Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1293
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1290

Følg bodybuilding.dk på

"Sund" mad og "usund" mad findes ikke

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

En rigtig god artikel som alle sundhedsfreaks og fedt-/sukkerforskrækkede personer bør læse. Og helst mere end en gang :wink:

http://impruvism.com/clean-eating/
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Thomas Jagd skrev:En rigtig god artikel som alle sundhedsfreaks og fedt-/sukkerforskrækkede personer bør læse. Og helst mere end en gang :wink:

Har også lige postet den i "clean food" tråden :) gode pointer
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:
Thomas Jagd skrev:En rigtig god artikel som alle sundhedsfreaks og fedt-/sukkerforskrækkede personer bør læse. Og helst mere end en gang :wink:

Har også lige postet den i "clean food" tråden :) gode pointer

Ja, så det efter jeg havde lavet den her. Hvis den her tråd er overflødig, så kan i bare slette den :wink:
Redaktør

Styrkeliste

Læst, delt og gemt. Mange i min omgangskreds kunne lære noget af dette.

IFFYM
Brugeravatar

Reputation point: 104

Geografisk sted: Spanien

Træner her: Ullerslev motioncenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 185.00

danielhansen13 skrev:Læst, delt og gemt. Mange i min omgangskreds kunne lære noget af dette.

IFFYM

+1
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Alle bodybuildere mener at mælk og frugt er "unclean" mad? :-S

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 37.50
- Squat: 20.00
- Dødløft: 45.00

Kostplan: Ingen kostplan

hejvenner skrev:Alle bodybuildere mener at mælk og frugt er "unclean" mad? :-S

Jeg ved ikke om alle gør det. Men der hersker mange myter indenfor bodybuilding.

Jeg kan da huske, da jeg begyndte at købe bodybuilding blade tilbage i 90'erne, der var den generelle holdning blandt bodybuildere, at fedtet i mejeriprodukter satte sig mere end andre typer fedt. Og sådan er der mange "religiøse" regler indenfor kost og ernæring blandt bodybuildere.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
hejvenner skrev:Alle bodybuildere mener at mælk og frugt er "unclean" mad? :-S

Jeg ved ikke om alle gør det. Men der hersker mange myter indenfor bodybuilding.

Jeg kan da huske, da jeg begyndte at købe bodybuilding blade tilbage i 90'erne, der var den generelle holdning blandt bodybuildere, at fedtet i mejeriprodukter satte sig mere end andre typer fedt. Og sådan er der mange "religiøse" regler indenfor kost og ernæring blandt bodybuildere.

Ved ikk om det her er det rene broscience, men har fået fortalt det er fordi viskositeten i mælk er ret lav, og derfor kommer den nemmere imellem huden og musklerne og man kommer dermed til at se mere bloatet ud, det vil jo så kun være et problem i forbindelse med konkurrence og ikke rigtigt være noget problem resten af tiden.

og så er den på engelsk ÆV : (

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00

No food directly damages your health?

Den overskrift forstår jeg ikke. Eller jo det gør jeg, men så længe man holder sig i et kalorieunderskud, så er det i bund og grund ligegyldigt, om maden hedder gulerødder eller MCD? Right? Er det det, artiklen plæderer for?
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Det artiklen fortæller er stort set bare at hvis man får det man skal have (kcal samt makroes/mikroes), så kan man sagtens spise "lort" i moderater mængder, right?

- Af nysgerrighed vil jeg gerne vide hvorfor?

- Lad os sige man har fået det man skal have, og har 400 kcal tilbage, her vil det så være "ligegyldigt" om de kommer fra is eller fra broccoli? - Fordi det man får fra broccolien er overskyende, da man har fået det man kan bruge, eller hvordan? :)

Reputation point: 15

Bjørnson skrev:Det artiklen fortæller er stort set bare at hvis man får det man skal have (kcal samt makroes/mikroes), så kan man sagtens spise "lort" i moderater mængder, right?

- Lad os sige man har fået det man skal have, og har 400 kcal tilbage, her vil det så være "ligegyldigt" om de kommer fra is eller fra broccoli? - Fordi det man får fra broccolien er overskyende, da man har fået det man kan bruge, eller hvordan? :)

Ja. Har du opfyldt dit protein- og fedtbehov kan du udfylde de resterende kalorier med en god PB&Jelly sandwich :king:
Og i tilfælde af at dette ikke er det artiklen beviser er jeg ligeglad, for jeg synes det virker godt for mig :)
Jeg opfylder blot protein- og fedtbehovet og fylder mine resterende kalorier med hvad jeg lyster :dance:
Super måde at leve på, man er meget mere "fri" :D

EDIT: Nej, hvis du mangler 400kalorier og du spiser dem fra broccoli, vil de ikke være overskydende, du vil stadig optage de vitaminer der er deri. Jeg læste lige dit indlæg liiidt for hurtigt :D

Reputation point: 25

Det burde være obligatorisk at lære om stof som dette i folkeskolen. De fleste folk har ikke en basal viden om ernæring, og det er i sidste ende der problemet er - Folk bliver bildt ting og sager ind af medierne, naboer, venner og svenskere. Derfor er der så mange trendy kure, som artiklen nævner, men den egentlige sandhed løber vi i cirkler om. Der bliver virkelig ikke set matematisk og videnskabeligt nok på kost. Men hey, det kan jo også bare være noget min omverden har bildt mig ind, vi tror vel alle vi kender sandheden :)

MortenFF skrev:No food directly damages your health?

