Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 677
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 674

Følg bodybuilding.dk på

Søvn eller shake?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har den sidste tid prøvet at øge mit vækstpotentiale ved at optimere kost, træning, søvn osv. Men der er noget jeg er i tvivl om.

Hvad er bedst, når det kommer til hypertrofi?

Forslag:
1. 8 timers søvn i rap
2. 4 timers søvn, shake med 40g Whey 80 + mælk og derefter 4 timers søvn?

Jeg har den sidst uges tid eksperimenteret med den nattelig shake. Det fungerer udemærket og er enlig ikke træt i løbet af dagen.

Ingen tvivl om at en god nats søvn er vigtig, når det kommer til vækst - men det er nærring jo også :wink:

Sæt i gang :)
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du står simpelthen op midt om natten for at bælle en proteinshake?

Respekt!

For evigt!
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Squat: 120.00
- Dødløft: 167.50

Du er fandme vanvittig !

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

jamand skrev:Du står simpelthen op midt om natten for at bælle en proteinshake?

Respekt!

For evigt!

Jep, jeg har gjort det den sidste uge. For mig er det ikke noget problem at stå op, drikke en shake og derefter at hoppe i seng igen. Det er allerede ved at være en slags rutine for mig.

Men spørgsmålet er så - er det en dårlig rutine? :wink:
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

jamand skrev:Du står simpelthen op midt om natten for at bælle en proteinshake?

Respekt!

For evigt!

Det er vi da også andre der gør:D
der er ikke noget bedre end at kunne nyde sin shake i fred og ro midt om natten:D
Der er ingen smalle steder i Bredgade.
Brugeravatar

Geografisk sted: Hørsholm,Dk

Træner her: FitnessDK Birkerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 4.00
- Squat: 8.00

Nat shake er klasse =D>

Jeg laver lortet og stiller på natbordet ved sengen. Underligt nok er den væk hver morgen jeg vågner :lol: :D :D

Men ville aldrig sætte uret for det - der søvnen vigtigere :)
Månedens skribent: December 2007

Men til dit spørgsmål, så vil jeg tro at mulighed 2 er bedst til hypertrofi, men absolut ikke mest praktisk.

Det kommer jo så også an på hvor hurtigt du falder i søvn igen og om du sover en dyb søvn efter ;)

Jeg synes ellers ikke det er særligt hensigtsmæssigt at gøre det.

cj8000 skrev:Nat shake er klasse =D>

Jeg laver lortet og stiller på natbordet ved sengen. Underligt nok er den væk hver morgen jeg vågner :lol: :D :D

Jeg er nødt til at bruge uret, hvis jeg skal implicere det og gøre det til en fast rutine. Jeg sover stadigvæk cirka de 8 timer - er kun vågn i 5 minutter - men der går nok lidt længere tid ind jeg sover tungt igen.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvad med et protein drop?

Man kunne også evt tage en af de der smarte ølhatte med sugemekanisme og hele pivtøjet, og så putte en kasseinshake og valleshake ned i stedet?

:D

(Sorry for off-topic (igen-igen) :wink: )
Brugeravatar

Styrkeliste

Bay skrev:

Jeg er nødt til at bruge uret, hvis jeg skal implicere det og gøre det til en fast rutine. Jeg sover stadigvæk cirka de 8 timer - er kun vågn i 5 minutter - men der går nok lidt længere tid ind jeg sover tungt igen.

1 min til pre w shake
1 min til forspil på damen
1 min til hun fatter det og vågner
1 min og du kommer
1 min til post w shake

:lol: :lol: :lol:
Månedens skribent: December 2007

cj8000 skrev:
Bay skrev:

1 min til pre w shake
1 min til forspil på damen
1 min til hun fatter det og vågner
1 min og du kommer
1 min til post w shake

:lol: :lol: :lol:

Tag
Patent
NU!
Brugeravatar

Styrkeliste

Bay skrev:Jeg har den sidste tid prøvet at øge mit vækstpotentiale ved at optimere kost, træning, søvn osv. Men der er noget jeg er i tvivl om.

