Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1204
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1202

Følg bodybuilding.dk på

TUT - ingen gør det?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Når jeg kigger på træningsprogrammer ser jeg næsten altid en tempoangivelse. Ofte anbefales det at man kører med en eccentrisk fase på 3 sekunder. Men i virkeligheden er det vel langt de færreste der har noget der minder om en 3 sekunders eccentrisk fase. Når jeg ser folk træne er det ofte max 1 sekund de bruger på at sænke vægten. Jeg tager også tit mig selv i, at min sænkefase varer omkring 1 sekund. Men det er vel for lidt, hvis ens primære mål er øget muskelmasse? Eller hvordan? Jeg snakker ikke om at overdrive og time alle reps 100% præcist, men blot om at have en kontrolleret eccentrisk fase, som ligger på de 2,3,4 sekunder?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Thisisit skrev:Når jeg kigger på træningsprogrammer ser jeg næsten altid en tempoangivelse. Ofte anbefales det at man kører med en eccentrisk fase på 3 sekunder. Men i virkeligheden er det vel langt de færreste der har noget der minder om en 3 sekunders eccentrisk fase. Når jeg ser folk træne er det ofte max 1 sekund de bruger på at sænke vægten. Jeg tager også tit mig selv i, at min sænkefase varer omkring 1 sekund. Men det er vel for lidt, hvis ens primære mål er øget muskelmasse? Eller hvordan? Jeg snakker ikke om at overdrive og time alle reps 100% præcist, men blot om at have en kontrolleret eccentrisk fase, som ligger på de 2,3,4 sekunder?

Du stiller mange spørgsmål på en gang.

Spørger du om folk generelt er gode til at overholde deres træningsprogrammer? Eller spørger du om det øger træningseffekten at man anvender TUT?

Her er et link der måske svarer på spørgsmål nr 2:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/time-under-tension-eller-tombola-trning.html
Why can't a heterosexual guy tell a heterosexual guy that he thinks his booty is fly?
Brugeravatar

Reputation point: 924

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Kostplan: Ingen kostplan

Hvis du har svært ved at time din TM korrekt, så anskaf en metronom eller download en metronom-app til din telefon.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

A Menace To Chicken skrev:Hvis du har svært ved at time din TM korrekt, så anskaf en metronom eller download en metronom-app til din telefon.

Er det ikke lidt flue-knepperi, om man snakker om 2,3 eller 4 sekunder (præcist) målt med en metronom?
Er det ikke langt vigtigere at fokusere på god teknik, og så tæller 1-2 sekunder inde i hovedet? :) ?

Reputation point: 20

Logbog: Ingen logbog

Manson skrev:
A Menace To Chicken skrev:Hvis du har svært ved at time din TM korrekt, så anskaf en metronom eller download en metronom-app til din telefon.

Er det ikke lidt flue-knepperi, om man snakker om 2,3 eller 4 sekunder (præcist) målt med en metronom?
Er det ikke langt vigtigere at fokusere på god teknik, og så tæller 1-2 sekunder inde i hovedet? :) ?

Hvis man beslutter sig for at arbejde med TM, så er man nødt til at kunne tracke tiden præcist; da men ellers ikke aner om man gør fremskridt eller ej. Et sekund fra eller til gør større forskel end man skulle tro, og man løfter væsentligt tungere og/eller med flere reps, hvis man kører 20X1 end hvis man kører 31X0 -og mange er notorisk dårlige til at tælle sekunder, især samtidig med at de skal tælle reps og flytte en tung vægt.
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:
Manson skrev:

Hvis man beslutter sig for at arbejde med TM, så er man nødt til at kunne tracke tiden præcist; da men ellers ikke aner om man gør fremskridt eller ej. Et sekund fra eller til gør større forskel end man skulle tro, og man løfter væsentligt tungere og/eller med flere reps, hvis man kører 20X1 end hvis man kører 31X0 -og mange er notorisk dårlige til at tælle sekunder, især samtidig med at de skal tælle reps og flytte en tung vægt.

Hvor mange sekunder du anbefale, at man kører i den eccentriske fase? Altså, hvis man vil fokusere på både styrke og muskelmasse.
Indtil nu har jeg kørt med 1-2 sekunder pr rep.