Den overskrift forstår jeg ikke. Eller jo det gør jeg, men så længe man holder sig i et kalorieunderskud, så er det i bund og grund ligegyldigt, om maden hedder gulerødder eller MCD? Right? Er det det, artiklen plæderer for?

Neeej, ikke helt. For der nævnes jo mange gange det forbehold, at din kost i øvrigt er i orden.
Artiklen fortæller at der ikke er "unclean food" hvor kcal. er værre end andre kcal. - Men selvfølgelig findes der stadig mikronutrienter.
Men ellers ja, hvis du skal gaine vægt, er det lige meget om man spiser en masse mandler eller en cheeseburger, til sidst på kostplanen, sådan læser jeg det.

Geografisk sted: Danmark

Træner her: Dansk Fitness Vanløse

Bjørnson skrev:Det artiklen fortæller er stort set bare at hvis man får det man skal have (kcal samt makroes/mikroes), så kan man sagtens spise "lort" i moderater mængder, right?

sådan fårstår jeg den også. et eksempel, vis jeg nu vil have et stykke kage til aften på 200 kcal så skal jeg skære 200 kcal af på min aftens mad eller i løbet af dagen det virker vel også logisk

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Right.

Myten om at McD giver forhøjede levertal, og ødelægger din krop er for længst blevet aflivet.

Jeg tror det opstod da filmen/dokumentaren "Super Size Me" blev lavet. Det har så senere vist sig, at meget i filmen faktisk var det rene løgn.
"Second by second, you lose the opportunity to become the person you wanna be. When are you gonna stop making excuses, and take charge of your fucking life?"

-Greg Plitt

My skin is too thick and bulletproof, to touch me!
Brugeravatar

Reputation point: 47

Hvis jeg nu - rent hypotetisk - bulker på et dagligt indtag á 3000 kcal, og en aften får lyst til B&J is og dermed rammer 3600 kcal en enkelt aften på ugen. Vil det så være muligt blot at indtage 2900 kcal de efterfølgende 7 dage som damage control? Begge regnestykker giver jo 21000 kcal/ugen.
If you hit an oak tree one thousand times in one thousand different places, what’s going to happen? Absolutely nothing. But if you hit an oak tree one thousand times in the exact same spot, what’s going to happen is you are going to knock it down.
Brugeravatar

Reputation point: 275

hjælpervenner skrev:

Right.

Myten om at McD giver forhøjede levertal, og ødelægger din krop er for længst blevet aflivet.

Jeg tror det opstod da filmen/dokumentaren "Super Size Me" blev lavet. Det har så senere vist sig, at meget i filmen faktisk var det rene løgn.

skal også lige siges at han gik fra 25-3000 kcal til ja måske 5000 så skal der jo ske et eller andet :)

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

hjælpervenner skrev:

Right.

Hvis man levede af McD ville man komme i underskud af mange mikronæringsstoffer, i overskud af salt og sandsynligvis også overskud af kalorier (sidstnævnte er ikke en selvfølge naturligvis).

Den korte pointe i artiklen er: Alt med måde og det handler om kvantitet, frekvens og den samlede diæt.
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

If you hit an oak tree one thousand times in one thousand different places, what’s going to happen? Absolutely nothing. But if you hit an oak tree one thousand times in the exact same spot, what’s going to happen is you are going to knock it down.
Brugeravatar

Teoretisk set har artiklen brugbare pointer.

Praktisk set kan de ikke rigtigt implementeres på den almene befolkning.

Jeg vil også gerne tale for der findes sunde madvarer. Som jeg ser det kan mad der er næringsrigt som fx broccoli med des vitaminer godt betegnes som sund i min optik. Men direkte usunde madvarer findes måske ikke så længe der laves en vurdering af indtaget relateret til den resterende ernæring en given person indtager samt helbredsmæssige forudsætninger.

