Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1523
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1520

Følg bodybuilding.dk på

En lille artikel om at være høflig

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

En god artikel, som langt de fleste danskere vil have godt af at læse:

http://politiken.dk/debat/ECE1475229/68 ... oeflighed/

Mød mennesker med et smil :)
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Man mærker virkelig den her forskel hvis man er bosat i et andet land. Ganske vist er høfligheden her i USA lidt påtaget (og måske virker den netop påtaget fordi vi som danskere ikke er vant til det), men jeg synes faktisk det er ekstremt rart. Jeg forlader tit den lokalde Trader Joes med et smil fordi ekspedienter der altid tager sig tid til at smile og spørge om det går godt og om man fandt det man skulle. Det er helt vildt så forskellig en oplevelse noget så simpelt som en indkøbstur er i USA.

Og ja, folk er generelt bare 100 gange mere venlige her - og det smitter i den grad hvilket jeg personligt synes er fedt.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Jeg har lignende erfaringer fra spanien, og det var et sted med turister fra mange lande. Der var generelt bred enighed om at danskerne var det mest uhøflige og krævende folk af dem alle. Jeg lærte også at hilse på alle og være høflig osv, forsøgte at tage det med hjem, men man blev som regel mødt med undrende blikke hvis man hilste på folk man ikke kendte herhjemme.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

NIce. Tag det med hjem Esse :) Jeg kan også mærke det når jeg er sammen med min amerikanske familie - det er en fornøjelse.

Jeg er en sucker for sådan noget. Hvis jeg f.eks. har en god oplevelse med en ekspedient inde i en tøjbutik, så er jeg meget tilbøjelig til at komme tilbage.

Friche: Jeg er jo fra en lille by, så jeg er vant til man hilser på folk.
I Aalborg boede jeg i et større kompleks af kollegielejligheder og her sagde jeg altid hej, hvis jeg gik forbi nogle i området. Der var desværre nogle der blev decideret overraskede eller bange :mrgreen: Jeg husker også en gang i VIborg, hvor jeg kom fra træning og bare havde taget en trøje over inden jeg skulle hjem med bussen. Da jeg kom hen til busstoppestedet kunne jeg godt se der sad en bebrillet knægt med noget stort og kiggede ned. Det viste sig, at det var en kontrabas og så snakkede vi en 10 minutter om det :mrgreen: Elsker sådan nogle oplevelser og vil virkelig gerne blive bedre til at opsøge dem.

Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

8800 skrev:NIce. Tag det med hjem Esse :) Jeg kan også mærke det når jeg er sammen med min amerikanske familie - det er en fornøjelse.

Jeg er en sucker for sådan noget. Hvis jeg f.eks. har en god oplevelse med en ekspedient inde i en tøjbutik, så er jeg meget tilbøjelig til at komme tilbage.

I Aalborg boede jeg i et større kompleks af kollegielejligheder og her sagde jeg altid hej, hvis jeg gik forbi nogle i området. Der var desværre nogle der blev decideret overraskede eller bange :mrgreen: Jeg husker også en gang i VIborg, hvor jeg kom fra træning og bare havde taget en trøje over inden jeg skulle hjem med bussen. Da jeg kom hen til busstoppestedet kunne jeg godt se der sad en bebrillet knægt med noget stort og kiggede ned. Det viste sig, at det var en kontrabas og så snakkede vi en 10 minutter om det :mrgreen: Elsker sådan nogle oplevelser og vil virkelig gerne blive bedre til at opsøge dem.

Ja man burde jo bare selv starte, og så tage den derfra. Skal vi lave et fællesnytårsfortsæt?
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Friche skrev:
8800 skrev:NIce. Tag det med hjem Esse :) Jeg kan også mærke det når jeg er sammen med min amerikanske familie - det er en fornøjelse.

Ja man burde jo bare selv starte, og så tage den derfra. Skal vi lave et fællesnytårsfortsæt?

Ja, lad os! I det forgangne år er det gået rigtig godt med at rose folk - selvfølgelig berettiget ros. Det gør danskere nemlig også for lidt. Altså helt uforbeholden ros uden at regne med at få noget igen.

Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Deal! Det kan jo kun være win! Det er svært at rose folk uden de tror man tager pis på dem.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Friche skrev:Deal! Det kan jo kun være win! Det er svært at rose folk uden de tror man tager pis på dem.

Lige præcis. Sig for eksempel til en ven, at hans nye sko er fede og han kigger underligt på dig. Men ja, folk bliver glade for det :)

Det sværeste jeg har prøvet var dog at sige til en kammerat, at han havde en god røv i hans bordeauxfarvede bukser. Det var dog også lidt for sjov :mrgreen:

Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

8800 skrev:
Friche skrev:Deal! Det kan jo kun være win! Det er svært at rose folk uden de tror man tager pis på dem.

Lige præcis. Sig for eksempel til en ven, at hans nye sko er fede og han kigger underligt på dig. Men ja, folk bliver glade for det :)

Det sværeste jeg har prøvet var dog at sige til en kammerat, at han havde en god røv i hans bordeauxfarvede bukser. Det var dog også lidt for sjov :mrgreen:

Haha, ja, og folk tror jo knap på det når man siger noget positivt til dem :king: Men okay, så lad os starte det nye sort!
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Hmm, ikke for at være down'eren i tråden, men det minder mig om en gang jeg lige var startet i et center i Odense (som bibemærket var kendt for det høje antal krudtere). Jeg kendte ikke en sjæl, men smilede og nikkede høfligt til alle. Der var en gruppe "ghetto boys" som fik samme hilsen, men det skulle jeg vist ikke have gjort, for pludselig kom en af dem over og spørger om "jeg havde et problem". Jeg fik mig dog viklet ud at situationen på nogenlunde fredelig vis, men det virker jo absurd at man er kandidat til øretæver bare fordi man prøver at være flink!
Bortset fra det, er jeg nu stadig fortaler for smil og høflighed.
Loggen på min hjemmeside: morinist.dk
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2008

Reputation point: 0

Geografisk sted: Hygind, Vestfyn

Træner her: Fitness World Assens

Kostplan: Ingen kostplan

Sir1 skrev:Hmm, ikke for at være down'eren i tråden, men det minder mig om en gang jeg lige var startet i et center i Odense (som bibemærket var kendt for det høje antal krudtere). Jeg kendte ikke en sjæl, men smilede og nikkede høfligt til alle. Der var en gruppe "ghetto boys" som fik samme hilsen, men det skulle jeg vist ikke have gjort, for pludselig kom en af dem over og spørger om "jeg havde et problem". Jeg fik mig dog viklet ud at situationen på nogenlunde fredelig vis, men det virker jo absurd at man er kandidat til øretæver bare fordi man prøver at være flink!

Hmm jeg har nu et andet indtryk fra de par centre med krudtere jeg har trænet i. Har aldrig oplevet noget - nærmere tværtimod.
Meeeen når jeg træner er det lidt anderledes. Der har jeg iPod i ørerne og holder mig mest for mig selv medmindre jeg træner med nogle venner.

Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Dette "fænomen" er så tydeligt i busserne, i hvert fald dem i Aalborg. Der er rigtigt mange der vælger at stå op selvom der er masser af pladser. De vil bare ikke sidde ved siden af andre. Eller når buschaufføren pænt venter med at køre fordi han kan se der kommer nogle løbende efter bussen. Det er sjældent chaufføren får et tak for at vente. Er med på at starte en høflighedsrevolution op hvis det er :D
Brugeravatar

Reputation point: 130

Træner her: Muscle House Gym

8800 skrev:
Sir1 skrev:Hmm, ikke for at være down'eren i tråden, men det minder mig om en gang jeg lige var startet i et center i Odense (som bibemærket var kendt for det høje antal krudtere). Jeg kendte ikke en sjæl, men smilede og nikkede høfligt til alle. Der var en gruppe "ghetto boys" som fik samme hilsen, men det skulle jeg vist ikke have gjort, for pludselig kom en af dem over og spørger om "jeg havde et problem". Jeg fik mig dog viklet ud at situationen på nogenlunde fredelig vis, men det virker jo absurd at man er kandidat til øretæver bare fordi man prøver at være flink!