Manson skrev:
Manson skrev:

Hvor mange sekunder du anbefale, at man kører i den eccentriske fase? Altså, hvis man vil fokusere på både styrke og muskelmasse.

Læs linket postet længere oppe. Der er forskel på tut ift træning af styrke, modsat træning af muskelmasse. Men som udgangspunkt kan man anbefale en langt større tut i den excentriske fase for muskelmasse. Men mig bekændt kan styrkeløftere, i perioder også træne med meget lang (sek) excentrisk fase.
Personligt implementere jeg noget som minder om 31x1 i nogle øvelser på bb dage.
Prøv at eksperimentere med det, du vil opleve stor muskelomhed. For sjov, prøv at gøre det i pullups. :) 3x12 med 31x1 (hvis vi antager øvelsen starter i toppen). .. hvis du kan kan.

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Dødløft: 180.00

justsomebody skrev:
Manson skrev:
Manson skrev:

Læs linket postet længere oppe. Der er forskel på tut ift træning af styrke, modsat træning af muskelmasse. Men som udgangspunkt kan man anbefale en langt større tut i den excentriske fase for muskelmasse. Men mig bekændt kan styrkeløftere, i perioder også træne med meget lang (sek) excentrisk fase.
Personligt implementere jeg noget som minder om 31x1 i nogle øvelser på bb dage.
Prøv at eksperimentere med det, du vil opleve stor muskelomhed. For sjov, prøv at gøre det i pullups. :) 3x12 med 31x1 (hvis vi antager øvelsen starter i toppen). .. hvis du kan kan.

Jeg har aldrig arbejdet med tempo-manipulation. Min erfaring og viden indenfor dette område er derfor sparsom.
Jeg vil læse artiklen senere i aften :)

Angående forskellen på BB og styrke, så er jeg klar over, at der er forskel, når man snakker om TUT. Derfor ville jeg høre om hans mening herom, hvis man gerne vil kombinere.

Noget jeg ikke gjorde klart nok, var at TUT i høj grad er en måde at kommunikere på.
Hvis målet med en øvelse er styrke, så vil jeg ikke anbefale et overdrevent fokus på TUT i form af timing med metronom og lignende.

Eksempelvis: 21X1 det der kommunikeres her, er langsomt ned, marker pausen i bunden. Eksploder op og stå til du er klar til næste rep.
20X0, sænk langsomt, eksploder op, INGEN pause i toppen, hold spændet på musklen konstant.

Når TUT kommer over 3 i sænkefasen, eller 2 i løftefasen, er fokus mere på udtrætning og kontrol. Her er en metronom en rigtigt god idé. Det gør ikke noget du mister lidt styrke fordi du skal fokusere på lyden af metronomen, målet er et andet end at udvikle styrke direkte.

Det er mit take på hvornår man bruger en timer eller ikke :)
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Efter at have brugt metronomen i lidt tid, bliver man også ret god til at time den eccentriske fase pr. automatik, uden at tælle sekunder i hovedet. Det er i hvert fald min egen erfaring. Der er desuden stor forskel på hvad man kan flytte af vægt med fx. 2 kontra 4 sekunders eccentrisk fase. Jeg vil tro jeg kan lave i omegnen af dobbelt så mange reps med 2 sekunders ecc., som med 4.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Nick9000 skrev:Efter at have brugt metronomen i lidt tid, bliver man også ret god til at time den eccentriske fase pr. automatik, uden at tælle sekunder i hovedet. Det er i hvert fald min egen erfaring. Der er desuden stor forskel på hvad man kan flytte af vægt med fx. 2 kontra 4 sekunders eccentrisk fase. Jeg vil tro jeg kan lave i omegnen af dobbelt så mange reps med 2 sekunders ecc., som med 4.

Hvordan har din erfaring været med de længere tut perioder? Jeg tænker hvis målet udelukkende er muskelmasse, vil det så give mening og gå på kompromis med vægten?