Forslag:
1. 8 timers søvn i rap

Jeg har den sidst uges tid eksperimenteret med den nattelig shake. Det fungerer udemærket og er enlig ikke træt i løbet af dagen.

Ingen tvivl om at en god nats søvn er vigtig, når det kommer til vækst - men det er nærring jo også :wink:

Kan ikke dokumentere dette, men mener at have læst, at der er 4-5 søvnfaser fordelt over hele natten, og hvis du bliver afbrudt i søvnen, så starter kroppen forfra med søvnfaserne, og derved opnår man ikke optimal søvn. Som sagt har jeg ikke lge umiddelbart nogen dokumentation.

franzi skrev:
Bay skrev:Jeg har den sidste tid prøvet at øge mit vækstpotentiale ved at optimere kost, træning, søvn osv. Men der er noget jeg er i tvivl om.

Forslag:
1. 8 timers søvn i rap

Kan ikke dokumentere dette, men mener at have læst, at der er 4-5 søvnfaser fordelt over hele natten, og hvis du bliver afbrudt i søvnen, så starter kroppen forfra med søvnfaserne, og derved opnår man ikke optimal søvn. Som sagt har jeg ikke lge umiddelbart nogen dokumentation.

Jo, men de enkelte faser gentages flere gange. Det er ikke sådan at man går fra fase 1 til fase 5 og så er den skid slået, og så vågner man. Jeg kan ikke huske om det er alle faserne som gentages, men så vidt jeg husker, så gentages flere af faserne mange gange i løbet af en nat. Så jeg tror ikke det er et problem.

Hvis du er sikker på du falder i søvn hurtigt igen, så tror jeg kun det er en fordel. Så slipper du for at ryge i negative nitrogen-balance i løber af natten, og mindsker derved risikoen for atrofi.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Jeg vil KLART foreslå dig at vælge nr. 1, hvor du ikke afbryder din søvn.

Når du lægger dig til at sove er der 4 søvnstadier du kommer igennem:

Stadium 1 søvn: Personen døser eller blunder.

Stadium 2 søvn: let søvn

Stadium 3 og 4 søvn: Den dybe søvn. Personen sover tung.

Efter ca. 90 min indtræder REM søvnen. Personen drømmer. ( der er her kroppen blandt andet udskiller Kortisol / stresshormon samt væksthormon ).

Det forholder sig sådan at den dybe søvn især foregår først på natten med korte REM perioder af ca.5 min’s varighed. I løbet af natten tager REM perioderne til i længde, men den dybe søvn aftager.

Der er glidende overgange mellem de forskellige søvnstadier især mellem 3 –4.

Musklerne er fuldstændig afslappede under REM-søvnen, normal er der en vis spændingstilstand i musklerne også under søvn, men ikke under REM søvnen. Under REM søvnen optræder der hurtige øjenbevægelser. Under REM søvnen bliver vejrtrækningen og hjerterytmen let uregelmæssigt

Her skal nævnes, at det at musklerne er fuldstændigt afslappet under REM søvnen gør at det man drømmer ikke kan føres ud i livet, hvilket til tider må siges at være en fordel.

Hvis dit vækkeur vågner dig midt i REM-søvnen, skal du igennem de 4 stadier igen inden du kommer ind i REM-søvnen, hvilket IKKE er hensigtsmæssig.

Forskere har vist, at mængden kortisol stiger, hvis du din krop bliver stresset. Kortisol er dog i kroppen, uanset om du er stresset eller ej. Mængden af kortisol stiger sidst på natten og er størst om morgenen. Det er med til, at du kan vågne om morgenen. Kortisol påvirkermange af kroppens funktioner. Hvis din søvn bliver uafbrudt om natten, bliver mængden ikke så lille som, hvis du sov igennem. Det kan betyde, at din krop føler sig stresset.