Hmm jeg har nu et andet indtryk fra de par centre med krudtere jeg har trænet i. Har aldrig oplevet noget - nærmere tværtimod.
Meeeen når jeg træner er det lidt anderledes. Der har jeg iPod i ørerne og holder mig mest for mig selv medmindre jeg træner med nogle venner.

Det var nu heller ikke så meget tænkt i forhold til krudtprocenten. Det var nu også bare et enkeltstående tilfælde jeg lige kom i tanker om. Vanligvis kan man godt trække et smil ud af folk, når man selv smiler. Det er i hvert fald min generelle oplevelse. Torben Steno har dog ret i at høflighed har trange kår i Danmark. Jeg tror også han har ret i sin analyse af hvorfor. Jeg har dog en fornemmelse af at det netop er noget der hænger fast i hans generation og delvist de efterfølgende, men jeg synes nu at unge i dag er meget gode til at vise respekt og være høflige over for hinanden. Som jeg skrev på et tidspunkt i min log, så virker det som om at de er det af egen fri vilje og lyst; som om de selv har indset det gavnlige i det. Når man tænker på fraværet af forældre og i institutionerne tid til almindelig dannende opdragelse, er jeg faktisk fortrøstningsfuld og har ikke det verden-er-af-lave syn som mange har når de ser på den opblomstrende ungdom.
Brugeravatar

Har taget mig selv i at være alt for høflig. Har fundet mig i alt for meget, givet plads til andre, sige "ja" promte når nogen vil have hjælp etc.. og desuden bare været venlig og vist min interrese til folk.. men desværre er det sådan at det sjældent gengives, og at der er så mange ligeglade folk i min omgangs kreds, og at deres eneste interrese efterhånden er computer, internet, og andre tidrøvende spille-konsoller.. desuden har jeg ikke altid fået udvist den repsekt, jeg selv har udvist andre.. føler mig virkelig pisset på bare fordi jeg er opdraget til at være høflig, og overholder aftaler, kommer til tiden osv.... derfor har jeg valgt at møde lige med lige.. så nu retter jeg kun min høflighed mod dem som fortjener den! :twisted:
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: Hobro, nordjylland

Træner her: Hobro Helse Sport
Fitness World Kolding

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00

Er butiksansat i en meget serviceminded butik. 100% amerikansk inspireret.

Her har jeg lært at de fleste problemer kan klares med et smil og en god indstilling. Jeg siger hej til alle kunderne, og synes faktisk at man får god respons, selvom nogle selvfølgelig trækker sig lidt skræmt tilbage.

Selv de mest pumpede fyre der ligner ex-cons lyser helt op når man henvender sig positivt til dem. Det synes jeg personligt er fedt.

Måske ikke helt det tråden gik ud på, men jeg synes generelt ikke er danskerne er specielt uhøflige, i forhold til så mange andre nationaliteter. Vent til i møder russiske turister, specielt de italienske...men de nyrige møgarrogante kinesere, dem kan jeg slet ikke tage. Danskerne er intet i forhold til dem.

Edit: Gik jeg helt off-topic?
Brugeravatar

Logbog: Ingen logbog

Lige til den med USA, så har jeg også boet i USA, og var faktisk pissetræt af at folk ALTID spurgte how are you osv. de er jo pisseligeglade og det virker mega overfladisk. man kunne heller ik stå i en elevator (der var 52 etager i min bygning) uden folk skulle starte en samtale om vind og vejr. Det er ikke fordi jeg hader folk, men hvis folk ikke mener det, så lad være.

Reputation point: 5

Træner her: Olympia-Gym

Logbog: Ingen logbog

I er nogle pibedyr. Start med jer selv så kan det være andre følger med.
De der er stærkere end dig, er dine venner.