Nick9000 skrev:Efter at have brugt metronomen i lidt tid, bliver man også ret god til at time den eccentriske fase pr. automatik, uden at tælle sekunder i hovedet. Det er i hvert fald min egen erfaring. Der er desuden stor forskel på hvad man kan flytte af vægt med fx. 2 kontra 4 sekunders eccentrisk fase. Jeg vil tro jeg kan lave i omegnen af dobbelt så mange reps med 2 sekunders ecc., som med 4.

Men så er spørgsmålet, om det ikke er bedre at lave dobbelt så mange reps med 2 sekunder? Både hvis man ønsker at øge styrken og muskelmassen.

Manson skrev:

Men så er spørgsmålet, om det ikke er bedre at lave dobbelt så mange reps med 2 sekunder? Både hvis man ønsker at øge styrken og muskelmassen.

Hvis du ikke træner mhp. kontrol og teknik i et løft, så er der umiddelbart ingen grund til, at køre med 4 sekunder i den excentriske fase. Dog handler det jo i bund og grund om, hvad der fungerer for dig. Hvis du f.eks. har kørt et tungt program, og komplet ristet dit CNS. Så er nogle løft med fokus på kontrol og udmattelse via langsom excentrisk fase måske noget der virker for dig. Måske virker det bedre med nogle lette vægte, og så bare hamre reps indenbors.

Måske er du ikke god til vendingen i squat. Så kan du træne vendingen mere kontrolleret med nogle løft, hvor du holder fokus på den excentriske fase, evt. suppleret med et lille hold i bund positionen, og så løfte så eksplosivt som muligt, på vejen op.
Nyt dansk træningsmærke med udstyr og tøj - http://www.genuinelifting.com
Brugeravatar

Reputation point: 15

Manson skrev:

Der er visse forskelle på hvordan en muskel arbejder, ifht. tempo -kører man f.eks. 20X0 og 12 reps, får man selvsagt flere kontraktioner, hvorimod man, når man kører 41X0 af 6 reps, henter rekruttering fra dybere fibre i den excentriske face samt stretch under load i bundpositionen (ret mig her, Sandy/Poul/Stefan/whomever) pga. de langsomme reps -selvom den samlede TUT i de to sæt, kan være næsten ens.

Ian King og Charles Poliquin har rigtig nok coinet termen TUT, og gjort anvendelsen populær, men idéen om tempo-manipulation starter ikke med dem. Allerede tilbage i The Golden Age, arbejdede folk med kontrolleret excentrisk face, stræk i bundposition og hold i top (SQUEEZE!) -Mentzer kaldte det kadence, og anbefalede ofte tempi ala 5151 -Yates, der arbejde videre med Menzter og Jones vanvid, havde enormt fokus på "the negatives" (excentrisk fase) og ikke mindst stretch & squeeze.

Der er visdom at hente, og mange gode, anvendelige ting ved at inkludere tempo-manipulation i sin træning. Sålænge man ikke overkomplicerer hele lortet for sig selv, og ender med at ligge og grinde rundt med 12kg. per hånd i flat dumbbell press fordi man insisterer på at køre 8352 med 2 sek. hold i midterpositionen både op og ned.

Og nogle gange skal der også bare være plads til et rent pumpsæt med tempo 0000, becauz pump lol.
Brugeravatar

Manson skrev:

Jeg vil i hvert fald mene at hvis målet er hypertrofi, så bør man som minimum have en kontrolleret eccentrisk fase. Men mig bekendt er der ikke god evidens for at det ene skulle være bedre end det andet.
Tempomanipulation er et redskab som så meget andet, og man skal selvfølgelig ikke kun lave fx langsom træning. Selv har jeg dog haft markant bedre fremgang, efter jeg for ~1 år siden fik træner (supertraining), og en del mere tempomanipulation end jeg selv havde anvendt tidligere. Men udover at det betyder jeg kan løfte tungt uden at gå i stykker, er det jo svært at sige hvor meget af fremgangen der lige skyldes langsommere eccentrics, og ikke tusind andre dele af programmeringen.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk

Bodyman Bodylab

Brugeravatar
Administrator

Styrkeliste

Vildt spændende emne!
Det kunne være super fedt, hvis sitets øvrige kompetente medlemmer vil bringe deres besyv på banen??? :)

Manson skrev:Vildt spændende emne!
Det kunne være super fedt, hvis sitets øvrige kompetente medlemmer vil bringe deres besyv på banen??? :)

Sandyfrink og Jagden kommer med nogle gode pointer i den oprindelige diskussion. Der er sgu en anvendelse for de fleste ting, det handler bare om hvornår, og i hvor stort omfang.
time-under-tension-eller-tombola-traening-t79398.html
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk

Bodyman Bodylab

Brugeravatar
Administrator

Styrkeliste

Jeg har allerede skrevet det der behøver skrives.