Væksthormonstimulerer vækst, og er derfor især vigtigt. Det er blandt andet med til at genopbygge muskler, knogler og hjernen og holde dem ved lige. Væksthormon frigives især, når du sover dybt ( REM-søvn). Derfor er det vigtigt at få en dyb og UAFBRUDT søvn. Fysisk aktivitet gør også mængden af væksthormon større.

Hvis du afbryder REM-søvnen for at tage en shake, afbryder du også kroppens naurlige balance. Dette kan have en effekt på længere sigt.

Arbejder selv i 3-holdsskift, så har haft kurser vedr. søvn :D
Sidst rettet af HAV 24. jan 2008, 23:48, rettet i alt 3 gange.

Hmm, jeg aner intet om det, men hvis jeg var dig ville jeg google nogle søvneksperimenter osv.
Der er jo, som franzi siger, nogle søvnfaser. Altså der går en vis tid inden du kommer i de forskellige faser, hvor jeg mener at dyb søvn er den sidste. Man skal være i den sidste (eller så er det faktisk den anden sidste) fase i en vis længde inden man kan kalde det for en perfekt søvn.
Men det er kun når man snakker søvn og ikke søvn + BB! Der aner jeg slet ikke hvordan det hænger sammen.

Men det ka da godt passe af proffe fuldtids BB'er tager en nat-shake ik?

Mener derudover også, at der sagtens kan stilles store spørgsmål ved 8 timer?
Om 8 timer er det rigtige antal timer - der er mange der mener at der er op til 10-12 timer faktisk, og nogle mener det er helt ned til 5-6 timer! Igen alt afhængig af personen, men også hjernen og vores urinstinkter. Urinstinkterne har faktisk stor indflydelse på alt..og faktisk også vejret og årstiderne!.. - nuuuu er jeg lige ude på en vildmand som jeg ikke ved en skid om - har bare hørt/læst/set noget som jeg tror, jeg kan huske..men måske kan det sætte tankerne igang på nogle klogere folk? :? :8

EDIT: YES SIR - Læs HAV's indlæg - godt! =D>
__________Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Træner her: Power Gym
fitness world Englandsvej

Styrkeliste
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Ornlig syg meget respecta til batty-boy Bay :D :lol:
Der sku satme meget til at få mig op kl. 3 om natten for at bunde en shake! =D> =D>

Hvis du fortsætter med det - så forlanger jeg på alles vegne at høre alt om resultaterne :D
__________Billede
Brugeravatar

Træner her: Power Gym
fitness world Englandsvej

Styrkeliste
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Lad være at stå op om natten for at få dig en shake. Drik den istedet lige inden du lægger dig til at sove.

Jeg havde 3 timers undervisning i kost & ernæring i forbindelse med bodybuilding for 3 uger siden, og der kom de netop ind på det her. Når du sover er din krop 'turned off' - dvs din mave arbejder ikke etc. Det er også derfor man ikke er så sulten om morgenen, hvis man spiste rigtigt meget inden man lagde sig til at sove, fordi det stadig ligger i maven mens man sover, og så fortsætter kroppen når man vågner. Som om kroppen var på pause, mens man sov. Derfor burde det ikke gøre en forskel om du får din shake lige inden du sover, eller mens du sover. Så drik den inden, og så få dig noget ordenligt søvn.

