og dødløfte på dagen, men så tænker jeg på at for hvert rep jeg tager så kommer jeg tættere på at få ristet nogle markeringer ind i mine quads. For hver heavy ass weight jeg får løftet bliver jeg stærkere og for hver sæt jeg kører kommer jeg tættere på mit mål.
For mig er det gældende, i faktisk alt hvad jeg laver, at hvis jeg ikke har et mål og noget jeg vil opnå, så ryger min motivation rimelig hurtig. Hvis jeg ikke har et mål der retfærdiggører det arbejde jeg lægger i det, så gider jeg simpelthen ikke gøre indsatsen, når nyhedsinteressen har lagt sig.