Jeg vil KLART foreslå dig at vælge nr. 1, hvor du ikke afbryder din søvn.
Når du lægger dig til at sove er der 4 søvnstadier du kommer igennem:
Stadium 1 søvn: Personen døser eller blunder.
Stadium 2 søvn: let søvn
Stadium 3 og 4 søvn: Den dybe søvn. Personen sover tung.
Efter ca. 90 min indtræder REM søvnen. Personen drømmer. ( der er her kroppen blandt andet udskiller Kortisol / stresshormon samt væksthormon ).
Det forholder sig sådan at den dybe søvn især foregår først på natten med korte REM perioder af ca.5 min’s varighed. I løbet af natten tager REM perioderne til i længde, men den dybe søvn aftager.
Der er glidende overgange mellem de forskellige søvnstadier især mellem 3 –4.
Musklerne er fuldstændig afslappede under REM-søvnen, normal er der en vis spændingstilstand i musklerne også under søvn, men ikke under REM søvnen. Under REM søvnen optræder der hurtige øjenbevægelser. Under REM søvnen bliver vejrtrækningen og hjerterytmen let uregelmæssigt
Her skal nævnes, at det at musklerne er fuldstændigt afslappet under REM søvnen gør at det man drømmer ikke kan føres ud i livet, hvilket til tider må siges at være en fordel.
Hvis dit vækkeur vågner dig midt i REM-søvnen, skal du igennem de 4 stadier igen inden du kommer ind i REM-søvnen, hvilket IKKE er hensigtsmæssig.
Forskere har vist, at mængden kortisol stiger, hvis du din krop bliver stresset. Kortisol er dog i kroppen, uanset om du er stresset eller ej. Mængden af kortisol stiger sidst på natten og er størst om morgenen. Det er med til, at du kan vågne om morgenen. Kortisol påvirkermange af kroppens funktioner. Hvis din søvn bliver uafbrudt om natten, bliver mængden ikke så lille som, hvis du sov igennem. Det kan betyde, at din krop føler sig stresset.
Væksthormonstimulerer vækst, og er derfor især vigtigt. Det er blandt andet med til at genopbygge muskler, knogler og hjernen og holde dem ved lige. Væksthormon frigives især, når du sover dybt ( REM-søvn). Derfor er det vigtigt at få en dyb og UAFBRUDT søvn. Fysisk aktivitet gør også mængden af væksthormon større.
Hvis du afbryder REM-søvnen for at tage en shake, afbryder du også kroppens naurlige balance. Dette kan have en effekt på længere sigt.
Arbejder selv i 3-holdsskift, så har haft kurser vedr. søvn