Ja, det er sgu repsket du gider gøre noget for sagen, men synes det er et forket punkt at smide energi i det :)
Det er kun dem, der ikke har råd til at stå i baren, der danser.
Brugeravatar

Geografisk sted: Viborg

Nu kom HAV jo mig i forkøbet, men så slap jeg jo for en lang smøre! Jeg mener bestemt ikke man skal afbryde sin søvn med vilje for at få en shake om natten; der sker mange processor i løbet af søvnen, særligt den dybe søvn og REM søvnen har betydning for vores velvære med mere! Måske bemærker du ikke effekten af den natlige afbrydelse med det samme, men over længere sigt tror jeg at den har større negative følger end positive! Hvis du tilfældigvis vågner om natten, så snup din shake, men ellers skal du ikke stå op om natten, IMO! Og nej, det var ikke en hentydning til at sluge en liter mælk før sengetid, så du skal op, for at komme på toilettet midt om natten :D

PS: Søvn skal både vurderes kvalitativt og kvantitativt, således at forstå, at man skal sørge for at få en god nats søvn som tager højde for temperatur i rummet, larmende maskiner eller andet, sengens standard samt varigheden af søvn! Varigheden behøver ikke nødvendigvis være OTTE timer, men varierer afhængigt af individet; nogle mennesker kan klare sig med så lidt som tre/fire timers søvn, mens andre har brug for ti timers søvn hver nat...
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

jeg er ganske enig med jso i denne her.. søvnen bør kun afbrydes hvis man vågner naturligt. men hvis man alligevel våner for at pisse i løbet af natten kan man odt lige sluge den shake man har i køleren ved samme anledning.. ellers skal man bare sove igennem.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Jeg står selv op og skylder noget protein og nogle havregryn ned om natten, det virker fint for mig jeg mener jeg har nemmere ved at øge muskelmassen når jeg får det måltid om natten. Flere elite folk gør det også. Selv gør jeg det ud fra den tanke at jeg så ikke kommer i en katabolsk tilstand på noget tidspunkt.
Brugeravatar

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Langelands Body & Motionsklub

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Dødløft: 210.00

Forslag:
1. 8 timers søvn i rap

Er det da ikke nok, hvis du bare tag noget kasein før du gå i seng? Er det ikke ligeså godt?

curls skrev:
Er det da ikke nok, hvis du bare tag noget kasein før du gå i seng? Er det ikke ligeså godt?

det er der delte meninger om.. men imo er ½ dåse tun og 8 timers søvn langt bedre end en shake og 4 timers søvn 1 ny shake og 4 timers søvn igen.

casein er imo ligeså godt som tun.. så jo.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Squat: 155.00

Folmand vågner altid mindst 2-3 gange hver nat. Håber ikke det skader mit vækst potentiale :(
TIl daglig arbejder jeg med den Online spil branche. Har lavet alt alt for mange sider der fx minder om denne: Book of Ra .
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 170.00

Folmand skrev:Folmand vågner altid mindst 2-3 gange hver nat. Håber ikke det skader mit vækst potentiale :(

Det er sku da bare for at gå på potten :lol:
Brugeravatar
Månedens skribent: September 2007

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
Fitness World Lyongade

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 220.00

Galleri: Vis galleri (5)

Snup en ordentlig shake af kassein og havregryn inden sengetid, så har du rigeligt med næring til hele natten, uden at du behøver at stå op.
Size matters, but bigger is not necessarily better, nor is bigger always stronger.
- MARK TWIGHT
Brugeravatar

Styrkeliste
- Dødløft: 170.00

Drik 1 liter vand inden du går i seng.. Så vågner du naturligt.
Overthinkers are rarely those who train hard enough to actually get results

Træner her: Anger Mangement

Bay sover du med gummilagen? For man skal da pisse efter en shake!

Men vil nu også mener at Haurums forslag lyder fornuftigt, så kan du altid have en shake stående i køleskabet eller på natbordet, hvus du vågner :)
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Bay sover du med gummilagen? For man skal da pisse efter en shake!

Jeg har ingen problemer med at tømme blæren, sluge en shake med en halv liter mælk og så smutte i seng! Når jeg vågner, så kan jeg selvfølgelig godt mærke, at jeg skal på potten, men jeg har ingen problemer med at sove hele natten igennem :wink:
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

Tilbage til Fitness & bodybuilding