Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1513
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1510

Følg bodybuilding.dk på

Sabbatår

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej alle derude,

Jeg regner med at tage et sabbatår fra næste sommer, men er lidt i tvivl om hvordan jeg strukturerer det. Derfor, kunne det være interessant at høre om hvad i andre lavede, og hvordan i planlagde det :)

Personligt hælder jeg mest til et længerevarende ophold i udlandet, helst et engelsktalende land såsom england eller USA. Dertil tænkte jeg at arbejde deltid, så jeg ikke fuldstændigt afhænger af min opsparing, og så jeg har lidt at lave, dog med en del fritid.

i hvert fald, del gerne jeres oplevelser!
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aarhus

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Halvt års natarbejde for det var det eneste jeg kunne få. Halvt år på højskole. Helt år med fuldtidsarbejde. :P
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Kostplan: Vis kostplan

Nåede selv at have 3 måneders fuldtidsarbejde, før jeg tog 8 måneder i Den Kongelige Livgarde. Personligt er jeg meget glad for mit sabbatår. Jeg tjente en god sum penge til de mange år på SU og lærte en masse ting i Livgarden som jeg kan bruge fremover
Brugeravatar

Reputation point: 100

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 217.50
- Dødløft: 277.50

Jeg havde 3 sabbatår.

Flyttede til Irland og lejede et værelse af min onkel og arbejdede for IBM i 4 måneder. Desværre var det for kedeligt, da alle min kollegaer var danske og havde en lang commute til job. Brugte bagefter 8 måneder i en pub/restaurant. Rigtig fedt job, men hårdt. Fantastiske mennesker jeg mødte! Min anbefaling er også at arbejde i udlandet, og ikke bare tager en forlænget ferie.

Derefter stod den på lærervikar i DK i lidt over 2 år, og søgte derefter ind på læreruddannelsen. Havde indtil da ingen idé om hvad jeg ville, så sabbatårene var essentielle for mig.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

Nu melder historien jo ikke noget om, hvor du er i livet rent alders- og uddannelsesmæssigt.

Personligt havde jeg et sabbatår før, jeg påbegyndte min bachelor og før, jeg påbegyndte min kandidat.

Førstnævnte på grund af skoletræthed. Her arbejdede jeg bare, nød livet, tog på lidt charterferier og festivaler etc. FInt nok år, men ikke ret givtigt ud over på pengekontoen.

Efter bacheloren arbejdede jeg fuldtid i otte måneder og rejste så rundt i USA i tre måneder. Bedste rejse og beslutning i mit liv.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Jeg er selv færdig på gymnasiet om to måneder, og planlægger derefter et sabbatår. Har tænkt mig at spare omkring 25-30.000 kr op, for derefter at tage til London, i seks måneder og arbejde. Har allerede en idé om hvad jeg vil studerer, men jeg er ikke klar til at læse videre endnu. :)

Der er mange måder at tage et sabbatår på, undersøg dine muligheder, og spar nogle penge op allerede nu.
Brugeravatar

Reputation point: 152

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 117.50
- Dødløft: 157.50

Jeg nupper et års tid i Norge og vil derefter ud og rejse. Hvorhen ved jeg ikke endnu, men jeg ser frem til det. Jeg gør det fordi jeg er rigtig, rigtig skoletræt og har en idé om at hvis jeg vil ud og rejse, skal det være inden jeg påbegynder min uddannelse.
Jmt skrev:Har i overvejet potentialet i at kneppe tykke piger? Især hvis de er øverst. Glute bridges x infinite med 100+ kg.
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Oslo

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 160.00

Jeg har sabbatår lige pt. Hvor jer bare arbejder.

Det har gjort det klart for mig, hvor meget jeg savner skolen. Jeg glæder mig faktisk til at starte på uni! Jeg ved nu, hvordan det ikke er at have lektier for og fritiden bliver ikke ligeså meget værdsat, som da der var lektier. Det lyder skørt, men jeg savner lektierne, atmosfæren på en uddannelsesinstitution og blive klogere indenfor pensum og blive vurderet ud fra det. Jeg var ikke skoletræt, da jeg fik huen på men ville skaffe nogle penge. Dog har dette år været en gevinst for mig, da jeg nu er klar til at give den en større skalle. Ligeledes skal det siges, at jeg blev mere klar over linjen jeg skulle læse.

Sendt fra iphone

Reputation point: 25

Logbog: Ingen logbog

har selv sabbatår og ja den har været rimelig sørgelig når man tænker over det. Ren arbejde og træning.
:cry: :-({|=

life where are you
Eighty percent of succes is showing up
Brugeravatar

Reputation point: 50

Styrkeliste
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

Tænkte netop på at lave sådan en tråd, da jeg også holder et sabbat år nu her..
Så kommer lige med et par spørgsmål, håber det er ok..
- Hvad er folks erfaringer med at rejse i udlandet?
- Hvad med at arbejde i udlandet, f.eks. USA, England? Hvad med regler osv.
- Er der nogen som har erfaring med EVS eller Erasmus+ projekter? (EU giver mulighed/hjælp til at arbejde forskellige steder i EU.)
- Er der nogen som har aftjent værnepligt ved beredskabsstyrelsen? Hvordan er de fysiske udfordringer, tror I f.eks. det er muligt at klare sig i gennem med et springerknæ?

