Hver gang jeg havner i en diskussion om bodybuilding som livsstil eller som kropsideal, så burde jeg jo egentlig holde kæft, da folk har deres meninger på forhånd, og jeg ved jeg aldrig vil kunne ændre den.
Men naturligvis vil jeg da prøve at give mine venner en indsigt i sporten, men det er altid de samme kommentarer, der kommer til udtryk:
"Jeg forstår ikke man vil se sådan ud"
"De dør i en alder af 40 pga hjertestop"
"Brad Pitt er jo meget lækrer, hvorfor får du dig ikke sådan en krop - eller i det mindste en fitness-relateret krop"
Jeg kunne endda selvfølgelig sige, "Jeg kan ikke forstå man vil ligne dig" til deres første kommentar, men jeg prøver jo at være den voksne. Til nr. 2 vil jeg enten sige, "find mig et bevis for de mange 1000 du siger, der dør i en alder af 40 med hjertestop grundet steroider" eller "hellere leve et kort liv med udlevede drømme end et langt lorteliv som dit, hvor du ikke opnår noget". Og til 3'eren får jeg nærmest det udtryk i hovedet "FFFFFFUUFUUUUUUUUUUUUUUUUUU". Tror stadig en bodybuilder opnår ret meget fisse, til trods for alle siger modsat.
Jeg er selv meget tolerant, så jeg tager da samtalen i stiv arm og stille og roligt, men 1 mod flere kan jeg bare ikke hamle op med. Jeg fortæller dem, at det endda ikke handler om sex, pikstørrelse eller sådan noget barnligt, som de slynger om sig med.
Når jeg så ender med at sige, at det hele handler jo ikke om hvorvidt det er farligt eller ej (steroider), eller om det er en kedelig livsstil, men at det er deres valg fuldstændigt om hvordan de vælger at leve livet, så tager folk altid samtalen ned på et lavt niveau:
I har gættet det, de udtrykker deres eget personlige kropsideal - igen.. - om, at de synes at folk er idioter der er så store, og de garanteret er dumme + at de sikker har en lille pik og at de er grimme.
But why?! Hvorfor er folk så ignorante? Hvorfor er folk så dømmende? Selv når jeg viser billeder af folk, som måske har trænet i 5 år og har fået glimrende resultater, så kommer ordet "steroider" flyvende ud af deres mund.
Jeg burde jo egentlig være ligeglad med deres holdninger, da jeg har min (i det mindste er min holdning rimelig afslappet selv overfor deres livsstil), men alligevel vil jeg da gerne forsvare mine idoler og den livsstil jeg elsker bare en smule.
Jeg respektere andres lyster til at æde leverpostej og være på roskilde og drikke sig i hegnet, men hvorfor kan folk (80 % af alle danskere hvis ikke flere) ikke respektere andre menneskers valg af livsstil? Mine forældre, venner, klassekammerater, bedsteforældre, kusiner mener det samme altid. Er det fordi de tror, de er oplyste omkring emnet sundhed og bodybuilding?
Hjælp mig med at gøre folk tolerante. Jeg er snart løbet tør for comebacks til sådanne diskussioner
Helt seriøst, min fucking farmor tror at det er styrketræning, der giver en en lille tissemand! Og her er vi ikke engang nået til steroide-delen af emnet! WTF?!