Geografisk sted: Århus

Træner her: Harboøre Fitness
Fitness World (Viborgvej)

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 220.00

TRRP skrev:I er nogle pibedyr. Start med jer selv så kan det være andre følger med.

De kommer jo netop frem til at starte selv ;) lighten up :D

Reputation point: 5

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 171.00

Tror sku ikke på at 68'er generationen har ødelagt det store. Jeg mener... Der har jo ikke været noget at ødelægge. Danskerne har da alle dage været kendt for at være nogle ligefremme bonderøve, der har nok i dem selv og som ikke kan finde ud af at tale til/med fremmede(med mindre de bliver tilpas gale i skralden og går amok på dem). Han nævner selv et eksempel med to damer, der brokker sig til en buschauffør... Jeg går ikke udfra, at han tror på, at de er synderligt meget påvirket af 68-generationen. De er bare danskere...
Kvantitet er også en kvalitet!
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 235.00

madein89 skrev:Tror sku ikke på at 68'er generationen har ødelagt det store. Jeg mener... Der har jo ikke været noget at ødelægge. Danskerne har da alle dage været kendt for at være nogle ligefremme bonderøve, der har nok i dem selv og som ikke kan finde ud af at tale til/med fremmede(med mindre de bliver tilpas gale i skralden og går amok på dem). Han nævner selv et eksempel med to damer, der brokker sig til en buschauffør... Jeg går ikke udfra, at han tror på, at de er synderligt meget påvirket af 68-generationen. Det er jo bare danskere...
Brugeravatar

Styrkeliste

LowDog skrev:Lige til den med USA, så har jeg også boet i USA, og var faktisk pissetræt af at folk ALTID spurgte how are you osv. de er jo pisseligeglade og det virker mega overfladisk. man kunne heller ik stå i en elevator (der var 52 etager i min bygning) uden folk skulle starte en samtale om vind og vejr. Det er ikke fordi jeg hader folk, men hvis folk ikke mener det, så lad være.

Det lyder så også netop som om du er en af der her berømte reserverede danskere :wink: Jeg har personligt ikke noget imod lidt hurtigt small talk og et smil - det rør mig ikke det store.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Friche skrev:
8800 skrev:

Haha, ja, og folk tror jo knap på det når man siger noget positivt til dem :king: Men okay, så lad os starte det nye sort!

Vi starter i Jyden Mads!! Jane må være det første projekt også kan vi bevæge os ud i Aalborg og begynde at sprede budskabet :P
Brugeravatar

Reputation point: 405

Billede
Vane, Variation samt Vilje = Victory
Min logbog: project-swoleness-t56471.html

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

madein89 skrev:Tror sku ikke på at 68'er generationen har ødelagt det store. Jeg mener... Der har jo ikke været noget at ødelægge. Danskerne har da alle dage været kendt for at være nogle ligefremme bonderøve, der har nok i dem selv og som ikke kan finde ud af at tale til/med fremmede(med mindre de bliver tilpas gale i skralden og går amok på dem). Han nævner selv et eksempel med to damer, der brokker sig til en buschauffør... Jeg går ikke udfra, at han tror på, at de er synderligt meget påvirket af 68-generationen. De er bare danskere...

Du har vist en lidt forkert opfattelse af hvad 68-generationen er. Her er lidt info Madein :)

http://da.wikipedia.org/wiki/68'erne

TRRP: Har du overhovedet ikke læst topic inden du farer ind og svare? :-k

Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Resultatet er, at en sosu-assistent anno 2011 taler i mobiltelefon, mens hun tørrer røv på en gammel dame«.

.. hvis nogen gjorde dét på mit arbejde, et plejehjem, ville de ryge ud på røv og albuer.