PAS PÅ med PTere der i al evighed tempovarierer udi det obskure. Hvis ikke der er benchmarking er der god chance for at der tilgengæld er nem indkomst.

Derudover er mange tempi trukket ud af røven, og bærer tydeligt bræg af at træneren ikke selv har trænet i noget substantielt omfang.

Hvor påstanden om at TUT skulle være en "fatburner fra helvede" kommer fra aner jeg ikke. Tværtimod, vil jeg sige.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

SandyFrink skrev:

Jeg har allerede skrevet det der behøver skrives.

PAS PÅ med PTere der i al evighed tempovarierer udi det obskure. Hvis ikke der er benchmarking er der god chance for at der tilgengæld er nem indkomst.

Derudover er mange tempi trukket ud af røven, og bærer tydeligt bræg af at træneren ikke selv har trænet i noget substantielt omfang.

Hvor påstanden om at TUT skulle være en "fatburner fra helvede" kommer fra aner jeg ikke. Tværtimod, vil jeg sige.

Enig. Har lagt mærke til, at mange af Performance Gym Aarhus-folkene bruger det i stor stil. Men når ejeren er stor fan af CP, er det vel ikke så underligt. Jeg bliver ofte forundret over, når jeg støder på videoer, der fx fremviser et squat med kommentaren om 51X0 et tempo, men at den excentriske fase så er tættere på tre sekunder end de oplistede fem. Det er alligevel op imod 40 % afvigelse, hvilket er meget useriøst. Men hele ideen er vel at virke professionel og sælge en ydelse, der fremstår til at have stor merværdi. Og så skjule evt. manglende (seriøs) fremgang, som du pointerer.
Sidst rettet af BigHungry 19. aug 2015, 22:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 455

Tombola-træning, et glimrende udtryk - ærgerligt Bigshooter ikke patenterede det da han brugte det første gang, nu hvor så mange PTere synes det pynter i deres eget naturlige sprog.

Reputation point: 140

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 1.00

Som styrkeløfter har langsom TUT også andre meget værdifulde effekter end bare at fjerne stræk refleksen. Langsomme ecc. og konc. faser er med til at du eksempelvis skal anstrenge dig ekstremt meget for at holde dine positioner og dermed en masse stabilisering. En stor del af det at løfte er jo ikke bare kontraktion men også en masse isometrisk arbejde. I OBBC er der blevet arbejdet med TUT over 3 for SL'ere. Men ja, det skal selvfølgelig ikke indavles i en sådan grad at det mister sin overførbarhed til det man konkurrere i.

Som Nick skrev tidligere, så har det hjulpet ham til at løfte uden at gå i stykker. Formålet behøver ikke altid at være direkte affødt som hypertrofien er for dig, for at have sin ret.
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar

Reputation point: 790

Geografisk sted: Migrant

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 255.00

Manson skrev:

Der er visse forskelle på hvordan en muskel arbejder, ifht. tempo -kører man f.eks. 20X0 og 12 reps, får man selvsagt flere kontraktioner, hvorimod man, når man kører 41X0 af 6 reps, henter rekruttering fra dybere fibre i den excentriske face samt stretch under load i bundpositionen (ret mig her, Sandy/Poul/Stefan/whomever) pga. de langsomme reps -selvom den samlede TUT i de to sæt, kan være næsten ens.

Ian King og Charles Poliquin har rigtig nok coinet termen TUT, og gjort anvendelsen populær, men idéen om tempo-manipulation starter ikke med dem. Allerede tilbage i The Golden Age, arbejdede folk med kontrolleret excentrisk face, stræk i bundposition og hold i top (SQUEEZE!) -Mentzer kaldte det kadence, og anbefalede ofte tempi ala 5151 -Yates, der arbejde videre med Menzter og Jones vanvid, havde enormt fokus på "the negatives" (excentrisk fase) og ikke mindst stretch & squeeze.