Edit:
Kunne være spændende at høre hvad folket regner med at læsere videre til?

Reputation point: 65

Riberrock skrev:Tænkte netop på at lave sådan en tråd, da jeg også holder et sabbat år nu her..
Så kommer lige med et par spørgsmål, håber det er ok..
- Hvad er folks erfaringer med at rejse i udlandet?
- Hvad med at arbejde i udlandet, f.eks. USA, England? Hvad med regler osv.
- Er der nogen som har erfaring med EVS eller Erasmus+ projekter? (EU giver mulighed/hjælp til at arbejde forskellige steder i EU.)
- Er der nogen som har aftjent værnepligt ved beredskabsstyrelsen? Hvordan er de fysiske udfordringer, tror I f.eks. det er muligt at klare sig i gennem med et springerknæ?

Edit:
Kunne være spændende at høre hvad folket regner med at læsere videre til?

Mht. til arbejdstilladelse indenfor EU, så kan du arbejde i alle lande indenfor EU uden det kræver en tilladelse.

"Der er ingen krav om arbejdstilladelse for selvstændige i EU.
Nogle EU-borgere har imidlertid stadig brug for en arbejdstilladelse for at blive ansat i visse EU-lande.

ILiechtenstein er der kvoter for, hvor mange der kan bo og arbejde i landet. Dette kvotesystem gælder for alle EU-lande samt Norge og Island.

Hvis du har planer om at søge arbejde i et land, der stadig anvender restriktioner for adgangen til deres arbejdsmarked, bør du undersøge proceduren for at få arbejdstilladelse.

Kilde: http://europa.eu/youreurope/citizens/wo ... dex_da.htm

Undersøg for at være sikker, med det enkelte land. Men som udgangspunkt, er der ikke restriktioner indenfor EU. Skal du til USA og arbejde, kan det godt være lidt snørklet og ret besværligt.

Et springerknæ er aldrig positiv i forhold til fysisk udfoldelse. Men kan du styrketræne, løbe og bevæge dig frit uden at mærke noget betydeligt til dit knæ, så vil jeg mene du godt kan klare den. Snak dog med en kompetent læge inden!
Brugeravatar

Styrkeliste

BashD skrev:har selv sabbatår og ja den har været rimelig sørgelig når man tænker over det. Ren arbejde og træning.

life where are you

Kan ej se problematikken?
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

Jeg er færdig med gymnasiet om 3 måneder, hvorefter jeg skal arbejde frem til december, hvor jeg begynder i Livgarden.
Derefter begynder jeg på CBS.

Der er mange muligheder.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00

Jeg har sabbatår as we speak, og om ca. fem minutter jeg har tænkt mig, at tage en spiller. Life is good.
Brugeravatar

Reputation point: 490

Træner her: Ultimate Gym

katouler skrev:Jeg har sabbatår as we speak, og om ca. fem minutter jeg har tænkt mig, at tage en spiller. Life is good.

Jeg studerer as we speak, literally - Er i gang med nogle lektier, og jeg skal virkelig skide. Men min computer har kun 21%. Studielivet er hårdt.
Brugeravatar

Styrkeliste

Kidd skrev:
BashD skrev:har selv sabbatår og ja den har været rimelig sørgelig når man tænker over det. Ren arbejde og træning.

life where are you

Jeg har kun været ude og rejse et par gange i hele mit liv, hvilket er meget lidt. En skønne dag vil jeg gerne have et liv. [-o<
Eighty percent of succes is showing up
Brugeravatar

Styrkeliste
- Squat: 110.00

Tog en værnepligt i 9 måneder hos Beredskabsstyrelsen. Har fået en masse nye brugbare kompetencer, og en masse oplevelser.
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 134.20
- Squat: 155.40
- Dødløft: 206.60

Vil lige høre om der er nogen som har erfaring med frivilligt arbejde i udlandet?
Eller evt. har holdt et sabbat år hvor i har arbejdet i udlandet, og vil dele nogle erfaringer?
- Eller har haft andre spændende rejser?

Reputation point: 65

Garik skrev:Nu melder historien jo ikke noget om, hvor du er i livet rent alders- og uddannelsesmæssigt.

Personligt havde jeg et sabbatår før, jeg påbegyndte min bachelor og før, jeg påbegyndte min kandidat.

Førstnævnte på grund af skoletræthed. Her arbejdede jeg bare, nød livet, tog på lidt charterferier og festivaler etc. FInt nok år, men ikke ret givtigt ud over på pengekontoen.

Efter bacheloren arbejdede jeg fuldtid i otte måneder og rejste så rundt i USA i tre måneder. Bedste rejse og beslutning i mit liv.

Rejste du alene eller med venner?

Reputation point: 5

BashD skrev:
Kidd skrev:

life where are you

Jeg har kun været ude og rejse et par gange i hele mit liv, hvilket er meget lidt. En skønne dag vil jeg gerne have et liv. [-o<

Tag et lån, og se at komme afsted. Udover stepperne, kig dig ikke tilbage. En skønne dag er nu.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

lassej skrev:
Garik skrev:Nu melder historien jo ikke noget om, hvor du er i livet rent alders- og uddannelsesmæssigt.

Rejste du alene eller med venner?

Jeg rejste med en god kammerat :)
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Dødløft: 210.00