Torben Steno er åbenlys idiot, disker op med alle mulige stråmænd og skyder så løs på dem og kan knap nok ramme. Selvfølgelig er der sket et normskred, og selvfølgelig skal folk tage sig sammen og udvise respekt og omtanke i det offentlige rum, men den evindelige længsel efter forne tiders kæft, trit og retning, og den sædvanlige tuden over 68'erne er ved at blive både rusten og ulidelig.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Vi er nogle reserverede forskræmte idioter der misser meget af hele det livet går ud på i andre lande, nemlig at komme hinanden ved. At begynde at skyde skylden på 68'erne for dét, virker mildest talt som et reflekssvar fra en mand der sidder fast i 15 år gamle diskussioner på P1. Men om ikke andet er det et interessant spørgsmål, hvorfor vi er som vi er. En kvalificeret sociologs bud ville være velkomment. Nu jeg tænker over det kender jeg faktisk en kvalificeret sociolog. Jeg må spørge hende. Lige nu.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)

A Menace To Chicken skrev:Torben Steno er åbenlys idiot, disker op med alle mulige stråmænd og skyder så løs på dem og kan knap nok ramme. Selvfølgelig er der sket et normskred, og selvfølgelig skal folk tage sig sammen og udvise respekt og omtanke i det offentlige rum, men den evindelige længsel efter forne tiders kæft, trit og retning, og den sædvanlige tuden over 68'erne er ved at blive både rusten og ulidelig.

Nu hører jeg til dem der rent faktisk kan huske at det har været anderledes; at høflighed og pli var en del af opdragelsen og hørte med til den dannelse der blev skabt i folkeskolen (- ja, så gammel er jeg :roll:) Og der er ingen tvivl om normskredet i allerhøjeste grad skete mens jeg voksede op (post 60'erne). Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg godt kan lide Torben Stenos måde at stille spørgsmål fremfor at konstatere. Det er i det mindste en af de gode ting der er kommet ud af 68'erne, altså den åbne diskussion. Jeg synes også det er meget sympatisk at han griber i egen barm og tager sin del af ansvaret for problemerne i stedet for at ansvarsfraskrive sig. Torben Stenos synspunkter er kun en lille del af den offentlige diskussion og han har nu en gang sine kæpheste som ikke nødvendigvis er den fulde sandhed - hvilket vist heller ikke påstås. Jeg synes dog han han har en ret valid pointe, uanset standpunkt, i at lige gyldighed fordrer ligegyldighed. Det er efter min mening en af de største udfordringer som socialisme/kommunisme kan have iboende. Jeg tror at det sjovt nok skyldes, i modsætning til hvad højrefløjen altid misforstår, at fokus i så høj grad har været på økonomi, og at der derfor ikke i praksis har været overskud til at en almindelig mellemmenneskelig omgangsform har kunne modne. Kapitalisme er fundamentet vi bygger på. Respekt for hverandre hænger i høj grad sammen hermed, og hvis man så at sige lukker øjnene for dette, hvilket ind til videre alle socialistiske eksperimenter (hvad enten det er den danske eller sovjetmodellen) er eksempler på at gøre, får man ikke øje på hovedproblemet.
Brugeravatar

8800 skrev:
madein89 skrev:Tror sku ikke på at 68'er generationen har ødelagt det store. Jeg mener... Der har jo ikke været noget at ødelægge. Danskerne har da alle dage været kendt for at være nogle ligefremme bonderøve, der har nok i dem selv og som ikke kan finde ud af at tale til/med fremmede(med mindre de bliver tilpas gale i skralden og går amok på dem). Han nævner selv et eksempel med to damer, der brokker sig til en buschauffør... Jeg går ikke udfra, at han tror på, at de er synderligt meget påvirket af 68-generationen. De er bare danskere...

Du har vist en lidt forkert opfattelse af hvad 68-generationen er. Her er lidt info Madein :)

Øh, hvad mener du? :? Selvfølgelig ved jeg hvad 68-generation er...
Har ikke læst topic, kommenterede bare på artiklen... Er det nu ikke ok eller hvad snakker du om?

Edit: Måske misforstår du det fordi jeg ikke pointerede at damerne var gamle, det fremgår af artiklen. Og gamle mennesker tilhører jo ikke generationen og er derfor ikke på samme måde påvirket af den
Brugeravatar

Styrkeliste

madein89 skrev:
8800 skrev:

Øh, hvad mener du? :? Selvfølgelig ved jeg hvad 68-generation er...
Har ikke læst topic, kommenterede bare på artiklen... Er det nu ikke ok eller hvad snakker du om?