Der er visdom at hente, og mange gode, anvendelige ting ved at inkludere tempo-manipulation i sin træning. Sålænge man ikke overkomplicerer hele lortet for sig selv, og ender med at ligge og grinde rundt med 12kg. per hånd i flat dumbbell press fordi man insisterer på at køre 8352 med 2 sek. hold i midterpositionen både op og ned.

Og nogle gange skal der også bare være plads til et rent pumpsæt med tempo 0000, becauz pump lol.

Ved du du eller andre, hvor jeg kan læse noget mere om dette?

Reputation point: 5

Nu prøvede jeg lige at time mine sæt idag, efter jeg læste tråden her igår. Er mine tider okay, hvis målet er muskelmasse? ELler bør jeg tage lidt vægt af og øge TUT? Jeg lavede øvelserne som jeg altid gør, hvor jeg tænker på at sænke vægten kontrolleret.

Benpres:
10 reps = 40 sek
10 reps = 38 sek
9 reps = 34 sek
7 reps = 30 sek

Leg curls:
10 reps = 33 sek
9 reps = 30 sek
7 reps = 24 sek
6 reps = 20 sek

cph1986 skrev:Nu prøvede jeg lige at time mine sæt idag, efter jeg læste tråden her igår. Er mine tider okay, hvis målet er muskelmasse? ELler bør jeg tage lidt vægt af og øge TUT? Jeg lavede øvelserne som jeg altid gør, hvor jeg tænker på at sænke vægten kontrolleret.

Benpres:
10 reps = 40 sek
10 reps = 38 sek
9 reps = 34 sek
7 reps = 30 sek

Leg curls:
10 reps = 33 sek
9 reps = 30 sek
7 reps = 24 sek
6 reps = 20 sek

Okay i forhold til hvad?
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:
cph1986 skrev:Nu prøvede jeg lige at time mine sæt idag, efter jeg læste tråden her igår. Er mine tider okay, hvis målet er muskelmasse? ELler bør jeg tage lidt vægt af og øge TUT? Jeg lavede øvelserne som jeg altid gør, hvor jeg tænker på at sænke vægten kontrolleret.

Benpres:
10 reps = 40 sek
10 reps = 38 sek
9 reps = 34 sek
7 reps = 30 sek

Leg curls:
10 reps = 33 sek
9 reps = 30 sek
7 reps = 24 sek
6 reps = 20 sek

Okay i forhold til hvad?

Ifht hvis målet er øget muskelmasse og styrke som sådan ikke er vigtigt?

https://youtu.be/WMIWsOBF2ik

Her snakker Layne Norton om TUT. Hans konklusion er helt klart at tut er fuldstændig overvurderet.

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Squat: 135.00
- Dødløft: 170.00

MathiasMoeller skrev:https://youtu.be/WMIWsOBF2ik

Her snakker Layne Norton om TUT. Hans konklusion er helt klart at tut er fuldstændig overvurderet.

Spændende video. :)
Ja, volumen bør overskygge TUT ifølge ham. Det virker også klart mest logisk i min verden. :)

Jeg kender ikke lige fyren i videoen, hvilket sikkert er en stor fejl!! :)
Kan man regne med de ting, som han generelt fortælle? Jeg kan se, at han har lavet mange videoer .

Manson skrev:
MathiasMoeller skrev:https://youtu.be/WMIWsOBF2ik

Spændende video. :)
Ja, volumen bør overskygge TUT ifølge ham. Det virker også klart mest logisk i min verden. :)

Jeg kender ikke lige fyren i videoen, hvilket sikkert er en stor fejl!! :)
Kan man regne med de ting, som han generelt fortælle? Jeg kan se, at han har lavet mange videoer .

Som med de fleste inden for den industri, skal man sortere lidt i tingene. Der er rigtig mange gode ting men også noget vås i ny og næ. Se, læs og lær lidt fra dem alle. Layne er en af de mere interessante.

Men husk at han også har et økonomisk incitament
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar

Reputation point: 790

Geografisk sted: Migrant

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 255.00