Og så skal man også huske at være kildekritisk. Denne tekst er skrevet af en 18 år gammel anoreksi syg dreng uden nogen uddannelse. Jeg anfægter ikke nødvendigvis hans viden, men ALT er nødvendigvis ikke korrekt.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Problemet med kost er at man skal holde sig fra fødevarer som ikke mætter og erstatte dem med nogen som gør hvis man vil leve et liv uden overvægt og ikke tænke så meget over kalorie antal. Her er sukker og visse andre forarbejdede fødevarer ikke optimale. Desuden vil jeg mene der er fødevarer som man ikke bør spise for store mængder af da de medvirker til hormonelle forandringer og andre problematiske ting i kroppen. Hvis men ser på tyndfede mennesker så er de jo ikke sunde selvom de overvejende er i kalorie underskud men de har næsten alle sammen valgt en forkert kost. Så selvfølgelig er der fødevarer som er bedre end andre. Igen er der mange mennesker der ikke er overvægtige som dør af sygdomme som er relateret til deres kost. Artiklen har en pointe men meget få mennesker kan leve godt af unclean fødevarer uden at få problemer.
Sidst rettet af El Patron 22. aug 2013, 10:02, rettet i alt 1 gang.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Wauw! Rigtig god artikel - det vækker tanker :)
Måske man bare skulle til at slappe lidt af. hehe
I am not afraid of death, I just don't want to be there when it happens.
Brugeravatar

En på min FB liste er lidt i tvivl om hvad hun skal tro, jf. hendes newsfeed :lol:

Billede
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Taekwondo body skrev:
hjælpervenner skrev:

Right.

skal også lige siges at han gik fra 25-3000 kcal til ja måske 5000 så skal der jo ske et eller andet :)

Han spiste ikke engang i nærheden af 5000 kcal om dagen (prøv selv at lave hovedregningen over hans måltider). Der var mange ting i den film som var løgn/fejl.
"Second by second, you lose the opportunity to become the person you wanna be. When are you gonna stop making excuses, and take charge of your fucking life?"

-Greg Plitt

Brugeravatar

El Patron skrev:Problemet med kost er at man skal holde sig fra fødevarer som ikke mætter og erstatte dem med nogen som gør hvis man vil leve et liv uden overvægt og ikke tænke så meget over kalorie antal. Her er sukker og visse andre forarbejdede fødevarer ikke optimale. Desuden vil jeg mene der er fødevarer som man ikke bør spise for store mængder af da de medvirker til hormonelle forandringer og andre problematiske ting i kroppen. Hvis men ser på tyndfede mennesker så er de jo ikke sunde selvom de overvejende er i kalorie underskud men de har næsten alle sammen valgt en forkert kost. Så selvfølgelig er der fødevarer som er bedre end andre. Igen er der mange mennesker der ikke er overvægtige som dør af sygdomme som er relateret til deres kost. Artiklen har en pointe men meget få mennesker kan leve godt af unclean fødevarer uden at få problemer.

Det er også klart, at artiklen frem for alt er møntet på folk, der lever aktivt med rigelig motion/træning, hvorfor man har et større kalorie-råderum at gøre med. Artiklens pointe er netop, at man sagtens kan implementere (og dermed ikke erstatte "sunde fødevarer") "dirty foods" uden det vil betyde noget for det trænende individs resultater. Man behøver ikke fravælge sociale arrangementer, hvor der indgår is, kage osv., så længe man blot får det til at passe ind efter sine egne mål.
Brugeravatar

Dingo skrev:
hjælpervenner skrev:

Right.

Hvis man levede af McD ville man komme i underskud af mange mikronæringsstoffer, i overskud af salt og sandsynligvis også overskud af kalorier (sidstnævnte er ikke en selvfølge naturligvis).

Den korte pointe i artiklen er: Alt med måde og det handler om kvantitet, frekvens og den samlede diæt.

Sandsynligvis. Nogle forskere lavede et forsøg for nyligt, med sunde og raske mennesker, hvor de KUN spiste McD i en hel måned, og ingen af dem havde forhøjet levertal, og alt så fint ud i blodtests. Lederen af forsøget har også forsøgt at få kontakt til ham der lavede dokumentaren, for at få opklaret de mange fejl som dokumentaren indeholder.

Min pointe er: Filmen har fået folk til at tro at man kan dø efter 1-2 måneder med McD.

Selvom man sandsynligvis kan leve et helt liv med kun McD, men ja måske med øget sundhedsrisici da man kommer til at mangle enkelte mikronæringsstoffer.

EDIT: Desuden er der ikke bevis for at et højt saltindtag påvirker dit blodtryk synderligt.
Sidst rettet af hjælpervenner 22. aug 2013, 10:16, rettet i alt 1 gang.

-Greg Plitt

Brugeravatar

snus skrev:. Artiklens pointe er netop, at man sagtens kan implementere (og dermed ikke erstatte "sunde fødevarer") "dirty foods" uden det vil betyde noget for det trænende individs resultater. Man behøver ikke fravælge sociale arrangementer, hvor der indgår is, kage osv., så længe man blot får det til at passe ind efter sine egne mål.

On that note:

Billede
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:
On that note:

Det kan vel ikke siges meget mere rammende.
Brugeravatar

Har kun lige skimmet, men artiklen og tråden generelt får mig til at tænke på Mussetrussens kostkoncept...

"Spis efter din smag - din forpulede idiot"
'"Squatting" in a Smith machine is an oxymoron...'

Spartaner! http://www.spartanmentality.dk

Mit mål er at få en helkropsfigur!
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Træner her: Atletklubben Jyden
Fitness World Århus
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit

Styrkeliste
- Squat: 160.00