Ja det er selvfølgelig et fortolkningsspørgsmål om hvad "gamle damer" er :)

Nope, det med topic var til TRRP - hvilket jeg også skriver.

Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Sir1 skrev:
A Menace To Chicken skrev:Torben Steno er åbenlys idiot, disker op med alle mulige stråmænd og skyder så løs på dem og kan knap nok ramme. Selvfølgelig er der sket et normskred, og selvfølgelig skal folk tage sig sammen og udvise respekt og omtanke i det offentlige rum, men den evindelige længsel efter forne tiders kæft, trit og retning, og den sædvanlige tuden over 68'erne er ved at blive både rusten og ulidelig.

Nu hører jeg til dem der rent faktisk kan huske at det har været anderledes; at høflighed og pli var en del af opdragelsen og hørte med til den dannelse der blev skabt i folkeskolen (- ja, så gammel er jeg :roll:) Og der er ingen tvivl om normskredet i allerhøjeste grad skete mens jeg voksede op (post 60'erne). Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg godt kan lide Torben Stenos måde at stille spørgsmål fremfor at konstatere. Det er i det mindste en af de gode ting der er kommet ud af 68'erne, altså den åbne diskussion. Jeg synes også det er meget sympatisk at han griber i egen barm og tager sin del af ansvaret for problemerne i stedet for at ansvarsfraskrive sig. Torben Stenos synspunkter er kun en lille del af den offentlige diskussion og han har nu en gang sine kæpheste som ikke nødvendigvis er den fulde sandhed - hvilket vist heller ikke påstås. Jeg synes dog han han har en ret valid pointe, uanset standpunkt, i at lige gyldighed fordrer ligegyldighed. Det er efter min mening en af de største udfordringer som socialisme/kommunisme kan have iboende. Jeg tror at det sjovt nok skyldes, i modsætning til hvad højrefløjen altid misforstår, at fokus i så høj grad har været på økonomi, og at der derfor ikke i praksis har været overskud til at en almindelig mellemmenneskelig omgangsform har kunne modne. Kapitalisme er fundamentet vi bygger på. Respekt for hverandre hænger i høj grad sammen hermed, og hvis man så at sige lukker øjnene for dette, hvilket ind til videre alle socialistiske eksperimenter (hvad enten det er den danske eller sovjetmodellen) er eksempler på at gøre, får man ikke øje på hovedproblemet.

.. jeg kan sagtens fange din pointe med den åbne diskussion, og du har ret i at Steno faktisk behersker denne indtil et vist punkt - punktet hvor han begynder at opstille stråmænd og forfalder til låste retoriske formler. Hvordan du får viklet socialisme kontra kapitalisme ind i det ved jeg ikke, skulle det normskred der er sket være -ismebetinget og ikke kun kulturelt, burde man se en decideret ligegyldighed overfor næsten og generel bøvet fremfærd i socialistiske samfund, og dette er ikke mit indtryk af kulturen i eks. den tidl. østblok - jep, jeg har været der, så gammel er jeg nemlig også. 68'erne gjorde op med den vestlige verdens svar på kastesystemet - nemlig den kulturelle del af klassesamfundet, og det bør vi være dem yderst taknemmelige for den dag i dag. Normskredet der er sket i den mellemliggende tid mener jeg ikke kan tilskrives dem, men derimod en generel tendens til fremmedgørelse der ligger i tidsånden og, som garneret med den gamle, meget danske, kultur, hvori man ikke blander sig i andres sager og passer sit eget lille rosenbed, i dag antager karakter af ufølsomhed og grimhed i den overordnede mellemmenneskelige interaktion.

Skal man endelige inddrage økonomiske aspekter i diskussionen, kunne det være at alt går sindssygt meget hurtigere i dag og der skal bankes penge hjem til nye fladskærme, ny Audi og der er ikke tid til smil og pusterum imellem låneomlægninger og tjek op på aktieporteføljen.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Næste

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 76 gæster