Selv er jeg 22, og har sparet omkring 55.000. op det sidste halve års tid.
Forsøger så vidt muligt på at holde mine udgifter lave, og tænker mig godt om inden jeg købet noget.

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Fyrkat skrev:Jeg er for nyligt begyndt at sparer penge op, og synes det kunne værre interessant at vide, hvor meget i har i sparet op, hvor gamle i er - og hvor meget i sparer op i måneden.
Forsøger så vidt muligt på at holde mine udgifter lave, og tænker mig godt om inden jeg købet noget.

Fyrkat skrev:Jeg er for nyligt begyndt at sparer penge op, og synes det kunne værre interessant at vide, hvor meget i har i sparet op, hvor gamle i er - og hvor meget i sparer op i måneden.

DonLauge skrev:55 på 6 måneder? Damn du har haft travlt.
16,5 på 8 måneder. Første opsparing nogensinde. Smider 2k om måneden. 22 år også.

Fyrkat skrev:DonLauge skrev:55 på 6 måneder? Damn du har haft travlt.
Faktisk ikke. Jeg har dog haft en god løn til tider (får løn efter indsats).
Derudover har jeg også solgt nogle ting, som jeg ikke brugte - b.la. en ipad, og en masse tøj.16,5 på 8 måneder. Første opsparing nogensinde. Smider 2k om måneden. 22 år også.
Godt gået! Det er også min første opsparing

thaden skrev:Fremtiden ser lys ud for Danmark. Alle de 21-24årige med over 100k på kontoen, og bare er så fornuftige med deres økonomi! - Godt klaret

Thelittleone skrev:lol - min opsparing er kun på 4k og er lige blevet 21. Er studerende, så det tager noget tid. Jeg lægger dog 500kr til side hvert måned med denne indkomst lige nu. Dernæst er det 15%.
Jeg forventer dog, at min opsparing ikke kommer over 100k indtil efter jeg fylder 40. Jeg skal ud at opleve verden imens, at jeg har stadig har muligheden. Hvem ved? Måske får man sygdomme når man er ældre, så man ikke kan nå det. Alt for mange sparer og sparer uden at bruge dem. Hvad er formålet med det?

ZinK_ skrev:Små 220,000 kr på kontoen + omkring 280,000 kr på aktier :-) - 25 år

EWhite skrev:Folk må have nogle ekstremt lave leveomkostninger, hvis de i start 20'erne og dertilhørende forholdvis beskedne løn (gætter på under 30.000?) kan spare så meget op. Nu er jeg 28 år og ganske veletableret efterhånden, men dem jeg kender som studerer er helt broke. Det er svært at finde bare et værelse herinde i København til under 5.000 om måneden, og skal man have en lejlighed, så er markedsprisen for leje jo 8-9.000 om måneden for 50m2. Så skal der fandme høvles nogle knaster ind, hvis man skal spare 100.000 op på under et år, som folk herinde tilsyneladende er i stand til![]()
Personligt har jeg ikke en decideret opsparing, da jeg efter to års arbejdsløshed havde opbrugt denne og samtidig stiftet en gæld på omkring 50.000 til mine forældre. Den er betalt af om lidt, og så regner jeg med at lægge 4-5.000 til side om måneden.
Derudover har jeg en friværdi på lidt over en million kroner i min lejlighed, da den blev købt på et aldeles favorabelt tidspunkt, men jeg mener ikke det helt tæller med som en 'opsparing' :-)

Euphorica skrev:EWhite skrev:Folk må have nogle ekstremt lave leveomkostninger, hvis de i start 20'erne og dertilhørende forholdvis beskedne løn (gætter på under 30.000?) kan spare så meget op. Nu er jeg 28 år og ganske veletableret efterhånden, men dem jeg kender som studerer er helt broke. Det er svært at finde bare et værelse herinde i København til under 5.000 om måneden, og skal man have en lejlighed, så er markedsprisen for leje jo 8-9.000 om måneden for 50m2. Så skal der fandme høvles nogle knaster ind, hvis man skal spare 100.000 op på under et år, som folk herinde tilsyneladende er i stand til![]()
Personligt har jeg ikke en decideret opsparing, da jeg efter to års arbejdsløshed havde opbrugt denne og samtidig stiftet en gæld på omkring 50.000 til mine forældre. Den er betalt af om lidt, og så regner jeg med at lægge 4-5.000 til side om måneden.
Derudover har jeg en friværdi på lidt over en million kroner i min lejlighed, da den blev købt på et aldeles favorabelt tidspunkt, men jeg mener ikke det helt tæller med som en 'opsparing' :-)
Jeg har faktisk brugt alt hvad jeg havde i mange år, fordi jeg fx brugte mange penge på at have bil.
Den bliver solgt nu da jeg har fået nyt job tættere på (også bedre betalt), hvilket giver mig frihed til at spare ca. 10.000 op hver måned fremadrettet. Jeg har et andelslån på 520.000, og skyder på jeg kommer til at have leveomkostninger (inkl. mad og sjov) for ca. 12.000. Så aleneboende i København som "ung" (26) kan det godt lade sig gøre at sætte penge til side.
Har man jobbet er det prioriteringer. Vælger man "kun" sin SU, såfremt man studerer er det naturligvis enormt svært. Særligt i Århus og KBH.
Det er der sgu ikke mange på SU og (mindre end) deltid, der kan oppebære.

WinnMann skrev:Thelittleone skrev:lol - min opsparing er kun på 4k og er lige blevet 21. Er studerende, så det tager noget tid. Jeg lægger dog 500kr til side hvert måned med denne indkomst lige nu. Dernæst er det 15%.
Jeg forventer dog, at min opsparing ikke kommer over 100k indtil efter jeg fylder 40. Jeg skal ud at opleve verden imens, at jeg har stadig har muligheden. Hvem ved? Måske får man sygdomme når man er ældre, så man ikke kan nå det. Alt for mange sparer og sparer uden at bruge dem. Hvad er formålet med det?
Folk sparer vil også sammen netop med henblik på at bruge pengene på et tidspunkt selvom det måske på nuværende tidspunkt er udefinerbart hvad pengene reelt skal bruges på. Skal man ud at købe bil, hus, lækre møbler til det nye hus osv., jamen så er det selvfølgelig godt at have kontanter eller værdipapirer i baghånden. Og det er altså ufornuftigt ikke at skænke pension en tanke før efter engang i 40'erne.
Opsparingnskontoen er en konto ved siden af, hvis der kommer uventede udgifter. For mig omhandler det at rejse og opleve verden mens kroppen kan håndtere det. Penge er et godt redskab til frihed.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster