Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

»Du kan selvfølgelig godt lave din livsstil om og leve sundt, men du kan aldrig være ansvarlig, hvis du ikke magter det. Vores liv og valg er altid determineret af de muligheder, vi har, af vores opvækst, miljø, genetik, sociale forhold, samfundsstrukturer og andre forhold, som vi ikke selv har indflydelse på. Der er en uendelig lang liste af alt muligt, som kan være medkausalt bestemmende for, at et givent menneske handler på en bestemt måde.«

Mennesket kan ikke være ansvarligt for eget helbred eller noget som helst andet, for ingen af os er endegyldigt herre over de valg, vi træffer i livet. Der er altid en bagvedliggende årsag til, at vi handler og lever, som vi gør...
Du kan selvfølgelig godt lave din livsstil om og leve sundt, men du kan aldrig være ansvarlig, hvis du ikke magter det

Garik
Joeh joeh, men bare fordi der er nogle forhindringer på vejen, kan man vel ikke sige, at det er de sociale forhold, der gør, at man bliver ved med at fylde sig med mad eller undlader at gå en tur?

Arbsorb skrev:Jeg må jo ærligt indrømme at jeg stiller mig en smule skeptisk overfor selve hovedpointen med artiklen, altså at vi ikke kan stilles til ansvar over for vores egen sundhed. Men han kommer jo egentlig ind på et interessante emne, nemlig fri vilje. Ideen om fri vilje er jo en der ligger dybt i vores samfund, til trods for at den vel egentlig er svær, at argumenterer for (jeg glæder mig til, at se eventuelle argumenter).

for ingen af os er endegyldigt herre over de valg, vi træffer i livet. Der er altid en bagvedliggende årsag til, at vi handler og lever, som vi gør, og den årsag har vi som individer ikke fuldstændig kontrol over.
Vi kan kun være ansvarlige for vores sundhed, hvis vi har mulighed for at handle anderledes, end vi gør, f.eks. spise sundere, stoppe med at ryge eller dyrke mere motion.
" - personlighed ?den bagved liggende årsag til at vi handler og lever, som vi gør

A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.

Phindborg skrev: Nja og dog... hvis mennesket er tynget af prædeterminerede valg kan det vel, i et alternativt univers hvor alle vores gældende normer er sat ud af drift, aldrig sættes direkte til ansvar over for en given handling. En handling er altid en afspejling af en forudindstilling og derved kan man tilbagedatere et vis ansvar hos en 3. part.
Dingo skrev:Jeg tror selv meget på socialkonstruktivisme og således at vi naturligvis påvirkes af eksterne faktorer. Dog tror jeg også på at vi allesammen er udstyret med en hjerne der fungerer bare nogenlunde. Det betyder at vi kan (eller bør kunne) vælge og vrage mellem valg som vi vurderer værende gode og dårlige for os. Jeg vælger ikke at køre 200 km/t ned af Vesterbrogade på motorcykel fordi jeg vurderer det værende en skidt ting for mit ve og vel.

kokusplante skrev:Det er jo en lorte diskussion at starte. Man kan hverken argumentere for eller imod dette, for uanset hvad ender diskussion i spørgsmålet om vi har fri vilje eller ej. Hvilket er umuligt at besvare som f.eks. hvad er meningen med livet og hvor stort er universet![]()
videre....

kokusplante skrev:Det er jo en lorte diskussion at starte. Man kan hverken argumentere for eller imod dette, for uanset hvad ender diskussion i spørgsmålet om vi har fri vilje eller ej. Hvilket er umuligt at besvare som f.eks. hvad er meningen med livet og hvor stort er universet![]()
videre....

Arbsorb skrev:
Det er korrekt, men såfremt aktøren er et menneske må det samme gøre sig gældende, og således er det et system hvor alle påvirker som et resultat af, at de bliver påvirket. I et sådan system kan man vel ikke placere ansvaret hos en 3.part udelukkende, men derimod hos hele systemet (forekommer det mig).

Arbsorb skrev:
Hvis de hjerne altid tager det bedste valg, er der vel i grunden ikke tale om fri vilje, men blot om, at din hjerne tager det "bedste" valg. Samtidigt er det vel vær, at bemærke at hjernens funktion vel også er påvirket stimulus udefra.

Saddydj skrev:bodybuilding.dk - mødestedet for filosoffer

Dingo skrev:Saddydj skrev:bodybuilding.dk - mødestedet for filosoffer
Det er da et godt sted for diskussion af hvad sundhed reelt er, da mange herinde forbinder det med træning, high protein og ingen druk. Hvorimod opfattelsen heraf er helt anderledes i nogle andres optik.
Så kan man også begynde at snakke om WHOs brede sundhedsbegreb osv

Stenalt skrev:Dingo skrev:Saddydj skrev:bodybuilding.dk - mødestedet for filosoffer
Det er da et godt sted for diskussion af hvad sundhed reelt er, da mange herinde forbinder det med træning, high protein og ingen druk. Hvorimod opfattelsen heraf er helt anderledes i nogle andres optik.
Så kan man også begynde at snakke om WHOs brede sundhedsbegreb osv
I det filosofi betyder kærlighed til viden, kan det da kun være ment positivt.

Dingo skrev:Det jeg er ude i er at folk må være klar over konsekvenserne ved de valg det tager. At man vægter den umiddelbare nydelse ved smagen af en softice hver dag, frem for de langsigtede konsekvenser det måske/måske ikke får på ens helbred, har ikke så meget at gøre med hvad det rigtige valg er. Så skal vi diskutere "rigtigt" i forhold til hvad? Hvis det vigtigste i denne persons liv er at få en softice hver dag, så er det det rigtige valg at træffe at spise en softice hver dag. Men den handling må vejes mod den kendte konsekvens af at spise softice hver dag. "Jeg tager muligvis på". "Jeg får muligvis diabetes af min livsstil". "Jeg får potentielt hjerteproblemer". Når de to outcomes er sat op mod hinanden (spis softice og bliv glad, men tag en risiko / drop softice og undgå forhøjet risiko for diabetes/fedme mv), så kan man tage valget.
Dingo skrev:Man skal bare lade være med efterfølgende at sidde med korslagte arme og sige "Det var ikke mit ansvar at jeg spiste softice hver dag i 20 år". For hvis ansvar var det så? Ismanden, fordi han solgte det? Din søster, fordi hun inviterede dig på en is? Den person der købte is en halv time før dig, som du derefter så spise is og så fik lyst til is? Regeringen, fordi de ikke gør softice så dyr at du ikke har råd? Kommunen, fordi de ikke har givet dig kontakt til en kostvejleder der, igen, kan fortælle at softice hver dag ikke er godt for dit helbred?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster